Μια μοναδική εικονική περιήγηση μέσα από την ιστοσελίδα του ΚΚΕ
Εργο του Μπαχαριάν στη φυλακή |
Είναι μια ευκαιρία, χιλιάδες επισκέπτες να περιηγηθούν στις μοναδικές εικαστικές δημιουργίες, με θέμα την αντίσταση στις φυλακές και τις εξορίες. Να διαδοθεί και να δώσει κουράγιο σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο, με τη γνώση της Ιστορίας και του μεγαλείου των αγωνιστών, για να μείνουμε δυνατοί!
Η συγκεκριμένη έκθεση ήταν ένα γεγονός μεγάλης εικαστικής αξίας και όχι μόνο, καθώς έγινε δυνατό να συγκεντρωθούν ορισμένα από τα σημαντικότερα διασωσμένα εικαστικά μνημεία της ταξικής πάλης τον 20ό αιώνα στη χώρα μας. Κάποια από τα έργα εκτίθενται για πρώτη φορά ή μετά από πολλά χρόνια. Και βέβαια, χρειάζεται να επισημάνουμε ότι τόσο η θεματική όσο και ο πλούτος των έργων που συγκεντρώθηκαν ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα, που δεν παρουσιάζεται συχνά. Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή του Αρχείου του ΚΚΕ. Για τις ανάγκες ακόμα της έκθεσης παραχωρήθηκαν έργα από την Εθνική Πινακοθήκη, την Πινακοθήκη του δήμου Καρδίτσας, την Πινακοθήκη Χαρακτικής Ζίτσας, το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας, τη Συλλογή της Alpha Bank, την Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, τον δήμο Νίκαιας. Συγκινητική ήταν η συμβολή των συγγενών των καλλιτεχνών που πρόσφεραν έργα για την έκθεση. Φυσικά, υπάρχουν έργα και καλλιτεχνών που βρίσκονται εν ζωή.
«Οι Αγιοι της Μακρονήσου», του Θωμά Μώλου |
Πολλά από αυτά δημιουργήθηκαν πάνω στα ξερονήσια και τις φυλακές, με ό,τι υλικό μπορούσαν να βρουν. Αλλα δημιουργήθηκαν μεταγενέστερα, προέρχονται όμως από σπουδές που έγιναν εκ του φυσικού στους τόπους εξορίας. Πλάι στα έργα σπουδαίων εικαστικών μας που σημάδεψαν με τη διαδρομή τους την εικαστική δημιουργία στη χώρα μας, βρίσκονται έργα ανώνυμων δημιουργών, έργα αυτοδίδακτων που έμαθαν την τέχνη μέσα από τα «σχολεία» που λειτουργούσαν στους τόπους κράτησης. Αλλα εκθέματα είναι από καλλιτέχνες που δεν βρέθηκαν οι ίδιοι κρατούμενοι, αλλά στήριξαν με το έργο τους τη μάχη που έδιναν οι σύντροφοί τους στις φυλακές και τις εξορίες.
Χειρόγραφη εφημερίδα των εξόριστων στην Ανάφη τη δεκαετία του '30 |
Ο «Ριζοσπάστης» απευθύνθηκε στον φωτογράφο Ηλία Διαμαντάκο, που εθελοντικά συνέβαλε σε αυτό το εγχείρημα, να μας μιλήσει για τα βήματα που ακολουθήθηκαν αλλά και για τις δυνατότητες που δίνει η εικονική περιήγηση.
Πρόκειται άλλωστε για μια συνήθη τακτική, που ακολουθείται σε πολλά μουσεία, πινακοθήκες και εκθεσιακούς χώρους. Επιτρέπει στον χρήστη να εμπλουτίσει την εμπειρία του και να του δοθεί, όσο γίνεται, η αίσθηση ότι είναι παρών στην έκθεση, κάτι που δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί με απλή παράθεση φωτογραφιών, όσο καλής ανάλυσης και αν ήταν. Π.χ. αναφερόμενοι στην έκθεση «Μπόλικη πέτρα, μπόλικη καρδιά», η εικονική περιήγηση μας δίνει τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουμε όπως ήταν στημένη, άρα να παρακολουθήσουμε και το σκεπτικό της έκθεσης, αφού η τοποθέτηση των έργων εξυπηρετούσε συγκεκριμένα ιστορικά και αισθητικά κριτήρια. Βέβαια, εδώ χρειάζεται να σημειώσουμε ότι η ζωντανή εμπειρία δεν μπορεί με τίποτα να υποκατασταθεί, όμως η εικονική περιήγηση μας δίνει το μέγιστο δυνατό που μπορούμε να παρακολουθήσουμε από απόσταση.
Σκίτσο του Πικάσο στην «Ουμανιτέ», που απεικονίζει τον Ν. Μπελογιάννη |
Αφού έγινε η φωτογράφιση, ξεκίνησε η διαδικασία της επεξεργασίας. Στις φωτογραφίες που αποτύπωναν το σύνολο της κάθε αίθουσας και ο επισκέπτης βλέπει στην οθόνη, προστέθηκε ένα εικονίδιο, το οποίο οδηγεί σε προβολή του εκάστοτε έργου, με βασικές πληροφορίες του, όπως το όνομα του δημιουργού, το υλικό και τη χρονολογία δημιουργίας. Σε ξεχωριστή ενότητα μπορεί κανείς να παρακολουθήσει και την ομιλία της Ελένης Μηλιαρονικολάκη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνης του Τμήματος Πολιτισμού, που πραγματοποίησε στα εγκαίνια. Φυσικά, «μπαίνοντας» κανείς στην έκθεση υπάρχουν χρηστικές πληροφορίες για το πώς να πραγματοποιηθεί η περιήγηση.
RIZOSPASTIS |
«Ο χορός», του Βάλια Σεμερτζίδη |
Φωτογραφία που αποτυπώνει σε 360 μοίρες το χώρο |