«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Επώδυνη η διεθνής εμπειρία

Οπου λειτούργησαν ιδιωτικές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις που μόνο στόχο είχαν το κέρδος, οι καταναλωτές έχασαν. Και στην τσέπη, και στην ποιότητα

Κυριακή 24 Δεκέμβρη 2000

Ο ΟΤΕ απογυμνώνεται από έμπειρο προσωπικό, ικανό να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα, εφόσον δε γίνονται προσλήψεις μονίμων και καταρτισμένων εργαζομένων
Αντεργατική συμπεριφορά. Διώξεις συνδικαλιστών. Διορισμένα συνδικαλιστικά όργανα. Κατακόρυφη πτώση της ποιότητας των υπηρεσιών. Περικοπές κόστους μέσω χιλιάδων απολύσεων προσωπικού, μειώσεων μισθών, αλλά και μη συντήρησης των υφιστάμενων - φθαρμένων πολλές φορές - τηλεπικοινωνιακών δικτύων. Φροντίδα μόνο για τους μεγάλους πελάτες και αδιαφορία για τους οικιακούς χρήστες.

Τα προαναφερόμενα δεν είναι χαρακτηριστικά τηλεπικοινωνιακής επιχείρησης τριτοκοσμικής χώρας, με τεράστια οικονομικά προβλήματα. Ούτε επιχείρησης που λειτουργεί σε χουντοκρατούμενο κράτος. Είναι τα βασικά συστατικά «επιτυχίας» μεγάλων και πολυδιαφημισμένων τηλεπικοινωνιακών εταιριών, που φέρνουν ως παράδειγμα οι κυβερνήσεις του δικομματισμού και οι υποστηρικτές τους για να δικαιολογήσουν την πώληση του ΟΤΕ. Εταιριών που λειτουργούν αποκλειστικά με τα λεγόμενα «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» και δε διστάζουν μπροστά σε τίποτα, προκειμένου να επιτύχουν το μέγιστο κέρδος για τους μεγαλομετόχους τους, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο.

Στο πλαίσιο του αφιερώματός μας για την «απελευθέρωση» των τηλεπικοινωνιών, σήμερα παρουσιάζουμε παραδείγματα λειτουργίας τέτοιων επιχειρήσεων-παραδείγματα, που έχουν συγκεντρωθεί από τη Διεθνή Συνδικαλιστική Ενωση των Τηλεπικοινωνιών (πρώην PTTI και νυν UNI). Σε πολλές από τις επιχειρήσεις που θα παρατεθούν, αποτάθηκε το ΥΠΕΘΟ αναζητώντας το «στρατηγικό σύμμαχο» του ΟΤΕ. Και με τη σημερινή ενότητα, θα προσπαθήσουμε να δείξουμε τι θα γίνει στην Ελλάδα, αν υλοποιηθούν τα κυβερνητικά σχέδια για πλήρη παράδοση του ΟΤΕ και γενικότερα του τηλεπικοινωνιακού έργου σε ιδιώτες.

Τι εφαρμόζει ο ΟΤΕ

«Αφήνει τις εξωτερικές της εγκαταστάσεις να φθίνουν και δεν επενδύει σε άλλες. Προτρέπει τους τεχνικούς της να προβαίνουν σε πρόχειρες επιδιορθώσεις, παρά να επανορθώνουν το υπάρχον πρόβλημα»
Ανάλογη τακτική ακολουθεί και ο ΟΤΕ στις επιχειρήσεις που εξαγόρασε στο εξωτερικό. Π.χ, στη Ρουμανία, όπου εξαγόρασε το 35% και το διευθυντικό δικαίωμα του ρουμάνικου Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών, έχει θέσει ως βασικό όρο στη Romtelekom να μειώσει περίπου στο μισό τις θέσεις εργασίας. Ηδη έχουν απολυθεί περίπου 3.700 άτομα.

Επιπλέον, οι διοικήσεις του Οργανισμού, ακολουθώντας τα πρότυπα του εξωτερικού, εφαρμόζουν προγράμματα «εθελούσιας εξόδου» (ή πρόωρης συνταξιοδότησης), με τα οποία ο ΟΤΕ απογυμνώνεται από έμπειρο προσωπικό, ικανό να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα, εφόσον δε γίνονται προσλήψεις μονίμων και καταρτισμένων εργαζομένων. Τα κενά που δημιουργούνται, δήθεν καλύπτονται με προσλήψεις εκτάκτων, ωρομισθίων, ημιαπασχολούμενων. Δηλαδή, με φθηνό μισθολογικά και άπειρο προσωπικό, που μέχρι να μάθει τη δουλιά από τους «παλιούς», λήγει η οκτάμηνη σύμβασή του και φεύγει. Οπως τονίζουν συνδικαλιστές του ΟΤΕ, η συνεπαγόμενη εντατικοποίηση επιβαρύνει τους διαρκώς μειούμενους μονίμους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Θυμίζουμε ότι φέτος λήγει το τετραετές πρόγραμμα «εθελούσιας εξόδου», που καταρτίστηκε το 1996 επί διοίκησης Π. Λάμπρου, με το οποίο αποχώρησαν περίπου 3.800 εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα το προσωπικό του ΟΤΕ να ανέρχεται σήμερα σε περίπου 19.500 άτομα. Στις 24 του Νοέμβρη ο νυν πρόεδρος, Ν. Μανασής, υπέγραψε με την ηγεσία της Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΟΤΕ τη συνέχιση ουσιαστικά αυτού του προγράμματος και για το 2001. Υπολογίζεται ότι τον επόμενο χρόνο θα αποχωρήσουν πρόωρα άλλοι 850-1.000 εργαζόμενοι.

Και η μείωση δε θα σταματήσει εκεί. Σημειώστε ότι ο Ν. Μανασής από τον προηγούμενο Μάη είχε δηλώσει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ότι ο Οργανισμός μπορεί - υπό κάποιες προϋποθέσεις - να λειτουργήσει μόλις με 10.000 υπαλλήλους...



Τέτοιες εικόνες μόνο αλλεργία προκαλούν στους ιδιώτες