Αντισυνταγματικό θα κριθεί το Προεδρικό Διάταγμα 318/1994
Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις το 2001 ενάντια στο νόμο της ψευτοανωτατοποίησης των ΤΕΙ |
Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των ΤΕΙ είναι ανεπίτρεπτη, διότι οδηγεί σε έμμεση καταστρατήγηση του διαχωρισμού των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των σχολών ανώτερης βαθμίδας. Επίσης, η πλήρης επαγγελματική εξομοίωση των πτυχιούχων ΤΕΙ τριετούς φοίτησης με τους αποφοίτους των ΑΕΙ οδηγεί στην ισοτιμία των χορηγούμενων πτυχίων και άρα είναι αντισυνταγματική, καθώς οι διατάξεις του Συντάγματος εισάγουν σαφή διάκριση μεταξύ των ΑΕΙ και των ΤΕΙ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι δε φαίνεται να αγγίζει το ΣτΕ ο νόμος 2916/01 της «ψευτοανωτατοποίησης» των ΤΕΙ, αφού το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο στο σκεπτικό της απόφασής του κατατάσσει τα ΤΕΙ στη βαθμίδα των ανώτερων σχολών.
Οι ανώτατοι δικαστές σημειώνουν ότι η εξομοίωση των πτυχίων δεν μπορεί να επιτευχθεί ούτε με την παράταση του χρόνου σπουδών για τα ΤΕΙ, ούτε με την αλλοίωση του προγράμματος σπουδών (εισαγωγή επιπλέον εξαμήνου) και επισημαίνουν ότι το ΠΔ θα έπρεπε να καθορίζει τις ειδικές επαγγελματικές δραστηριότητες που μπορούν να ασκήσουν οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ.
Μετά την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος, οι απόφοιτοι των συγκεκριμένων Τμημάτων των ΤΕΙ μένουν εντελώς μετέωροι, δεν τους αφαιρούνται απλώς τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά δεν έχουν καν πρόσβαση στο επάγγελμα, όπως εξάλλου κι οι απόφοιτοι πολλών άλλων ειδικοτήτων των ΤΕΙ.
Εξάλλου στο πλαίσιο της διαδικασίας της Μπολόνια για τη δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, που στηρίζουν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ο νόμος για τα ΤΕΙ ήταν η πρώτη πράξη εφαρμογής του μοντέλου της Μπολόνια. Οριζε ότι τα ΤΕΙ ανήκουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, είναι ισότιμα, αλλά και διακριτά από τα πανεπιστήμια και προσφέρουν τον πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο. Στην πραγματικότητα, τα ΤΕΙ εισήχθησαν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς καμιά αναβάθμιση των σπουδών και των υποδομών τους κι αυτό γιατί το μοντέλο που προωθείται στο πλαίσιο της Μπολόνια είναι γρήγορες σπουδές που θα δίνουν αναλώσιμες γνώσεις σύμφωνα με τις απαιτήσεις της «αγοράς», βαφτίζοντάς τες επιστημονικές.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα παραμένει ο ίδιος ο διαχωρισμός της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε δυο κατευθύνσεις, που καθιστά την τεχνολογική κατεύθυνση υποδεέστερη. Αυτό γιατί η τεχνολογία αποτελεί εφαρμογή της επιστήμης και δεν μπορεί να χωριστεί από αυτήν. Η απλή πρακτική χωρίς το θεωρητικό, επιστημονικό της υπόβαθρο είναι μια μηχανιστική γνώση που αναλώνεται, γίνεται άχρηστη με την εξέλιξη της επιστήμης. Αρα, όσο υπάρχει αυτός ο διαχωρισμός, τόσο πιο δύσκολη θα γίνεται η δυνατότητα ουσιαστικής επιστημονικής αναβάθμισης των ΤΕΙ.
Γι' αυτό η πρόταση του ΚΚΕ για την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι η μόνη ρεαλιστική, η μόνη που δίνει ουσιαστική λύση στο πρόβλημα των ΤΕΙ, αλλά και στην καλπάζουσα υποβάθμιση των πανεπιστημίων. Γιατί η επιστημονική γνώση δεν μπορεί να δίνεται στους λίγους, που έχουν να πληρώσουν αδρά στα κέντρα αριστείας της Ευρώπης που κρατούν υψηλά το επιστημονικό τους επίπεδο, ούτε στους λίγους που μπορούν να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα. Με την ενοποίηση όμως της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη βάση της αποσαφήνισης, πρώτα και κύρια, των επιστημονικών αντικειμένων μπορεί να ανοίξει ο δρόμος για ιδρύματα που όχι μόνο θα λέγονται, αλλά και θα είναι Ανώτατα.
Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, το ΤΕΕ θεωρεί ότι ανοίγει ο δρόμος για τη συνολική αντιμετώπιση του θέματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων στη χώρα μας και καλεί σε διάλογο για διαμόρφωση «πολιτικής αντιμετώπισης των νέων δεδομένων που δημιουργούνται από αποφάσεις της ΕΕ». Επίσης ο πρόεδρος της Επιστημονικής Ενωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών επισημαίνει το αδιέξοδο των πτυχιούχων ΤΕΙ και ζητά να αλλάξει η διαδικασία καθορισμού επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων, καλώντας τα ΤΕΙ να «μποϊκοτάρουν τις Εξετάσεις», έως ότου επιτευχθεί αυτό.
Το υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του δεν παίρνει θέση και καλύπτεται πίσω από το γεγονός ότι η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει περιέλθει σε γνώση της πολιτικής του ηγεσίας. Ωστόσο, το «φάρμακο» που έχει προτείνει η ΝΔ για το πρόβλημα των ΤΕΙ είναι... η αξιολόγηση, πράγμα που όχι μόνο δε διασφαλίζει σε τίποτα την ουσιαστική αναβάθμιση των ιδρυμάτων, αλλά πολλά από αυτά θα τα οδηγήσει ακόμα και στο κλείσιμο.