Αντιμέτωπες με σοβαρότατα προβλήματα, που γίνονται τροχοπέδη στη λειτουργία τους
Eurokinissi |
Από παλιότερη συναυλία διαμαρτυρίας μουσικών συμβασιούχων της ΕΡΤ, έξω από το Ραδιομέγαρο |
Δέσμιες ανεκπλήρωτων υποσχέσεων, αλλά και της χρόνιας απαξιωτικής πολιτικής, που δεν έχει φροντίσει να τους εξασφαλίσει δική τους κατάλληλη στέγη, οι ορχήστρες - άλλες για τις συναυλιακές εμφανίσεις τους και άλλες για τις πρόβες τους - αναγκάζονται να πληρώνουν υπέρογκα ποσά σε ιδιώτες για την ενοικίαση των αναγκαίων αιθουσών για συναυλίες ή δοκιμές. Ποσά, που θα μπορούσαν, αν το στεγαστικό τους πρόβλημα είχε επιλυθεί, να πηγαίνουν αποκλειστικά για την παραγωγή έργου και όχι ουσιαστικά να το επιβουλεύονται όπως γίνεται τώρα.
Δραματική είναι η συρρίκνωση του προϋπολογισμού των δύο μεγάλων κρατικών ορχηστρών, Αθηνών και Θεσσαλονίκης, που παραμένουν χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή και με τα κενά σε μουσικούς και διοικητικό προσωπικό συνεχώς να διευρύνονται, ενώ φημολογείται η κατάργηση του Ειδικού Ταμείου Οργάνωσης Συναυλιών, που διαχειρίζεται τα χρήματα για να οργανώνονται οι συναυλίες τους.
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης |
Ο Β. Φιδετζής σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός της ορχήστρας έχει μειωθεί κατά 60% σε σχέση με το 2009. «Για το 2009 κόπηκαν 200.000 ευρώ και από 1.800.000 που ήταν έγιναν 1.600.000. Το 2010 έγιναν 1.200.000. Φέτος ήρθε ένα χαρτί που λέει μείον 30% από το 2010, δηλαδή 850.000. Με δεδομένο ότι τα ανελαστικά έξοδα είναι περίπου 600.000, για τον προγραμματισμό της πρώτης ορχήστρας της χώρας μένουν 200.000 ευρώ». Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΚΟΑ πληρώνει ενοίκιο 10.000 ευρώ το μήνα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για την αίθουσα που κάνει πρόβες και 11.000 το μήνα για το κτίριο των γραφείων της.
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών |
Μεγάλη είναι η μείωση (επίσης 30%) και του προϋπολογισμού της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης για το 2011, ο οποίος αφορά σε λειτουργικές δαπάνες, έργο, συμπράξεις κ.ά. Η θητεία του καλλιτεχνικού διευθυντή της ορχήστρας έληξε τον περασμένο Ιούνιο και δεν έχει ανανεωθεί ούτε έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πλήρωσή της. Αυτό δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία του οργανισμού, καθώς σύμφωνα με το νόμο δε δίνεται εξουσιοδότηση υπογραφής για σοβαρά ζητήματα που απασχολούν την ορχήστρα και γεννά ερωτήματα για ενδεχόμενη αλλαγή του καθεστώτος λειτουργίας της ορχήστρας. Η Kρατική Oρχήστρα Θεσσαλονίκης έχει, όπως και η ΚΟΑ, 126 οργανικές θέσεις, όμως μόνο τις 100 καταλαμβάνουν μόνιμοι μουσικοί, ενώ δεκαέξι μουσικοί είναι με σύμβαση αορίστου χρόνου. Τα υπάρχοντα κενά στα όργανα γίνεται προσπάθεια να καλύπτονται από εκτάκτους μουσικούς.
Η ΚΟΘ αντιμετωπίζει και στεγαστικό πρόβλημα, καθώς το Μέγαρο Μουσικής αξιώνει από την ορχήστρα ενοίκιο για τη χρήση της αίθουσας συναυλιών. Πριν λίγα χρόνια, δόθηκε 1 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση του πρώην «Παλλάς», το οποίο μετά από χρόνια περιπλάνηση της ορχήστρας, έγινε μόνιμη αίθουσα δοκιμών της. Βάσει της σύμβασης που υπογράφτηκε με τον ιδιοκτήτη - για 10 χρόνια και με δικαίωμα παράτασης για άλλα 5 - η ορχήστρα καλείται να πληρώνει ενοίκιο 12.000 ευρώ μηνιαίως. Ομως, η αίθουσα παρά την ανακαίνιση και τις παρεμβάσεις έχει προβλήματα ως προς την ακουστική. Το κτιριακό πρόβλημα της ορχήστρας παραμένει ουσιαστικά άλυτο. Θα μπορούσε πιθανώς να έχει λυθεί αν το ποσόν που δόθηκε για την ανακαίνιση του «Παλλάς» και το ενοίκιο που είναι αναγκασμένη να πληρώνει η ορχήστρα στον ιδιώτη για τη χρήση του, πήγαιναν για τη δημιουργία μιας μόνιμης σύγχρονης στέγης, αντάξιας της ορχήστρας.
Συρρίκνωση προσωπικού μέσα από απολύσεις, υποχρεωτικές συνταξιοδοτήσεις και φημολογούμενες μετατάξεις, επαναξιολογήσεις εργαζομένων αορίστου χρόνου, ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης και αφαίρεση ημερομισθίων, με στόχο την οικονομική εξόντωση των εργαζομένων που αντιστέκονται κι ένα διάχυτο κλίμα τρομοκρατίας, είναι κάποιες από τις «ψηφίδες» που δίνουν το στίγμα της κατάστασης η οποία επικρατεί στο μοναδικό λυρικό θέατρο της χώρας. Πολλές είναι οι καταγγελίες ότι όποιος δε συμφωνεί με τον πρόεδρο πέφτει σε δυσμένεια, πως καταστρατηγείται η ΣΣΕ και ερμηνεύεται κατά το δοκούν, ότι δεν αποδίδονται τα πνευματικά δικαιώματα για μαγνητοσκοπήσεις παραστάσεων και δεν καταβάλλονται οι υπερωρίες των τεχνικών. Επίσης, ότι μειώνουν τις απολαβές των καλλιτεχνών, ενώ συχνά συμβαίνει να πληρώνουν περισσότερα για αντίστοιχες μετακλήσεις από το εξωτερικό και πως με γνώμονα το οργανόγραμμα του Ιδρύματος «Στ. Νιάρχος» αναθέτουν δουλειές σε εξωτερικά συνεργεία απαξιώνοντας το ήδη υπάρχον δυναμικό. Κατά τ' άλλα κάνουν οικονομία!
Η Ορχήστρα Εθνικής Λυρικής Σκηνής δεν μπορεί παρά να είναι συνδεδεμένη με όλα αυτά που συμβαίνουν στο Θέατρο, τις δυσμενείς εξελίξεις και την παραχώρηση της ΕΛΣ στο Ιδρυμα «Στ. Νιάρχος». Οι μουσικοί της έγιναν μόνιμοι το 1993, μ' ένα νόμο που φαινόταν ν' ανοίγει το δρόμο ώστε να υπάρξει κάτι ανάλογο και για τα άλλα «σώματα» του μοναδικού λυρικού κρατικού θεάτρου, που τότε ακόμη ήταν Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Αντ' αυτού, λίγους μήνες αργότερα, το 1994, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πέρασε το νόμο που διέπει και σήμερα την ΕΛΣ, μετατρέποντάς την σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Αυτό έδωσε ένα μεγάλο χτύπημα στη Λυρική και όπως λέγεται από μουσικούς και άλλους εργαζόμενους «χάλασε τη συνοχή που έπρεπε να υπάρχει σ' ένα θέατρο». Η ορχήστρα μεταφέρθηκε στο ΥΠΠΟ με νέο νόμο. Το πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι με την υπάρχουσα σχέση εργασίας και λόγω των δυσμενών εξελίξεων, δε γίνεται κατορθωτή η διεύρυνση της ορχήστρας, ενώ «οι θέσεις προκηρύσσονται κάθε φορά με δυσκολία και με κυνηγητό», όπως αναφέρουν μουσικοί. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ορχήστρα έχει 82 οργανικές θέσεις - καλύπτονται οι 80. «Επρεπε, όπως και στις άλλες κρατικές ορχήστρες, και σ' εμάς ν' αυξηθεί η δύναμή της. Το έχουμε ζητήσει επανειλημμένα, όμως συναντάμε πάντα την αδιαφορία», λένε, τονίζοντας την ανάγκη ύπαρξης ενός «στιβαρού κρατικού λυρικού θεάτρου, που να παράγει πολιτισμό συγκροτημένο και με άποψη».
Ουσιαστικά υπό διάλυση και με μεγάλα κενά είναι οι δύο ορχήστρες και η χορωδία της ΕΡΤ, σύνολα με μακρόχρονη ιστορία και προσφορά, που πλέον υπάγονται στο ΥΠΠΟ. Μετά τις απολύσεις των συμβασιούχων, τον περασμένο Ιούλιο, η σύνθεσή τους σήμερα είναι ως εξής: 1) Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα (ιδρύθηκε το 1938): Από τους 88 μουσικούς που εργάζονταν πριν τις απολύσεις, έμειναν 64 αορίστου χρόνου. 2) Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής: Από 67 μουσικούς έχει μειωθεί στους 52. 3) Χορωδία (ιδρύθηκε το 1977 από τον Μ. Χατζιδάκι): Από τους 55 πριν τις απολύσεις απέμειναν 42.
Η επανίδρυση των Μουσικών Συνόλων είχε γίνει το 1993, μετά από ακροάσεις και η μονιμοποίηση των μουσικών, μετά από αγώνες χρόνων, έγινε μόλις το 2006. Είναι γεγονός ότι ποτέ δεν αξιοποιήθηκαν από την ΕΡΤ προς όφελος του ελληνικού λαού, όπως άξιζε σ' ένα σημαντικό πολιτιστικό «εργαλείο». Ομως, τώρα, λόγω των δραστικών περικοπών η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα, ουσιαστικά αδυνατεί να λειτουργεί. Ο προγραμματισμός της είναι ουσιαστικά ανύπαρκτος, παρ' όλες τις φιλότιμες προσπάθειες των μουσικών και του καλλιτεχνικού της διευθυντή Βλαδίμηρου Συμεωνίδη. Κάποια ζωντανά που έχουν γίνει απευθείας από το στούντιο της ΕΡΤ, ραδιοφωνικά με μικρότερη σύνθεση, δε μας επιτρέπουν να μιλάμε για συμφωνική ορχήστρα, αλλά μάλλον για ορχήστρα δωματίου, που λόγω σύνθεσης έχει περιορισμένο ρεπερτόριο. Γιατί για μία συμφωνική απαιτούνται τουλάχιστον 90 μόνιμοι μουσικοί και όχι να υπάρχει ένα μεγάλο μέρος τους που να πηγαινοέρχεται κάθε 8μηνο, χωρίς να εντάσσεται στο σύνολο.
Η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής δεν έχει μαέστρο και οι περικοπές την έχουν οδηγήσει σε πολύ δύσκολη θέση, ενώ επίσης, λόγω περικοπών του προσωπικού, και η Χορωδία βρίσκεται σε τραγική κατάσταση. Η επιδείνωση της κατάστασης στα τρία Σύνολα εγκυμονεί πλέον κινδύνους ακόμη και για την ίδια τους την ύπαρξη.