ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Φλεβάρη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ
Ευρωεκλογές ταυτόχρονα με τη δεύτερη Κυριακή των τοπικών

Σοβαρά εμπόδια στους ετεροδημότες εργαζόμενους, οι οποίοι για να ψηφίσουν και στις ευρωεκλογές θα πρέπει να ταξιδέψουν δύο φορές

Σοβαρά εμπόδια στη συμμετοχή μεγάλου μέρους των λαϊκών στρωμάτων στις ευρωεκλογές βάζει η κυβέρνηση, καθώς με τροπολογία που κατέθεσε χθες ορίζεται ότι οι ευρωεκλογές θα γίνουν μαζί με τις επαναληπτικές εκλογές για την Τοπική Διοίκηση. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι ετεροδημότες ψηφοφόροι, προκειμένου να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές θα πρέπει να ταξιδέψουν δύο φορές, με διπλάσιο προφανώς κόστος.

Συγκεκριμένα, με την τροπολογία που κατέθεσε χτες στη Βουλή το υπουργείο Εσωτερικών, οριστικοποιούνται οι ημερομηνίες διεξαγωγής των τοπικών εκλογών στις 18 και 25 Μάη. Ο δεύτερος γύρος των εκλογών θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές, στις 25 Μάη.

Με το πρόσχημα ότι η ταυτόχρονη διεξαγωγή των ευρωεκλογών με την πρώτη Κυριακή των τοπικών εκλογών, δηλαδή στις 18 Μάη, θα επιφέρει προβλήματα στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και ιδιαίτερα στη διεξαγωγή της ψηφοφορίας, η κυβέρνηση ουσιαστικά βάζει εμπόδια σε εκατομμύρια ετεροδημότες εργαζόμενους να ψηφίσουν. Κι αυτό γιατί οι συνθήκες οικονομικής κρίσης και η ανέχεια στο λαϊκό εισόδημα δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση δύο συνεχόμενες Κυριακές στον τόπο ψηφοφορίας.

Το ΚΚΕ από την αρχή είχε πάρει καθαρή θέση ότι οι ημερομηνίες των εκλογών πρέπει να διευκολύνουν τους εργαζόμενους στην άσκηση του δικαιώματος της ψήφου. Ως εκ τούτου πρότεινε ο πρώτος γύρος των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών να γίνει στις 25 Μάη, μαζί με τις ευρωεκλογές και ο δεύτερος γύρος των τοπικών εκλογών να γίνει την Κυριακή 1 Ιούνη.

Καταργείται το δικαίωμα μεταναστών και ομογενών να ψηφίζουν στις τοπικές εκλογές

Ταυτόχρονα, επικαλούμενη απόφαση του ΣτΕ του 2013, η κυβέρνηση καταργεί τη δυνατότητα των ομογενών και μεταναστών να ψηφίζουν στις δημοτικές εκλογές. Η απόφαση αυτή αφορά και τους πολίτες των χωρών ΕΖΕΣ, δηλαδή της Ισλανδίας, του Λιχτενστάιν, της Νορβηγίας και της Ελβετίας.

Η συμμετοχή ομογενών και μεταναστών στις τοπικές εκλογές θεωρείται ότι δεν είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα, το οποίο, όπως σημειώνεται στην τροπολογία, «επιφυλάσσει το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι κατά τις εκλογές των ΟΤΑ α' βαθμού μόνο σε Ελληνες πολίτες».

Στο μεταξύ συντέμνονται οι προθεσμίες για την κατάρτιση συνδυασμών και τον προσδιορισμό των εκλογικών τμημάτων. Συγκεκριμένα, η δήλωση κατάρτισης των συνδυασμών επιδίδεται στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου τη 12η και όχι τη 13η μέρα από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου. Η δε έκδοση των αποφάσεων του αντιπεριφερειάρχη για τον προσδιορισμό των εκλογικών καταστημάτων και των καταστημάτων ψηφοφορίας θα γίνεται πέντε μέρες νωρίτερα απ' ό,τι ίσχυε, δηλαδή δέκα μέρες μετά την έναρξη της προεκλογικής περιόδου.

Η δε έναρξη της προεκλογικής περιόδου διαφοροποιείται για τις δημοτικές και τις ευρωεκλογές. Η έναρξη της προεκλογικής περιόδου αρχίζει από τη δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος που ορίζει την ημέρα διεξαγωγής της ψηφοφορίας για τις ευρωεκλογές (μέχρι σήμερα ίσχυε ότι αρχίζει η προεκλογική περίοδος 30 μέρες πριν την ημερομηνία των εκλογών).

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ - ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Κόντρες γύρω από τη νομισματική πολιτική

Νέες πλευρές προσλαμβάνουν οι κόντρες στους κόλπους της ΕΕ μετά και την απόφαση του Ανωτάτου Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας, σχετικά με τη «νομιμότητα» του προγράμματος αγοράς κρατικών ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ). Η υπόθεση παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αλλά ταυτόχρονα διατυπώνονται ενστάσεις γύρω από τις πρακτικές και τις αρμοδιότητες που έχει αναλάβει η Κεντρική Τράπεζα του ευρωσυστήματος.

Η ΕΚΤ, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, έχει αγοράσει ομόλογα κρατών, όπως της Ισπανίας, της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Ιρλανδίας, αξίας άνω των 200 δισ. ευρώ, με την ταυτόχρονη αντίστοιχου ύψους απόσυρση ρευστότητας από το τραπεζικό σύστημα. Για τη συγκεκριμένη πρακτική, η οποία ήδη βρίσκεται υπό αναθεώρηση, έχει δεχθεί κριτική από άλλες πλευρές της λυκοσυμμαχίας. Μετά τη δημοσιοποίηση της δικαστικής απόφασης η ΕΚΤ επανέλαβε πως «το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων βρίσκεται στο πεδίο διαχείρισης της κεντρικής τράπεζας».

Στο μεταξύ, προσχέδιο του καταστατικού λειτουργίας του μηχανισμού εποπτείας των ευρωπαϊκών τραπεζών δημοσιοποίησε χτες η ΕΚΤ. Το σχέδιο κανονισμού για το πλαίσιο περιγράφει τους κανόνες και τις διαδικασίες, όπως την αξιολόγηση της σημασίας μιας τράπεζας προκειμένου να καθοριστεί αν θα υπάγεται σε άμεση ή έμμεση εποπτεία της ΕΚΤ, τη συνολική επίβλεψη του συστήματος, τη συνεργασία μεταξύ της ΕΚΤ και των κρατικών εποπτικών αρχών, τις ρυθμίσεις για τη συνεργασία με κράτη εκτός Ευρωζώνης κ.ά. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η τελική μορφή του θα ανακοινωθεί το Μάη, και η πλήρης λειτουργία του μηχανισμού θα ξεκινήσει το Νοέμβρη του 2014.

Τέλος, στις συντελούμενες αναδιαρθρώσεις των ελληνικών τραπεζικών ομίλων εστίασε την ομιλία του ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γ. Προβόπουλος, σε χτεσινή εκδήλωση του «Φόρουμ νομισματικών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων» που έγινε στο Λονδίνο. Σε αυτό το πλαίσιο σημείωσε ότι οι τράπεζες εστιάζουν στις κύριες δραστηριότητές τους και αναδιοργανώνουν τα δίκτυα και τις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό. Ειδική αναφορά έκανε στον «κώδικα συμπεριφοράς των τραπεζών», που θα εφαρμοστεί από το 2015, με «στόχο τη διασφάλιση της μέγιστης δυνατής αποπληρωμής των καθυστερούμενων δανείων».

Ενδοαστικές διαφοροποιήσεις για το μέλλον της ΕΕ και τη «συνταγή» διαχείρισης

Οι διαφοροποιήσεις που εκδηλώνονται στο εσωτερικό της αστικής τάξης για τους τρόπους ξεπεράσματος της κρίσης, και στο αν και πώς θα πρέπει να συνεχιστεί η διαδικασία «ομοσπονδιοποίησης» της ΕΕ, καθώς και οι φόβοι των αστών για είσοδο σε νέο κύκλο κρίσης αναδείχτηκαν στη δεύτερη μέρα εκδήλωσης με τίτλο «Τολμήστε για τη δημοκρατία».

Χαρακτηριστική η τοποθέτηση του υφυπουργού Εξωτερικών Δ. Κούρκουλα που υπερασπίστηκε το «Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Μοντέλο», λέγοντας ότι «διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην εδραίωση της κοινωνικής ειρήνης και ευημερίας στην ήπειρο μας, αλλά και στην προώθηση της ευρωπαϊκής ενοποίησης». Υποστήριξε ότι αυτό «όχι μόνο δεν είναι ασύμβατο με την αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης, αλλά η ενίσχυσή του αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την υπέρβασή της».

Απαντώντας σε όσους επιμένουν στην ΕΕ για μια σφιχτή δημοσιονομική πολιτική, είπε: «Οι επικριτές του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου το ενοχοποιούν για τα υψηλά ελλείμματα στην Ευρώπη. Από πλευράς μας όμως θεωρούμε ότι, ειδικά στην παρούσα μακρο-οικονομική συγκυρία, το μοντέλο αυτό, του οποίου οι αρχές και αξίες εγγράφονται στις Συνθήκες, όχι μόνον δεν είναι παρωχημένο ή επισφαλές, τουναντίον παραμένει επίκαιρο και συνιστά τη μόνη ασφαλή δίοδο εξόδου από την πολυσχιδή κρίση».

Συμπλήρωσε, ακόμα, ότι «η διαμόρφωση των κοινωνικών πολιτικών στη σημερινή Ευρώπη των "28" δεν πρέπει να έχει όμως μόνο έναν απλό επιδοματικό χαρακτήρα, αλλά είναι ανάγκη να διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής για την παροχή κινήτρων ένταξης των πολιτών στην παραγωγική και πολιτική διαδικασία. Ο ρόλος του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου δεν είναι μόνο να προστατεύει τους αδύναμους, αλλά να διασφαλίζει ενεργούς κοινωνικούς ρόλους για όλους τους πολίτες». Τοποθέτηση που αντανακλά την ενίσχυση μιας τάσης στους κόλπους της ελληνικής αστικής τάξης για νέο μείγμα διαχείρισης της κρίσης, με δημοσιονομική χαλάρωση, θεωρώντας ότι θα εξυπηρετήσει καλύτερα το στόχο της καπιταλιστικής ανάκαμψης, αλλά και της ενσωμάτωσης ορισμένων κοινωνικών τμημάτων, αναγκαίων για τις συμμαχίες του κεφαλαίου.

Μεταξύ άλλων εισηγητών, ο Γκίκας Χαρδουβέλης, καθηγητής πανεπιστημίου, τάχθηκε υπέρ μιας «σφιχτής δημοσιονομικής ένωσης, μιας καλής τραπεζικής ένωσης, ενός κοινού μηχανισμού εξυγίανσης των τραπεζών». Ο Γιώργος Παγουλάτος, καθηγητής πανεπιστημίου, επέμεινε ότι η ΕΕ χρειάζεται δημοσιονομική ένωση, ώστε να έχει και ενιαίο προϋπολογισμό που μαζί και με άλλες αλλαγές θα κάνουν το ευρώ βιώσιμο, με παράλληλη ενίσχυση ενός «κοινωνικού δικτύου κοινωνικής προστασίας».

Ο Κώστας Μποτόπουλος, πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, κάλεσε «να μην υπακούμε τυφλά» σε ό,τι έρχεται από τα κεντρικά της ΕΕ, αφού «κάποια πράγματα αποδείχτηκε ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο χρειάζονται αλλαγή». Μίλησε για «πανθομολογούμενες αδυναμίες αυτού του προγράμματος σωτηρίας», ζήτησε ωστόσο «να ολοκληρώσουμε το πλαίσιο» αυτό «όσο το δυνατό γρηγορότερα», και κατόπιν «να σχεδιάσουμε (σ.σ. στην ΕΕ) το νέο».

ΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ
Ανήγγειλε νέες «συνεκπαιδεύσεις» με Αμερικανούς

Τη συνέχιση των κοινών ασκήσεων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων με Αμερικανούς, στο πλαίσιο της βαθύτερης εμπλοκής τους στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, επιβεβαίωσε ο αρχηγός ΓΕΑ, αντιπτέραρχος Ευάγγελος Τουρνάς.

Μιλώντας χτες στο 2ο Συνέδριο Αεροπορικής Ισχύος (διοργανώθηκε από το Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής, υπό την αιγίδα του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας) ξεκαθάρισε ότι και το 2014 θα έχουμε «συνέχιση των Διεθνών συνεργασιών με ξένες Πολεμικές Αεροπορίες, ξεκινώντας τον επόμενο μήνα με δώδεκα (12) αεροσκάφη F-15 της United States Air Forces in Europe (USAFE)». Υπενθυμίζουμε ότι τα εν λόγω αεροσκάφη ανήκουν στην 494 Μοίρα της 48 Πτέρυγας Μάχης, η οποία εδρεύει στο Lakenheath της Βρετανίας και αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα στη Σούδα.

Παράλληλα, ο αρχηγός ΓΕΑ προανήγγειλε για το 2014 την άσκηση «ΗΝΙΟΧΟΣ» με «διευρυμένη συμμετοχή, και διάρκεια, καθώς επίσης αναβαθμισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά και απαιτήσεις σχεδίασης». Επίσης, την άσκηση «ΚΡΑΝΕΑ», με «αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων προσβολής στόχων, με τα σύγχρονα όπλα που διαθέτουμε στο οπλοστάσιό μας».

Στα όρια λειτουργίας της η ΛΑΕΔ

Αυξάνεται ο αριθμός των στρατιωτικών που ελέω κρίσης, καταφεύγουν μαζί με τις οικογένειές τους για σίτιση στη Λέσχη Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΛΑΕΔ), έναντι χαμηλού αντιτίμου. Σύμφωνα με στοιχεία που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Αμυνας, Δ. Αβραμόπουλος: «Η παρούσα δημοσιοοικονομική κατάσταση αλλά και οι παρεχόμενες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και χαμηλού κόστους που προσφέρει η ΛΑΕΔ στους δικαιούχους της, έχουν ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση του προς εξυπηρέτηση προσωπικού. Χαρακτηριστικά, η ΛΑΕΔ εξυπηρέτησε το έτος 2010 περί τους 5.442 σιτιζόμενους, όταν μόνο στο Α΄ τρίμηνο του έτους 2013 ο αριθμός αυτών ανέρχεται στους 8.411, εξαντλώντας τα όρια λειτουργίας της».

Να σημειωθεί ότι το ΓΕΣ επιχειρεί να αναβαθμίσει τις δυνατότητες της ΛΑΕΔ, ενισχύοντας τη δύναμη των υπηρετούντων σε αυτήν, με στελέχη και οπλίτες θητείας σε θέσεις που επανδρώνονταν μέχρι σήμερα από εξειδικευμένο πολιτικό προσωπικό, το οποίο έχει μειωθεί αισθητά λόγω «κινητικότητας» και συνταξιοδοτήσεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ