Τα «πέτρινα» βήματα της αξιολόγησης

Ο ασφυκτικός κλοιός των εγκυκλίων (προγραμματισμός, καταχώριση - απολογισμός εκπαιδευτικού έργου)

Τρίτη 4 Νοέμβρη 2008

Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών από την αρχή σωστά εκτίμησε και επισήμανε ότι μια σειρά από εγκυκλίους του ΥΠΕΠΘ για τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προωθούν μεθοδικά και σταθερά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και των σχολικών μονάδων.

Η αξιολόγηση αποτελεί μέτρο και διαδικασία θεμελιακή για την επέκταση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση. Χωρίς αυτή δε γίνεται να έχουμε ακόμα πιο ταξική διαφοροποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, χωρίς αυτή δεν είναι δυνατό να προχωρήσει η αποκέντρωση, ούτε να λειτουργήσουν τα σχολεία όπως σχεδιάζεται, σαν μικρές καπιταλιστικές επιχειρήσεις, με ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά και έμμεσα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Είναι τελικά βασικός μοχλός για την παρέμβαση του μονοπωλιακού κεφαλαίου στην εκπαίδευση.

Το τοπίο και στις δυο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι σκοτεινό, γιατί οι εκπαιδευτικοί ναι μεν υποψιαζόμαστε, αλλά δεν έχουμε συνειδητοποιήσει το βάθος και την έκταση των διαδικασιών αξιολόγησης που θεσμοθέτησε το ΠΑΣΟΚ και υλοποιεί συστηματικά και δυναμικά η κυβέρνηση της ΝΔ. Ο ασφυκτικός κλοιός των εγκυκλίων, ακολουθώντας βήμα το βήμα το νομοθετικό πλαίσιο των υπουργών Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, επιβάλλει με ύπουλο τρόπο μέτρα αξιολόγησης, καθησυχάζοντας από τη μια, για να αιφνιδιάσει από την άλλη με το τελικό πέρασμα της αξιολόγησης, στη φάκα της οποίας θα πιαστούμε σαν ποντίκια, αν δεν αντιδράσουμε.

Α. Πρωτοβάθμια εικόνα

Οι ώρες της Ευέλικτης Ζώνης και του Ολοήμερου θα είναι τα κατεξοχήν πεδία ανάπτυξης της επιχειρηματικής δράσης στο μέλλον! Μέχρι τώρα είχαμε πιλοτικούς αυτοσχεδιασμούς και αμυντική στάση των δασκάλων, εξαιτίας των θέσεων των ΔΟΕ - ΟΛΜΕ («προαιρετικότητα του μέτρου», «αλλαγή περιεχομένου της ΕΖ», «παιδαγωγική ελευθερία»).

Β. Δευτεροβάθμια εικόνα

Αντίστοιχη εγκύκλιος για τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου κατέφθασε στα σχολεία της δευτεροβάθμιας όλων των τύπων (Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ κλπ.) τον Ιούνιο πάλι του 2008, η οποία, αν και καταδικάστηκε από τη ΓΣ των προέδρων των ΕΛΜΕ (28/6/2008), πιεστικά υλοποιείται με ευθύνες της πλειοψηφίας του ΔΣ της ΟΛΜΕ, που σκόπιμα και αντικαταστατικά υποβαθμίζει το ζήτημα.

Μέσα από την εγκύκλιο:

Η εγκύκλιος ακόμη μας προτρέπει να προχωρήσουμε σε καινοτόμες δράσεις με επιχειρήσεις! Ολα αυτά βέβαια είναι μελλοντικά κριτήρια αξιολόγησης, π.χ.: Αν καλύψαμε ποσοτικά την ύλη, αν ενσωματωθήκαμε ιδεολογικά, διατυπώνοντας θέματα συμβατά με την κατεύθυνση του ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ και του περιεχομένου των νέων βιβλίων και τελικά αν γίναμε «golden managers» των τοπικών επιχειρήσεων.

Μπροστά σε αυτή την έκρυθμη κατάσταση, τα ΔΣ των ΔΟΕ - ΟΛΜΕ κωφεύουν, συγκαλύπτουν και υποτιμούν το ζήτημα, γιατί συμφωνούν με την αξιολόγηση. Αρα, η πάλη του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών για το ζήτημα της αξιολόγησης πρέπει να ενταθεί. Καταγγέλλουμε σκληρά και αποκαλυπτικά τον ειδικό ρόλο των συνδικαλιστικών παρατάξεων (ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ) στις επικείμενες ΓΣ διδασκαλικών συλλόγων και ΕΛΜΕ. Να δυναμώσουμε την αντίσταση και συλλογική απειθαρχία για την ακύρωση στην πράξη της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, του μαθητή και της σχολικής μονάδας. Είναι μια μάχη που αποτελεί κρίσιμο κρίκο στη συνολική αντιπαράθεση με τις εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις και για τη διεκδίκηση της Παιδείας των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Καμιά ολιγωρία δεν επιτρέπεται! Κανένας κόπος που δικαιολογημένα μας βαραίνει δεν πρέπει να μας αναστέλλει.


Γιώργος ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ
Μέλος της Γραμματείας ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Παίρνουμε θέση με τον κλάδο για να υπερασπιστούμε το σχολείο που έχουμε ανάγκη σήμερα(2021-02-24 00:00:00.0)
Παρέμβαση στο υπουργείο Παιδείας από σωματεία εκπαιδευτικών(2017-04-13 00:00:00.0)
Μέτρα αποτροπής της «αξιολόγησης»(2014-10-08 00:00:00.0)
«Αξιολόγηση» με ανοιχτή την πόρτα των απολύσεων;(2012-11-14 00:00:00.0)
Επέλαση των αναδιαρθρώσεων στα σχολεία(2010-04-11 00:00:00.0)
«Η αξιολόγηση δε θα περάσει»(2008-10-05 00:00:00.0)