Δεν θίγεται η πολιτική που παράγει και αναπαράγει τα προβλήματα

Ξεκίνησε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη βία και τον εκφοβισμό στα σχολεία

Τετάρτη 1 Μάρτη 2023

Eurokinissi

Ξεκίνησε χτες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας «"Ζούμε Αρμονικά Μαζί - Σπάμε τη Σιωπή": Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις».

Το νομοσχέδιο αποτελεί την απάντηση της κυβέρνησης στην εντεινόμενη ανησυχία για τα φαινόμενα του σχολικού εκφοβισμού, χωρίς ωστόσο να έχει προηγηθεί ένας ουσιαστικός διάλογος για τις αιτίες που τη γεννούν και με προβληματικά σημεία. Τα παραπάνω ανέδειξε κατά την ομιλία του στη συνεδρίαση της Επιτροπής ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Δελής, τονίζοντας πως το ΚΚΕ θέτει επί της αρχής ως κύριο το τι σχολείο θέλουμε, ζήτημα που το νομοσχέδιο αγνοεί, καθώς θα άνοιγε μια συζήτηση για το περιεχόμενο και τους σκοπούς του σχολείου, κάτι που αποφεύγει συστηματικά και αυτή και κάθε αστική κυβέρνηση, όπως είπε.

Οπως τόνισε, μεταξύ άλλων, οι εκπαιδευτικοί μόνοι και αβοήθητοι διαχειρίζονται τέτοια ζητήματα εδώ και πολύ καιρό, αφού μπορεί όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις να έφτιαξαν επιτροπές για την καταπολέμηση της βίας στα σχολεία, όμως δεν συνεδρίασαν ποτέ.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ έκανε λόγο για προβληματικά και επικίνδυνα σημεία του νομοσχεδίου και αναφέρθηκε ιδιαίτερα στον ορισμό που δίνεται στη σχολική βία, αφήνοντας ανοιχτό τον δρόμο σε διασταλτικές ερμηνείες και επικίνδυνες γενικεύσεις, στις οποίες μπορούν να χωρέσουν ακόμα και οι μαθητικές κινητοποιήσεις. Μεταξύ άλλων, στάθηκε στις διατάξεις που εισάγουν τη λειτουργία πλατφόρμας για επώνυμες ή ανώνυμες καταγγελίες, εκφράζοντας ερωτηματικά για το πώς μπορεί να διασφαλιστεί η αλήθεια του προσώπου, για τη δημιουργία κλίματος διάχυτης καχυποψίας σε βάρος του παιδαγωγικού κλίματος ζεστασιάς και εμπιστοσύνης. Τόνισε πως απουσιάζουν διατάξεις για την αναγκαία στελέχωση όλων των σχολικών μονάδων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και απαντώντας δε στην επανάληψη από μέρους του υπουργείου ότι διπλασιάστηκαν οι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία σε 3.200, ο βουλευτής του ΚΚΕ θύμισε πως οι σχολικές μονάδες είναι 12.500.

«Παρόλο που το νομοσχέδιο έρχεται σε μία περίοδο που υπάρχει διάχυτη ανησυχία για τα φαινόμενα βίας στα σχολεία και την κοινωνία γενικότερα, είναι γεγονός ότι δεν έχει προηγηθεί μία ουσιαστική συζήτηση γύρω από τους παράγοντες που την γεννούν και την εντείνουν, για τον ρόλο του σχολείου και για εκείνα τα αναγκαία αποτελεσματικά μέτρα αντιμετώπισης. Ετσι το νομοσχέδιο όχι μόνο δεν θίγει την πολιτική, η οποία, όπως στην κοινωνία, έτσι και στο σχολείο, παράγει και αναπαράγει το ψυχοφθόρο άγχος, την ανασφάλεια στους μαθητές, τον ανταγωνισμό και την ταξική ανισότητα. Αντίθετα, στο σχολείο που φτιάχνεται μεθοδικά από όλες τις αστικές κυβερνήσεις, εντείνονται οι ανισότητες και ο ανταγωνισμός και μένουν προκλητικά αναπάντητες οι εκκλήσεις για ουσιαστική αντιμετώπιση των ουσιαστικών ζητημάτων, τα οποία εντάθηκαν με την απομάκρυνση των μαθητών από τα σχολεία τους την περίοδο της πανδημίας», σημείωσε. Οπως τόνισε, είναι αναγκαίο να ανοίξει μία ουσιαστική συζήτηση και να βρεθεί στο επίκεντρο των διεκδικήσεων και δημιουργικών πρωτοβουλιών το σχολείο που θα προωθεί την ομαδικότητα, την αλληλοβοήθεια, την αλληλεγγύη και όχι τον αδυσώπητο ανταγωνισμό.

Ο Γ. Δελής αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που αφορούν την παιδαγωγική επάρκεια, την οποία η κυβέρνηση είχε αφαιρέσει από τα πτυχία που την παρείχαν, φτιάχνοντας ξεχωριστό πρόγραμμα, σημειώνοντας πως αυτές συνιστούν μερική υποχώρηση κάτω από την πίεση και τις σοβαρές αντιδράσεις φοιτητικών συλλόγων και πανεπιστημιακών οργάνων. Με τις ρυθμίσεις αυτές λειαίνονται ορισμένες οξείες γωνίες της αρχικής ρύθμισης, αλλά παραμένει άλυτο το κύριο και το βασικό: Οτι πρέπει να ακυρωθεί πλήρως η αφαίρεση της παιδαγωγικής επάρκειας από τα πτυχία, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ.