Σάββατο 2 Ιούνη 2018 - Κυριακή 3 Ιούνη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Μνημόνια δίχως τέλος

Μέχρι τις 14 Ιούνη ψηφίζεται το νέο αντιλαϊκό πακέτο

Eurokinissi

Μέχρι τις 14 Ιούνη ψηφίζεται το νέο αντιλαϊκό πακέτο
Στην ολόπλευρη εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων της μνημονιακής περιόδου και βέβαια στην περαιτέρω κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων και για τη μακροπρόθεσμη περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018 «δείχνουν» τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και οι άλλοι ευρωπαϊκοί «θεσμοί». Σε αυτό το σκηνικό, κυβέρνηση και κουαρτέτο σταθερά και μεθοδικά προετοιμάζουν το ενισχυμένο «εποπτικό πλαίσιο» για την «επόμενη μέρα», ενώ το παζλ των αντιλαϊκών διεργασιών συμπληρώνεται από τα παζάρια και τους ανταγωνισμούς της γερμανικής κυβέρνησης με το ΔΝΤ αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους. Τα ζητήματα αυτά αναμενόταν να συζητηθούν αυτό το Σάββατο, στο περιθώριο της Συνόδου των υπουργών Οικονομικών του G7 στον Καναδά.

Σε αυτό το σκηνικό, στις αρχές του Ιούνη - και το αργότερο έως τις 14 του μήνα - αναμένεται η κατάθεση στη Βουλή του νέου πολυνομοσχεδίου - εφαρμοστικού νόμου με τα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα του 4ου κύκλου της «αξιολόγησης».

Στη μέγγενη του κρατικού χρέους

Στη συνέχεια, η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα προχωρήσει στη δημοσιοποίηση της νέας «έκθεσης συμμόρφωσης» (Compliance Report), το αργότερο μέχρι τις 19 Ιούνη. Σε αυτήν θα ενσωματώνεται και η «ανάλυση βιωσιμότητας» του κρατικού χρέους, την οποία προετοιμάζει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM), ενώ οι όποιες ρυθμίσεις επιμήκυνσης των αποπληρωμών αναμένεται να «κλειδώσουν» στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 21 Ιούνη.

«Εφόσον η Ελλάδα θα λάβει ελάφρυνση χρέους, είναι λογικό να έχει μια πιο αυστηρή εποπτεία», επιβεβαίωσε τις προάλλες υψηλόβαθμος αξιωματούχος της ΕΕ, προσθέτοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει να χρησιμοποιηθεί το εργαλείο της «ενισχυμένης εποπτείας», που προβλέπεται από το Σύμφωνο Σταθερότητας. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στόχος είναι να έχει ετοιμαστεί και ένα «αξιόπιστο» πακέτο μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, που «δεν πρέπει να συνδέεται με την ενεργοποίηση ή όχι του προγράμματος του ΔΝΤ».

Το ΔΝΤ, από την πλευρά του, με βάση και τις όποιες ρυθμίσεις «διευκόλυνσης» από την Ευρωζώνη, αναμένεται να συντάξει δική του «ανάλυση βιωσιμότητας». Θυμίζουμε ότι το ΔΝΤ σε προηγούμενη σχετική ανάλυση χαρακτήριζε το χρέος «εξαιρετικά μη βιώσιμο». Καθώς οι συνθήκες δεν φαίνεται να μεταβάλλονται σε σημαντικό βαθμό, παρόμοια διατύπωση αναμένεται να περιλάβει και στη νέα έκθεση, με αστικά επιτελεία να εκφράζουν την ανησυχία τους ότι τυχόν «μεσοβέζικες» διατυπώσεις, όπως τα περί βιωσιμότητας του χρέους μόνο σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα» (όχι μακροπρόθεσμα), θα έχουν άμεσο και αρνητικό, ακόμη και «απαγορευτικό» αντίκτυπο στην άντληση και στο κόστος δανεισμού του κράτους από τις διεθνείς χρηματαγορές.

Κλυδωνισμοί και «κίνδυνοι»...

Την ίδια ώρα, οι κλυδωνισμοί που εμφανίστηκαν με αφετηρία τις εξελίξεις στην Ιταλία και βέβαια η αντανάκλαση και η εξάπλωσή τους στις δευτερογενείς αγορές κρατικών ομολόγων (Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία) έρχονται να προστεθούν ως μία ακόμα παράμετρος στα παζάρια και τις διεργασίες αναφορικά με το υπό διαμόρφωση «ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο» της αντιλαϊκής πολιτικής στην Ελλάδα, μετά το τέλος του τρέχοντος μνημονίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, στα «γεμάτα» επανέρχεται στο τραπέζι και η «εναλλακτική» πρόταση γύρω από την ενεργοποίηση του μηχανισμού προληπτικής γραμμής χρηματοδότησης (ή όπως αλλιώς τη βαφτίσουν), του ΕSM, μετά από την υποβολή σχετικού αιτήματος από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης. Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ, η «προληπτική γραμμή» ενεργοποιείται για 1 έτος με δυνατότητα παράτασης για 1 ακόμη έτος, συνολικά δηλαδή για 2ετή περίοδο.

Χαρακτηριστικές της μονιμότητας των θυσιών που καλείται να κάνει ο λαός είναι οι παρεμβάσεις των εμπλεκόμενων «παικτών» στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου που διοργανώθηκε την Πέμπτη 31/5 στην Αθήνα από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΟΕΕ), με θέμα «Η Ελληνική Οικονομία μετά το κλείσιμο του τρίτου προγράμματος».

Μεταξύ αυτών:

Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο εκπρόσωπός της στο κουαρτέτο, Ντ. Κοστέλο, υπογράμμισε πως «οι βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα θα χρειαστούν 5 - 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν, και γι' αυτό είναι σημαντικό να συνεχιστούν», «δείχνοντας» με αυτόν τον τρόπο σε ένα πρώτο χρονοδιάγραμμα των εποπτικών ελέγχων και των αλλεπάλληλων «αξιολογήσεων» της αντιλαϊκής πολιτικής μετά την έξοδο από το τρέχον μνημόνιο. Παράλληλα, ο Ντ. Κοστέλο ξεκαθάρισε ότι δεν μπορεί να υπάρξει αντιστροφή των «μεταρρυθμίσεων», όπως π.χ. των μέτρων για την κατακρεούργηση των συντάξεων και του αφορολόγητου ορίου. «Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει η Ελλάδα αναστροφές πολιτικής που θα μειώσουν την εμπιστοσύνη», τόνισε. Εστιάζοντας δε στις πρόσφατες εξελίξεις στην Ιταλία και στις αναταράξεις που αυτές επέφεραν και στα ελληνικά κρατικά ομόλογα, στάθηκε στις επιπτώσεις τόσο για το κράτος όσο και για τις εταιρείες και τις εγχώριες τράπεζες. «Κλείνοντας το μάτι» στην προοπτική διαμόρφωσης ειδικού μηχανισμού χρηματοπιστωτικής στήριξης προς το ελληνικό κράτος (π.χ. προληπτική γραμμή χρηματοδότησης), σημείωσε με νόημα ότι η πορεία στις αγορές μετά την έξοδο από το «πρόγραμμα» είναι εύθραυστη.

ESM. Ο επικεφαλής οικονομολόγος του, Ρ. Στρος, επίσης υπογράμμισε ότι τα κράτη που βγαίνουν από «πρόγραμμα» είναι πολύ ευάλωτα σε αλλαγές του κλίματος στις αγορές. Επιπλέον, «δείχνοντας» στο μηχανισμό προληπτικής στήριξης, υπογράμμισε ότι στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας οι αρχικές συνθήκες με τις οποίες θα γίνει η έξοδος είναι πιο δύσκολες, κι αυτό γιατί η ΕΚΤ δεν θεωρεί τα ελληνικά ομόλογα «επιλέξιμα», προκειμένου βέβαια να διοχετεύσει ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα.

Ελληνική Ενωση Τραπεζών. Ο επικεφαλής της, Ν. Καραμούζης, τόνισε χαρακτηριστικά: «Αν ξεσπάσει θύελλα και τρικυμία, πρέπει να διασφαλίσουμε - και είναι ευθύνη όλων μας - να βρίσκεται η χώρα μας σε ήρεμο λιμάνι, να υλοποιήσουμε μεταρρυθμίσεις που πείθουν τις αγορές και τους πολίτες και προσθέτουν αξιοπιστία και εμπιστοσύνη, που μας ξεχωρίζουν από τις χώρες με προβλήματα». Οπως είπε, με ισχυρή οικονομική ανάπτυξη και αξιόπιστη οικονομική πολιτική, οι τράπεζες θα έχουν τις προϋποθέσεις, τα μέσα και τις αντικειμενικές συνθήκες για να χρηματοδοτήσουν απρόσκοπτα την οικονομία, δηλαδή τους επιχειρηματικούς ομίλους και τις βιώσιμες - κερδοφόρες επιχειρήσεις.

...στο φόντο των γεωπολιτικών συγκρούσεων

Παράλληλα, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, σε έκθεσή του αναφορικά με την εξέλιξη του ΑΕΠ, επισημαίνει ότι οι «απρόβλεπτες επιπτώσεις των κρίσιμων γεωπολιτικών εξελίξεων στο Ιράν, στην Ανατολική Μεσόγειο, στη Συρία και στην Τουρκία, η κυβερνητική αστάθεια στην Ιταλία, μπορεί να αποτελέσουν εστία σοβαρής αβεβαιότητας».

Επιπλέον, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην αβεβαιότητα που επικρατεί στις διεθνείς αγορές, επισημαίνει ότι «σε κάθε περίπτωση, η δημιουργία υψηλού ταμειακού αποθέματος ασφαλείας (cash buffer) προσφέρει εν μέρει προστασία σε ενδεχόμενη δυσμενή διεθνή συγκυρία».

«Δικλείδα ασφαλείας» η προληπτική γραμμή

Την ίδια ώρα, η Τράπεζα της Ελλάδας (ΤτΕ) σε έκθεση για την «επισκόπηση του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος» επισημαίνει ότι «η ύπαρξη μιας προληπτικής πιστωτικής γραμμής σαν δικλείδα ασφαλείας θα μπορούσε να λειτουργήσει επικουρικά (...), εξασφαλίζοντας πρόσβαση, εάν χρειαστεί, σε φθηνά κεφάλαια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, καθώς και τη συμμετοχή των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ».

Σύμφωνα με την ΤτΕ, «το καθεστώς εποπτείας στη μετά το πρόγραμμα εποχή είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι η επιστροφή σε έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης, μέσω της απρόσκοπτης χρηματοδότησης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, αποτελεί σημαντική πρόκληση».

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, που «δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού», με σημαντικότερη από αυτές την «αποτελεσματική διαχείριση του υψηλού αποθέματος των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων». Τα «κόκκινα» δάνεια στο τέλος του 2017 διαμορφώθηκαν σε 95,6 δισ. ευρώ ή στο 43,1% της μάζας του συνολικού τραπεζικού δανεισμού.

ΣΕΒ: Πολιτικές συγκλίσεις με τη στρατηγική του κεφαλαίου

Ο ΣΕΒ, από την πλευρά του, αποτιμώντας τις τοποθετήσεις του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα και των αστικών κομμάτων στο πλαίσιο της πρόσφατης ετήσιας Γενικής Συνέλευσής του, σχολιάζει ότι «σε όλες τις τοποθετήσεις φαίνεται να επικρατεί μία όψιμη μετριοπάθεια, που αποτελεί ενθαρρυντική ένδειξη για εθνική συνεννόηση, οικονομική ευημερία και αποφυγή κοινωνικού αποκλεισμού».

Επιπλέον, στη γραμμή της λεγόμενης «εθνικής συνεννόησης» και των συγκλίσεων στη στρατηγική για την ανάκαμψη του κεφαλαίου, τονίζουν: «Για τον ΣΕΒ, μία διαφαινόμενη σύγκλιση των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, παρά την επιθετική ρητορική των κομμάτων, είναι πηγή ενθάρρυνσης των προσπαθειών μας να συνεχίσουμε να προάγουμε τις ιδέες και τις πολιτικές εκείνες που στηρίζουν την υγιή ιδιωτική πρωτοβουλία και οδηγούν σε υψηλότερη ανάπτυξη και απασχόληση, προς το συμφέρον όλων μας»...


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org