Ελλείψεις σε συντονισμό και δυνάμεις κατάσβεσης, απουσία κεντρικού σχεδίου και πολιτικές αποφάσεις που οπλίζουν το χέρι των εμπρηστών, οι αιτίες και της χτεσινής καταστροφής
Eurokinissi |
Η φωτιά στο Κρυονέρι |
Επιπλέον, φάνηκε η ανυπαρξία ενός κεντρικού σχεδίου, αφού για ώρες παρέμειναν εγκλωβισμένοι οδηγοί στην Εθνική Οδό, χωρίς δρόμο διαφυγής. Ακόμα και πυροσβεστικά οχήματα ήταν εγκλωβισμένα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να φτάσουν στις εστίες της φωτιάς. Γεγονότα που διαπιστώθηκαν από το «Ρ», που βρέθηκε από την πρώτη στιγμή στο μέτωπο της φωτιάς. Οπως το γεγονός ότι για αρκετή ώρα μετά τα πρώτα λεπτά της φωτιάς, τα εναέρια μέσα απουσίαζαν, μέχρι και τις 4.15 μ.μ., όταν πια η φωτιά είχε «ξεφύγει» και πλησίαζε εργοστάσια και σπίτια.
Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι και αυτή η πυρκαγιά ξέσπασε σε μια περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται ως «φιλέτο» αξιοποίησης από διάφορα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, αποδεικνύει τις διαχρονικές εγκληματικές ευθύνες των κυβερνήσεων τόσο της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες, ακόμη και με νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθούν (αναθεώρηση άρθρου 24, νόμοι αποχαρακτηρισμού δασών και δασικών εκτάσεων), ανοίγουν την όρεξη των εμπρηστών, καταπατητών και οικοπεδοφάγων.
ICON |
Οι φλόγες δίπλα σε εργοστάσια στο Κρυονέρι |
Η φωτιά ξεκίνησε από κατοικημένη περιοχή της Βαρυμπόμπης στις 14.13 το μεσημέρι. Θέριεψε γρήγορα και σε σύντομο χρονικό διάστημα έφτασε στα πρώτα σπίτια του Κρυονερίου. Η κυκλοφορία των οχημάτων στην Εθνική Οδό Αθήνας - Λαμίας διακόπηκε δύο φορές, αφού οι φλόγες πλησίασαν το δρόμο και υπήρχε πυκνός καπνός.
Στις 14.45 η φωτιά κινούνταν σε μέτωπο από τη Βαρυμπόμπη προς την Αθήνας - Λαμίας. Παράλληλα, σε σχετικά μακρινή απόσταση υπήρχε και άλλη εστία χαμηλότερης έντασης. Οι κατευθύνσεις του ανέμου, που έπνεε περίπου με πέντε μποφόρ, άλλαζαν συνεχώς από δυτικά και βορειοδυτικά. Στις 15.30 οι φλόγες πλησίαζαν τις γραμμές του ΟΣΕ. Στις 15.40 η φωτιά είχε «σπάσει» σε τέσσερα σημεία, ενώ το κύριο μέτωπο κατευθυνόταν προς το Κρυονέρι λόγω αλλαγής της κατεύθυνσης του αέρα. Στις 15.53 το ένα μέτωπο προχωρούσε προς το Κρυονέρι και το άλλο προς την Εθνική Οδό Αθήνας - Λαμίας. Στις 16.01 ελικόπτερο πραγματοποιεί πίσω από τα παλιά κτίρια των «120» ριψοκίνδυνη ρίψη στο μέτωπο Κρυονερίου και απομακρύνεται, περνώντας λίγο πιο ψηλά από τα καλώδια υπερυψηλής τάσης της ΔΕΗ. Στις 16.15 πραγματοποιούν ρίψεις τα αεροσκάφη μετά από αρκετή ώρα απουσίας.
ICON |
Λίγο μετά τις 16.30 το απόγευμα, η φωτιά άρχισε να «σφίγγει τον κλοιό» γύρω από το χωριό του Κρυονερίου, από τα δυτικά και τα νότια. Λίγο αργότερα, οι φλόγες άρχισαν να φτάνουν σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων απ' τα πρώτα σπίτια του χωριού. Χάρη στην προσπάθεια και αυτοθυσία κατοίκων, των εθελοντών και των πυροσβεστικών δυνάμεων, παρά το γεγονός ότι μπήκε σε πολλές αυλές σπιτιών, κάηκαν μόλις δύο σπίτια. Η κατάσταση ήταν ιδιαίτερα ανησυχητική, αφού σε απόσταση 80 μέτρων απ' τις φλόγες υπήρχαν δύο εργοστάσια ξυλείας.
Στις 16.48 διακόπτεται η κυκλοφορία των οχημάτων και στα δυο ρεύματα της Εθνικής Οδού, από το ύψος της Αττικής οδού μέχρι τη γέφυρα Καπανδριτίου. Στις 17.08 η φωτιά πλησιάζει από δυο σημεία το Κρυονέρι. Στις 17.13 επιτρέπεται η κυκλοφορία στην Εθνική Οδό. Σταματούν τα δρομολόγια του ΟΣΕ και δυο συρμοί ακινητοποιήθηκαν σε Αφίδνες και Αγ. Στέφανο.
Είναι 17.18 η φωτιά βρίσκεται έξω από σπίτια στη συμβολή των οδών Πολυτεχνείου και Κυνουρίας. Οι κάτοικοι κάνουν έκκληση για σωτηρία. Πυροσβεστικό όχημα του Δήμου Κηφισιάς πλησιάζει και μπαίνει μέσα στις φλόγες. Ενας άνδρας με το «κανονάκι» χτυπά το πύρινο μέτωπο. Οι φλόγες «γλείφουν» από πίσω το όχημα. Λίγα λεπτά αργότερα πλησιάζει όχημα των εθελοντών δασοπροστασίας του Ν. Βουτζά (68821). Το πλήρωμά του με άλλους εθελοντές και κατοίκους που χρησιμοποιούν κλαδιά και φτυάρια ελέγχουν την κατάσταση. Στις 17.42 για δεύτερη φορά κλείνει η Εθνική Οδός λίγο πριν τη γέφυρα της Βαρυμπόμπης λόγω του πυκνού καπνού, ενώ οι φλόγες είναι κοντά στο δρόμο. Στις 18.41 η κίνηση στην Εθνική Οδό αποκαθίσταται.
ICON |
Το μέτωπο της φωτιάς στη Βαρυμπόμπη |
Eurokinissi |