Σάββατο 6 Οχτώβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΟΝΥΣΟΣ
Παράνομο το ξεπούλημα του στρατοπέδου Ντούνη!

O Συνήγορος του Πολίτη ζητά την ακύρωση των δημοπρασιών και το χαρακτηρισμό της έκτασης - που έχει πουληθεί σε ιδιώτες για να χτίσουν - ως δασική και αναδασωτέα!

Τα λέει όλα η διαφήμιση της ΚΕΔ
Τα λέει όλα η διαφήμιση της ΚΕΔ
Οσα οικόπεδα από το πρώην στρατόπεδο Ντούνη στο Διόνυσο έχουν βγει «στο σφυρί» από την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ) και έχουν αγοραστεί από ιδιώτες, πρέπει να επιστραφούν στο δημόσιο! Ενώ η συγκεκριμένη έκταση του πρώην στρατοπέδου πρέπει να χαρακτηριστεί δασική και αναδασωτέα.

Τα παραπάνω δεν είναι απόσπασμα από κάποια ανακοίνωση περιβαλλοντικού συλλόγου της περιοχής, αλλά συμπεράσματα από πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη (ΣτΠ) που αποκαλύπτει σήμερα ο «Ρ» και το οποίο συντάχθηκε ύστερα από έλεγχο της συγκεκριμένης υπηρεσίας, με αφορμή προσφυγή που κατέθεσαν κάτοικοι και σύλλογοι κατά του ξεπουλήματος της έκτασης από την κυβέρνηση τα τελευταία 25 χρόνια. Μάλιστα, ο ΣτΠ κάνει λόγο για «διαπιστωμένες πράξεις κακοδιοίκησης» και για αξιόποινες πράξεις που αποδεικνύονται από τα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα! Επιπλέον ζητά να παραπεμφθούν στη Δικαιοσύνη όσοι αποδειχτεί ότι συνέπραξαν στον αποχαρακτηρισμό και το ξεπούλημα της έκτασης.

Η έκταση του στρατοπέδου Ντούνη προήλθε από τρεις διαδοχικές απαλλοτριώσεις (1958, 1960 και 1972). Τμήμα της έκτασης που απαλλοτριώθηκε συμπεριλήφθηκε στο ρυμοτομικό σχέδιο της Νέας Αιολίδας, χαρακτηρισμένο ως οικοδομικά τετράγωνα. Για την παράνομη πώληση του πρώην στρατοπέδου συνέβαλαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, με πρόσχημα ορισμένες από τις ...«μαύρες τρύπες» της οικονομίας.

Οπως επισημαίνει το πόρισμα του ΣτΠ, «είναι προφανές ότι το σχέδιο εκδόθηκε χωρίς να λάβει υπόψη την απαλλοτρίωση, είτε λόγω "άγνοιας" των αρμοδίων υπηρεσιών, είτε λόγω "πλάνης περί τα πράγματα". Με την κατάργηση του στρατοπέδου ξεκίνησε η κατάτμηση της έκτασης του πρώην στρατοπέδου και η πώληση τμημάτων που ανήκουν στα φερόμενα ως οικοδομικά τετράγωνα βάσει του ρυμοτομικού σχεδίου του 1962».

Αυτό είναι το φιλέτο στο Διόνυσο που η ΚΕΔ εκποίησε παράνομα, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη
Αυτό είναι το φιλέτο στο Διόνυσο που η ΚΕΔ εκποίησε παράνομα, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη
Και συνεχίζει το πόρισμα του ΣτΠ ότι η οικοδόμηση στα ανωτέρω οικοδομικά τετράγωνα αντιβαίνει στην ισχύουσα νομοθεσία για τους ακόλουθους λόγους:

  • Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο ΣτΠ (κτηματολογικοί πίνακες της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού (ΓΥΣ) του 1961) προκύπτει ότι τμήμα της έκτασης που ανήκε στο συνεταιρισμό έχει απαλλοτριωθεί και επομένως ο συνεταιρισμός δεν μπορεί να επικαλεστεί κυριότητα.
  • Σύμφωνα με τη λογική του ΣτΠ, η απαλλοτρίωση δεν έχει ανακληθεί και άρα δεν τίθεται θέμα «αξιοποίησης» της έκτασης από τον οικοδομικό συνεταιρισμό. Εξάλλου, το γεγονός ότι εξέλειψε ο αρχικός λόγος της απαλλοτρίωσης - αν και η έκταση χρησιμοποιούνταν επί σειρά ετών για το λόγο για τον οποίο απαλλοτριώθηκε - δε σημαίνει ότι εξέλειψαν και οι λόγοι διατήρησης του δασικού χαρακτήρα της έκτασης και άρα δεν μπορεί η ΚΕΔ να προχωρεί σε κατάτμηση και οικοπεδοποίηση της έκτασης του πρώην στρατοπέδου. Η διατήρηση του δασικού χαρακτήρα μιας περιοχής εμπίπτει αδιαμφισβήτητα στην έννοια της δημόσιας ωφέλειας.
  • Σύμφωνα με το νόμο 973/1979 στους σκοπούς της ΚΕΔ συμπεριλαμβάνεται η πώληση ή ανταλλαγή ακινήτων, για λογαριασμό του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για δασική έκταση, επισημαίνει ο ΣτΠ, «η διαχείριση της έκτασης πρέπει να επανέλθει στην αρμόδια δασική υπηρεσία».
  • Ανεξάρτητα από το εάν έχει καταβληθεί ή όχι η αποζημίωση, το σχέδιο του 1962 δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Η υπαρκτή αντίφαση ως προς τη θεσμοθετημένη, τυπικά, οικιστική χρήση και την πραγματική (στρατόπεδο), δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την καταστροφή της δασικής έκτασης. Ωστόσο, νομικά και πραγματικά δεν μπορεί να υφίστανται ταυτόχρονα δύο χρήσεις. Οπως προκύπτει από τη νομοθεσία, είναι αναγκαίο να προβλέπεται στο σχέδιο πόλης η συνύπαρξη χρήσεων. Συνεπώς, επειδή η διοίκηση οφείλει να προστατεύσει το δάσος, θα πρέπει να ακυρωθεί μερικώς το ρυμοτομικό σχέδιο του 1962.
Τα συμπεράσματα και οι προτάσεις

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι:

  • Πρέπει να εξετάζεται, πριν από την έκδοση Οικοδομικής Αδειας, εάν το οικόπεδο, που βρίσκεται εκτός σχεδίου, βρίσκεται σε δασική έκταση.
  • Το σχέδιο πόλης δεν μπορεί να επεκτείνεται εκτός των ακραίων ρυμοτομικών γραμμών, ακόμη και στην περίπτωση που μπορεί να ανήκουν στην κυριότητα οικοδομικού συνεταιρισμού.
  • Το ρυμοτομικό σχέδιο του 1962 κακώς συμπεριέλαβε έκταση που είχε απαλλοτριωθεί για στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
  • Η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του 1979 δεν είναι σύννομη.
  • Δεν μπορεί να οικοδομηθεί η έκταση του πρώην στρατοπέδου.

Ο ΣτΠ με βάση τις παραπάνω αναπτύξεις προτείνει τις ακόλουθες λύσεις για τη θεραπεία των διαπιστωμένων πράξεων κακοδιοίκησης:

  • Ανεξαρτήτως της δεσμευτικότητας ή μη της υπ' αρ. ΔΤΕ/α/78606/2416/11-7-96 απόφασης του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, το Πολεοδομικό Γραφείο Καπανδριτίου πρέπει να εξετάζει συγκεκριμένα εάν τα οικόπεδα βρίσκονται εντός της αρχικής ιδιοκτησίας του συνεταιρισμού, με βάση τα αρχικά συμβόλαια και σχέδια και όχι με βάση τα συμβόλαια που απλά αναφέρουν αγορά έκτασης από το συνεταιρισμό.
  • Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι δεν είναι δυνατόν να οικοδομούνται με εντός σχεδίου όρους δόμησης εκτάσεις εκτός σχεδίου πριν από την εφαρμογή του ΓΟΚ/85 που ανήκουν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς.
  • Να ακυρωθεί μερικώς η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του 1979, κατά το τμήμα της που επεκτείνει το σχέδιο.
  • Να ακυρωθεί μερικώς το ρυμοτομικό σχέδιο του 1962, για το τμήμα του που συμπεριλαμβάνει έκταση του στρατοπέδου.
  • Να διασφαλιστεί ο δασικός χαρακτήρας της έκτασης του πρώην στρατοπέδου Ντούνη. Επειδή, συμπληρώνει ο ΣτΠ, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις τέλεσης αξιόποινων πράξεων, θα πρέπει να εξεταστεί εάν υπάλληλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ, της Νομαρχίας Ανατολικής Αττικής ή του Πολεοδομικού Γραφείου Καπανδριτίου ενήργησαν πράγματι με δόλο κατά παράβαση καθήκοντος, προκειμένου να διευκολύνουν την οικοδόμηση δασικών εκτάσεων.
  • Να τροποποιηθεί το άρθρο 29 του ΓΟΚ ή να εκδοθεί ερμηνευτική εγκύκλιος από το ΥΠΕΧΩΔΕ για την παράλληλη εφαρμογή των εκτός σχεδίου διατάξεων.

Κ. Π.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ