ΛΙΒΥΗ
Ο ... «Ιντιάνα Τζόουνς» στην έρημο
Κυριακή 22 Γενάρη 2012

Αρχαίο θέατρο της Σαμπράθα
Τον περασμένο Οκτώβρη τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία μετέδιδαν ότι η ΟΥΝΕΣΚΟ έδωσε από το Μάρτη του 2011 (παραμονές της ιμπεριαλιστικής επίθεσης) στο ΝΑΤΟ... την ακριβή θέση όλων των αρχαιολογικών χώρων και των πολιτιστικών αγαθών της Λιβύης «για την αποφυγή επιθέσεων και σημαντικών ζημιών», σύμφωνα με το διευθυντή του Κέντρου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, Φραντσέσκο Μπανταρίν! Ακόμη κι αν δεν υπήρχε το προηγούμενο της λεηλασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ λόγω της ιμπεριαλιστικής επίθεσης και πάλι η παροιμία «ο λύκος φυλάει τα πρόβατα» θα ταίριαζε απόλυτα. Οπως σχολίαζε χαρακτηριστικά τότε ο «Ρ»: «Δηλαδή, η "ΟΥΝΕΣΚΟ" έδωσε πλήρη αναφορά σε αυτούς που κατέστρεψαν και λεηλάτησαν την πολιτιστική κληρονομιά του Ιράκ... για το πού βρίσκεται η πολιτιστική κληρονομιά της Λιβύης!».

Λίγες μέρες μετά από την παραπάνω ανακοίνωση, στις 31 Οκτώβρη, γινόταν γνωστό ότι ο περίφημος «Θησαυρός της Βεγγάζης», αποτελούμενος τουλάχιστον από 8.000 αρχαία χρυσά, ασημένια και μπρούντζινα νομίσματα (μερικά από την εποχή του Αλέξανδρου), κοσμήματα, μικρά αγάλματα από ελεφαντόδοτο και πολλά ακόμη ανάλογης ιστορικής αξίας αντικείμενα ...είχαν κάνει «φτερά» από το θησαυροφυλάκιο της τράπεζας της Βεγγάζης. Αν και οι εκτιμήσεις για το πότε έγινε η κλοπή ποικίλλουν, πάντως σίγουρα πραγματοποιήθηκε ενώ είχε ξεκινήσει η επίθεση του ΝΑΤΟ το Μάρτη του 2011. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο θησαυρός επεστράφη στη Λιβύη από την Ιταλία το 1961 και μέχρι να βάλουν το «χεράκι» τους οι ιμπεριαλιστές στη χώρα δεν είχε πειραχτεί ούτε ένα νόμισμα...

Ενώ, λοιπόν, ο πλανήτης βρίσκεται μπροστά στην ίδια προπαγανδιστική «φάρσα» του ιμπεριαλισμού με την πολιτιστική κληρονομιά του Ιράκ (προπαγάνδα σύμφωνα με την οποία ο ιμπεριαλισμός «προστατεύει» ακόμη και όταν λεηλατεί εξόφθαλμα) το ΝΑΤΟ «ξαναχτύπησε», με την ανάρτηση, στις αρχές Γενάρη, στην επίσημη ιστοσελίδα του ενός άρθρου με τον πραγματικά απίστευτα κυνικό τίτλο: «Προστατεύοντας την κληρονομιά της Λιβύης»!!!

Το ΝΑΤΟ «εκθειάζει» τον πλούτο και το χρονικό εύρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Λιβύης και το γεγονός ότι πέντε από τα μνημεία της εντάσσονται στον κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ (σ.σ.: 1. Αρχαιολογικός Χώρος της Σαμπράθα - 1982. 2. Αρχαιολογικός Χώρος της Λέπτις Μάγκνα - 1982. 3. Αρχαιολογικός Χώρος της Κυρήνης - 1982. 4. Τα έργα τέχνης στην πέτρα του Τάντραρτ Ακάκους - 1985. 5. Η Παλαιά Πόλη του Γκανταμές - 1986).

Λες και δεν έριξε ούτε βλήμα στην πολύπαθη αυτή χώρα, το ΝΑΤΟ λέει ότι αυτή η κληρονομιά «κινδύνευσε πρόσφατα» από τη «σύγκρουση». Οχι όμως γενικά κάποια «σύγκρουση», αλλά ...από το στρατό του Καντάφι, τον οποίο κατηγορεί (σ.σ. αφού πρώτα τον δολοφόνησε) ότι είχε μετατρέψει σε ...«αρχαιολογική ασπίδα» τη Λέπτις και τη Σαμπράθα τις οποίες είχε μετατρέψει - πάντα σύμφωνα με το ΝΑΤΟ - σε αποθήκες οπλισμού! Παρ' όλα αυτά, λέει το ΝΑΤΟ, τα «υπέροχα νέα» είναι ότι αυτές οι περιοχές σώθηκαν από τα εκρηκτικά του Καντάφι προς μεγάλη χαρά της «τουριστικής βιομηχανίας» που «το έθνος ελπίζει να αναστήσει»...

Σενάριο για το Χόλιγουντ

Φυσικά, το ΝΑΤΟ δεν μπαίνει καν στον κόπο να τεκμηριώσει τους παραπάνω ισχυρισμούς και η πυριτιδαποθήκη του Καντάφι στη Σαμπράθα το πιθανότερο είναι να αποτελεί ένα ακόμη «πόνημα» των ...«αδελφών Γκριμ» του ιμπεριαλισμού, ανάλογο των όπλων μαζικής καταστροφής του Σαντάμ. Το θέμα όμως είναι ότι το ΝΑΤΟ «φρίττει» με τη μετατροπή αρχαιολογικών χώρων σε στρατιωτικό στόχο, όταν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί της είχαν μετατρέψει σε χώρο στάθμευσης βαρέων τεθωρακισμένων οχημάτων την αρχαία Βαβυλώνα στο Ιράκ...

Το ΝΑΤΟ υποστηρίζει επίσης ότι ενώ «δεν έχει γίνει ποτέ καταγραφή, τεκμηρίωση ή αρχειοθέτηση» της πολιτιστικής κληρονομιάς της Λιβύης, με αποτέλεσμα να μην ξέρει κανείς τι να ψάξει αν λείπει, ωστόσο, «σε γενικές γραμμές, η Λιβύη φαίνεται να αποφεύγει το είδος πολιτιστικής λεηλασίας και βανδαλισμού που εμφανίστηκε μετά την επέμβαση στο Ιράκ». Αυτό που δεν λέει το ΝΑΤΟ είναι ότι υπάρχουν και άλλα «είδη» «πολιτιστικής» λεηλασίας και αυτό που οι ίδιοι ονομάζουν «τουριστική βιομηχανία» με τους όρους, τις «αξίες» και τον τρόπο του καπιταλισμού, είναι ένα από αυτά.

Το υπόλοιπο τμήμα του άρθρου της ΝΑΤΟικής εκδοχής για την «προστασία» της πολιτιστικής κληρονομιάς της Λιβύης είναι «κομμένο» και «ραμμένο» για σενάριο υπερπαραγωγής του Χόλιγουντ: Οι «καλοί» επιστήμονες (εν προκειμένω ο Καρλ Βον Χάμπσμπουργκ, πρόεδρος της Επιτροπής Μπλε Ασπίδα στην Αυστρία και ο Δρ. Τζόρις Κίλα, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Αμστερνταμ και πρόεδρος διεθνούς οργάνωσης που μεριμνά για τα μνημεία των εμπόλεμων περιοχών) που έφτιαξαν έναν κατάλογο με τους αρχαιολογικούς χώρους που δεν πρέπει να βομβαρδίζονται. Ενας άλλος αρχαιολόγος, Λίβυος αυτή τη φορά, που ζει στη Βρετανία και που επέστρεψε στην πατρίδα για να βοηθήσει στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ο οποίος «διαπιστώνει» «έλλειψη πόρων» και «τεχνογνωσίας» και «καλεί» σε «βοήθεια» ...τους «διεθνείς οργανισμούς». Και το «σενάριο» προφανώς θα κλείνει με έναν πεζοναύτη και έναν αρχαιολόγο αγκαλιά μπροστά από ένα μνημείο μέσα στην έρημο...

Η «ΟΥΝΕΣΚΟ» έκανε και μια διεθνή συνάντηση για το θέμα της πολιτιστικής κληρονομιάς της Λιβύης στο Παρίσι τον περασμένο Οκτώβρη, προφανώς για την «τιμή των όπλων». Σε αυτό που η «ΟΥΝΕΣΚΟ» έχει σίγουρα δίκιο είναι στο ότι «ο κίνδυνος παραμένει» για την κληρονομιά, διότι, «όπως το έχουμε δει στο Ιράκ και το Αφγανιστάν, είναι η φάση μετά τη σύγκρουση που είναι η πιο επικίνδυνη, γιατί υπάρχουν πολλά όπλα σε κυκλοφορία, πολλές ένοπλες ομάδες, πολλή αστάθεια. Είναι αυτή τη στιγμή που γίνονται οι λεηλασίες». Αυτό που δε λέει βέβαια είναι ότι όλα αυτά γίνονται ενώ κυριαρχούν στις χώρες αυτές οι ιμπεριαλιστές. Αλλωστε, πρόκειται για έναν οργανισμό που το 2009 ανακοίνωσε τους πρώτους τόπους από τον κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «Επιχειρησιακές (σ.σ. «Business» στο πρωτότυπο) δεξιότητες για την Παγκόσμια Κληρονομιά» («Business Skills for World Heritage»). Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από τον πολυεθνικό κολοσσό της SHELL και εκτελείται από τη «Μη Κυβερνητική Οργάνωση» «Earthwatch» (σ.σ. «Ερθγουότς», «Παρατηρητήριο της Γης»)...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ