Σάββατο 21 Ιούλη 2018 - Κυριακή 22 Ιούλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΠΛΑΙΣΙΟ - ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2019
Ανάκαμψη για το κεφάλαιο με πολλαπλάσια αντιλαϊκά μέτρα

Copyright 2018 The Associated

Το ελληνικό κράτος «θα σεβαστεί πλήρως τη δέσμευσή του να εξασφαλίσει ότι οι ετήσιοι προϋπολογισμοί θα επιτύχουν μεσοπρόθεσμα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ», επισημαίνεται στην πρόσφατη απόφαση του Γιούρογκρουπ αναφορικά με τον ελάχιστο κοινό παρονομαστή στην πορεία κλιμάκωσης της αντιλαϊκής πολιτικής για τα επόμενα χρόνια. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση με κάλπικες υποσχέσεις επιχειρεί να διαμορφώσει κλίμα αναμονής σε εργατικά - λαϊκά στρώματα, όπως για παράδειγμα στο ζήτημα των συντάξεων, που η ίδια έχει ενσωματώσει και στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2019-2022. Μάλιστα, η πρώτη «μεταμνημονιακή αξιολόγηση», που αναμένεται να ξεκινήσει το Σεπτέμβρη, θα έχει στο επίκεντρο τον κρατικό προϋπολογισμό του 2019, που με τη σειρά του αποτελεί τμήμα του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.

Την ίδια ώρα, η κυβερνητική εγκύκλιος για την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού 2019, που απέστειλε τις προάλλες το υπουργείο Οικονομικών, σε υπουργεία, ασφαλιστικά ταμεία και άλλους φορείς, για μια ακόμη φορά, έρχεται να επιβεβαιώσει τη νέα κατακρεούργηση των συντάξεων καθώς και των προνοιακών παροχών που έχουν απομείνει για τα λαϊκά νοικοκυριά.

Σε κάθε περίπτωση, η πορεία κλιμάκωσης των αντιλαϊκών μέτρων έχει ήδη «ποσοτικοποιηθεί» στους πίνακες του νέου ΜΠΔΣ που ψηφίστηκε στη Βουλή το φετινό Ιούνη, ως παράρτημα του νόμου με τις «διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων».

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

-- Απογείωση πρωτογενών πλεονασμάτων: Οι αντιλαϊκοί στόχοι (από 6,5 δισ. το 2018) απογειώνονται ως εξής: 2019 7,5 δισ., 2020 8,18 δισ., 2021 9,26 δισ., 2022 11 δισ. ευρώ. Στη διάρκεια της επόμενης 4ετίας διογκώνονται κατά 4,5 δισ. ή πάνω από 1 δισ. κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση. Με βάση τα παραπάνω, τα «πρωτογενή πλεονάσματα» στην προσεχή 4ετία προβλέπεται να διογκωθούν σε ποσοστό 60,7% και βέβαια καθ' υπέρβαση ακόμη και αυτών των αντιλαϊκών στόχων.

-- Καρατόμηση συντάξεων. Από 28,7 δισ. φέτος καρατομούνται στα 25,48 δισ. το 2019, δηλαδή κατά 3,2 δισ. ευρώ και σε ποσοστό 11,2%. Να σημειωθεί ότι στα παραπάνω κονδύλια δεν περιλαμβάνεται το ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων, που εμφανίζεται στην κατηγορία «κοινωνικές παροχές». Σε κάθε περίπτωση, η «καθαρή έξοδος» ενσωματώνει την πλήρη κατάργηση του ΕΚΑΣ από το Δεκέμβρη του 2019. Σημειώνεται ότι μέχρι φέτος κόπηκαν 808 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το 2019 θα κοπούν συνολικά 853 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το «συμπληρωματικό μνημόνιο» με την Ευρωζώνη.

-- Συρρίκνωση προνοιακών παροχών: Τα συνολικά «έξοδα» των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (συντάξεις, προνοιακές παροχές κ.ά.) κατακρεουργούνται από 42,53 δισ. φέτος στα 38,16 δισ. το 2019, δηλαδή κατά 4,37 δισ. ευρώ. Σε αυτό το φόντο, η ασύστολη κυβερνητική ψευδολογία περί ...φιλολαϊκών παρεμβάσεων και άλλων «αντίμετρων» έρχεται αντιμέτωπη με κωδικούς του προϋπολογισμού, που βέβαια οι ίδιοι ψήφισαν. Σύμφωνα με το ΜΠΔΣ, τα κονδύλια για «προνοιακές παροχές» από 1,2 δισ. το 2018, κατακρεουργούνται στα 634 εκατ. για το 2019, δηλαδή κατά 566 εκατ. και σε ποσοστό 47,1%.

-- Μεγαλύτερη η φοροληστεία για το λαό: Σημείο αιχμής είναι το έτος 2020, με την απογείωση της φοροληστείας στο λαϊκό εισόδημα, μέσω της νέας μείωσης του αφορολόγητου ορίου (είναι χαρακτηριστικό ότι για λαϊκά νοικοκυριά με 1 προστατευόμενο παιδί το αφορολόγητο όριο συρρικνώνεται στα 5.905 ευρώ από 8.864 ευρώ). Σε αυτό το πλαίσιο, τα κρατικά έσοδα από τη φορολογία «φυσικών προσώπων» (μισθοί, συντάξεις κ.ά.) από περίπου 9,1 δισ. το 2018 και το 2019 εκτοξεύονται στα 10,5 δισ. το 2020, που σημαίνει την ενίσχυση της φοροαφαίμαξης κατά 1,4 δισ. ευρώ.

Επιπλέον, οι έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ και άλλα χαράτσια) που φορτώνονται στη λαϊκή κατανάλωση, απογειώνονται από 35,2 δισ. φέτος στα 35,45 δισ. το 2019 (αύξηση 250 εκατ.) και στα 35,7 δισ. το 2020, δηλαδή κατά επιπλέον 250 εκατ. και σωρευτικά 500 εκατ. για την προσεχή διετία.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα αντιλαϊκά μέτρα πολλαπλασιάζονται εν μέσω των επίσημων εκτιμήσεων σχετικά με τη σχετική ανάκαμψη του παραγόμενου ΑΕΠ με ρυθμό 2,4% το 2019 και 2,3% το 2020. Ταυτόχρονα, η ανάκαμψη των επενδύσεων στην ελληνική οικονομία για την επόμενη χρονιά εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 12,1% και στο 9,4% το 2020.

«Αντίμετρα» - εμπαιγμός

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση, επιχειρώντας να καλλιεργήσει στο λαό κάλπικες προσδοκίες, «σηκώνει» την απάτη των «αντιμέτρων». Για παράδειγμα, στην περίπτωση ετήσιου εισοδήματος στα 8.500 ευρώ, ενώ μέχρι σήμερα δεν φορολογείται, με τα ψηφισμένα μέτρα ο φόρος εισοδήματος θα φτάσει στα 570 ευρώ. Σε περίπτωση ενεργοποίησης των «αντιμέτρων» (εξαρτάται από το ύψος του «υπερπλεονάσματος»), ο συντελεστής «μειώνεται» στο 20% από 22% και έτσι η πρόσθετη επιβάρυνση για τον ίδιο φορολογούμενο θα φτάνει στα 519 ευρώ, έναντι 570 χωρίς την ενεργοποίησή τους...

Το συνολικό «πακέτο» με τα λεγόμενα «αντίμετρα» - πάντα με προϋπόθεση το βαθμό της «υπεραπόδοσης» - εκτιμάται σε περίπου 2 δισ. το 2019. Χαρακτηριστικό πάντως είναι ότι στο προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο (2018 - 2021) για το 2021 προβλέπονταν «αντίμετρα» ύψους 7,6 δισ., που σήμερα καρατομούνται κατά 3,6 δισ. ευρώ (στα 4 δισ.).

Μεταξύ άλλων, προβλέπονται «αντίμετρα» 300 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που αφορά στην τόνωση της κρατικής χρηματοδότησης για επενδύσεις ισχυρών επιχειρήσεων και ομίλων («αναπτυξιακός νόμος» κ.ά.), 260 εκατ. σε προγράμματα «ενεργών πολιτικών απασχόλησης» (κρατική επιδότηση για το μισθολογικό «κόστος» των επιχειρήσεων) κ.ά.

Βαρέλι χωρίς πάτο

Η πρόσφατη «έκθεση βιωσιμότητας» του ελληνικού κρατικού χρέους, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχει χρονικό ορίζοντα το έτος 2060. Η έκθεση έρχεται να κουμπώσει στις πρόσφατες αποφάσεις του Γιούρογκρουπ, αναφορικά με το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων κατά τις επόμενες δεκαετίες, σε συνδυασμό βέβαια και με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις ως προς τους εξαιρετικά αναιμικούς όσο και αβέβαιους ρυθμούς καπιταλιστικής ανάκαμψης και «ανάπτυξης».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή - σε πλήρη εναρμόνιση με τις προβλέψεις του ΔΝΤ - διαβλέπει τους μακροπρόθεσμους ρυθμούς ανάκαμψης κατά μέσο όρο μόλις στο 1% για την περίοδο 2023 - 2060, σύμφωνα με το «βασικό σενάριο», στο οποίο, όπως λένε, ενσωματώνονται και οι επιπτώσεις από τη «γήρανση του πληθυσμού». Μάλιστα, σύμφωνα με το «δυσμενές σενάριο» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι ρυθμοί αυτοί υποχωρούν στο 0,8% (σε όρους όγκου) και, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν, «η συνεχιζόμενη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων από την Ελλάδα και των μέτρων για το χρέος από τους πιστωτές θα αποτρέψει την επαλήθευση αυτού του σεναρίου».

«Δεδομένων των υψηλών επιπέδων του χρέους προς το ΑΕΠ και των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών προς το ΑΕΠ, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας», επισημαίνεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κυρίως για την περίοδο μετά το έτος 2032.

Επίσης, θυμίζουμε ότι η απόφαση του Γιούρογκρουπ, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

-- Για την περίοδο 2023 - 2060 το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων προδικάζεται κατά μέσο όρο στο 2,2% του ΑΕΠ. Βέβαια, το κριτήριο για το ύψος των πλεονασμάτων στις επόμενες δεκαετίες συνδέεται με τη «βιώσιμη» διαχείριση του κρατικού χρέους, δηλαδή για την αποπληρωμή των δανειστών του ελληνικού κράτους, από τα χαράτσια και τις περικοπές που φορτώνουν στις λαϊκές πλάτες, μέσω των «πλεονασμάτων».

-- Επιμήκυνση των αποπληρωμών για την εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους κατά 10 χρόνια (από το 2032 αντί για το 2022), σε ό,τι αφορά αποκλειστικά τα δάνεια του 2ου μνημονίου, καθώς και «επαναξιολόγηση» της κατάστασης το 2032 για το ενδεχόμενο πρόσθετων ρυθμίσεων, με προϋπόθεση την προσήλωση στις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις.


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org