Πέμπτη 19 Απρίλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ - ΣΕΒ
«Αμπαλάρουν» το επόμενο αντιλαϊκό «πακέτο»

Από την παρουσίαση της έκθεσης
Από την παρουσίαση της έκθεσης
Σημαντικές «αποκλίσεις» γύρω από το στόχο για τα «πρωτογενή πλεονάσματα» στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018 «βλέπει» το ΔΝΤ, σε μια εξέλιξη που ανοίγει στα γεμάτα τη συζήτηση αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα για την επιβολή των προνομοθετημένων αντιλαϊκών μέτρων της «επόμενης μέρας». Σε νέα έκθεση, που δημοσιοποίησε χτες ο ιμπεριαλιστικός οργανισμός, το πλεόνασμα για τη φετινή χρονιά εμφανίζεται στο 2,9% του ΑΕΠ, αρκετά χαμηλότερα από τον αντιλαϊκό στόχο που έχει κλειδώσει στο 3,5% από φέτος και για τα επόμενα χρόνια. Η «διαφορά» αυτή «μεταφράζεται» σε ποσό πάνω από 1 δισ. ευρώ, που βέβαια στο πλαίσιο των αντιλαϊκών παζαριών που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, αλλά και σύμφωνα με τη σχετική «ρήτρα» στο «συμπληρωματικό μνημόνιο» με την πλευρά της Ευρωζώνης θα καλυφθεί με παρεμβάσεις όπως είναι η εμπροσθοβαρής κατακρεούργηση του αφορολόγητου ορίου, η «ελάφρυνση» των δόσεων για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους, είτε μέσω κάποιου συνδυασμού των αντιλαϊκών παραμέτρων που βρίσκονται στο τραπέζι.

Την ίδια ώρα, με την έκθεση για το «Δημοσιονομικό Παρατηρητήριο» (Fiscal Monitor) του ΔΝΤ, τα πρωτογενή πλεονάσματα στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2019 εμφανίζονται εντός των στόχων, στο 3,5% του ΑΕΠ, όπως προβλέπονται στη συμφωνία της κυβέρνησης με την πλευρά της Ευρωζώνης. Στην έκθεση δεν διευκρινίζεται με ποιο μείγμα αντιλαϊκών μέτρων θα επιτευχθεί ο στόχος για το 2019, όμως, όπως όλα δείχνουν, στην «πρόβλεψη» αυτή έχει ενσωματωθεί και το μέτρο της περαιτέρω κατακρεούργησης του αφορολόγητου ορίου (καταρχήν προβλέπεται για το 2020). Να σημειωθεί ότι η διόγκωση της φοροληστείας απέναντι στο λαό από τη μείωση του αφορολόγητου προβλέπεται να αποδίδει στα κρατικά ταμεία ποσά ύψους πάνω από 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ σε κάθε περίπτωση για το «καλωσόρισμα» της «επόμενης μέρας», από το 2019 ξεκινά και η περαιτέρω διάλυση των συντάξεων. Με αυτές τις αντιλαϊκές προδιαγραφές, τα ματωμένα πλεονάσματα της περιόδου 2019 - 2022 προβλέπονται στο 3,5%. Η αντιλαϊκή «κοπτοραπτική» έχει συνέχεια στο 2023, για το οποίο το ΔΝΤ «προβλέπει» χαμηλότερο «πλεόνασμα», στο 1,5%, την ώρα που η πλευρά της Ευρωζώνης βάζει στόχο της τάξης του 2% από το 2023 μέχρι το 2060.

Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, προτάσσει ως αντιλαϊκό «ατού» τα «επιτεύγματα» της πολιτικής που εφαρμόζει, ενώ επιχειρεί να «καθησυχάσει», με τις κυβερνητικές πηγές να λένε χτες ότι «οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ υπήρξαν διαχρονικά ανακριβείς και τα τελευταία τρία χρόνια αποδείχθηκαν πολύ κατώτερες από τα πραγματικά αποτελέσματα. Κανένας λόγος ανησυχίας λοιπόν»...

Διεργασίες για τη διαχείριση του κρατικού χρέους

Σε αυτό το έδαφος εξελίσσονται τα παζάρια της Ευρωζώνης με το ΔΝΤ αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους. «Οι χώρες με αυξημένο δημόσιο χρέος είναι ευάλωτες σε μία ξαφνική σύσφιξη των παγκόσμιων χρηματοπιστωτικών συνθηκών, η οποία θα μπορούσε να διακόψει την πρόσβασή τους στις αγορές και να θέσει σε κίνδυνο την οικονομική τους δραστηριότητα», επισημαίνεται στην έκθεση του ΔΝΤ, δείχνοντας βέβαια και προς την κατεύθυνση της ελληνικής οικονομίας.

Παράλληλα, το ελληνικό κρατικό χρέος ως προς το παραγόμενο ΑΕΠ υπολογίζεται το 2018 στο 191,3%, το 2019 στο 181,1%, με σταδιακή «αποκλιμάκωση» στο 165,1% το 2023, ενώ άγνωστες για την ώρα είναι οι παράμετροι της «ελάφρυνσης» που έχουν ενσωματωθεί στο εν λόγω σενάριο, «ελάφρυνση» βέβαια που σε όλες τις εκδοχές θα συνοδεύεται από κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής. Εξάλλου, όπως τόνισε προχτές ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, το χρέος πρέπει να είναι μέρος μιας λύσης - πακέτο, που θα περιλαμβάνει τόσο τα απαραίτητα μέτρα ελάφρυνσής του όσο και τις διαρθρωτικές «μεταρρυθμίσεις».

Το ζήτημα του κρατικού χρέους καθώς και το υπό διαμόρφωση «νέο» εποπτικό πλαίσιο αναμένεται να συζητηθούν στο λεγόμενο Washington Group, που θα συνεδριάσει στο πλαίσιο της ετήσιας συνόδου του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας (20 - 22 Απρίλη) στην Ουάσιγκτον.

«Επιθετικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων» ζητάει ο ΣΕΒ

Την ίδια ώρα, η πλευρά του ΣΕΒ, με φόντο τη συζήτηση για τη λεγόμενη «αναπτυξιακή στρατηγική», βάζει στο κάδρο τις κεντρικές προτεραιότητες των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, ενώ παράλληλα το σχέδιο που ξεδιπλώνουν με στόχο την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με το επικαιροποιημένο μνημόνιο που συμφώνησαν η κυβέρνηση και η ΕΕ.

«Ο ΣΕΒ θεωρεί απαραίτητο ένα επιθετικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για τη δημιουργία δομών, μηχανισμών και διαδικασιών επιτάχυνσης επενδύσεων, το οποίο επιταχύνει τη σύγκλιση με τις πρακτικές της ΕΕ και βελτιώνει τη συνολική επενδυτική απόδοση παράλληλα με τη βελτίωση των δημοσίων εσόδων», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Θ. Φέσσας, ενόψει του «επενδυτικού συνεδρίου» που θα διοργανωθεί την επόμενη βδομάδα.

Μεταξύ άλλων, προτείνουν «τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Επενδύσεων υπό τον πρωθυπουργό για την εποπτεία εφαρμογής του προγράμματος με συμμετοχή του ΣΕΒ και δέσμευση όλων των πολιτικών δυνάμεων στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων ανεξαρτήτως πολιτικών κύκλων και κυβερνητικών αλλαγών». Να σημειωθεί ότι το «εθνικό συμβούλιο επενδύσεων» με τη συμμετοχή και των λεγόμενων «κοινωνικών εταίρων» προβλέπεται και στο συμπληρωματικό μνημόνιο.

Στο επίκεντρο της πρότασης των βιομηχάνων βρίσκονται η «υιοθέτηση ενός φιλόδοξου και επιθετικού πακέτου οριζόντιων φιλοεπενδυτικών μεταρρυθμίσεων για το σύνολο της οικονομίας» καθώς και οι ειδικές πολιτικές για 9 κλάδους, συγκεκριμένα σε μέταλλα και εξόρυξη, τρόφιμα, φάρμακα, Ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, εφοδιαστική αλυσίδα, Εκπαίδευση, ψηφιακή οικονομία και κυκλική οικονομία, με στόχο, όπως λένε, η Ελλάδα να υπερδιπλασιάσει τις επενδύσεις σε παραγωγικές δραστηριότητες από 7 έως 10 χρόνια, βελτιώνοντας αισθητά το μερίδιο των επενδύσεων στο ΑΕΠ της χώρας από 13% σήμερα σε 20% έως το 2025.

Μεταξύ άλλων, οι επιμέρους στόχοι που θέτει ο ΣΕΒ αφορούν:

  • Μείωση 30% του εταιρικού φόρου (άμεσα ή έμμεσα) στις νέες επενδύσεις και απλοποίηση των φορολογικών διαδικασιών.
  • Μείωση 30% του χρόνου αδειοδότησης μέχρι το 2020.
  • Μείωση 25% του βάρους που επιφέρουν τα εμπόδια και η γραφειοκρατία έως το 2020.
  • Μείωση 35% του χρόνου επίλυσης δικαστικών (διοικητικών) διαφορών έως το 2020.
  • Διπλασιασμό των ιδιωτικών επενδύσεων στην καινοτομία έως το 2023.
  • Αύξηση του μεριδίου της ψηφιακής οικονομίας στο ΑΕΠ κατά 4%.
Η Τράπεζα της Ελλάδας

Από την πλευρά του, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γ. Στουρνάρας, μιλώντας σε εκδήλωση που διοργανώθηκε στην Αθήνα εστίασε στην ανάγκη για συνέχιση της «κατ' εξαίρεση» (waiver) αποδοχής ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ, στο πλαίσιο των προγραμμάτων της «νομισματικής χαλάρωσης», προσθέτοντας πως «εάν για οποιονδήποτε λόγο η προληπτική γραμμή στήριξης δεν είναι επιθυμητή, θα πρέπει να διερευνηθούν άλλοι τρόποι προκειμένου να μην απολεσθεί η δυνατότητα της "παρέκκλισης" (waiver), τα πλεονεκτήματα της οποίας είναι σημαντικά για το κόστος δανεισμού των ελληνικών τραπεζών, του Ελληνικού Δημοσίου, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών και δεν θα πρέπει να αγνοηθούν».

Παράλληλα, ο Γ. Στουρνάρας πρότεινε την «επαναγορά» κρατικού χρέους, ομολόγων με σχετικά υψηλά επιτόκια μέσω της αξιοποίησης των αδιάθετων υπολοίπων της δανειακής σύμβασης του 3ου μνημονίου με την Ευρωζώνη, που έχει χαμηλότερο κόστος.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ