Τα προβλήματα έχουν τη βάση τους στην πολιτική που εφαρμόζουν τις τελευταίες δεκαετίες οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, επισημαίνουν οι Απ. Βλασίδης και Γ. Κιούσης, εκπρόσωποι των εργαζομένων σε ΕΘΕΛ και ΟΑΣΑ
Η συζήτησή μας περιστρέφεται γύρω από τα πολλά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών που ταλαιπωρούν όχι μόνο το επιβατικό κοινό, αλλά και τους εργαζόμενους σ' αυτές. Εκείνο που προκύπτει είναι ότι η μικρή χρονική συχνότητα και πυκνότητα των δρομολογίων, ο κακός σχεδιασμός μεταφοράς των επιβατών και γενικότερα η συνολική έλλειψη αξιοπιστίας που οφείλεται στη συστηματική απαξίωση του συγκοινωνιακού έργου, είναι αποτέλεσμα της πολιτικής των κυβερνήσεων και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ των τελευταίων - τουλάχιστον - 20 χρόνων. Ακόμα, και τα όποια συγκοινωνιακά έργα εκτελούνται, λόγω της προτεραιότητας που δίνεται στα ΙΧ, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν την ήδη στρεβλή ανάπτυξη του κυκλοφοριακού συστήματος στις πόλεις και δημιουργούν νέες δυσλειτουργίες.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το Μάρτη του 2006, τα προγραμματισμένα δρομολόγια ήταν 451.814 και από αυτά εκτελέστηκαν τα 420.443. Δηλαδή, 31.371 δρομολόγια έμειναν ανεκτέλεστα λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος, αλλά και της έλλειψης διαθέσιμων οδηγών και λεωφορείων.
«Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ δε θέλουν να συγκρουστούν με τις πολιτικές που ευνοούν τις εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων και πετρελαιοειδών. Από τη μια λοιπόν ο στρεβλός τρόπος διαχείρισης του συγκοινωνιακού έργου και από την άλλη η ραγδαία αύξηση των ΙΧ, είναι οι δύο βασικές αιτίες που οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι τέτοιες, που να εξυπηρετούν τους εργαζόμενους», αναφέρει ο Απ. Βλασίδης και προσθέτει: «Με αυτήν την πολιτική, σε συνδυασμό και με τον ανεπαρκή σχεδιασμό του ΟΑΣΑ, όσες λεωφορειολωρίδες και να φτιάξουν δε λύνεται το πρόβλημα. Αλλωστε και οι λεωφορειολωρίδες αφορούν μόνο κάποιες κεντρικές αρτηρίες και όχι τη συνοικία και την περιφέρεια».
«Το σύστημα αστικών συγκοινωνιών - συνεχίζει ο Απ. Βλασίδης - έχει κοινωνικό χαρακτήρα και αυτός ο χαρακτήρας δε συμβιβάζεται με τη μεγιστοποίηση του κέρδους που επιδιώκει ο ιδιώτης - στην προκειμένη περίπτωση η ΕΘΕΛ ΑΕ - που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με βάση το νόμο 2669/98». «Αυτό - επισημαίνει - έχει ως αποτέλεσμα να βλέπουν τη συγκοινωνία και ειδικά τον χρήστη των ΜΜΜ ως πελάτη. Στο πλαίσιο αυτό λειτουργούν και τα υπόλοιπα ΜΜΜ στην Αττική (ΗΣΑΠ, Μετρό, Προαστιακός, Τραμ) που λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους. Ετσι, αντί το ένα μέσο να συμπληρώνει το άλλο, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ουσιαστικά λειτουργούν ανεξάρτητα, αφού δεν υπάρχει ενιαία συγκοινωνιακή πολιτική».
«Τα ελλείμματα που δημιούργησαν στις αστικές συγκοινωνίες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, είναι απόρροια της αντιλαϊκής πολιτικής τους. Σήμερα, με βάση τον τελευταίο ισολογισμό της ΕΘΕΛ ΑΕ, το έλλειμμά της αγγίζει τα 1,3 δισ. ευρώ», σημειώνει ο Γ. Κιούσης και συμπληρώνει: «Στο επόμενο διάστημα με βάση το νόμο για τις πρώην ΔΕΚΟ και στο όνομα των ελλειμμάτων, οι υπεύθυνοι του ΟΑΣΑ έχουν κατά νου να μειώσουν το κόστος λειτουργίας εντατικοποιώντας τη δουλιά των εργαζομένων. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να μειωθεί το συγκοινωνιακό έργο και παράλληλα οι νέοι εργαζόμενοι να προσλαμβάνονται με κριτήρια όπως αυτά του ιδιωτικού τομέα και να ανατραπεί ό,τι έχει απομείνει σε εργασιακές σχέσεις και ασφαλιστικά δικαιώματα. Επιπρόσθετα, επιδιώκουν, στο όνομα του ανταγωνισμού, να εκχωρηθεί έργο στους ιδιώτες και ιδιαίτερα εκείνα τα τμήματα που είναι κερδοφόρα, όπως για παράδειγμα η γραμμή από και προς το αεροδρόμιο».
«Καθημερινά οι οδηγοί δίνουν μεγάλη μάχη προκειμένου να φέρουν σε πέρας τα προγραμματισμένα δρομολόγια και να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα. Κυρίαρχο πρόβλημα αποτελεί το κυκλοφοριακό το οποίο τινάζει στον αέρα οποιαδήποτε προσπάθεια για αξιόπιστη συγκοινωνία», υπογραμμίζει ο Γ. Κιούσης. «Το αποτέλεσμα, λέει, είναι οι οδηγοί να δέχονται τεράστια πίεση προκειμένου να εκτελέσουν τα προγραμματισμένα δρομολόγια. Αυτή η εντατικοποίηση της δουλιάς έχει καταργήσει ουσιαστικά το διάλειμμα στην πράξη αλλά το πιο σοβαρό κι ανησυχητικό είναι πως όλο αυτό το κλίμα υποσκάπτει επικίνδυνα την υγεία των οδηγών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από την ηλικία των 50 ετών και άνω οι οδηγοί αντιμετωπίζουν σοβαρά, καρδιολογικά κυρίως, προβλήματα. Από αυτό και μόνο γίνεται επιτακτική η ανάγκη για συνταξιοδότηση των οδηγών σε ηλικία 55 ετών, μιας και ανήκουν στην επαγγελματική κατηγορία των βαρέων και ανθυγιεινών».
Σημειώνουμε ότι η ΕΘΕΛ ΑΕ διαθέτει 2.093 λεωφορεία, ενώ το προσωπικό της αποτελείται από 4.784 οδηγούς, 1.000 περίπου τεχνίτες και 300 - 350 διοικητικούς υπαλλήλους. Ολοι έχουν συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου και αορίστου χρόνου. Ωστόσο με το νόμο 2669/98 το πρώτο έτος εργασίας τους θεωρείται δοκιμαστικό, ενώ με το νέο νόμο 34/29/05 καταργείται ουσιαστικά η μονιμότητα.
Την αντίθεσή του εξέφρασε το ΚΚΕ, στο νομοσχέδιο για την ίδρυση «Ζώνης Καινοτομίας» στη Θεσσαλονίκη, η συζήτηση για το οποίο άρχισε προχτές στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Ο εισηγητής του Κόμματος Γιώργος Χουρμουζιάδης τόνισε ότι στην ουσία πρόκειται για τη δημιουργία μιας ιδιωτικής εταιρείας, η οποία καλείται να «αξιοποιεί τη γνώση που παράγεται στο χώρο της τεχνολογίας», χωρίς να υπόκειται ούτε σε έλεγχο ούτε σε κάποιο αναπτυξιακό σχέδιο.
«Αυτό που θεσμοθετείται δεν προστατεύει, δεν προωθεί, δεν υπηρετεί την κοινή ωφέλεια και το δημόσιο συμφέρον, αλλά την ιδιωτική ωφέλεια και το ιδιωτικό συμφέρον», τόνισε ο Γ. Χουρμουζιάδης, σημειώνοντας πως η εταιρεία θα αναπτύξει «δράση η οποία αποβλέπει σε ένα συγκεκριμένο κερδοσκοπικό πρόγραμμα». Οπως επισήμανε, «είναι μια ανώνυμη εταιρεία, η οποία θα λειτουργεί με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας», ενώ «οι συμβάσεις των προμηθειών και των έργων θα διέπονται τελικά από τις οδηγίες και τους κανόνες που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση, εφόσον οι οδηγίες αυτές θα εντάσσονται μέσα στο εθνικό δίκαιο». Παράλληλα, έθεσε ρητορικά το ερώτημα: «γιατί δεν μπορούν οι δραστηριότητες αυτές να προωθούνται από την ίδια την κυβέρνηση; Από τους φορείς που διαθέτει από το υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης ή από το υπουργείο Ανάπτυξης;». Ιδιαίτερα μάλιστα όταν «η δραστηριότητα αυτή είναι δυνατόν να δεχτεί τον λεγόμενο κοινοβουλευτικό έλεγχο».
Την τελευταία του πνοή άφησε χθες τα ξημερώματα ο 7χρονος Λευτέρης Αγγελόπουλος, ο οποίος έπασχε από τη σπάνια ασθένεια «Λορέντζο» και είχε υποβληθεί πριν από περίπου ενάμιση μήνα σε μεταμόσχευση μυελού των οστών στο νοσοκομείο «Γ. Παπανικολάου». Η ιστορία του μικρού Λευτέρη είχε συγκινήσει το πανελλήνιο, όταν έγινε γνωστή η έκκληση των γονιών του να βρεθεί ιστοσυμβατός δότης για να υποβληθεί σε μεταμόσχευση το παιδί τους, η ζωή του οποίου κινδύνευε άμεσα. Ο κατάλληλος δότης είχε βρεθεί τελικά στην Κύπρο και το μόσχευμα είχε μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη με αεροπορική πτήση.
Πλήρης ημερών «έφυγε» χτες 6-9-2006 από τη ζωή ο αγωνιστής δικηγόρος ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΣ. Στα 91 χρόνια της ζωής του, στάθηκε αταλάντευτος υπερασπιστής των αρχών του Κόμματος και πρωτοπόρος στις μάχες που καθημερινά έδινε. Πάντα ενημερωμένος από τον αγαπημένο του «Ριζοσπάστη», είχε έντονο ενδιαφέρον για την ισχυροποίηση του Κόμματος και για τη διάδοση των ιδεών του στη νέα γενιά.
Η ΝΕ Φθιώτιδας τιμά τον σύντροφο Ζαχαρία, υποσχόμενη να συνεχίσει τον αγώνα, που τόσο ανιδιοτελώς έδωσε. Η κηδεία του γίνεται σήμερα Πέμπτη, στις 10 το πρωί, από τον Αγιο Δημήτριο Λαμίας.
Χαμηλούς τόνους, προσπαθεί να ακολουθήσει η Εκκλησία, στην αντιπαράθεσή της για το θέμα της απαγόρευσης της εξομολόγησης στα σχολεία, με νεότερη ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ), εμμένοντας, ωστόσο, στη διατήρηση του σκοταδιστικού και αντιπαιδαγωγικού αυτού μέτρου. Στη νέα ανακοίνωση αναφέρει ανάμεσα στ' άλλα, ότι αναφορές στον Τύπο, όπως «αντεπίθεση για την εξομολόγηση, οξεία αντίδραση, ιερά βέλη, αντιπαράθεση Κράτους - Εκκλησίας... περιγράφουν σκηνικό εμφυλίου πολέμου, ο οποίος ούτε έχει ξεσπάσει ούτε πρόκειται να ξεσπάσει, μεταξύ Εκκλησίας και υπουργείου». Στη συνέχεια, η ΔΙΣ επαναλαμβάνει την άποψή της για τον δήθεν ευεργετικό ρόλο της εξομολόγησης στα σχολεία...
Την αντίθεσή τους στη διάταξη του νόμου 3388/2005 που αποκλείει από το δικαίωμα να είναι υποψήφιοι στις επικείμενες εκλογές του Οκτώβρη για την ανάδειξη των νέων διοικήσεων των μεγάλων δικαστηρίων και Εισαγγελιών της χώρας (το λεγόμενο αυτοδιοίκητο δικαστηρίων), όσοι δικαστικοί λειτουργοί ήταν ή είναι τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη των διοικητικών συμβουλίων στις δικαστικές ενώσεις, εκφράζουν με κοινή ανακοίνωσή τους η Ενωση των Διοικητικών Δικαστών και η Ενωση Εισαγγελέων.