Σάββατο 26 Μάη 2018 - Κυριακή 27 Μάη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ» ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ - ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ - ΔΝΤ
«Γέφυρα» για αντιλαϊκή κλιμάκωση στη «μεταμνημονιακή» εποχή

Από το Γιούρογκρουπ της Πέμπτης

Eurokinissi

Από το Γιούρογκρουπ της Πέμπτης
Στον άξονα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους εστιάζουν πλέον τα παζάρια και οι κόντρες ανάμεσα στην Ευρωζώνη, με πρωτεύοντα το ρόλο της γερμανικής κυβέρνησης, και την πλευρά του ΔΝΤ.

Σε αυτό το πλαίσιο, πριν από το Γιούρογκρουπ της Πέμπτης, όπου επικυρώθηκε η «τεχνική συμφωνία» με την ελληνική κυβέρνηση, το ζήτημα του χρέους συζητήθηκε στο λεγόμενο Washington Group, που απαρτίζεται από το κουαρτέτο (Κομισιόν, ΕΚΤ, ESM, ΔΝΤ) και από τους υπουργούς Οικονομικών της Γερμανίας και άλλων ισχυρών καπιταλιστικών οικονομιών της Ευρωζώνης. Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί και στο περιθώριο της Συνόδου των υπουργών Οικονομικών του G7 στον Καναδά, που συνεδριάζει στα τέλη Μάη.

Ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ, Μ. Σεντένο, υπογράμμισε ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ είναι πολύ σημαντική για το ελληνικό «πρόγραμμα» και εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει σύντομα συμφωνία επ' αυτής. Μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, ο ίδιος δήλωσε ότι καταγράφεται «μερική σύγκλιση» στα μέτρα «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους, προσθέτοντας ότι οι «θεσμοί» θα συντάξουν μια «επικαιροποιημένη ανάλυση βιωσιμότητας χρέους» (DSA), ως βάση για τον τελικό προσδιορισμό των ρυθμίσεων.

Την ίδια ώρα, πηγές του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών επισημαίνουν ότι διαπιστώθηκε «η πρόθεση σύγκλισης μεταξύ Βερολίνου και ΔΝΤ» και συμφωνήθηκε να συνεχιστούν οι διαβουλεύσεις με στόχο να βρεθεί λύση στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 21 Ιούνη.

Θυμίζουμε ότι το ΔΝΤ σε προηγούμενη «ανάλυση βιωσιμότητας» του χρέους το χαρακτήριζε «εξαιρετικά μη βιώσιμο». Καθώς οι συνθήκες δεν φαίνεται να μεταβάλλονται σε σημαντικό βαθμό, παρόμοια διατύπωση αναμένεται να περιλάβει και στη νέα έκθεση. Σε κάθε περίπτωση, αν υπάρξουν εξελίξεις προς αυτήν την κατεύθυνση, θα έχουν επίδραση στις αποφάσεις των «επενδυτών» και ταυτόχρονα θα έρθουν να θολώσουν το πεδίο της «διατηρήσιμης» εξόδου του ελληνικού κράτους στις χρηματαγορές.

Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, εκ των πραγμάτων επανέρχεται στο τραπέζι η «εναλλακτική» πρόταση γύρω από την ενεργοποίηση του μηχανισμού προληπτικής γραμμής χρηματοδότησης (ή όπως αλλιώς τη βαφτίσουν), του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM), προκειμένου να στηριχτεί η έξοδος στις «αγορές».

Επιπλέον, σύμφωνα με υψηλόβαθμες πηγές της Ευρωζώνης, καθοριστικοί παράγοντες κρίνονται οι «αβεβαιότητες» που εκδηλώνονται αναφορικά με τυχόν κλυδωνισμούς στην ιταλική οικονομία, που ήδη έχουν κάνει αισθητή την αντανάκλασή τους στη δευτερογενή αγορά των ελληνικών κρατικών ομολόγων. Ως ένας ακόμη παράγοντας «αβεβαιότητας» αναφέρονται και οι πρόσφατες εξελίξεις στην τουρκική οικονομία.

«Ενα ισχυρό πλαίσιο μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος θα μείωνε επίσης τους κινδύνους από απρόσμενες διαταραχές», είχε επισημάνει πρόσφατα ο επικεφαλής της αποστολής της ΕΚΤ στο ελληνικό «πρόγραμμα», Φρ. Ντρούντι.

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα της διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους αποδεικνύεται βασικός μοχλός για την επιτάχυνση των αντιλαϊκών διεργασιών και μάλιστα σε ορίζοντα πολλών δεκαετιών, μέχρι το 2060, όπως άλλωστε προδιαγράφεται και από τη σχετική απόφαση - συμφωνία, στο Γιούρογκρουπ της 15ης Ιούνη 2017.

Μπαράζ «μεταρρυθμίσεων» με νέο εποπτικό πλαίσιο

Σε αυτό το σκηνικό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποίησε την Πέμπτη το νέο «συμπληρωματικό μνημόνιο συνεργασίας» («Supplemental Memorandum of Understanding»), αναφορικά με τα προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης», καθώς βέβαια και για την περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018, διαψεύδοντας και επίσημα το παραμύθι της «καθαρής» εξόδου.

Το «συμπληρωματικό μνημόνιο» επιβεβαιώνει ολόπλευρα την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, με γνώμονα την παραγωγή «πρωτογενών πλεονασμάτων» στο 3,5% του ΑΕΠ στους κρατικούς προϋπολογισμούς μέχρι το 2022.

Μεταξύ άλλων, οι άξονες του «συμπληρωματικού μνημονίου» προβλέπουν:

-- Φοροληστεία στο λαό. Πέρα από την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου (το αργότερο μέχρι το 2020), μεταξύ άλλων προβλέπεται η «διεύρυνση της φορολογικής βάσης» για την επιβολή των φόρων στη μικρή ακίνητη περιουσία από τα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ. Νομοθεσία για το ενδεχόμενο ταχύτερης μείωσης του αφορολόγητου ορίου (από το 2019, αντί του 2020) σε περίπτωση που διαπιστωθούν «αστοχίες» στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού, με βάση την πρόταση του ΔΝΤ και μάλιστα «στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης του προγράμματος». Η συγκεκριμένη διατύπωση ανοίγει παράθυρο και για μία ακόμα «αξιολόγηση» (πριν από τον Αύγουστο), ενώ βέβαια αυτή θεωρείται δεδομένη στην περίπτωση της πλήρους εμπλοκής του ΔΝΤ στο «πρόγραμμα».

-- Νομοθετική αντιμετώπιση ζητημάτων στους πλειστηριασμούς ακινήτων.

-- Κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε όποια νησιά του Αιγαίου έχουν απομείνει.

-- Κατακρεούργηση συντάξεων. «Η περικοπή θα αποφέρει καθαρή εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση) το 2019 - 2022», επιβεβαιώνει το επικαιροποιημένο μνημόνιο. Ως προαπαιτούμενο, «οι αρχές θα υπολογίσουν και θα εκδώσουν όλες τις αιτήσεις κύριας σύνταξης που υπεβλήθησαν το 2016, καθώς και το 30% των αιτήσεων κύριας σύνταξης του 2017, αλλά και τουλάχιστον 13.800 αιτήσεις επικουρικής σύνταξης που κατατέθηκαν από 1/1/2015 έως και 31/12/2016».

-- Πλήρη κατάργηση του ΕΚΑΣ από το Δεκέμβρη του 2019, δηλαδή 18 μήνες μετά την... «καθαρή έξοδο» από τα μνημόνια. Σημειώνεται ότι μέχρι φέτος κόπηκαν 808 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το 2019 θα κοπούν συνολικά 853 εκατ. ευρώ.

-- Διάλυση προνοιακών επιδομάτων: Επέκταση του συστήματος «αξιολόγησης» της λεγόμενης «λειτουργικής αναπηρίας» σε όλες τις περιοχές της χώρας μέχρι το τέλος του 2018. Εφαρμογή της «μεταρρύθμισης» στο σύστημα των επιδομάτων για τις μεταφορές.

-- Εφαρμογή των μέτρων μέχρι τον Ιούνη για τον ΕΔΟΕΑΠ (επικουρική ασφάλιση εργαζομένων στα ΜΜΕ), που προβλέπουν ότι δεν θα δοθεί κρατική χρηματοδότηση για την κάλυψη ελλειμμάτων και σε πλήρη ευθυγράμμιση με τους κανόνες του ΕΤΕΑΕΠ. Αυτό «μεταφράζεται» σε μείωση των επικουρικών συντάξεων.

-- «Μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών», δηλαδή για τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες, σε συνέχεια - όπως λένε - του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

-- «Νέα νομοθεσία» προβλέπεται για τα στεγαστικά επιδόματα για τα ενοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών, με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας.

-- «Κόκκινα» δάνεια: «Στα σκαριά» βρίσκεται η νέα δέσμη με τα μέτρα θωράκισης του νομικού οπλοστασίου των εγχώριων τραπεζικών ομίλων ως προς το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, με άμεσες δυσμενείς επιπτώσεις για το «κεραμίδι» της λαϊκής οικογένειας, καθώς η κυβέρνηση έρχεται να δρομολογήσει και νέες παρεμβάσεις αναφορικά με τον λεγόμενο νόμο Κατσέλη. Ως επόμενο βήμα προβάλλει η «αποσυμφόρηση» των δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης οι τράπεζες δεν μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία του συγκεκριμένου πλειστηριασμού.

-- «Αναπτυξιακή στρατηγική». Την ίδια ώρα, το σχέδιο «αναπτυξιακής στρατηγικής» που παρουσίασε η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαδικασία συμπλήρωσης και περαιτέρω εξειδικεύσεων.


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ