Σάββατο 7 Ιούλη 2018 - Κυριακή 8 Ιούλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Καράβι με το κιάλι, γιατροί με το σταγονόμετρο στη Σάμο

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση με Πειραιά, που έχει τη συχνότητα του 1932 (!), και οι μεγάλες ελλείψεις στην Υγεία, συγκαταλέγονται στα μεγαλύτερα προβλήματα των κατοίκων του νησιού

Από την κινητοποίηση του ΕΚ Σάμου και σωματείων του νησιού για το «αναπτυξιακό» συνέδριο της κυβέρνησης τον περασμένο Μάη
Από την κινητοποίηση του ΕΚ Σάμου και σωματείων του νησιού για το «αναπτυξιακό» συνέδριο της κυβέρνησης τον περασμένο Μάη
Πριν από λίγες μέρες, έγινε στη Σάμο εκδήλωση της Τομεακής Επιτροπής του ΚΚΕ για τις συγκοινωνίες. Τα όσα ανέφερε στην ομιλία της η Γραμματέας της ΤΕ Σάμου, Δήμητρα Παντάναση, περιγράφοντας την κατάσταση που αντιμετωπίζει ο λαός του νησιού, είναι αποκαλυπτικά.

Το εισιτήριο από και προς τον Πειραιά είναι πανάκριβο. Το 2001 η τιμή του εισιτηρίου (κατάστρωμα) ήταν 10,27 ευρώ, το 2008 από 42 έως 47 ευρώ και σήμερα είναι 49 ευρώ. Εχει σημειωθεί δηλαδή αύξηση σχεδόν 477%.

Το καλοκαίρι τα δρομολόγια είναι δύο με τρεις φορές τη βδομάδα, 9 με 10 ώρες ταξίδι. «Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό, αρκεί να θυμίσουμε ότι δρομολόγια τρεις φορές τη βδομάδα είχαμε το 1932», σημείωσε το στέλεχος του ΚΚΕ, για να δείξει την απόσταση που χωρίζει την πραγματικότητα από τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, παίρνοντας υπόψη την αλματώδη πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Τα πανάκριβα εισιτήρια και ναύλα μετακυλίουν το επιπλέον κόστος εμπορευμάτων και ειδών πρώτης ανάγκης στους κατοίκους. Το «μεταφορικό ισοδύναμο» που νομοθέτησε η κυβέρνηση στοχεύει στην επιδότηση των εφοπλιστών και όχι στην ανακούφιση των νησιωτών, κι απ' αυτήν την άποψη είναι αμφίβολο αν οι τελευταίοι θα το καταλάβουν στην τσέπη τους.

Η σύνδεση μεταξύ των νησιών του νομού εξυπηρετείται επιπλέον από ένα πλοιάριο (υπερήλικο - μετασκευασμένο), ούτε κι αυτό όμως έχει συχνά δρομολόγια.

Οσον αφορά την αεροπορική σύνδεση, οι τιμές των εισιτηρίων ειδικά μετά την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου είναι στα ύψη, με μέσο όρο τα 120 - 150 ευρώ εφόσον κλειστούν αρκετά νωρίτερα. Κι όλα αυτά για ένα μέσο που, σε συνδυασμό με τις ανάγκες μετακίνησης και τα αραιά δρομολόγια του πλοίου, δεν είναι είδος πολυτελείας.

«Για μας η διαχωριστική γραμμή όταν μιλάμε για "κοινωνικά αγαθά" και "δικαιώματα" είναι μία: Μονοπωλιακό κέρδος - λαϊκές ανάγκες. Αυτές οι έννοιες είναι ασυμβίβαστες μεταξύ τους», σημείωνε στην ομιλία της η Δ. Παντάναση.

Σχετικά με τη χερσαία συγκοινωνία, η σύνδεση του αεροδρομίου με το ΚΤΕΛ είναι μόνο για το Βαθύ, χωρίς να εξυπηρετούνται όλα τα αεροπορικά δρομολόγια, ενώ το ταξί από το Καρλόβασι ή από τον Μαραθόκαμπο κοστίζει.

Ακόμα και μεταξύ των αστικών κέντρων του νησιού υπάρχουν 3 δρομολόγια του ΚΤΕΛ το χειμώνα (4 - 6 το καλοκαίρι) ενώ για 10 χωριά δεν υπάρχει καθόλου συγκοινωνία. Οσο για τα ΙΧ, οι τιμές στα καύσιμα έχουν εκτινάξει το κόστος μετακίνησης.

Μεγάλες ελλείψεις στην Υγεία

Αδιαμφισβήτητα, ένα από τα ζητήματα προτεραιότητας για τα λαϊκά στρώματα της Σάμου είναι οι λειψές υποδομές και οι ανεπαρκέστατες υπηρεσίες Υγείας. Ο πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων στο νοσοκομείο, Σταμάτης Φιλιππής, δίνει μια αποκαλυπτική εικόνα για τις τραγικές ελλείψεις.

Οπως σημειώνει, η «κατάσταση είναι δραματική, γιατί λείπουν σημαντικές ιατρικές ειδικότητες, όπως ενδοκρινολόγος, αγγειολόγος, γαστρεντερολόγος, ογκολόγος και άλλες, ενώ ειδικότητες όπως ωτορινολαρυγγολόγος, οφθαλμίατρος, ουρολόγος, νευροχειρουργός είναι μονές».

Και εκεί που υπάρχουν δύο γιατροί, όμως, δεν μπορούν να καλυφθούν οι εφημερίες του μήνα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των παιδιάτρων. Υπάρχουν ένας επικουρικός γιατρός και μία παιδίατρος, η οποία δεν είναι του ΕΣΥ, αλλά έχει προσληφθεί με ειδικό καθεστώς και δεν υποχρεούται εφημερίας.

Υπάρχουν επίσης δύο ορθοπεδικοί, δύο αναισθησιολόγοι, δύο χειρουργοί, με αποτέλεσμα τον Ιούνη στον χειρουργικό τομέα να έχουν μείνει ακάλυπτες δέκα εφημερίες και να καθίσταται επισφαλής η λειτουργία του νοσοκομείου. Το καθεστώς αυτό επιτείνεται αν συνυπολογιστεί ότι οι γιατροί προκειμένου να λειτουργούν οι μονάδες κάνουν απανωτές εφημερίες, ενώ βρίσκονται σε συνεχή ετοιμότητα, που σημαίνει εξόντωση.

Είναι τέτοια η κατάσταση που - όπως αναφέρει ο Στ. Φιλιππής - «τα ραντεβού για να εξεταστεί ο κόσμος πάνε από τρεις μήνες έως και ένα χρόνο, όπως είναι τα ραντεβού για τρίπλεξ αγγείων, μαστογραφίες, υπερήχους», που αφορούν άμεσα τη ζωή των ασθενών.

Εξουθενωμένο είναι και το νοσηλευτικό προσωπικό. «Μία νοσηλεύτρια είναι στις βάρδιες των επειγόντων περιστατικών, μία νοσηλεύτρια στις πρωινές ώρες στην καρδιολογική κλινική, ενώ μία νοσηλεύτρια καλύπτει ταυτόχρονα τρία τμήματα του νοσοκομείου: Χειρουργείο, χειρουργική και μαιευτική κλινική», λέει ο Στ. Φιλιππής στον «Ριζοσπάστη».

Συνεχίζοντας, σημειώνει ότι το 80% των περιστατικών που απευθύνονται στο νοσοκομείο - το οποίο, σημειωτέον, καλύπτει ανάγκες των νησιών Ικαρίας, Φούρνων, Πάτμου κ.ά. - χρήζουν Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, η οποία όμως επίσης υπολειτουργεί, καθώς από τα 30 περίπου περιφερειακά - αγροτικά ιατρεία λειτουργούν τα μισά. Ενας αγροτικός γιατρός καλείται να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα 4 και 5 απομακρυσμένα χωριά.

Οπως τονίζει, όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα νησί με πληθυσμό περίπου 25.000 με 30.000 άτομα, στον οποίο πέρα από τους μόνιμους κατοίκους συμπεριλαμβάνονται φοιτητές αλλά και πρόσφυγες - μετανάστες (καθώς στο κέντρο «φιλοξενίας» δεν υπάρχει ιατροφαρμακευτική περίθαλψη) και ο οποίος τους καλοκαιρινούς μήνες πολλαπλασιάζεται.

Πλήγματα στους μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους

Σε ένα νησί όπως η Σάμος, με πολλούς μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους, οι συνέπειες της αντιλαϊκής πολιτικής κυβέρνησης και ΕΕ στο εισόδημά τους επηρεάζουν άμεσα τη ζωή ολόκληρου του νησιού.

Το πλήγμα που δέχονται οι καλλιεργητές αμπελουργοί, με το νόμο για τον ειδικό φόρο, αυξάνει την πίεση να εγκαταλείψουν την καλλιέργεια, που συγκεντρώνεται όλο και περισσότερο σε μεγάλους παραγωγούς. Το ίδιο και οι μικροί μελισσοκόμοι, που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο κόστος της τυποποίησης και συσκευασίας που τους επιβάλλουν.

Σημαντικό ζήτημα για τους κτηνοτρόφους είναι η έλλειψη σφαγείου. Το κοντινότερο βρίσκεται στη Χίο, κι αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να επωμιστούν το κόστος της μεταφοράς στο λιμάνι της Σάμου και βέβαια τα ναύλα του πλοίου. Σε αυτά έρχεται να προστεθεί το υποβαθμισμένο αγροτικό οδικό δίκτυο - με ευθύνη της δημοτικής αρχής και της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου - που δυσκολεύει και τη δασοπροστασία.

Σταθερά σε έξαρση το Προσφυγικό

Πάνω από 3.000 υπολογίζονται αυτήν τη στιγμή οι πρόσφυγες και μετανάστες που στοιβάζονται στο Κέντρο Υποδοχής της Σάμου, σε εγκαταστάσεις που χωρούν έως 800 ανθρώπους, ενώ οι ροές συνεχίζονται και το τελευταίο διάστημα αυξάνονται.

Στο Κέντρο δεν υπάρχει 24ωρη παροχή νερού, δεν υπάρχει ιατρείο και η κατάσταση είναι εκρηκτική για την υγεία τόσο των προσφύγων, όσο και των εργαζομένων εκεί, ενώ κίνδυνοι παραμονεύουν και για τη δημόσια υγεία.

«Η αύξηση και πάλι των προσφυγικών ροών στο Αιγαίο και το ενδεχόμενο αυτές να συνεχιστούν, δημιουργούν έντονες και δικαιολογημένες ανησυχίες στους κατοίκους του νησιού μας. Η κατάσταση έχει ήδη φτάσει στο απροχώρητο με τους χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες που βρίσκονται εγκλωβισμένοι και στοιβαγμένοι σε άθλιες συνθήκες στο ΚΥΤ. Μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει πολύ δύσκολες καταστάσεις για πρόσφυγες και κατοίκους», καταγγέλλεται σε πρόσφατη ανακοίνωση της ΤΕ Σάμου του ΚΚΕ.

Το ΚΚΕ απαιτεί και παλεύει για τον άμεσο απεγκλωβισμό προσφύγων και μεταναστών από το νησί και τη μεταφορά τους με ευθύνη της κυβέρνησης στην ηπειρωτική Ελλάδα, εξασφάλιση ανθρώπινων συνθηκών διαμονής μέχρι να μεταβούν στις χώρες προορισμού τους, σε κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας να γίνεται η διαδικασία για την εξέταση εγγράφων και την έκδοση ασύλου, αποζημίωση των κατοίκων από τις ζημιές που έχουν υποστεί λόγω της υπερσυσσώρευσης και των συνθηκών κράτησης.

Απροστάτευτο από φωτιές το νησί

Πλησιάζοντας στην καρδιά του καλοκαιριού, η ΤΕ Σάμου του ΚΚΕ χτυπάει εδώ και καιρό καμπανάκι κινδύνου για τις μεγάλες ελλείψεις και τα προβλήματα στην Πυροσβεστική Υπηρεσία του νησιού, ειδικά μετά τη μεταφορά πυροσβεστών στο αεροδρόμιο, για τις ανάγκες της «Fraport». Το στίγμα δίνει ανάγλυφα η κατάσταση του Πυροσβεστικού Κλιμακίου: Δεν διαθέτει τους απαραίτητους χώρους για διαμονή και εκπαίδευση των υπαλλήλων, το κτίριο είναι σε άθλια κατάσταση, με την υλικοτεχνική υποδομή να επαφίεται σε ...χορηγούς κ.λπ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ