Τρίτη 20 Μάρτη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το Ρομάντζο της Πεντάρας» του Μπρεχτ στην «Αλκυονίδα»

«Το Ρομάντζο της Πεντάρας», ένα μουσικό αναλόγιο βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ και σε μουσική του Κουρτ Βάιλ, σε ενορχήστρωση και επιμέλεια της Βύνης Φουντά, παρουσιάζεται αύριο Τετάρτη 21 Μάρτη, στις 21.00, στον ιστορικό κινηματογράφο «Αλκυονίς New Star Art Cinema» (Ιουλιανού 42, Πλατεία Βικτωρίας).

Πώς όμως έφτασε ο Μπρεχτ στο «Ρομάντζο της Πεντάρας»; Προσφιλής τακτική του Μπρεχτ ήταν η «διασκευή» έργων άλλων δημιουργών από τις πρώτες κιόλας δημιουργίες του. Ετσι, παίρνοντας ως βάση την «Οπερα του Ζητιάνου» του Τζ. Γκαίη, που γράφτηκε το 1728, δημιουργεί την «Οπερα της Πεντάρας», το 1928, με τη μουσική του Κουρτ Βάιλ. Με το έργο αυτό, ο Μπρεχτ επιθυμεί να σατιρίσει την πομπώδη μορφή της αστικής όπερας, αλλά και την ίδια την αστική κοινωνία της μεταπολεμικής Γερμανίας. Η «Οπερα της Πεντάρας» γνωρίζει μεγάλη επιτυχία από το πρώτο κιόλας ανέβασμα, γεγονός που φαίνεται ότι δεν ανταποκρινόταν στην πρόθεση του Μπρεχτ να «ενοχλήσει» το αστικό κοινό. Οι αστοί αναγνώρισαν μεν τον εαυτό τους στη σκηνή, αλλά εξιδανικευμένο, μέσα από τη γραφικότητα των ληστών - αστών. Ο ίδιος, άλλωστε, ο Μπρεχτ βρίσκεται στη φάση της πρώτης επαφής του με το μαρξισμό.

Εξι χρόνια αργότερα και ενώ ο Μπρεχτ βρίσκεται στην εξορία, εκδίδει «Το Ρομάντζο της πεντάρας». Εχουν βέβαια προηγηθεί η προσχώρηση του Μπρεχτ στο μαρξισμό, η καλύτερη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του αστικού εποικοδομήματος, αλλά και η άνοδος του φασισμού, που αποκάλυπτε με τον πιο ωμό τρόπο τη βαρβαρότητα του καπιταλιστικού συστήματος. Ο Μακήθ, ο περιβόητος ληστής της «Οπερας της Πεντάρας», βγαίνει από την αφάνεια, φορά λευκά γάντια και ημίψηλο καπέλο... Είναι πλέον ένας καθωσπρέπει επιχειρηματίας. Ετσι ο Μπρεχτ, χρησιμοποιώντας τους ίδιους ήρωες, μιλά απευθείας για τον καπιταλισμό.

Μακίθ: Νίκος Στεφάνου

Αφηγήτρια: Ζωή Ναλμπάντη

Γυναικεία φωνή: Ζωή Ναλμπάντη

Πιάνο: Βύνη Φουντά

Φλάουτο: Νίκος Κατριτζιδάκης

Κοντραμπάσο: Γιάννης Χαρμπίλας

Κρουστά: Μιχάλης Διακογιώργης

Αγγλικό κόρνο: Δημήτρης Σιδερής

Ενορχήστρωση - μεταγραφή - προσαρμογή κειμένων: Βύνη Φουντά.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ