Σκηνή από την ταινία του Χίτσκοκ «13 εγκλήματα ζητούν ένοχο» |
Τα «Ελληνικά Εγκλήματα 2» των εκδόσεων «Καστανιώτη», ήρθαν στα χέρια μας για να μας αιχμαλωτίσουν, να μας διασκεδάσουν και να μας ταξιδέψουν σε πολλά μυστηριώδη μέρη. Δεκατρείς συγγραφείς, δεκατρείς ιστορίες, δεκατρείς οπτικές γωνίες, δεκατρείς κόσμοι... Θα προσπαθήσουμε να σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας όσο πιο λακωνικά γίνεται...
Η Περίπτωση Αυτοδικίας του Τεύκρου Μιχαηλίδη μας μετέφερε στο μυστηριώδη κόσμο του Πυθαγόρα, ο οποίος θεωρούσε τους «φίλιους αριθμούς» ως την αριθμητική ενσάρκωση της αληθινής φιλίας. Και για μια τέτοια φιλία μιλά ο συγγραφέας, που, πέρα από την ευρηματική αστυνομική πλοκή, θίγει πάλι το θέμα που τον απασχολεί: την ενοχή. Την ενοχή και σε ποιες περιπτώσεις αποφασίζει να ...ενοχλήσει τον άνθρωπο!
Ο «Καπνός» της Αθηνάς Κακούρη μοσχομυρίζει εμπειρία και μαστοριά. Με μεγάλη άνεση η συγγραφέας μάς αφηγείται μια ιστορία χωρίς συμβατικό τέλος... Ζωντανοί οι χαρακτήρες των ηρώων, εξαιρετική η λεπτομερής ανάπλαση του γραφείου του εφέτη, διακριτική η παρουσία του κηπουρού, μεγάλη η αφέλεια του αστυνόμου Γεράκη, πανέξυπνοι οι διάλογοι, καθημερινή αλλά συναρπαστική η πλοκή. Ολα αυτά συνθέτουν ένα πραγματικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Μπράβο της.
Βασισμένη σε μυθιστόρημα του Ζορζ Σιμενόν, η ταινία «La nuit du carrefour» (1932). «Το καλύτερο γαλλικό αστυνομικό φιλμ» έχει δηλώσει ο Γκοντάρ |
Η «Βαθιά, γαλάζια λίμνη», του Φίλιππου Φιλίππου ξέρει όχι μόνον να αποκρύπτει στα υγρά σωθικά της τρομερά μυστικά αλλά και να αποδίδει μόνη της μια υγρή, βαθιά μα πραγματική δικαιοσύνη. Με φόντο τη γοητευτική και φιλόξενη Κέρκυρα, ο αναγνώστης θα ζήσει μια επικίνδυνη ερωτική περιπέτεια από την οποία όμως απουσιάζει έρωτας. Θα δει τα ερωτικά τετράγωνα να γίνονται ...πεντάγωνα και έπειτα τρίγωνα, για να καταλήξουν σε μια μοναχική και ανερμάτιστη μονάδα. Και σ' αυτό το διήγημα ο Φ.Φ. επιμένει ερωτικά. Πρόκειται για ένα καλά δομημένο αστυνομικό διήγημα όπως όλα τα έργα του συγγραφέα...
Το «In the pinewood» του Ανδρέα Αποστολίδη κινείται στην ίδια λογική της «Λοβοτομής». Με άφθονο χιούμορ αλλά και ρεαλισμό, ο συγγραφέας, χωρίς να μασάει τα λόγια του, φωτογραφίζει τα πρόσωπα που ρύπαναν και συνεχίζουν να ρυπαίνουν με την εγκληματική συμπεριφορά τους την τηλεοπτική και όχι μόνον ζωή μας.
Πολλά από τα μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι, μεταφέρθηκαν στη μεγάλη οθόνη, όπως το «Εγκλημα στο Οριαν Εξπρές» |
Με «πρόφαση» την αστυνομική ιστορία, η συγγραφέας, όπως πάντα, γράφει ένα έργο, που το περιεχόμενό του είναι πρωτίστως κοινωνιολογικό και φιλοσοφικό, με άψογη λογοτεχνική γραφή. Μέσα σε λίγες σελίδες συναντιούνται και δένουν αρμονικά, ο Ντοστογιέφσκι, η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Σιρανό Ντε Μπερζεράκ, η Τζάνις Τζόπλιν, ο Μπερλιόζ, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, και ο Κλιντ Ιστγουντ, με τον έρωτα, την προδοσία, την απογοήτευση αλλά και την αισιοδοξία. Με την υποκρισία, αλλά και την ανθρωπιά. Με την αλήθεια και τη μισή αλήθεια, που είναι χειρότερη από το ψέμα... Είναι ένα διήγημα μέσα σε ένα άλλο διήγημα. Μια ιστορία μέσα στην ιστορία. Μια ανατροπή που θα ανατρέψει τις ανατροπές κάνοντας έτσι χώρο στον αναγνώστη να λάβει μέρος στους έρωτες, στα λάθη, στις επιθυμίες, στις απογοητεύσεις αλλά και στις «υποθέσεις» των ηρώων.
Σε βιβλίο του Γιάννη Μαρή (ψευδώνυμο του Γιάννη Τσιριμώκου) ήταν βασισμένη η ταινία «Εγκλημα στο Κολωνάκι» (1960) |
«Κανένα έλεος». Ο πρωτοεμφανιζόμενος Ιερώνυμος Λύκαρης δε ζει εδώ... Ζει στην Αυστραλία, περιέργως όμως γνωρίζει κάθε τετραγωνικό της αθηναϊκής γης και της ζωής των κατοίκων των Βορείων προαστίων... Ο κεντρικός του ήρωας ένας ρομαντικός αριστερός δημοσιογράφος θα νιώσει τη μεγαλύτερη απογοήτευση της ζωής του όταν διαπιστώσει την ηθική κατάντια του καλύτερού του φίλου. Ομως, η παλιά φιλία δε θα του επιτρέψει να τον καταδώσει στην αστυνομία και θα προτιμήσει να πάει για κούρεμα... Καλογραμμένο.
Το τηλεοπτικό «Πτώμα στο πηγάδι» του Πέτρου Μάρκαρη... ήταν χιουμοριστικό αλλά πολύ λακωνικό.
«Οι πιο ωραίες είναι οι πιο άπιστες», απουσιάζουν από τη μελαγχολική ιστορία του Πέτρου Μαρτινίδη. Ο κεντρικός ήρωάς του είναι κόσμιος μεσήλικας καθηγητής που φοβάται τη μοναξιά, το θάνατο και την κοινοτοπία... Δυστυχώς, όμως δεν την αποφεύγει.
Από την ταινία «Πάθος και αίμα» του Χάουαρντ Χοκς (1946). Ενα από τα πιο συμπαγή και συγκροτημένα φιλμ-νουάρ με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στο ρόλο του ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου (μυθιστορηματικός ήρωας του Ρέιμοντ Τσάντλερ) |
Ο «Γαλάζιος Δούναβης» του Μανώλη Πιμπλή μπορεί να μην είναι γαλάζιος αλλά διαθέτει αρχιτεκτονική και αφηγηματική δομή. Η πλοκή του αποκαλύπτει τις νέες μορφές του εγκλήματος και ταυτόχρονα κρύβει τον τεράστιο πλούτο γνώσεων του συγγραφέα. Πολύ καλογραμμένο.
Οι «Βροχές» του Σέργιου Γκάκα είναι δυνατές, ερωτικές, ποιητικές, εν μέρει όμως ...αστυνομικές. Μετανάστευση, τρίγωνα, έρωτες, νοσταλγία, θλίψη και μια ασταμάτητη βροχή... που ρέει ασταμάτητα, όπως και ο εσωτερικός μονόλογος του συγγραφέα.
«Chinatown» του Ρομάν Πολάνσκι (1974). Μία από τις αρτιότερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά, (βραβευμένο με Οσκαρ), κυρίως λόγω της πολυεπίπεδης αναφοράς του. Ξεκινά σαν ένα τυπικό φιλμ - νουάρ και καταλήγει σε μια τεράστια πολιτικοοικονομική σκευωρία |
Το 1982 ο Βιμ Βέντερς βασισμένος στο έργο του Ντάσιελ Χάμετ «Ο κόκκινος θερισμός», γύρισε την αριστουργηματική του ταινία «Hammett» |
«The Maltese Falcon», του Τζον Χιούστον (1941). Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τζον Χιούστον βασισμένο στο αστυνομικό μυθιστόρημα του Ντάσιελ Χάμετ, είναι μία ατμοσφαιρική, αριστουργηματική ταινία που έθεσε τις βάσεις του φιλμ - νουάρ |