Πέμπτη 22 Μάρτη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Ηχηρά σινιάλα και «σενάρια» για την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής

Eurokinissi

Στο κάδρο των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται γύρω από την «εμβάθυνση» της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης (ΟΝΕ), εξελίσσονται οι διεργασίες και τα παζάρια αναφορικά με το είδος της αντιλαϊκής εποπτείας για την περίοδο μετά το 2018 σε ό,τι αφορά την Ελλάδα. Στην κατεύθυνση αυτή «έδειξε» σε χτεσινές δηλώσεις του ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλ. Ρέγκλινγκ, λέγοντας ότι από κοινού με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει η προετοιμασία αναφορικά με μελλοντικά προγράμματα στήριξης. Σύμφωνα με τον ίδιο, «καθώς το ΔΝΤ αποσύρεται, στο μέλλον ο ESM θα μπορούσε μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να σχεδιάζει, να διαπραγματεύεται και να παρακολουθεί τα νέα προγράμματα βοήθειας», ενώ θα μπορούσε να προσφέρει και την «ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και να οργανώνει τις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Την ίδια ώρα, υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διατυπώνει ενστάσεις αναφορικά με προβλέψεις και τις εκθέσεις που αναμένεται να δημοσιοποιήσει το ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, για το ύψος των «πλεονασμάτων» στα επόμενα χρόνια, αλλά και για τα «επίδικα» της βιωσιμότητας ή όχι του ελληνικού κρατικού χρέους και της «κεφαλαιακής επάρκειας» των εγχώριων τραπεζικών ομίλων.

Στο πλαίσιο της έντασης της αντιλαϊκής επίθεσης, ενόψει της 4ης «αξιολόγησης» αλλά και της ολοκλήρωσης του προγράμματος, αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δίνουν έμφαση σε ζητήματα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων: Στην πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων (θα παραμείνει ως μόνιμο «προαπαιτούμενο» και για την επόμενη φάση), στην «κατάλληλη» στελέχωση και λειτουργία του κρατικού μηχανισμού.

Σε ό,τι αφορά το ρόλο του ΔΝΤ στην Ελλάδα, επισημαίνουν πως εμφανίζεται να «βιάζεται και να θέλει να μπει στο πρόγραμμα», αλλά σε κάθε περίπτωση το ζήτημα δεν έχει κλειδώσει ακόμη.

Σε αυτό το φόντο, τα «σινιάλα» που αποστέλλει η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορούν και στους παρακάτω άξονες:

-- Εμφανίζονται καταρχήν επιφυλακτικοί ως προς το σενάριο για τη διαμόρφωση της «προληπτικής γραμμής» στήριξης προς το ελληνικό κράτος για την περίοδο μετά το 2018. Οπως εκτιμούν, από τη μια πλευρά θα λειτουργούσε ως δικλίδα ασφαλείας, αλλά ταυτόχρονα ενδεχομένως να υπονόμευε τη λεγόμενη «ιδιοκτησία των μεταρρυθμίσεων», δηλαδή με άλλα λόγια την πορεία κλιμάκωσης της αντιλαϊκής πολιτικής, με ευρύτερες συναινέσεις, ανεξάρτητα από εκλογικούς κύκλους και κυβερνήσεις που θα βρίσκονται στο «τιμόνι» της αστικής διαχείρισης. Επιπλέον, σύμφωνα με την Κομισιόν, η προληπτική γραμμή θα χρειαζόταν να εγκριθεί από εθνικά κοινοβούλια κρατών της Ευρωζώνης, κάτι που «θα δημιουργούσε ευρύτερα πολιτικά θέματα με επίδραση και στη συνέχιση της εφαρμογής μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα». Ωστόσο, το σενάριο της «προληπτικής γραμμής» παραμένει ανοιχτό στην περίπτωση εκδήλωσης αναταράξεων στις χρηματαγορές, στη διάρκεια των επόμενων μηνών, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

-- Επισημαίνουν ότι η ελληνική οικονομία παραμένει ακόμη σε χαμηλές θέσεις στους πίνακες ανταγωνιστικότητας, λόγω των «εμποδίων» στην επιχειρηματικότητα που προέρχονται συχνά από τα υπουργεία και τη Δικαιοσύνη.

-- Ανοιχτό παραμένει και το ζήτημα της εξαγοράς των δανείων του ΔΝΤ από την ευρωπαϊκή πλευρά. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό θα μπορούσαν να διατεθούν ποσά ύψους 27 δισ. ευρώ, από αυτά που θα μείνουν αδιάθετα από τη δανειακή σύμβαση του 3ου μνημονίου. Βέβαια, και σε αυτήν την περίπτωση, το «πακέτο» θα συνοδεύεται από συμπληρωματικά αντιλαϊκά μέτρα, με αναβαθμισμένο το ρόλο του ESM.

-- Ως πρόσθετο εργαλείο για τη χρηματοδότηση εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων εξετάζεται η επιστροφή των κερδών από τα «ακούρευτα» ελληνικά κρατικά ομόλογα που αγόρασαν η ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης πριν από το «κούρεμα» του χρέους το 2012. Λόγος γίνεται για τμηματική επιστροφή κεφαλαίων ύψους 4 δισ. ευρώ, αποκλειστικά για «αναπτυξιακούς σκοπούς».

Στην «ημερήσια διάταξη» οι κατασχέσεις και η φοροληστεία

Την ίδια ώρα, κυβέρνηση και φοροεισπρακτικός μηχανισμός, βάζοντας στο στόχαστρο τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών, προχωρούν σε ένα μπαράζ κατασχέσεων, ενώ από την 1η Μάη ενεργοποιείται και η νομοθετική ρύθμιση για την έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία για τους αυτοαπασχολούμενους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), οι κατασχέσεις που διενεργήθηκαν το φετινό Γενάρη έφτασαν σε 17.780 ή περίπου σε 740 κατασχέσεις ανά εργάσιμη μέρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ που αφορούν στο μήνα Γενάρη του 2018:

  • Οι «οφειλέτες υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης» έφτασαν σε 1.067.857, από 1.050.077 στο τέλος Δεκέμβρη 2017.
  • Οι «οφειλέτες στους οποίους δύναται να ληφθούν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης», δηλαδή βρίσκονται στο «παρά 5» της επιβολής τους, έφτασαν το Γενάρη το 1,75 εκατομμύριο!
  • Η μάζα των ληξιπρόθεσμων χρεών διογκώθηκε στη διάρκεια του μήνα κατά 766 εκατ. ευρώ, ενώ το συσσωρευμένο χρέος περασμένων ετών διαμορφώνεται πλέον στα 101,3 δισ. ευρώ.

Βέβαια, το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα από τα παλιά ληξιπρόθεσμα χρέη αποτελείται από «φέσια» και μεγάλα επιχειρηματικά «κανόνια» και πλέον θεωρείται οριστικά ξεγραμμένο. Σε αυτό το φόντο, η επίθεση και οι εκβιασμοί κλιμακώνονται στη μεγάλη μάζα των λαϊκών νοικοκυριών που εμφανίζονται να χρωστούν μικρά ποσά.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, μόλις το 0,17% (7,3 χιλιάδες οφειλέτες) του συνολικού αριθμού των οφειλετών συγκεντρώνει το 80% του συνολικού φορολογικού χρέους, ενώ η οφειλή για τη συντριπτική πλειοψηφία (84%) δεν υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ