Τετάρτη 15 Αυγούστου 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ - ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Αντιλαϊκή κλιμάκωση ανεξάρτητα από δανειακές συμβάσεις

«Η Ελλάδα θα είναι υπό στενότερη παρακολούθηση σε σχέση με τα άλλα κράτη που βρέθηκαν σε πρόγραμμα», επανέλαβε εκ νέου χτες ο Κλ. Ρέγκλινγκ
«Η Ελλάδα θα είναι υπό στενότερη παρακολούθηση σε σχέση με τα άλλα κράτη που βρέθηκαν σε πρόγραμμα», επανέλαβε εκ νέου χτες ο Κλ. Ρέγκλινγκ
Με μόνιμη την «υπερπαραγωγή» πρωτογενών πλεονασμάτων από τις θυσίες που επιβάλλουν στο λαό, συνεχίζεται η εφαρμογή του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, στην πορεία βέβαια για την περαιτέρω απογείωσή τους από το 2019 και για τα επόμενα χρόνια, όπως προβλέπεται στη συμφωνία της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» του κουαρτέτου.

Την ίδια ώρα, οι πρόσφατες αναταράξεις στην τουρκική οικονομία, σε συνδυασμό με τις αβεβαιότητες, την ενδοαστική διαπάλη και τις αντιθέσεις αναφορικά με το ύψος του δημοσιονομικού ελλείμματος που θα εμφανίσει η κυβέρνηση της Ιταλίας στον κρατικό προϋπολογισμό του 2019, έχουν ισχυρό αντίκτυπο και στη δευτερογενή αγορά των ελληνικών κρατικών ομολόγων. Στο πλαίσιο αυτό, παρά την πρόσφατη «αναβάθμιση» από τον αμερικανικό οίκο αξιολόγησης «Fitch», και ανεξάρτητα από την τυπική ολοκλήρωση του 3ου μνημονίου στις 20/8, εμφανίζεται και νέος κύκλος κατρακύλας των τιμών με αντίστοιχη αύξηση των επιτοκίων, καθιστώντας, για την ώρα, απαγορευτική την έξοδο του ελληνικού κράτους για την άντληση νέων δανείων από τις διεθνείς χρηματαγορές.

Σε αυτό το φόντο, ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, σε χτεσινές δηλώσεις του ισχυρίστηκε ότι τα προβλήματα της τουρκικής οικονομίας «δεν επηρεάζουν την καθαρή έξοδο της ελληνικής οικονομίας από τα μνημόνια», σημειώνοντας πως ο σχεδιασμός της ελληνικής κυβέρνησης δεν επηρεάζεται από βραχυπρόθεσμες αναταράξεις στις χρηματαγορές. Ο ίδιος, μιλώντας στην ιστοσελίδα «Newpost», επανέλαβε ότι η «καθαρή» έξοδος στηρίζεται στη συμφωνία του Γιούρογκρουπ για το χρέος, αλλά και στο μαξιλάρι ρευστότητας που έχει δημιουργηθεί για να διασφαλίσει την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του Δημοσίου «για τα επόμενα 2 - 3 χρόνια». Ο Ευ. Τσακαλώτος καταλήγοντας τόνισε πως «η κυβέρνηση, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, παρακολουθεί με προσοχή τις εξελίξεις στην τουρκική οικονομία» και εύχεται «οι γείτονες να ξεπεράσουν γρήγορα τα προβλήματά τους».

«Μεταμνημονιακά» μνημόνια

Να σημειωθεί ότι η λήξη των εκταμιεύσεων από τη δανειακή σύμβαση του 3ου μνημονίου σηματοδότησε την απόφαση, την περασμένη βδομάδα, από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) να σταματήσει την «κατ' εξαίρεση» (waiver) αποδοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων και άλλων χρεογράφων ως εγγύηση για τη διοχέτευση φτηνής χρηματοδότησης προς τους εγχώριους τραπεζικούς ομίλους, από τα προγράμματα της «νομισματικής χαλάρωσης».

Παρά τις πρόσφατες «αναβαθμίσεις» από τους οίκους αξιολόγησης, το αξιόχρεο των ελληνικών κρατικών ομολόγων υπολείπεται ακόμη κατά πολλές βαθμίδες, προκειμένου να γίνονται αποδεκτά με το «κανονικό» καθεστώς από την ΕΚΤ και βέβαια από τις διεθνείς χρηματαγορές.

Σε κάθε περίπτωση, το καθοριστικό κριτήριο για την περαιτέρω «αναβάθμιση» της πιστοληπτικής αξιοπιστίας του ελληνικού κράτους, έτσι ώστε να διευκολύνεται και η πρόσβαση στις χρηματαγορές, είναι η περαιτέρω κλιμάκωση των αντιλαϊκών μέτρων, με βάση, βέβαια, και τη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ.

Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM), Κλ. Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξη στο γερμανικό περιοδικό «Der Spiegel», απέστειλε και νέο μήνυμα για την πορεία κλιμάκωσης των αντιλαϊκών μέτρων (π.χ. συντάξεις, αφορολόγητο). Οπως είπε, ο ΕSΜ, με τη χορήγηση δανείων ύψους 204 δισ. ευρώ (συνολικά από τα τρία μνημόνια), αποτελεί τον «μεγαλύτερο δανειστή» του ελληνικού κράτους, ενώ λόγω των επιμηκύνσεων στις δόσεις για τις αποπληρωμές και των «χαμηλών επιτοκίων», «η Ελλάδα γλιτώνει κάθε χρόνο περίπου 12 δισ. ευρώ από τις ανάγκες εξυπηρέτησης χρέους». Στο «διά ταύτα», ο Κλ. Ρέγκλινγκ υπογράμμισε ότι για τους λόγους αυτούς «μετά το τέλος του προγράμματος η Ελλάδα θα είναι υπό στενότερη παρακολούθηση σε σχέση με τα άλλα κράτη που βρέθηκαν σε πρόγραμμα, τόσο από τον ESM όσο και από τους άλλους θεσμούς».

Μάλιστα, δείχνοντας στην κατεύθυνση της κλιμάκωσης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, απέδωσε την έναρξη της καπιταλιστικής κρίσης στην Ελλάδα σε παράγοντες όπως η «μεγαλύτερη αύξηση των μισθών σε σχέση με την παραγωγικότητα», στην «αδύναμη κρατική διοίκηση», στην απουσία κτηματολογίου, στην «αργή απονομή της δικαιοσύνης».

Να σημειωθεί ότι η συνέχιση των παραπάνω αναδιαρθρώσεων προβλέπεται και σε ειδικό παράρτημα της συμφωνίας στο Γιούρογκρουπ τον Ιούνη.

Από την πλευρά του, ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, σε συνέντευξή του («Spiegel») απέδωσε εύσημα στα αντιλαϊκά έργα της κυβέρνησης, λέγοντας ότι ο προϋπολογισμός παρουσιάζει σταθερό πλεόνασμα και τα δάνεια αποπληρώνονται. Επιπλέον υπογράμμισε πως «η Ελλάδα εφάρμοσε τα τελευταία τρία χρόνια περίπου 450 μεταρρυθμίσεις. Περισσότερες από κάθε άλλο κράτος - μέλος».

Αναφορικά με τα «μεταμνημονιακά» μνημόνια, ο Π. Μοσκοβισί «θύμισε» πως η κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει με συνέπεια να μειώνει το χρέος και να παραμείνει στον μεταρρυθμιστικό δρόμο...

Σε ρότα ματωμένων πλεονασμάτων

Με μόνιμη την παραγωγή υπερ-πλεονασμάτων συνεχίζεται και η πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, με «μόνιμες σταθερές» τη διαρκή συμπίεση των κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη ακόμη και στοιχειωδών κοινωνικών αναγκών και την ενίσχυση της φοροληστείας.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, τα προσωρινά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το 7μηνο (Γενάρη - Ιούλη) του 2018 εμφανίζουν τα εξής:

-- Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώνονται περίπου στα 29 δισ. ευρώ και είναι χαμηλότερες κατά 691 εκατ. σε σχέση με το στόχο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

Το ύψος των κρατικών δαπανών ανά κατηγορία θα ανακοινωθεί το προσεχές διάστημα, ωστόσο δεδομένη είναι η κατακρεούργηση των κονδυλίων που αφορούν ακόμη και σε στοιχειώδεις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα οριστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών (α' εξάμηνο 2018) αποκαλύπτουν την περαιτέρω κατακρεούργηση του ΕΚΑΣ στα 51 εκατ. ευρώ (από 111 εκατ. πέρυσι), του επιδόματος θέρμανσης των λαϊκών οικογενειών στα 44 εκατ. (από 111 εκατ. πέρυσι) κ.ο.κ.

-- Το σύνολο των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζεται στα 27,4 δισ. ευρώ, περίπου στα περσινά επίπεδα.

-- Το λεγόμενο πρωτογενές πλεόνασμα απεικονίζεται περίπου σε 2,1 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 929 εκατ.

Σχέδια για επιδότηση του κόστους μεταφοράς στα καύσιμα

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση αρχίζει να ανοίγει τα χαρτιά της αναφορικά με τα λεγόμενα «αντίμετρα» ως αποτέλεσμα των ματωμένων πλεονασμάτων, και μάλιστα με τις εξαγγελίες για κρατικές επιδοτήσεις στη διακίνηση των καυσίμων, που έχουν πάρει την «ανηφόρα» επιβαρύνοντας τη λαϊκή κατανάλωση.

Το ζήτημα συζητήθηκε σε χτεσινή σύσκεψη υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας, Γ. Δραγασάκη, με τη συμμετοχή του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ν. Σαντορινιού και εκπροσώπων του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας.

Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση, στη σύσκεψη συζητήθηκε «μια συνολική πολιτική παρέμβαση», η οποία «θα απαντά στα διαρθρωτικά προβλήματα και θα αφορά στη λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών σε ολόκληρη τη διάρκεια του έτους», με «τους φορείς να εκφράζονται θετικά απέναντι στην πρόθεση της κυβέρνησης».

Σε αυτό το πλαίσιο, δρομολογείται η κρατική επιδότηση στο μεταφορικό κόστος των επιχειρηματιών του κλάδου. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, «ήδη το υπουργείο Οικονομίας σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επεξεργάζεται συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής, όπως η επιδότηση του κόστους μεταφοράς στη νησιωτική Ελλάδα».


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org