Παρασκευή 30 Μάρτη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ» ΚΑΥΣΙΜΑ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
«Ευκαιρίες» ενταγμένες στον ευρύτερο σχεδιασμό μετατροπής της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο

Η προσαρμογή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα νέα δεδομένα που προκαλούν οι αποφάσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας σχετικά με τη χρήση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) και άλλων, λεγόμενων, «πράσινων» καυσίμων στη ναυτιλία μετά το 2020, αλλά και η ένταξη της νέας κατάστασης στη συνολικότερη επιδίωξη της εγχώριας αστικής τάξης για μετατροπή της Ελλάδας σε «ενεργειακό κόμβο», προκειμένου να αναβαθμίσει τον ειδικό της ρόλο στην ευρύτερη περιοχή, αποτελούν βασικές επιδιώξεις της κυβέρνησης και του σχεδιασμού της για την υιοθέτηση «εναλλακτικών» καυσίμων στη ναυτιλία.

Σύμφωνα με τη διεθνή σύμβαση για την «πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία» του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού, σταδιακά πρέπει να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι κανένα πλοίο δεν μπορεί να χρησιμοποιεί καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο άνω του 0,5%, που σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει μείωση κατά 3,5% σε σχέση με τα υφιστάμενα επιτρεπόμενα επίπεδα.

Με δεδομένο ότι ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος κατέχει την πρώτη θέση με περίπου 20% του συνολικού στόλου σε χωρητικότητα εκτοπίσματος (dwt) παγκοσμίως - και σχεδόν το 50% του στόλου της ΕΕ, με 5.000, που μόλις το 20% αυτών φέρουν ελληνική σημαία - οι εφοπλιστές βρίσκονται σε αναζήτηση νέων τεχνολογιών για τα πλοία τους. Θεωρητικά, οι πλοιοκτήτες έχουν ένα πλήθος επιλογών, που είναι μετατροπή των κινητήρων των πλοίων τους από την καύση μαζούτ σε ναυτιλιακό πετρέλαιο ή σε εναλλακτικά καύσιμα όπως το ΥΦΑ, χρήση άλλων υβριδικών καυσίμων με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, εγκατάσταση συστημάτων που διατηρούν τα σημερινά καύσιμα, αλλά επεξεργάζονται και μειώνουν τους εκπεμπόμενους ρύπους, ή ακόμη και να επιλέξουν την ηλεκτρική ενέργεια, τις Ανανεώσιμες Πηγές.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, φαίνεται να υπάρχει σήμερα μεγάλο ενδιαφέρον για τη χρήση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), τόσο στα νέα όσο και στα υφιστάμενα πλοία, εφόσον αυτό είναι τεχνολογικά εφικτό και οικονομικά αποδοτικό.

«Φιλοδοξίες» στα «πράσινα» πεδία κερδοφορίας

Αν και η ακριβής χρονολογία έναρξης και το εύρος ισχύος των αποφάσεων του ΔΟΝ θα κριθούν σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη των συνολικότερων ανταγωνισμών ανάμεσα σε επιχειρηματικούς ομίλους και τμήματα του κεφαλαίου, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ σπεύδει και σε αυτόν τον τομέα να «πάρει τα μέτρα της», μπαίνοντας μπροστά για να ανοίξουν τα νέα πεδία «πράσινης» κερδοφορίας.

Χαρακτηριστικά για το πώς προωθούνται οι στόχοι αυτοί είναι τα όσα είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γ. Σταθάκης, πρόσφατα, μιλώντας στο 18ο Ναυτιλιακό Συνέδριο «Mare Forum Greece 2018».

Ο υπουργός εμφανίστηκε να υποστηρίζει την επιλογή της χρήσης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως την «πιο βιώσιμη επιλογή», καθώς συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις για τους περιορισμούς των εκπομπών ρύπων. Οπως είπε, «η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να μετατραπεί σε βασικό τμήμα αυτής της μετάβασης στην περιοχή της Μεσογείου, θέτοντας σε λειτουργία σταθμό ανεφοδιασμού με ΥΦΑ για παράδειγμα στη Ρεβυθούσα ή με τη χρήση πλοίων ανεφοδιασμού καυσίμων». Παράλληλα, αναφέρθηκε και στην επιλογή χρήσης του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου για τη ναυτιλία, αφού, όπως είπε, και «αυτή η επιλογή δημιουργεί σημαντικές προοπτικές για τα ελληνικά λιμάνια», ενώ το σχέδιο για εξηλεκτρισμό του λιμανιού της Κυλλήνης «αποτελεί το πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση».

Οπως πρόσθεσε ο υπουργός, με δεδομένο ότι η Ευρώπη είναι εισαγωγέας αερίου, είτε μέσω αγωγών είτε με τη μορφή του ΥΦΑ, «η Ελλάδα φιλοδοξεί να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο, ως κέντρο διαμετακόμισης στην ευρωπαϊκή "αρένα" φυσικού αερίου». Δεν παρέλειψε βεβαίως να αναφερθεί στους Ελληνες πλοιοκτήτες που επενδύουν τεράστια χρηματικά ποσά τα τελευταία χρόνια για τη ναυπήγηση νέων πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ, ελέγχοντας μέχρι στιγμής το 15% της συνολικής παγκόσμιας χωρητικότητας τέτοιων πλοίων, με φιλοδοξίες να αυξήσουν το μερίδιό τους. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η στρατηγική στην οποία αναφέρθηκε ο Γ. Σταθάκης για τη δημιουργία δύο πυλών εισόδου αερίου στην Ελλάδα, στη Ρεβυθούσα και τον σχεδιαζόμενο πλωτό σταθμό ΥΦΑ της Αλεξανδρούπολης και τον ελληνοβουλγαρικό διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου.

«Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής» «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα τους...

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση έχει προετοιμάσει το θεσμικό πλαίσιο για την προώθηση χρήσης του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου μέσω του επονομαζόμενου «Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής (ΕΠΠ) για την ανάπτυξη της αγοράς Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων» (ΦΕΚ 3824/Β/31-10-2017). Η Ελλάδα μέσω της ΔΕΠΑ συμμετέχει στο πρόγραμμα «Poseidon Med II», το οποίο, όπως αναφέρεται στον παραπάνω νόμο, «αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον». Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, υλοποιείται στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Κύπρο, ενώ συμμετέχουν έξι λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο τερματικός σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα, με στόχο τον σχεδιασμό «μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ». Το έργο, με αρχική χρηματοδότηση 33,4 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το ΕΠΠ, «στοχεύει να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την υιοθέτηση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως καυσίμου πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο, καθιστώντας την Ελλάδα έναν διεθνές θαλάσσιο κόμβο ανεφοδιασμού και διανομής Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».

Παράλληλα, το ΕΠΠ περιλαμβάνει σχεδιασμό για την από ξηράς παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία, στο πλαίσιο του έργου «ELEMED», και υλοποιείται με τη συμμετοχή Ελλάδας, Κύπρου και Σλοβενίας και τεσσάρων λιμανιών, του Κόπερ της Σλοβενίας, της Κυλλήνης, του Πειραιά και της Λεμεσού, το οποίο αποτελεί μέρος διεθνούς έργου για την εφαρμογή «φιλικών προς το περιβάλλον» θαλάσσιων μεταφορών στην Αδριατική Θάλασσα και το Ιόνιο Πέλαγος. Αποσκοπεί σε τεχνικές μελέτες και σχέδια γύρω από υποδομές για το λεγόμενο «cold-ironing», δηλαδή την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στο πλοίο κατά το διάστημα ελλιμενισμού του, από πηγές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας που διαθέτει το λιμάνι ώστε να μειωθεί η εκπομπή ρύπων εντός της περιοχής των λιμένων, που συνήθως είναι κοντά σε κατοικημένες περιοχές, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για άμεση συμβολή στο κόστος κατανάλωσης καυσίμων των πλοίων.

Ηδη, στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος, προωθείται η πιλοτική κατασκευή εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης πλοίων στο λιμάνι της Κυλλήνης, το οποίο προσελκύει σήμερα κρουαζιερόπλοια. Οπως ομολογείται στο ΕΠΠ μέσω της από ξηράς παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, «βελτιώνεται και ο κύκλος ζωής των πλοίων, ενώ μειώνεται και η χρήση πόρων», ενώ τονίζεται ότι εκπρόσωποι της Ενωσης Πλοιοκτητών έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον αρχικά για την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροδότησης σε κεντρικά λιμάνια, όπως του Πειραιά, «ώστε κατά την παραμονή των πλοίων στο λιμένα να μη γίνεται χρήση των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (γεννητριών) των πλοίων».

Σκοπός του ευρύτερου σχεδιασμού της κυβέρνησης για την παροχή «εναλλακτικών» καυσίμων στις θαλάσσιες μεταφορές είναι η δημιουργία τέτοιων υποδομών και στα πέντε εγχώρια λιμάνια που είναι ενταγμένα στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), Πειραιάς, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο Κρήτης και Θεσσαλονίκη, και ήδη εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον για εγκαταστάσεις παροχής από τους φορείς και της επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη ναυτιλία. Η ΔΕΠΑ έχει αναλάβει τον σχεδιασμό ανάπτυξης υποδομών ΥΦΑ στα λιμάνια της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου Κρήτης και σε επόμενη φάση θα εξεταστεί και η περίπτωση του λιμένα Θεσσαλονίκης, ενώ στους σχεδιασμούς βρίσκεται η εγκατάσταση τέτοιων υποδομών και στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Εκτός των παραπάνω, αξίζει να σημειώσουμε ότι σε πιλοτική φάση αναπτύσσεται ένα ακόμη ευρωενωσιακό πρόγραμμα για την προώθηση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου και για την ακτοπλοΐα, με την επωνυμία «Archipelago - LNG». Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από την ΔΕΠΑ, την «Ενωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων» και τα Ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου και προβλέπει την εγκατάσταση υποδομών παροχών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου σε νησιά του Νοτίου Αιγαίου, με πρώτη στόχευση το λιμάνι της Σύρου.

Το θέμα είναι βέβαιο ότι θα απασχολήσει ιδιαίτερα το επόμενο διάστημα, καθώς πλησιάζουμε στις ημερομηνίες - ορόσημο και σίγουρα εμπεριέχει αρκετές πλευρές, μεταξύ των οποίων και η περιβαλλοντική αλλά και η διάσταση ασφάλειας των περιοχών όπου θα δημιουργηθούν τέτοιες υποδομές. Οπως φυσικά και οι μέθοδοι που τελικά θα ακολουθηθούν από την όποια κυβέρνηση, ώστε να χρηματοδοτηθεί άμεσα ή έμμεσα το κόστος μετάβασης των εφοπλιστών στις νέες τεχνολογίες καυσίμων.


Φ. Κ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Μεγάλη αύξηση εισαγωγών από τις ΗΠΑ(10/3/2021)
Κόμβος επικίνδυνων ανταγωνισμών η Αλεξανδρούπολη(25/8/2020)
Προς «παραχώρηση» η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου(13/3/2020)
Αναζητούν έδαφος ενεργειακής συνεργασίας στο φόντο των ανταγωνισμών(27/7/2018)
Νέα πεδία κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους(25/11/2016)
Σχέδια «ενισχυμένου ρόλου» και μέσω του LNG(20/12/2014)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org