«ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ»
Ρίχνει γέφυρες για αντιλαϊκή κλιμάκωση στη «μεταμνημονιακή» εποχή

Μια αναφορά σε λιγότερο προβεβλημένες πλευρές της συμφωνίας στην οποία κατέληξαν κυβέρνηση - κουαρτέτο στο πλαίσιο της 3ης «αξιολόγησης»

Παρασκευή 29 Δεκέμβρη 2017

Eurokinissi

Τα 'πανε, τα συμφωνήσανε και τώρα ήρθε η ώρα να τα εφαρμόσουν στις πλάτες του λαού
Η στρατηγική της ανάκαμψης του κεφαλαίου διαπερνά ένα προς ένα τα κάθε είδους αντιλαϊκά «προαπαιτούμενα» του νέου «συμπληρωματικού» μνημονίου της κυβέρνησης με την Ευρωζώνη.

Η επικαιροποιημένη συμφωνία έρχεται να επιβεβαιώσει την κλιμάκωση των αντιλαϊκών μέτρων με την ενίσχυση της φοροληστείας, την κατακρεούργηση των κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη ακόμα και στοιχειωδών κοινωνικών αναγκών, τα νέα χτυπήματα στα εργατικά - λαϊκά διακαιώματα.

Ολα αυτά, σε συνδυασμό με το μπαράζ των αναδιαρθρώσεων, που έχουν ως άξονες την «αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας», τη «διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας», την «ανάπτυξη, την ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις» καθώς και τη διαμόρφωση, όπως λένε, «σύγχρονου κράτους και δημόσιας διοίκησης».

«Εμβληματικές» μεταρρυθμίσεις

«Οι ελληνικές αρχές θα ολοκληρώσουν τη στρατηγική ανάπτυξης», η οποία, μεταξύ άλλων, «θα πρέπει να στοχεύει στη δημιουργία, μέσα στα επόμενα 2,5 χρόνια, ενός ελκυστικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος», γράφει το συμπληρωματικό μνημόνιο. Σε αυτό το πλαίσιο, οι προτεραιότητες αφορούν σε κλάδους όπως οι τηλεπικοινωνίες και η πληροφορική, ο τουρισμός, οι μεταφορές, η φαρμακοβιομηχανία, η εφοδιαστική αλυσίδα, η αγροτική παραγωγή και η μεταποίηση και η βιομηχανία τροφίμων.

Μάλιστα, για το σκοπό αυτό, προβλέπεται η ίδρυση «Επιστημονικού Συμβουλίου Ανάπτυξης», με τη συμμετοχή επιχειρηματικών οργανώσεων (π.χ. ΣΕΒ), «συμβουλευτικής επιτροπής» ξένων επενδυτών καθώς και των «κοινωνικών εταίρων». Ολοι μαζί, δηλαδή, εργαζόμενοι και αφεντικά, ενωμένοι και στοιχισμένοι πίσω από τον «εθνικό στόχο» της ανάκαμψης!

Αλλωστε, κυβέρνηση, κεφάλαιο, ΕΕ και τα κόμματά τους δεν έκρυψαν ποτέ την επιδίωξη να στρατευτούν μαχητικά οι εργαζόμενοι και ο λαός στα αντιλαϊκά τους σχέδια, επιστρατεύοντας γι' αυτόν το σκοπό και τον εργοδοτικό - κυβερνητικό συνδικαλισμό, μέσω του «κοινωνικού διαλόγου».

Την ίδια ώρα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι «η αναπτυξιακή στρατηγική θα πρέπει να οικοδομηθεί επί μεσοπρόθεσμων σχεδίων δράσης», που αφορούν την Εκπαίδευση, τον «εκσυγχρονισμό» της δημόσιας διοίκησης και του δικαστικού συστήματος καθώς και τη «στρατηγική κατά της διαφθοράς» (όπου περιλαμβάνουν και την περιβόητη συμφωνία «Greco», αναφορικά με τα «κουπόνια» για την ενίσχυση πολιτικών κομμάτων).

Η παραπέρα αντιδραστικοποίηση του κράτους δεν τίθεται τυχαία ως προτεραιότητα της κυβέρνησης, της ΕΕ και του κεφαλαίου, καθώς συνδέεται άμεσα με την αποτελεσματικότητά του στη στήριξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, αλλά και την ικανότητά του να ενσωματώνει ή και να καταστέλλει τις λαϊκές αντιδράσεις.

Νέα εργαλεία για μνημόνια διαρκείας

Σε αυτό το φόντο, και με «κράχτη» την ταξική, αντιλαϊκή τους πολιτική, χτίζουν τις μεγάλες επιχειρηματικές «μπίζνες» της «επόμενης μέρας»: «Οι ελληνικές αρχές θα συμφωνήσουν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018, κατάλογο 15 έως 20 μεγάλων, εμβληματικών σχεδίων» για την περίοδο μέχρι το 2020, αναφέρεται χαρακτηριστικά στο «επικαιροποιημένο μνημόνιο», θέλοντας να δώσουν ώθηση σε μεγάλα επενδυτικά πρότζεκτ, που θα αποτελέσουν πηγή κέρδους για τα μονοπώλια και ταυτόχρονα θα προωθούν στρατηγικές κατευθύνσεις και επιδιώξεις της ΕΕ, όπως οι «απελευθερώσεις» τομέων της οικονομίας, η παραπέρα συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου κ.ά.

Στα παζάρια φαίνεται να βρίσκεται ακόμα το καυτό ζήτημα της χρηματοδότησης των επιχειρηματικών ομίλων που θα αναλάβουν αυτά τα «εμβληματικά» έργα, όπως και άλλες υποδομές. Σε αυτό το πλαίσιο, προωθείται η ίδρυση της λεγόμενης «Αναπτυξιακής Τράπεζας», που, όπως συμφωνήθηκε, «δεν θα δεχτεί καταθέσεις από το Δημόσιο ούτε θα εμπλέκεται με την άμεση δανειοδότηση», ενώ οι λειτουργίες, η δομή και οι νομικοί όροι της θα συμφωνηθούν μέσα από διαδικασία διαβούλευσης με τους «θεσμούς».

Σύμφωνα, εξάλλου, με πληροφορίες, το «πάνω χέρι» στην «Αναπτυξιακή Τράπεζα» θα έχει η πλευρά της Κομισιόν, που με τη σειρά της, στη δέσμη προτάσεων αναφορικά με την «εμβάθυνση της ΟΝΕ», προβλέπει την «παροχή στήριξης στα κράτη - μέλη για την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων μέσω ενός εργαλείου για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και τεχνικής στήριξης κατόπιν αιτήματος των κρατών - μελών».

Προκύπτει επομένως ότι η χρηματοδότηση των επενδύσεων, θα αξιοποιηθεί στη «μεταμνημονιακή» εποχή ως ένας επιπλέον μηχανισμός παρακολούθησης και επιτάχυνσης των αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων, που μέχρι σήμερα ενσωματώνονταν στα μνημόνια και βρίσκονται στον πυρήνα των κατευθύνσεων της ΕΕ.

Μεταξύ άλλων, ενδεικτικά αναφέρονται οι μεταρρυθμίσεις στις «αγορές εργασίας και προϊόντων», η «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος», οι «μεταρρυθμίσεις» στη δημόσια διοίκηση, ζητήματα δηλαδή που έχουν τεθεί με τη μορφή των «προαπαιτούμενων» και στο πλαίσιο των «αξιολογήσεων» των μνημονίων στην Ελλάδα.

Τα ψιλά γράμματα του «συμπληρωματικού» μνημονίου

Στο «συμπληρωματικό» μνημόνιο καταγράφονται μια σειρά από «προαπαιτούμενα» στον άξονα «ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και επενδύσεις», για τον οποίο η κυβέρνηση «θα εφαρμόσει ένα ευρύ φάσμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που όχι μόνο εξασφαλίζουν την πλήρη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ΕΕ, αλλά αποσκοπούν επίσης στην επίτευξη ευρωπαϊκών βέλτιστων πρακτικών».

Μεταξύ άλλων:


Α. Σ.