Αυτά τα 7 έργα της σπουδαίας χαράκτριας Βάσως Κατράκη προσφέρθηκαν στο ΚΚΕ από την κόρη της, Μαριάννα. Οπως η ίδια είπε, δεν μπορούσε αυτά τα έργα να μην τα έχει το Κόμμα.
Εκτίθενται στη μικρή εικαστική έκθεση, με έργα που αναφέρονται στη δεκαετία 1940 - 1950, που έχει στηθεί στο φουαγιέ της Αίθουσας Συνεδρίων, στον Περισσό για το Επιστημονικό Συνέδριο που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στις 21 και 22 Δεκέμβρη.
«Δεν θέλω παρά να εκφράσω την αγάπη και τον ενθουσιασμό μου προς τη ζωή. Κάθε στιγμή που μου ανήκει δεν θα ήθελα να είναι παρά ένας χαιρετισμός προς αυτήν. Να εκφράσω την αγάπη μου προς τον άνθρωπο και τη δικιά του ζωή, με τις χαρές, τα βάσανα και τον μόχθο της. Προσπαθώ να εκφραστώ με τον πιο σαφή τρόπο. Αυτό το κάνω γιατί έτσι νιώθω. Με ενδιαφέρει να 'ρθω σε όσο γίνεται πληρέστερη επικοινωνία με τους ανθρώπους, να μιλήσω με τη γλώσσα τους. Αυτό είναι η πιο μεγάλη καταξίωση ενός καλλιτέχνη. Δεν διαλέγω ορισμένα θέματα, μα βιώματα. Και αυτά μπορεί να έρχονται είτε από τη χώρα που ζεις είτε απέξω, φτάνει να είναι ανθρώπινα».
Μπλόκο |
Η ζωή και η τέχνη της βρίσκονταν σε άμεση αλληλεξάρτηση. Σε όλη της τη δημιουργική πορεία, από τις αρχές του '40 έως και τα μέσα της δεκαετίας του 1980, καταπιάνεται με τα «μεγάλα, τα θεμελιώδη θέματα της ζωής». Από τα πρώτα σπουδαστικά της έργα μέχρι τις μετέπειτα μνημειακές της προτάσεις, η πρόσληψη και η απόδοση της ανθρώπινης μορφής είναι η κυρίαρχη αισθητική - θεματική επιλογή της δουλειάς της, στην οποία η ενδελεχής μελέτη και ο διάλογος με την ελληνική τέχνη παίζουν πρωταρχικό ρόλο.
Η Βάσω Κατράκη γεννήθηκε το 1914, στο Αιτωλικό. Από τα πρώτα νεανικά της βήματα αγάπησε και εξιστόρησε στα χαρακτικά της τη «ρέμπελη ζωή των ψαράδων», την ομορφιά της πατρίδας της, του Αιτωλικού, τον μόχθο του ψαρά, τις πελάδες, τη δύσκολη ζωή της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου.
Το 1936 γράφτηκε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου σπούδασε με καθηγητές τον Κωνσταντίνο Παρθένη στη Ζωγραφική και τον Γιάννη Κεφαλληνό στη Χαρακτική. Η Κατοχή τη βρήκε φοιτήτρια.
Ηταν από τους πρώτους ζωγράφους - χαράκτες που πήραν θέση, που έβαλαν τα κοπίδια και τα καλέμια τους στην υπηρεσία της Αντίστασης. Με τις μικρές ξυλογραφίες της εξιστόρησε τη ζωή της Κατοχής, τα βασανιστήρια, τον πόνο, τον αγώνα, την ελπίδα. Κάλεσε σε αντίσταση μέσα από τις εκδόσεις του ΕΑΜ και της ΕΠΟΝ. Ηταν η αφίσα της που κυκλοφόρησε μόλις ξέσπασε ο ιταλοελληνικός πόλεμος και καλούσε την κάθε γυναίκα να πλέξει για να ζεστάνει τον φαντάρο αδελφό - γιο - σύντροφο. Η αφίσα της επιλέχτηκε από τον δάσκαλό της και σπουδαίο χαράκτη και άνθρωπο Γιάννη Κεφαλληνό να τυπωθεί σε χιλιάδες αντίτυπα - μαζί με τις αφίσες του Α. Τάσσου και του Κ. Γραμματόπουλου - για να εμψυχώνει τον λαό. «Κάναμε αντίσταση με τα πινέλα και τα καλέμια», έλεγε περιγράφοντας εκείνα τα χρόνια. Ηταν αυτά τα χρόνια, στα οποία διαμορφώθηκε η τέχνη της, επηρεάστηκε το έργο της και η προσωπικότητά της. «Η Κατοχή με έκανε χαράκτρια», έλεγε η ίδια.
Απελευθέρωση |
Συνέχισε μέχρι τον θάνατό της το 1988 το μεγάλο δημιουργικό της έργο που αναγνωρίστηκε παγκόσμια, με κέντρο του τον αγώνα του λαού για την ειρήνη, την κοινωνική ισότητα και δικαιοσύνη...
Μάννα |