Αφιέρωμα σε κορυφαίο του Ιαπωνικού Κινηματογράφου
Τρίτη 25 Γενάρη 2000

Αφιέρωμα στο έργο του Κέντζι Μιζογκούτσι, ενός από τους σημαντικότερους δημιουργούς από καταβολής κινηματογράφου, διοργανώνει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ και με την υποστήριξη της Επιτροπής Εορταστικών Εκδηλώσεων για την Εκατονταετηρίδα Φιλικών Σχέσεων Ελλάδας - Ιαπωνίας. Οι προβολές θα γίνονται στο «Παλλάς» μέχρι τις 28 Γενάρη. Την επιμέλεια του αφιερώματος έχει ο διευθυντής του Φεστιβάλ Μιχάλης Δημόπουλος.

Ο Κέντζι Μιζογκούτσι γεννήθηκε το 1898, στο Τόκιο και πέθανε το 1956 από λευχαιμία. Γιος φτωχού ξυλουργού, μεγάλωσε με μεγάλες στερήσεις. Το σχολείο μπόρεσε να το ολοκληρώσει χάρη στην υποστήριξη της αδελφής του, η οποία για να ζήσει ασκούσε το επάγγελμα της γκέισας. Το γεγονός αυτό διευρύνει την κοινωνική ευαισθησία του και επηρεάζει σημαντικά τη θεματογραφία του. Αρχικά ήθελε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Στις αρχές όμως της δεκαετίας του '20, με τη μεσολάβηση ενός φίλου του ηθοποιού, προσλαμβάνεται ως ο άνθρωπος για όλες τις δουλιές σε ένα κινηματογραφικό στούντιο.

Το 1922 ξεκινά τη σκηνοθετική του καριέρα γυρίζοντας δεκάδες ταινίες κάθε χρόνο, αντλώντας τα θέματά του από την ιαπωνική, αλλά και τη δυτική λογοτεχνία. Δυστυχώς η δουλιά του αυτή έχει καταστραφεί.

Η σημαντικότερη δημιουργική περίοδος του Μιζογκούτσι, αρχίζει το 1936, με τις ταινίες «Η ελεγεία της Οζάκα» και «Οι αδελφές της Γκιον», με τις οποίες αρχίζει η συνεργασία του με το σεναριογράφο Γιοσικάτα Γιόντα.

Ολες οι ταινίες της ώριμης περιόδου του Μιζογκούτσι, αναφέρονται λίγο πολύ στη «μοίρα» της γυναίκας σε διάφορες περιόδους της ιαπωνικής ιστορίας και κοινωνίας. Στη «μοίρα» της εκμετάλλευσης της γυναίκας, κυρίως με την εκπόρνευσή της, είτε σαν παλλακίδας του αυτοκράτορα («Η αυτοκράτειρα Γιανγκ Κουέι - Φέι», είτε σαν γκέισα σε σπίτια («Η μελωδία της Γκιόν»), είτε σαν πόρνη του δρόμου («Γυναίκες της νύχτας»). Αρκετές από τις ταινίες του φανερώνουν την επιρροή του σκηνοθέτη από τις προοδευτικές ιδέες της εποχής του και γι' αυτό λογοκρίθηκαν από τις αρχές. Στη Δύση έγινε πλατύτερα γνωστός μετά τη βράβευσή του με τον «Αργυρό Λέοντα» στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1952 για τη «Ζωή της Οχάρου», την οποία ο Μιζογκούτσι τη θεωρεί ως την καλύτερή του ταινία.

Να σημειώσουμε ότι οι σημερινές προβολές αρχίζουν στις 7μμ («Οι 47 Ρονίν», «Η εκδίκηση των 47 Ρονίν», «Η δεσποινίς Ογιού»). Οι αυριανές προβολές αρχίζουν στις 6μμ («Πατρίδα», «Ο θρύλος του Μουσάσι Μιγιαμότο», «Ο δρόμος της ντροπής», «Η ιστορία του τελευταίου χρυσάνθεμου»). Οι προβολές της Πέμπτης αρχίζουν στις 7μμ («Το πάθος της ηθοποιού Σουμάκο», «Οι αδελφές της Γκιόν», «Η ζωή της Οχάρου»). Την Παρασκευή (τελευταία ημέρα του αφιερώματος) οι προβολές αρχίζουν στις 7μμ και περιλαμβάνουν τις ταινίες «Ερωτική φλόγα», «Η αυτοκράτειρα Γιανγκ Κουέι-Φέι», «Η νίκη των γυναικών». Τιμή εισιτηρίου για όλη την ημέρα 1.800 δρχ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ο καιρός των φεστιβάλ (2015-05-14 00:00:00.0)
Σερβικός και ιαπωνικός κινηματογράφος (2006-12-06 00:00:00.0)
Περιμένουν απάντηση (2006-08-10 00:00:00.0)
«Ουγκέτσου Μονογκατάρι» (2006-07-30 00:00:00.0)
Ουγκέτσου Μονογκατάρι (2006-07-27 00:00:00.0)
Ιαπωνικό αριστούργημα (2003-03-15 00:00:00.0)