ΑΛΕΝ ΚΟΡΝΟ
Η αντίζηλος
Πέμπτη 7 Ιούλη 2011

Χωρίς ιδιαίτερες αφηγηματικές εκπλήξεις το μακιαβελικής ίντριγκας, σαδιστικό παιχνίδι εξουσίας ανάμεσα σε δυο γυναίκες που κινούνται επαγγελματικά στην κορυφή μιας πολυεθνικής. Τεχνικές αποπλάνησης, κυνισμός, χειραγώγηση, φιλοδοξία, ολόκληρο το φάσμα συναισθημάτων που διέπει την αρχή του ανταγωνισμού εντός των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, ενταγμένο το μείγμα αυτό στο σενάριο διαμορφώνει εξαρχής υπόγειες δυνάμεις - που φορούν ένα καθωσπρέπει και chic προσωπείο - οι οποίες καλλιεργούν τη σουσπάνς με την αναμονή ενός ιλίγγου που όμως δεν έρχεται ποτέ...

Ασκηση μινιμαλιστικής αισθητικής και στιλ. Το σκοτεινά σιωπηλό περιβάλλον, ο τεχνητός ψυχρός φωτισμός, η παγερή σκηνογραφία του αποστειρωμένου από μνήμες και άδειου, συνθέτουν τη γοητεία, αλλά και το όριο του χώρου που αγγίζει προδιαγραφές απεικόνισης του φανταστικού. Σε θέση απόλυτου μονάρχη η Κριστίν (την υποδύεται η καλή όπως πάντα Κριστίν Σκοτ Τόμας). Προσωποποίηση της απόλυτης παντοδυναμίας, που εδράζεται στον παγωμένο υπολογισμό, τον τρόμο και τη χρήση παντός θεμιτού και αθέμιτου μέσου. Η Κριστίν ισχυροποιεί τη θέση της (ως προς τους μετόχους) και διά της καθιερωμένης τακτικής της «οικειοποίησης» της μητρότητας όποιων ευφυών ιδεών γεννά η νεαρή μισθωτή της σκλάβα, Ιζαμπέλ, την οποία η Κριστίν έχει ολοκληρωτικά θέσει υπό την προστασία της, αφήνοντάς της νύξεις και υπαινικτικές υποσχέσεις για ένα περίλαμπρο μέλλον.

Η σκηνοθεσία του Κορνό, εφαρμοσμένη με ύφος οξύ, αλλά χωρίς έμπνευση και δεξιοτεχνία. Σκάβει τις λεπτομέρειες στις παγίδες μέσα στις οποίες οι ήρωές του θα πέσουν σε λίγο, σπρώχνοντας την αγωνία, που παράγει η πλοκή, μέχρι το τέλος. Ανάμεσα στην πανίσχυρη Κριστίν, που επιδεικνύει ενοχλητικό αισθησιασμό και σαδιστική χαιρεκακία μπροστά στην ντροπαλότητα και την αμηχανία της υποταγής της καταπιεζόμενης Ιζαμπέλ, παρεμβάλλεται ένας άνδρας που φροντίζει να διατηρεί ερωτική σχέση και με τις δυο τους. Η μεταξύ των γυναικών σχέση λυκοφιλίας εκκρίνει δηλητήριο σε μικρές δόσεις, κάτι που λειτουργεί σωρευτικά και επικαλύπτει τον ερωτισμό, τη βία, τις τριβές, τις αντιπαραθέσεις, αλλά και την ισοβαρή διαβολική ευφυΐα. Ο ρόλος του άτολμου Φιλίπ, ως μήλου της έριδας, αποκαλύπτεται. Παράλληλα ξεσκεπάζεται επίσης η συνεσταλμένη επιφάνεια της Ιζαμπέλ και ξεπροβάλλει μια ύαινα πανέτοιμη να μπήξει δόντια και νύχια, άμα τη εμφανίσει κάποιας διευθυντικής θέσης, για το γραφείο της Ν. Υόρκης π.χ. Για την Κριστίν, η στάση αυτή συνιστά έσχατη απιστία και απαντά με πολεμικό σχέδιο ταπείνωσης.

Η ταινία διανύει ήδη το χώρο του καθαυτού, τεχνικού, αστυνομικού νουάρ. Η Ιζαμπέλ παίρνει αποφασιστικά στα χέρια της την υπόθεση: Σκοτώνει παγερά την Κριστίν και η πράξη της ακολουθείται από ένα μακροσκελές ξεδίπλωμα λύσης, μέσα από ένα επεξηγηματικό σύστημα ασπρόμαυρων flash back που ανατροφοδοτούν την ιστορία - κομμάτι αρκούντως βαρετό, δεδομένου ότι οι θεατές ήδη γνωρίζουμε την τροπή που πρόκειται να πάρει...

Παίζουν: Λουντιβίν Σανιέ, Κριστίν Σκοτ Τόμας, Πατρίκ Μιλ, Γκιγιόμ Μαρκέ, Ζεράρ Λαρός κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία (2010).

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ο γητευτής των αλόγων (2008-08-24 00:00:00.0)
Αμαρτίες γυναικών (2007-03-29 00:00:00.0)
Μην το πεις... ούτε του παπά (2005-12-29 00:00:00.0)
Υπόθεση μιας ...Κυριακής (2005-08-18 00:00:00.0)
Εραστές (2000-11-08 00:00:00.0)
Σκοτάδι, γάμοι και κηδείες (1999-06-02 00:00:00.0)