ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Για τα οξυμένα προβλήματα στους χώρους της Εκπαίδευσης

Κατατέθηκε χτες από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος προς τον αρμόδιο υπουργό

Παρασκευή 20 Σεπτέμβρη 2013

Επίκαιρη Επερώτηση για τα οξυμένα προβλήματα στους χώρους της Εκπαίδευσης, κατέθεσε χτες προς τον αρμόδιο υπουργό σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ. Στην Ερώτηση σημειώνεται:

«

Είναι η πέμπτη χρονιά εν μέσω κρίσης και η κατάσταση έχει φθάσει σε οριακό σημείο στην Εκπαίδευση. Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας ότι βάζει τάξη στα πράγματα, ότι δεν υπάρχουν ελλείψεις, αποδεικνύονται μέρα με τη μέρα ως εμπαιγμός. Η λαϊκή οικογένεια έχει συσσωρεύσει τεράστια αρνητική πείρα, και από την ταξική πολιτική στην Εκπαίδευση, και πριν από την κρίση και τώρα. Συνεχίζει να φορτώνεται τις συνέπειες μιας διαχρονικά αντιλαϊκής πολιτικής που κλιμακώνεται γι' αυτή και τα παιδιά της.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Τεράστιες είναι οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Μόνο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η χρονιά ξεκίνησε με 16.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς σε σχέση με πέρσι. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχουν πολύ μεγάλα κενά, ολοήμερα σχολεία κλείνουν ή λειτουργούν στην καλύτερη περίπτωση ως "παιδοφυλακτήρια". Τα τμήματα ένταξης ουσιαστικά δε λειτουργούν. Στα ΕΠΑΛ έχουν καταργηθεί ειδικότητες και σε χιλιάδες παιδιά δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα και την ειδικότητα που έχουν επιλέξει. Η κατάργηση και οι συγχωνεύσεις σχολείων μαζί με την κατεύθυνση αύξησης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα δυναμιτίζουν τη μαθησιακή διαδικασία, δημιουργούν κίνδυνους ασφάλειας των παιδιών, δοκιμάζουν τις αντοχές των λαϊκών νοικοκυριών.

Το αντιλαϊκό τοπίο συμπληρώνει η πολιτική μιας συντριπτικής υποχρηματοδότησης των σχολείων, η αναίρεση στην πράξη του δικαιώματος της δωρεάν και ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, ειδικά στην περιφέρεια της χώρας όπου χιλιάδες μαθητές ακόμα και Δημοτικού πρέπει να καλύπτουν κάθε μέρα χιλιόμετρα για να πάνε σχολείο. Για τους μαθητές των Μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων καταργήθηκε η δωρεάν σίτιση. Οι σχολικές επιτροπές που διαχειρίζονται τα πενιχρά οικονομικά, όταν δεν παροτρύνουν την οικονομική συμμετοχή των γονιών στα λειτουργικά έξοδα, ανοίγουν με όχημα τον εθελοντισμό την πόρτα του σχολείου σε ΜΚΟ και επιχειρηματίες ακόμη και για ζητήματα συντήρησης - ασφάλειας κτιρίων, αποτέλεσμα της καλλικρατικής διοικητικής αναδιάρθρωσης και δρόμος επικίνδυνος για το χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου. Μπροστά στο χειμώνα, τα σχολεία δε θα μπορούν και πάλι να ζεστάνουν τους μαθητές μια και οι Δήμοι παραμένουν γυμνοί σε χρηματοδότηση.

Η κατάσταση στην Προσχολική αγωγή είναι εξίσου οξυμένη. Χιλιάδες προνήπια εκτός Νηπιαγωγείων και Παιδικών Σταθμών και στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς η λαϊκή οικογένεια καλείται να πληρώσει ένα μεγάλο ποσό για υλικά.

Ξεχωρίζουμε επίσης το γεγονός ότι στα σχολεία, ιδιαίτερα των λαϊκών συνοικιών, πληθαίνουν τα φαινόμενα υποσιτισμού των μαθητών, με την οξύτητα που παίρνει η ανεργία και η φτώχεια.

Στην έναρξη της σχολικής χρονιάς σοβαρότατο είναι το πρόβλημα με τα απαραίτητα πιστοποιητικά υγείας που πρέπει να προσκομίσει η άνεργη οικογένεια που δεν έχει ασφαλιστική κάλυψη είτε για την εγγραφή στο σχολείο είτε για να πάρει μέρος το παιδί στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και λύση δεν δίνεται από τις αρμόδιες αρχές.

Η κατάσταση που υπάρχει στις δημόσιες μονάδες υγείας, όπου για να εξεταστούν τα παιδιά από τους γιατρούς ειδικοτήτων που είναι απαραίτητες, τα ραντεβού κλείνονται μέχρι και πέρα από τον Οκτώβρη με αποτέλεσμα οι γονείς και οι μαθητές να βιώνουν μια αφάνταστη ταλαιπωρία.

Στο χώρο της ειδικής αγωγής οι εκπαιδευτικοί λείπουν, οι ελλείψεις σε ειδικό επιστημονικό προσωπικό ακόμη μεγαλύτερες, το βοηθητικό προσωπικό τείνει να εκλείψει! Γονείς και παιδιά ενημερώνονται ότι λόγω της έλλειψης σε εκπαιδευτικούς και άλλο ειδικό και βοηθητικό προσωπικό θα πρέπει να παραμείνουν στα σπίτια τους "μέχρι νεοτέρας" ή ότι οφείλουν οι γονείς με δική τους ευθύνη να φέρουν τα παιδιά στο σχολείο λόγω της σχεδόν παντελούς έλλειψης οδηγών και συνοδών για να κινήσουν τα σχολικά οχήματα. Τα ειδικά σχολεία, σχεδόν στο σύνολό τους, δεν μπορούν να λειτουργήσουν είτε λειτουργούν με "εκ περιτροπής" μάθημα για τα παιδιά, που λήγει στις 11.30 π.μ.!

2. Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ η κατάσταση για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας είναι ανυπόφορη.

Ηδη πολλοί φοιτητές και σπουδαστές παρατούν τις σπουδές τους, πολύ περισσότερα παιδιά - από κάθε άλλη χρονιά - που πέτυχαν στις πανελλήνιες, δεν θα γραφτούν γιατί οι λαϊκές οικογένειες δεν τα βγάζουν πέρα.

Η μίζερη φοιτητική μέριμνα που υπήρχε γκρεμίζεται και παραδίδεται σε ιδιώτες. Οι εστίες αφήνονται να ρημάζουν, οδηγούνται στο να βάλουν νοίκια, τα διαθέσιμα δωμάτια δεν αρκούν για τους χιλιάδες φοιτητές που έχουν ανάγκη από δωρεάν στέγαση. Λέσχες σίτισης οδηγούνται σε κλείσιμο, θα καλεστούν να πληρώσουν ξανά από την τσέπη τους οι φοιτητές βιβλία - αναλώσιμα.

Στα ΤΕΙ το μισό πρόγραμμα σπουδών δε θα διδάσκεται. Απολύουν σχεδόν όλους τους έκτακτους. Το αποτέλεσμα θα είναι να μείνουν χιλιάδες σπουδαστές έξω από εργαστήρια, κλινικές και πρακτικές, δεδομένου ότι θα προσληφθούν μόλις 150 έκτακτοι διδάσκοντες. Ως απόρροια της πολιτικής σας, θα παραταθεί βίαια ο χρόνος σπουδών.

Ηδη τα λεγόμενα συμβούλια Διοίκησης με ανθρώπους των επιχειρήσεων στους κόλπους τους μιλάνε για εξορθολογισμό δαπανών και σπατάλη, ετοιμάζονται δηλαδή νέες περικοπές στη φοιτητική μέριμνα (κλείσιμο εστιατορίων όπως στο κτίριο Σαρακάκη στη ΣΕΥΠ που κάλυπτε 4.000 σπουδαστές!!!), κατάργηση δωρεάν συγγραμμάτων, εργαστηριακού εξοπλισμού και πολλά άλλα.

3. Οι εργαζόμενοι στην εκπαίδευση, τόσο το εκπαιδευτικό όσο και το διοικητικό προσωπικό, αντιμετωπίζουν μια επίθεση που χτυπάει τα θεμέλια της ίδιας της εκπαιδευτικής λειτουργίας.

Εχουν ανοίξει οι «ασκοί του Αιόλου» για υποχρεωτικές μετακινήσεις, έχει δρομολογηθεί η διαθεσιμότητα - κινητικότητα - απόλυση για χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Ο νέος νόμος για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εκ των πραγμάτων ανοίγει το δρόμο σε νέες ανατροπές στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, νέες απολύσεις. Η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η επερχόμενη "αξιολόγηση των εκπαιδευτικών", δημιουργούν όρους πιο ασφυκτικού αντιδραστικού ελέγχου στην εκπαιδευτική λειτουργία. Ο νέος εκπαιδευτικός περιδιαβαίνει τους νομούς της χώρας με εισαγωγικό μισθό 680 ευρώ χωρίς στήριξη για αυτόν και την οικογένειά του.

Παράλληλα οι απολύσεις σχολικών φυλάκων, το γεγονός ότι οι καθαρίστριες θα έχουν σύμβαση μέχρι το 2015 προσθέτουν νέα προβλήματα στην καθημερινή ομαλή λειτουργία των σχολείων.

Στα ΑΕΙ 1.500 περίπου διοικητικοί υπάλληλοι τίθενται σε διαθεσιμότητα. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να τιναχθούν στον αέρα μια σειρά λειτουργίες των ιδρυμάτων (φοιτητική μέριμνα, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, γραμματείες, οικονομικές - διοικητικές υπηρεσίες).

4. Οι παραπάνω εξελίξεις επιβεβαιώνουν τη θέση του ΚΚΕ ότι στις συνθήκες της κρίσης επιταχύνονται στρατηγικές αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί χρόνια τώρα από τις κυβερνήσεις, την ΕΕ, τον ΟΟΣΑ που αφορούν την πιο στενή και αποτελεσματική σύνδεσή της με τις ανάγκες της καπιταλιστικής κερδοφορίας, την επιδίωξη να "παραχθεί" από τις δομές της εκπαίδευσης φθηνή και ευέλικτη εργατική δύναμη.

Τα κόμματα που υποστηρίζουν την ΕΕ και τη στρατηγική της είναι εκτιθέμενα.

Oι ανατροπές στο σχολείο έρχονται από παλιά με τη σφραγίδα της ΕΕ και βρίσκουν τη συνέχειά τους και στο νέο νόμο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αποτελεί αντιδραστική απάντηση στις απαιτήσεις των καιρών για ολόπλευρη μόρφωση για όλα τα παιδιά. Φτιάχνουν ένα σχολείο ακόμα πιο ταξικό, επιλεκτικό, με έντονη τη σφραγίδα της κοινωνικής διαφοροποίησης σε προγράμματα - μαθήματα και λειτουργίες. Παράλληλα οξύνει την πίεση στα παιδιά της λαϊκής οικογένειας να παρατήσουν την όποια γενική μόρφωση και να στραφούν πρώιμα στην κατάρτιση, τη μαθητεία - τζάμπα εργασία.

Αντίστοιχα, στα ΑΕΙ, με την εφαρμογή του νόμου πλαίσιο και του σχεδίου «Αθηνά»οι φοιτητές μετατρέπονται σε πελάτες που θα αγοράζουν -αν φυσικά μπορούν- πανάκριβα γνώση και δεξιότητες που θα πουλάει το Πανεπιστήμιο ΑΕ. Η έρευνα υποτάσσεται πλήρως στις μονοπωλιακές επιχειρήσεις, υποβαθμίζεται η επιστημονική γνώση. Εχει ήδη ανοίξει ο δρόμος για ένταση της καταστολής των αγώνων των φοιτητών.

5. Η θέση του ΚΚΕ.

Η αντίληψη του ΚΚΕ για την Εκπαίδευση εδράζεται στο αντικειμενικό γεγονός ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις, υπάρχει συσσωρευμένη γνώση και πλούτος προκειμένου κεντρικά και σχεδιασμένα να ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες για ολόπλευρη μόρφωση. Ο κεντρικός σχεδιασμός με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες μπορεί να εγγυηθεί, για κάθε νέο και νέα, πριν τελειώσει το σχολείο, την επαγγελματική σχολή ή το πανεπιστήμιο, να ξέρει πού θα βρει δουλειά, να έχει κατοχυρωμένο το δικαίωμα στο επάγγελμα και στην εργασία. Στη βάση αυτή:

Τα επιστημονικά επιτεύγματα που εντάσσονται στην παραγωγή καθιστούν αναγκαίο ο εργαζόμενος να έχει γνώση της επιστήμης (δηλαδή των βασικών νόμων κίνησης και οργάνωσης) που βρίσκεται πίσω από τα νέα μέσα παραγωγής. Οι εξελίξεις στην παραγωγή δίνουν τη δυνατότητα να παράγεται ολοένα και περισσότερος πλούτος από την εργαζόμενη ανθρωπότητα, με λιγότερο χρόνο εργασίας, με λιγότερο κόπο και ιδρώτα από την εργατική τάξη. Αυτοί οι δυο παράγοντες καθιστούν αντικειμενική την επέκταση της παροχής ολόπλευρης μόρφωσης και διαπαιδαγώγησης και πιο συγκεκριμένα.

Παρέχεται σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δημόσια και δωρεάν Προσχολική Αγωγή και εξασφαλίζεται αποκλειστικά δημόσια δωρεάν γενική δωδεκάχρονη εκπαίδευση υποχρεωτική για όλους μέσα από έναν τύπο σχολείου με ενιαία δομή, πρόγραμμα, διοίκηση και λειτουργία, υλικοτεχνική υποδομή, ενιαία εκπαιδευμένο εξειδικευμένο προσωπικό.

Εξασφαλίζεται αποκλειστικά δημόσια δωρεάν επαγγελματική εκπαίδευση μετά από τη γενική (βασική) υποχρεωτική εκπαίδευση. Μέσα από ένα σύστημα ενιαίας ανώτατης, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, διαμορφώνεται επιστημονικό δυναμικό κατάλληλο να ασκήσει τη διδασκαλία στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, να στελεχώσει ως υψηλά ειδικευμένο δυναμικό τους τομείς της έρευνας, την κοινωνικοποιημένη παραγωγή, τις κρατικές υπηρεσίες.

Ο ρόλος του σχολείου υπηρετεί συνολικά το στόχο της ολόπλευρης διαπαιδαγώγησης των νέων ανθρώπων, στην κατεύθυνση της ολόπλευρα ανεπτυγμένης προσωπικότητας.

Η διαμόρφωση υψηλού επιπέδου νοημοσύνης αποτελεί ένα σημαντικό, όχι όμως το μοναδικό παράγοντα για την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων ανθρώπων, που εκτός από τη γνώση πρέπει να διαθέτουν οντότητα, ανθρωπιά και συνείδηση των συμφερόντων τους στην κοινωνία. Και αυτό απαιτεί τη μεθοδική και ισόρροπη καλλιέργεια όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού, της νόησης, του συναισθήματος και της βούλησης.

6. Ολο το προηγούμενο διάστημα οι φορείς του λαϊκού κινήματος, των εκπαιδευτικών, των γονιών, των φοιτητών, των μαθητών έχουν διεκδικήσει μια σειρά μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πολιτικής της κυβέρνησης στην Εκπαίδευση, τα οποία το ΚΚΕ καταθέτει:

Για την Ειδική Αγωγή

Κανένα παιδί εκτός Εκπαίδευσης, κανένα παιδί της λαϊκής οικογένειας χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Αμεσα ζητήματα για τους εργαζόμενους στην Εκπαίδευση

Για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Επερωτάται η κυβέρνηση για την πολιτική της στην Εκπαίδευση που επιδεινώνει τη ζωή της λαϊκής οικογένειας».