Η άγρια εκμετάλλευση πηγή των κερδών
Σάββατο 10 Αυγούστου 2019 - Κυριακή 11 Αυγούστου 2019
Οι εταιρείες

Από παλιότερη απεργία των ναυτεργατών
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και στην Ελλάδα ανήκουν σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, που δεν επενδύουν βέβαια στον συγκεκριμένο κλάδο «για την ψυχή της μάνας τους», αλλά για να αποκομίσουν κέρδη.

Σήμερα, τα σχήματα που κυριαρχούν στην ακτοπλοΐα, τα οποία παράλληλα διαπλέκονται μεταξύ τους, είναι η Τράπεζα Πειραιώς, η MIG, το αμερικανικό «Private Equity Fund Fortress Investment Group LLC» και η ιταλική «Grimaldi».

Δορυφορικά σε αυτά τα σχήματα, κινούνται η εταιρεία «Seajets» του ομίλου Ηλιόπουλου με 15 πλέον πλοία, κυρίως ταχύπλοα, η «Golden Star» και η «Fast Ferries».

Τα κέρδη...

Τα στοιχεία για την κερδοφορία αυτών των επιχειρηματικών σχημάτων είναι αποκαλυπτικά, όπως αυτά δημοσιοποιήθηκαν για το 2018:

...και η πηγή τους

Από πού βγαίνουν όμως αυτά τα κέρδη;

Από την άγρια εκμετάλλευση των χιλιάδων ναυτεργατών που απασχολούνται στην ακτοπλοΐα και τους οποίους όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις, σοσιαλδημοκρατικές, νεοφιλελεύθερες, δεξιές και αριστερές, με τη στήριξη της εργοδοτικής συνδικαλιστικής πλειοψηφίας του κλάδου, δένουν χειροπόδαρα με δεκάδες αντεργατικούς νόμους, αξιοποιώντας γι' αυτό τις Οδηγίες και τις κατευθύνσεις της ΕΕ.

Ορισμένα παραδείγματα για το πώς διαμορφώνεται σήμερα το άγριο καθεστώς της εκμετάλλευσης στην ακτοπλοΐα, που φτάνει ακόμα και σε δουλειά πάνω από τις ανθρώπινες αντοχές:

Ο νόμος ενεργοποιήθηκε στις 7/7/2013 με 6 καρμπόν Υπουργικές Αποφάσεις του τότε υπουργού Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτη, για 6 πλοία της γραμμής Πάτρα - Ιταλία, από τα οποία πετάχτηκαν στη στεριά 210 από τους 500 ναυτολογημένους ναυτεργάτες. Οι ειδικότητες που επλήγησαν περισσότερο ήταν αυτές των γενικών υπηρεσιών (καμαρότοι, μάγειροι κ.λπ.).

Στη διάρκεια των πρόσφατων διαπραγματεύσεων της ΠΝΟ με τον ΣΕΕΝ, οι εφοπλιστές έθεσαν ως προϋπόθεση για να υπογράψουν την ανανέωση της ΣΣΕ του 2019, με το ψίχουλο του 2% ως αύξηση, να εφαρμοστεί πλήρως και στα ακτοπλοϊκά πλοία ο νόμος 4150. Ο νόμος ήδη εφαρμόζεται στους ναυτεργάτες των γενικών υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών πλοίων, που μειώνονται κατά περίπου 50% στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Τώρα θέλουν να εφαρμοστεί παντού για το σύνολο του πληρώματος.

Μάλιστα, σε επιστολή που έστειλαν στις 24 Ιούνη στην ΠΝΟ, επιβεβαιώνοντας ότι οι οργανικές συνθέσεις στα επιβατηγά πλοία είναι πια «λάστιχο» και καθορίζονται κατά το δοκούν από τους εφοπλιστές, ως ...δείγμα καλής θέλησης πρότειναν να προσθέσουν στην αποδεκατισμένη οργανική σύνθεση των πλοίων της γραμμής Πάτρα - Ιταλία έναν - δύο ναυτεργάτες, και αυτούς «για την περίοδο από 15/6 έως 15/10/2019», αρκεί η ΠΝΟ να υπογράψει τη ΣΣΕ, με όρο δηλαδή την εφαρμογή του 4150 που έθεσαν και για τα ακτοπλοϊκά πλοία. Τελικά, οι εργοδοτικοί - κυβερνητικοί συνδικαλιστές στην ΠΝΟ, κόντρα στις αγωνιστικές διαθέσεις των ναυτεργατών, υπέγραψαν την απαράδεκτη ΣΣΕ με τον ΣΕΕΝ...