Παρασκευή 22 Ιούνη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΦΑΡΜΟΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣ
Μοναδική «κόκκινη γραμμή» η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ομίλων

Στα «φιλοεπενδυτικά» μέτρα περιλαμβάνεται και η πλήρης απουσία ακόμα και στοιχειωδών ελέγχων για επιχειρήσεις με δραστηριότητα που ενέχει μεγάλους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων
Στα «φιλοεπενδυτικά» μέτρα περιλαμβάνεται και η πλήρης απουσία ακόμα και στοιχειωδών ελέγχων για επιχειρήσεις με δραστηριότητα που ενέχει μεγάλους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων
Με μοναδική «κόκκινη γραμμή» την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, ολοκληρώνεται και ο 4ος κύκλος της «αξιολόγησης», που συζητήθηκε χτες στο Γιούρογκρουπ, με βάση τη νέα «έκθεση συμμόρφωσης» (Compliance Report) που ετοίμασε η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται - ανάμεσα στα πολλά άλλα - τόσο στις επιμέρους διατάξεις όσο και συνολικά στο νέο εφαρμοστικό νόμο που ψηφίστηκε την περασμένη βδομάδα στη Βουλή, για ζητήματα όπως η μείωση του «μη μισθολογικού κόστους» των επιχειρήσεων, η διευκόλυνση των επενδύσεων και των αδειοδοτήσεων βιομηχανικών μονάδων, η χωροταξία, το κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων, η απομείωση των οποίων αποτελεί προϋπόθεση για την αποκατάσταση των ρυθμών χρηματοδότησης προς τις ισχυρές και βιώσιμες επιχειρήσεις.

«Δεν δίνεις λογαριασμό»

Μεταξύ των εκατοντάδων διατάξεων που περιλαμβάνονται στο νέο νόμο, ενδεικτικά είναι και όσα αναφέρονται στην περαιτέρω «απλοποίηση» των διαδικασιών αδειοδότησης, εγκατάστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδόν το σύνολο των μεταποιητικών επιχειρήσεων θα ξεκινούν τη λειτουργία τους με μια απλή «γνωστοποίηση» προς τις (υποτιθέμενες) αρμόδιες εποπτικές αρχές και βέβαια χωρίς να υπόκεινται σε εκ των προτέρων έγκριση.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι υφιστάμενη βιομηχανική δραστηριότητα διατηρείται ακόμα και σε περίπτωση μεταβολής των χρήσεων γης. Την ίδια ώρα, επιχειρήσεις που ανήκουν στην «κατηγορία SEVESO» και ιδρύθηκαν νόμιμα σε περιοχές με θεσμοθετημένη βιομηχανική χρήση γης, μπορούν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους για 20 χρόνια. Η συγκεκριμένη κατηγορία αφορά σε επιχειρηματικούς ομίλους με δραστηριότητα που ενέχει μεγάλους κινδύνους για «ατυχήματα», όπως οι διαρροές τοξικών και επικίνδυνων αερίων, πυρκαγιών, εκρήξεων κ.ά.

Μάλιστα, σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Οικονομίας, οι παρεμβάσεις αυτές συνδέονται «με την ευρύτερη στρατηγική της κυβέρνησης για τη βελτίωση του οικονομικού περιβάλλοντος, την προσέλκυση επενδύσεων και την αύξηση της παραγωγικής δραστηριότητας με όρους δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης, όπως αποτυπώνεται και στο ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο»...

Μποναμάδες στην εργοδοσία...

Την ίδια ώρα, δεν λείπουν και οι νέοι μποναμάδες στην εργοδοσία, αφού ο νόμος προβλέπει νέες φορολογικές εκπτώσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλει η εργοδοσία για νέες θέσεις εργασίας. Η σχετική «δαπάνη» θα εκπίπτει προσαυξημένη κατά 50% από τα ακαθάριστα έσοδα, μέχρι και για πέντε χρόνια, με τυπική προϋπόθεση την αύξηση του αριθμού των μισθωτών και της μισθολογικής δαπάνης. Πρόκειται για μέτρο με κατεύθυνση τη συμπίεση του «μη μισθολογικού κόστους», που βρίσκεται πάγια στην ατζέντα του ΣΕΒ.

...θηλιά στη λαϊκή κατοικία

Σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» δάνεια, ο νέος πολυνόμος προβλέπει ότι πλέον θα πωλούνται με συνοπτικές διαδικασίες από τις τράπεζες στα διάφορα funds και άλλα «κοράκια». Μεταξύ άλλων, καταργείται η υποχρέωση των τραπεζών να ενημερώνουν ακόμη και τους ενήμερους δανειολήπτες 12 μήνες πριν από τη μεταβίβαση του δανείου. Επιπλέον, προβλέπεται πως οι εταιρείες «Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις» θα μπορούν στο εξής να έχουν έδρα στο εξωτερικό.

Ταυτόχρονα, προβλέπονται τα επόμενα βήματα σε ό,τι αφορά την κλιμάκωση των πλειστηριασμών στη λαϊκή κατοικία. Ως «πρώτη πράξη» προβάλλει η «αποσυμφόρηση» των δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης οι τράπεζες δεν μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία του πλειστηριασμού.

Μεταξύ άλλων, με τα νέα μέτρα προβλέπεται η αυτόματη άρση (με απόφαση των ίδιων των τραπεζών) της παρεχόμενης προστασίας, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στις αποπληρωμές των δόσεων. Μάλιστα, η αποβολή από το καθεστώς «προστασίας» επέρχεται σε περίπτωση που το συνολικό ποσό της καθυστέρησης ξεπερνά την αξία τριών μηνιαίων δόσεων, είτε αυτές είναι διαδοχικές είτε όχι.

Μάλιστα, από το σχετικό άρθρο «απουσιάζει» η παράταση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου (λεγόμενος νόμος Κατσέλη, όπως αυτός «τροποποιήθηκε» στη συνέχεια), που ούτως ή άλλως έχει ημερομηνία λήξης στις 31/12/2018.

Πρόσθετες εγγυήσεις και «δικλίδες»

Παράλληλα, ο πολυνόμος προβλέπει ότι η «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ» (ΕΕΣΥΠ), το λεγόμενο «υπερταμείο» για τις ιδιωτικοποιήσεις, καθίσταται συμβαλλόμενο μέρος της δανειακής σύμβασης του ελληνικού κράτους με τον ΕSM. Ειδικότερα, η ΕΕΣΥΠ εγγυάται την απευθείας αποπληρωμή των δόσεων σε περίπτωση αδυναμίας του ελληνικού κράτους. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είχε ψηφιστεί στη Βουλή (Αύγουστος 2015) μαζί με το 3ο μνημόνιο και τη δανειακή σύμβαση με τον ΕSM και τα τότε προαπαιτούμενα, ωστόσο «έλειπε» η υπογραφή της ΕΕΣΥΠ, καθώς τότε προβλέφθηκε η έναρξη της λειτουργίας του. Στη συνέχεια η ΕEΣΥΠ υπέγραψε τη δανειακή σύμβαση διμερώς με τον ΕSM. Αυτή αποκτά πλέον αυξημένη τυπική ισχύ μέσω του εφαρμοστικού νόμου που έφερε η κυβέρνηση, επιδεικνύοντας την «άψογη διαγωγή» της στους δανειστές του ελληνικού κράτους. Σε κάθε περίπτωση, η ενέργεια αυτή έρχεται να στηρίξει την «επιχείρηση αποκατάστασης του κλίματος εμπιστοσύνης» με τις «αγορές» και τους «επενδυτές».

Με άλλη διάταξη, η εταιρεία ΓΑΙΟΣΕ μεταβιβάζεται με τη σειρά της στο «υπερταμείο», ενώ παράλληλα προβλέπεται και η αρπαγή αποθεματικών από φορείς, αφού υποχρεωτική καθίσταται η δέσμευση των ρευστών διαθεσίμων όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και η μεταφορά τους σε κοινό λογαριασμό που τηρεί το Δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδας. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που τέθηκε σε ισχύ από το 2015, ωστόσο δεν εφαρμόζεται από όλους τους κρατικούς φορείς. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό, συστήνεται ειδική Διεύθυνση στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, έργο της οποίας είναι η παρακολούθηση των λογαριασμών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Την ίδια ώρα, μέσω του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 - 2022, παρέχονται σειρά δεσμεύσεων και διαβεβαιώσεων σε «επενδυτές» και «αγορές» αναφορικά με το κεντρικό ζητούμενο, που αφορά στην κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, στη ρότα της υπερπαραγωγής «πλεονασμάτων».

Το τσεκούρωμα φτάνει στα 2,9 δισ. ευρώ από τις περικοπές κύριων συντάξεων, ενώ μέσω περικοπών στην «προσωπική διαφορά», στις επικουρικές συντάξεις προβλέπονται περαιτέρω «εξοικονομήσεις» ύψους 232 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.


Α. Σ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Στρατηγικές συμπλεύσεις με «μπούσουλα» τις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις(6/11/2018)
Μπαράζ πλειστηριασμών στη λαϊκή κατοικία(19/9/2018)
«Πίσω από την κουρτίνα» της διαπραγμάτευσης(3/3/2017)
Συμπληρωματικά αντιλαϊκά μέτρα, ένα προς ένα στην υπηρεσία του κεφαλαίου(5/6/2016)
Μπαράζ αντιλαϊκών μέτρων μπροστά στο τρίτο μνημόνιο(19/7/2015)
Στα 115,3 δισ. ευρώ οι οφειλές των νοικοκυριών τον Αύγουστο(4/10/2011)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org