Σάββατο 28 Ιούλη 2018 - Κυριακή 29 Ιούλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Προβλέψεις επιβράδυνσης στην Ευρωζώνη, ισχνής ανάκαμψης στην Ελλάδα

Οι τάσεις επιβράδυνσης στην Ευρωζώνη σηματοδοτούν κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης

Eurokinissi

Οι τάσεις επιβράδυνσης στην Ευρωζώνη σηματοδοτούν κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης
Σε φάση επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας φαίνεται ότι εισέρχονται οι οικονομίες των κρατών της Ευρωζώνης και, όπως εκτιμούν οι ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί, η διεργασία αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και στα επόμενα χρόνια. Το ΔΝΤ, σε πρόσφατη έκθεση, χαρακτηριστικά επισημαίνει πως «ο ρυθμός επέκτασης σε ορισμένες οικονομίες φαίνεται ότι έχει κορυφωθεί», ενώ παράλληλα διευρύνονται και οι αποκλίσεις των ρυθμών «ανάπτυξης» ανάμεσα στις ισχυρές καπιταλιστικές οικονομίες.

Η φάση της επιβράδυνσης στην Ευρωζώνη είναι μόλις στην αρχή της, καθώς εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί στα επόμενα χρόνια. Σε αυτό το φόντο, ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη δείχνει να έχει φτάσει στην κορύφωσή του το 2017 με 2,4%. Σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ, για το 2018 εκτιμάται στο 2,2%, για το 2019 στο 1,9%, για το 2020 στο 1,7%. Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα προβλέπεται περαιτέρω επιβράδυνση στην Ευρωζώνη, στο 1,5% τόσο για το 2021 όσο και το 2022 και στο 1,3% το 2023.

Μεταξύ άλλων, το ΔΝΤ προτείνει στις κυβερνήσεις της Ευρωζώνης να «τρέξουν» τις «διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις», που αφορούν στην τόνωση της παραγωγικότητας αλλά και τη διασύνδεση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων με τα κονδύλια στήριξης της ΕΕ, σε αντιστοίχιση δηλαδή με τη «γραμμή» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, γίνονται υποδείξεις αναφορικά με την τήρηση και την καλύτερη συμμόρφωση και επιβολή των δημοσιονομικών κανονισμών από τις κυβερνήσεις της Ευρωζώνης.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής της κυβέρνησης, οι προβλεπόμενοι ρυθμοί ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία εμφανίζουν τάσεις επιβράδυνσης μετά το 2019. Σύμφωνα με το ΜΠΔΣ, προβλέπονται για το 2018 στο 2%. 2019: 2,4%, 2020: 2,3%, 2021: 2,3%, 2022: 1,8%.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην πρόσφατη έκθεση σχετικά με τη «βιωσιμότητα» του ελληνικού κρατικού χρέους, υπολογίζει τους μακροπρόθεσμους ρυθμούς ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία κατά μέσο όρο μόλις στο 1% για την περίοδο 2023 - 2060 σύμφωνα με το «βασικό σενάριο», στο οποίο, όπως λένε, ενσωματώνονται και οι επιπτώσεις από τη «γήρανση του πληθυσμού». Μάλιστα, σύμφωνα με το «δυσμενές σενάριο» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι ρυθμοί αυτοί υποχωρούν στο 0,8% και, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν, «η συνεχιζόμενη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων από την Ελλάδα και των μέτρων για το χρέος από τους πιστωτές θα αποτρέψει την επαλήθευση αυτού του σεναρίου».

«Ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο»

Στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας, ο επόμενος κύκλος των διαδοχικών (ανά τρίμηνο) «αξιολογήσεων» από τους «θεσμούς» αναμένεται να εστιάζει στην αντιμετώπιση των «υπερβολικών ανισορροπιών». Μεταξύ αυτών η τόνωση της ανταγωνιστικότητας των ισχυρών επιχειρήσεων και ομίλων, η διαρκής επιχείρηση για την απομείωση της μάζας με τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια και η ένταση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών σε βάρος λαϊκών νοικοκυριών, η προσέλκυση ικανής μάζας κερδοφόρων επενδύσεων, η τόνωση των εξαγωγών, το υπέρογκο κρατικό χρέος που με τη σειρά του αποτελεί εργαλείο για την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής με ορίζοντα το 2060 κ.ά.

Την ίδια ώρα, η αδιάλειπτη συνέχιση των μνημονίων διαπερνά όλα τα επίσημα κείμενα και τις συμφωνίες της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» της ΕΕ και της Ευρωζώνης. Σε αυτές συγκαταλέγεται η «εκτελεστική απόφαση» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την ενεργοποίηση της «ενισχυμένης εποπτείας». Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, το ελληνικό κράτος «δεσμεύτηκε στο Γιούρογκρουπ να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις βασικές μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο του μνημονίου. Εχει δεσμευτεί επίσης να εφαρμόσει συγκεκριμένες δράσεις στους τομείς της φορολογικής και δημοσιονομικής διαρθρωτικής πολιτικής, της κοινωνικής Πρόνοιας, της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, των αγορών εργασίας και προϊόντων, των ιδιωτικοποιήσεων και της δημόσιας διοίκησης». Αλλωστε, η συμφωνία προβλέπει ρητά τις «ειδικές δεσμεύσεις της Ελλάδας που θα διασφαλίσουν τη συνέχιση και ολοκλήρωση των συμφωνημένων μεταρρυθμίσεων τη μετα-προγραμματική περίοδο».

Επίσης, και με τη «βούλα» της Κομισιόν επιβεβαιώνεται ότι η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά το «μισθολογικό κόστος» θα «πρέπει να διασφαλιστεί τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να επιτευχθεί βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη».

Εξάλλου, η Κομισιόν, με την τελευταία «έκθεση συμμόρφωσης», επιβεβαιώνει τη μονιμότητα των αντιλαϊκών μέτρων της προηγούμενης περιόδου και με ρητή αναφορά στις περικοπές των συντάξεων (από το 2019) και του αφορολόγητου ορίου (από το 2020). Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «η Ελλάδα πρέπει να στηριχτεί στην πρόοδο που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος του ESM και να ενισχύσει τα θεμέλια για μια βιώσιμη ανάκαμψη, κυρίως μέσω της συνέχισης και ολοκλήρωσης των μεταρρυθμίσεων που ξεκίνησαν με το πρόγραμμα και μέσω της διασφάλισης ότι θα προστατευτούν οι στόχοι των μεταρρυθμίσεων που υιοθετήθηκαν».

Σινιάλα για νέες αντεργατικές αναδιαρθρώσεις

Οπως επιγραμματικά προβλέπεται σε «συμπληρωματικό» μνημόνιο με την Ευρωζώνη, «η Ελλάδα θα συνεχίσει να σχεδιάζει και να εφαρμόζει ένα ευρύ φάσμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που όχι μόνο διασφαλίζουν την πλήρη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ΕΕ, αλλά θα στοχεύουν επίσης στην επίτευξη ευρωπαϊκών βέλτιστων πρακτικών».

Η συνέχεια δόθηκε με την πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ, σε σύμπλευση με τις πρόσφατες αποφάσεις και τη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ, όπως επίσης και με τις εκθέσεις που έχει δημοσιοποιήσει το προηγούμενο διάστημα η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ειδικότερα, οι «προτάσεις» του ΔΝΤ εστιάζουν μεταξύ άλλων στη διατήρηση των «μεταρρυθμίσεων» στα Εργασιακά, δηλαδή των αντεργατικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο και των τριών μνημονίων, μεταξύ των οποίων, όπως αναφέρουν, και οι συλλογικές διαπραγματεύσεις. Προτάσσουν επίσης την εφαρμογή πρόσθετων παρεμβάσεων για τις ομαδικές απολύσεις, έτσι ώστε το υπάρχον αντιλαϊκό νομοθετικό οπλοστάσιο να ευθυγραμμιστεί με τις «βέλτιστες πρακτικές» που ισχύουν στην ΕΕ, καταπώς προβλέπεται και στη συμφωνία της κυβέρνησης με τους «θεσμούς».

Μάλιστα, ως γενική παρατήρηση, για οικονομίες που «έχουν μείνει πίσω», το ΔΝΤ τονίζει την ανάγκη ισχυρής τόνωσης της ανταγωνιστικότητας, έτσι ώστε να μειώνεται το «κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος». Για τη «βελτίωση» του επιχειρηματικού περιβάλλοντος προτάσσονται περαιτέρω αντεργατικές ανατροπές, όπως η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, η πλήρης εφαρμογή της λεγόμενης «εργαλειοθήκης» του ΟΟΣΑ κ.ά.

Ο λαός ματώνει, τα «πλεονάσματα» διατηρούνται

Στο μεταξύ, έναν ακόμη γύρο «ματωμένου» πλεονάσματος εξασφάλισε η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το διάστημα Γενάρη - Ιούνη, που δημοσιοποίησε την περασμένη βδομάδα το υπουργείο Οικονομικών. Πιο συγκεκριμένα, το πρωτογενές πλεόνασμα κατά το α' εξάμηνο του έτους ανήλθε στα 635 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 465 εκατ. ευρώ, μια «υπεραπόδοση» που ήρθε ξανά από το στράγγισμα του λαϊκού εισοδήματος. Την ίδια στιγμή, εμφανίζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 2,299 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για έλλειμμα 3,249 δισ. ευρώ που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στήριξης (ΜΠΔΣ) 2019-2022.

Η αφαίμαξη των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων αποτυπώνεται στο ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, που ανήλθε σε 21,978 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 150 εκατ. ευρώ ή 0,7% πάνω από τον έτσι κι αλλιώς αντιλαϊκό στόχο. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 20,731 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 106 εκατ. ευρώ ή 0,5% έναντι του στόχου, ενώ οι εισπράξεις από φόρους διαμορφώνονται στα 19,312 δισ. ευρώ έναντι 19,01 δισ. ευρώ πέρυσι.


Α. Φ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ