ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Νέα επεισόδια στην προσπάθεια συγκάλυψης του μεγάλου κακουργήματος
Σάββατο 10 Μάη 2025 - Κυριακή 11 Μάη 2025

Η κατάθεση της δικογραφίας στη Βουλή επιβεβαίωσε όσα το ΚΚΕ, το εργατικό - λαϊκό κίνημα, οι φοιτητικοί σύλλογοι είχαν καταγγείλει από την πρώτη στιγμή, μιλώντας για προμελετημένο έγκλημα.

Οσα αποκάλυψε το ΚΚΕ με το πόρισμά του, μέσα στο ασφυκτικά και κυβερνητικά ελεγχόμενο πλαίσιο της Εξεταστικής Επιτροπής. Οσα αποκάλυψαν συγγενείς των θυμάτων μέσα από τις μηνυτήριες αναφορές τους, τον γενναίο δίχρονο αγώνα τους απέναντι στα εμπόδια που ορθώνονται από κυβέρνηση και κρατικούς μηχανισμούς, ανάμεσά τους και τη Δικαιοσύνη, για να φανερωθεί η αλήθεια.

Επιβεβαίωσε τις διαχρονικές κακουργηματικές ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ και των προηγούμενων, του αστικού κράτους, της πολιτικής της ΕΕ και του συστήματος.

Προμελετημένο έγκλημα

Από την πρώτη στιγμή το ΚΚΕ μίλησε για τις κακουργηματικές ευθύνες των πρώην υπουργών Μεταφορών για το κύριο έγκλημα στα Τέμπη: Τη μετωπική σύγκρουση δύο τρένων που στον 21ο αιώνα κινούνταν επί 12 λεπτά στην ίδια γραμμή σε αντίθετη κατεύθυνση και την έκρηξη που ακολούθησε, αυξάνοντας τον αριθμό των θυμάτων. Οπως επίσης ανέδειξε τις ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ για την εγκληματική αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, την προκλητική προσπάθεια συγκάλυψης.

Ταυτόχρονα η δικογραφία επιβεβαίωσε τις διαχρονικές ευθύνες αστικού κράτους και κυβερνήσεων, που εφαρμόζοντας τις κατευθύνσεις της ΕΕ για «απελευθέρωση» των σιδηροδρομικών μεταφορών προχώρησαν, παραδίδοντας η μία τη σκυτάλη στην άλλη, στην κατάτμηση του σιδηροδρομικού δικτύου και των μεταφορών, στην ιδιωτικοποίηση του πιο κερδοφόρου τμήματός του, στην τραγική υποστελέχωση και την υποβάθμιση των υποδομών, στην ανυπαρξία μέτρων ασφαλείας, στην πιστοποίηση και κυκλοφορία βαγονιών - κινούμενων φέρετρων, με προδιαγραφές ασφαλείας που ήταν στοιχειωδώς επαρκείς ...30 χρόνια πριν!

Και στη βάση αυτή επιβεβαίωσε όσα απαιτεί εδώ και καιρό το ΚΚΕ: Να διερευνηθούν οι ευθύνες των υπουργών Μεταφορών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Σπίρτζη (2015 - 2019), και ΝΔ, Κ. Αχ. Καραμανλή (2019 - 2023), για τα κακουργηματικά αδικήματα της διά πράξεων και παραλείψεων διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, από το οποίο προήλθαν ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων, και της θανατηφόρου έκθεσης.

Οπως επίσης για το κακούργημα της ανθρωποκτονίας, με ενδεχόμενο δόλο, των 57 ανθρώπων, γιατί επιβεβαιώνεται ότι γνώριζαν και αποδέχονταν την επικίνδυνη κατάσταση στον σιδηρόδρομο, επιτρέποντας τη λειτουργία του, για να μη διαταραχθούν τα κέρδη των ευρωπαϊκών και εγχώριων ομίλων, φυσικά και της κρατικής ιταλικής εταιρείας μέσω της θυγατρικής της, της «Hellenic Train».

Μέσα από το πλήθος στοιχείων της δικογραφίας ξεχωρίζουμε τις δεκάδες ανακοινώσεις- εξώδικα των εργαζομένων και των ενώσεών τους όλα αυτά τα χρόνια, που κοινοποιούνταν και στους αρμόδιους υπουργούς. Συνεχείς καταγγελίες έφταναν στο υπουργείο Μεταφορών, στον ΟΣΕ και τη ΡΑΣ για τις εγκληματικές ελλείψεις στα συστήματα ασφάλειας των τρένων. Επίσης, τις παραδοχές των ανώτατων στελεχών των υπουργείων, που ανακρίθηκαν πρόσφατα, ότι γνώριζαν και ενημέρωναν για την απαράδεκτη κατάσταση, χωρίς ανταπόκριση.

Είναι χαρακτηριστική η εξώδικη δήλωση από πλευράς του σωματείου των μηχανοδηγών (Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης), στις 8/5/2018, που κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων στον Σπίρτζη και γνωστοποιούσε την απεργιακή κινητοποίηση ενόψει της συμπλήρωσης ενός έτους, τότε, από το δυστύχημα με τους τρεις νεκρούς στο Αδενδρο. Σε αυτήν ανέφεραν: «Διαμαρτυρόμαστε έντονα για την απειλούμενη διατάραξη της υγείας και της ασφάλειάς μας, εξαιτίας της πρωτοφανούς έλλειψης υποδομών και συγκεκριμένα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης».

Στις 26/8/2020 στάλθηκε επιστολή προς Καραμανλή, η οποία ανέφερε ότι σχεδόν στο σύνολο - πάνω από το 90% - της σιδηροδρομικής υποδομής δεν λειτουργούσαν τα φωτοσήματα και η τηλεδιοίκηση, ούτε το σύστημα προστασίας του συρμού έναντι ανθρώπινου λάθους (ETCS). Αντίστοιχα, στις 20/9/2021 στάλθηκε επιστολή προς Καραμανλή και Μητσοτάκη στην οποία αποτυπωνόταν η υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση, καταλήγοντας ρητά ότι «σε ενδεχόμενες δυσμενείς εξελίξεις, δεν μπορεί να αποδοθούν ευθύνες στο προσωπικό, κατά τη συνήθη πρακτική του ανθρώπινου λάθους, καθώς αυτές θα είναι απόρροια της τραγικής κατάστασης που έχει διαμορφωθεί έως σήμερα». Επισήμαιναν ακόμα ότι «η μη αντιμετώπιση της κατάστασης εγκυμονεί κινδύνους και για την ασφάλεια των εργαζομένων, αλλά και για την ασφάλεια της κυκλοφορίας».

Είναι βέβαια προφανές ότι πρέπει να διερευνηθούν οι ευθύνες και των αρμόδιων υφυπουργών, αλλά και όλων όσοι εμπλέκονται, όσο «ψηλά» κι αν βρίσκονται, όπως οι επικεφαλής των κυβερνήσεων. Για τον δε νυν πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη, να διερευνηθούν επιπλέον οι ευθύνες για την εκτεταμένη αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος.

Και, φυσικά, με την κατάθεση της δικογραφίας στη Βουλή το ΚΚΕ απαίτησε να αποφασιστεί η σύσταση πραγματικής Προανακριτικής, όσο το επιτρέπει το αντιδραστικό συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο, η οποία:

- Θα συνεδριάζει ανοιχτά, δημόσια, αφού αφορά πολιτικά πρόσωπα και πράξεις που αφορούν τον λαό και τα παιδιά του.

- Θα μπορεί απρόσκοπτα να καλέσει και να εξετάσει μάρτυρες και στοιχεία, φυσικά και τον πρωθυπουργό.

- Θα μπορεί να διευρύνει το κατηγορητήριο για όσα πρόσωπα προκύψουν ευθύνες, και να αποδοθούν όλες οι ποινικές ευθύνες στους ενόχους.

Κυβέρνηση και βολική αντιπολίτευση

Η κατάθεση της δικογραφίας στη Βουλή έγινε αφορμή για να στηθεί ένα ακόμα προκλητικό σόου ανάμεσα στην κυβέρνηση και στα κόμματα της βολικής αντιπολίτευσης.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση της ΝΔ, με τις γνωστές διακηρύξεις για «εμπιστοσύνη στο έργο της Δικαιοσύνης», δεν αρνείται την απόδοση των ευθυνών ακόμα και σε κυβερνητικά στελέχη, σπεύδει όμως να μιλήσει για πλημμεληματικές ευθύνες, για παράβαση καθήκοντος (ξανά), έχοντας φυσικά στρωμένο το έδαφος και για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής τύπου Τριαντόπουλου (ξανά), προκειμένου να ξεμπερδεύει με την όποια διερεύνηση μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της Προανακριτικής Επιτροπής και από τις αποκαλύψεις που θα προκύψουν, όπως έγινε και με την Εξεταστική Επιτροπή κάτω από την πίεση των βουλευτών του ΚΚΕ.

Από την άλλη, τα κόμματα της βολικής αντιπολίτευσης, όπως το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ, προσπαθούν διακαώς να κρύψουν τις δικές τους εγκληματικές ευθύνες, να πλασαριστούν ως καταλληλότερη επόμενη κυβερνητική λύση, ελπίζοντας έτσι ότι θα πάρουν συγχωροχάρτι για τα αντιλαϊκά πεπραγμένα τους και «λευκή επιταγή» για να συνεχίσουν την ίδια πολιτική.

Είναι χαρακτηριστικές οι νέες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για τον ΟΣΕ. Στηρίζει την πολιτική της ΕΕ και της «απελευθέρωσης», της εμπορευματικής λειτουργίας των σιδηροδρόμων, την «αξιολόγηση» του προσωπικού και τις απολύσεις, την υλοποίηση «σύγχρονων» τεχνικών λύσεων ως πανάκεια.

Από κοντά και ο ΣΥΡΙΖΑ, που αναμασά τα περί αποκατάστασης του «κράτους δικαίου» και ορκίζεται πίστη στην ΕΕ, την οποία μάλιστα εμφανίζει ως «τιμωρό» διά μέσου της Ευρωπαίας εισαγγελέα. Την ίδια στιγμή ο εκτελεστικός διευθυντής της Κοινής Επιχείρησης Σιδηροδρόμων της Ευρώπης μιλούσε για 5.000 βαγόνια που κυκλοφορούν νόμιμα ενώ θα έπρεπε να πάνε για παλιοσίδερα, γιατί κοστίζει πολύ η αντικατάστασή τους!

Από κοντά και η Πλεύση Ελευθερίας, που επικεντρώνει την αντιπαράθεση στις κακουργηματικές ευθύνες των υπουργών της κυβέρνησης της ΝΔ και του πρωθυπουργού. Οψιμα ανακάλυψε και την κυβερνητική μεθόδευση στις αλλαγές στην ηγεσία της Δικαιοσύνης για να είναι ευνοϊκότερη η σύνθεση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου στην υπόθεση Τριαντόπουλου, «βγάζοντας λάδι» το συνολικά αντιδραστικό πλαίσιο πάνω στο οποίο στηρίζεται και η απονομή της Δικαιοσύνης.

Ταυτόχρονα, απευθύνει καλέσματα για κοινή πρόταση σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής σε όλα τα κόμματα, για την απόδοση κακουργηματικών ευθυνών αποκλειστικά στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, «βγάζοντας λάδι» τις βαρύτατες ευθύνες όλων όσοι κυβέρνησαν, και ταυτόχρονα προωθεί τις κατευθύνσεις της ΕΕ, διασφαλίζοντας τα συμφέροντα των ομίλων. Στην πραγματικότητα αθωώνει ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ προ Μητσοτάκη για τις εγκληματικές πολιτικές τους, με αποκορύφωμα τη μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας, αφού της σύμβασης 717/2014 προηγήθηκαν κι άλλες συμβάσεις, το 2006 και 2007, που αφορούσαν τη φωτοσήμανση, την επικοινωνίαα μεταξύ των μηχανοδηγών και το ETCS, το σύστημα αυτόματης πέδησης.

Δεν παραλείπει, φυσικά, ως καλό παιδί του συστήματος, να εξαπολύσει τον απαραίτητο για την αποστολή της αντικομμουνισμό και χυδαιότητες απέναντι στους βουλευτές του ΚΚΕ. Πρόκειται για το κόμμα που όταν το ΚΚΕ κατέθετε το πόρισμά του στην Εξεταστική Επιτροπή, με στοιχειοθετημένες τις ευθύνες για τουλάχιστον τρία κακουργήματα, έλαμψε διά της αφωνίας του...

Ολα τα κόμματα της βολικής αντιπολίτευσης προσφέρουν - για μία ακόμα φορά - πολύτιμες υπηρεσίες στον πραγματικό ένοχο, το σύστημα του κέρδους, που διαχρονικά αντιμετωπίζει ως κόστος τη ζωή και τις ανάγκες των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, καθώς και τους συνεργούς του: Το αστικό κράτος, το «κράτος δικαίου» και τις κυβερνήσεις του.

Αποκαλύπτεται ξανά ότι στην πραγματικότητα τα κόμματα της βολικής αντιπολίτευσης «δίνουν τα ρέστα τους» προκειμένου να αθωωθεί πανηγυρικά το σύστημα, και να τους επιλέξει στην επόμενη κυβερνητική εναλλαγή.

Να καταδικαστεί ο μεγάλος ένοχος, για να μην υπάρξουν άλλα «Τέμπη»!

Αγωνιζόμαστε για να αποδοθούν οι κακουργηματικές ευθύνες και να καταδικαστούν όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, αλλά αυτό δεν αρκεί. Οσο ψηλά κι αν φτάσουν.

Το σύνθημα «ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας», που κυριάρχησε στη συγκλονιστική απεργιακή συγκέντρωση στις 28 Φλεβάρη, στις μεγάλες απεργίες της 9ης Απρίλη και της Πρωτομαγιάς, στην πολύμορφη παρέμβαση του εργατικού - λαϊκού κινήματος όλο αυτό το διάστημα, φωτίζει σταθερά τον δρόμο και τον πραγματικό ένοχο που πρέπει ακόμα πιο επιθετικά να βρεθεί στο επίκεντρο της λαϊκής οργής.

Μόνο έτσι δεν θα υπάρξουν ξανά νέα «Τέμπη», δεν θα θρηνήσουν κι άλλοι τους ανθρώπους τους, δεν θα θρηνήσουν κι άλλοι γονείς τα παιδιά τους.

Απέναντι στο πολύπλευρο σχέδιο συγκάλυψης από την κυβέρνηση και τη βολική αντιπολίτευση, το ΚΚΕ δίνει όλες του τις δυνάμεις και μέσα στη Βουλή, αλλά κυρίως στους χώρους δουλειάς, στις γειτονιές, στα σχολεία και τις σχολές, για να δυναμώσει η κοινωνική συμμαχία της εργατικής τάξης με τους αυτοαπασχολούμενους και μικρούς ΕΒΕ, τη φτωχή αγροτιά, τη νεολαία των εργατικών - λαϊκών οικογενειών.

Να δυναμώσει το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα, που είναι το μόνο που μπορεί να αποδώσει όλες τις ποινικές αλλά κυρίως τις πολιτικές ευθύνες.

Και να καταδικάσει πολιτικά την κυβέρνηση της ΝΔ, όλες τις προηγούμενες, αλλά και όλους τους αυτόκλητους σωτήρες και επίδοξους προστάτες, που θέλουν να συνεχίσουν την ίδια εγκληματική πολιτική με άλλη κυβέρνηση ή άλλα πρόσωπα.

Να καταδικάσει πολιτικά το αστικό κράτος, που επιχειρεί να συγκαλύψει με όλους τους μηχανισμούς του το έγκλημα στα Τέμπη, που είναι επιλεκτικά ανίκανο να προστατεύσει τον λαό από το να πνίγεται τον χειμώνα και να καίγεται το καλοκαίρι, από το να μετατρέπονται οι χώροι δουλειάς καθημερινά σε παγίδες θανάτου.

Να καταδικάσει πολιτικά την ΕΕ και το ΝΑΤΟ, που θυσιάζουν καθημερινά τις ζωές των λαών, με τραγικές ελλείψεις συστημάτων ασφαλείας και δεκάδες σιδηροδρομικά «ατυχήματα» σε όλη την ΕΕ. Που απαιτούν ακόμα περισσότερες θυσίες για να στηρίζονται τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, οι ανάγκες της πολεμικής οικονομίας. Που ετοιμάζονται να τους προσφέρουν ως κρέας στα πεδία των μαχών για να μοιραστούν οι μονπωλιακοί όμιλοι τη «λεία» των πρώτων υλών, των αγορών, των δρόμων μεταφοράς, όπως έγινε στην Ουκρανία.

Να καταδικάσει δηλαδή πολιτικά συνολικά το εκμεταλλευτικό καπιταλιστικό σύστημα, τη δικτατορία του κεφαλαίου. Το σύστημα της βαρβαρότητας που γεννά καθημερινά «Τέμπη», που προετοιμάζει τα νέα «Τέμπη του πολέμου».

Η πραγματική πολιτική καταδίκη του συστήματος είναι η επαναστατική πάλη για την ανατροπή του. Και αυτή θα φέρει την πραγματική δικαίωση για τον λαό. Τίποτα λιγότερο.


Της
Μαρίνας ΛΑΒΡΑΝΟΥ*
*Η Μαρίνα Λαβράνου είναι υπεύθυνη του Τμήματος Δικαιοσύνης και Λαϊκών Ελευθεριών της ΚΕ του ΚΚΕ