Τετάρτη 7 Μάρτη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Κριτική στις θέσεις της ΜΑΚΙ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

MotionTeam

Μετά βαΐων και κλάδων έκανε την εμφάνισή της στα τέλη Φλεβάρη η ΜΑΚΙ («Μαθητική Ανεξάρτητη Κίνηση», δηλαδή το μαθητικό τμήμα της ΟΝΝΕΔ, της Νεολαίας της ΝΔ), για να παρουσιάσει τις θέσεις της για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε μια εκδήλωση με την παρουσία στελεχών της ΝΔ και, φυσικά, σε μια περίοδο που είναι ανοιχτή η συζήτηση για τις αλλαγές στο Λύκειο και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να έχει παρουσιάσει τη δική της ατζέντα. Αξίζει, λοιπόν, να σημειώσουμε εισαγωγικά ότι σε πολλά σημεία οι θέσεις της ΜΑΚΙ (δηλαδή της ΝΔ) ταυτίζονται με τις προτάσεις της κυβέρνησης και μάλιστα όχι μόνο σε επίπεδο στρατηγικής και διακηρύξεων (αφού έτσι κι αλλιώς και οι μεν και οι δε «πίνουν νερό» στο όνομα της ΕΕ, του ΟΟΣΑ κ.τ.λ.), αλλά και σε επιμέρους προτάσεις, όπως θα δούμε παρακάτω.

Βαθιά αντιδραστικό υπόβαθρο

Οπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ της εκδήλωσης από την ιστοσελίδα της ΟΝΝΕΔ, ο πρόεδρός της, Κώστας Δέρβος, μίλησε για την πρότασή τους για το «νέο μοντέλο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω του οποίου η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση παρέχει στους μαθητές εφόδια, ώστε να καταστούν ολοκληρωμένοι και ανταγωνιστικοί πολίτες, να μπορούν με ωριμότητα και στάθμιση όλων των παραγόντων να επιλέγουν το μέλλον τους και να καθορίζουν τις ζωές τους»... Επειδή ακόμα και η επιλογή των λέξεων έχει μεγάλη σημασία, αν σταθούμε λίγο σε αυτήν την πρόταση, θα δούμε:

  • Σύμφωνα με την αντίληψη της ΟΝΝΕΔ, το μοντέλο πρόσβασης είναι αυτό που καθορίζει τους αυριανούς «πολίτες» και όχι αυτό καθαυτό το σχολείο! Από εδώ προκύπτουν και προτάσεις τους που θα δούμε παρακάτω, που δείχνουν γενικότερα υπερτίμηση της διαδικασίας πρόσβασης, που αφορά μόνο τους μαθητές που βάζουν πλώρη για την Ανώτατη Εκπαίδευση, και υποτίμηση του μορφωτικού ρόλου του σχολείου, που αφορά όμως όλους τους μαθητές και σε μεγαλύτερο βαθμό τα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
  • Επιπλέον, σύμφωνα με την ΟΝΝΕΔ, τα εφόδια που παίρνουν οι μαθητές, στοχεύουν στο να τους κάνουν «ανταγωνιστικούς»! Ποιος όμως είναι σήμερα ο «ανταγωνιστικός» εργαζόμενος; Μα φυσικά αυτός με τις περισσότερες δυνατές γνώσεις και ικανότητες και, ταυτόχρονα, με το μικρότερο δυνατό κόστος για τον εργοδότη του!
  • Οσο για την αναφορά του «να επιλέγουν το μέλλον τους και να καθορίζουν τις ζωές τους»... μα αλήθεια μπορεί να πιστέψει κανείς σήμερα ότι αυτό που λείπει σε έναν νέο άνθρωπο για να μπορεί να ορίσει το μέλλον του είναι η ωριμότητα; Είναι δηλαδή ατομική ευθύνη του κάθε νέου ότι π.χ. αναγκάζεται να δουλέψει με 511 ευρώ ή ότι παίρνει το πτυχίο του και μένει άνεργος... επειδή δεν έκανε με ωριμότητα τις επιλογές του;
Ομοιες προτάσεις με την κυβέρνηση για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Παρακάτω, η πρόταση της ΜΑΚΙ για το Λύκειο μοιάζει να είναι σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ! Συγκεκριμένα, κάνει λόγο για μείωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας στα δύο τελευταία έτη του Λυκείου και απόκτηση απολυτηρίου με την ολοκλήρωση της Β' Λυκείου! Δηλαδή, η Γ' Λυκείου πετιέται εντελώς εκτός σχολείου και γίνεται μόνο προετοιμασία για την πρόσβαση. Προσθέτουν ακόμα πως «οι κατευθύνσεις των δύο τελευταίων λυκειακών τάξεων έχουν νέα δομή και περιεχόμενο, το οποίο συμβαδίζει απόλυτα με τον ακαδημαϊκό τους προσανατολισμό», πράγμα που σημαίνει 4 εξεταζόμενα μαθήματα και μία ερευνητική εργασία. Και το κερασάκι στην τούρτα είναι η επαναφορά της «βάσης του 10», με την υποσημείωση ότι μόνο όσοι υποψήφιοι έχουν επιτύχει αυτόν το μέσο όρο και στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα έχουν δικαίωμα συμπλήρωσης μηχανογραφικού.

Με άλλα λόγια, συμφωνούν απόλυτα με την κυβέρνηση να σταματάει η όποια γενική εκπαίδευση στην Α' Λυκείου, συμφωνούν σε εξεταστικές διαδικασίες σε 4 μαθήματα συν μια ερευνητική εργασία και έπειτα διαφοροποιούνται σε λεπτομέρειες του τύπου «βάση του 10» (λες και σε ένα τέτοιο σκληρό, ανταγωνιστικό Λύκειο θα μπορούν να επιβιώσουν μαθητές με κάτω από 10 στα τέσσερα μαθήματα), απολυτήριο στο τέλος της Β' και όχι της Γ' Λυκείου κ.ο.κ.

Και, φυσικά, κοινός παρονομαστής μιας τέτοιας αναδιάρθρωσης θα παραμείνουν η γενικευμένη παραπαιδεία, ο άκρατος ανταγωνισμός, η πορεία των μαθητών ανάλογα με την τσέπη των γονιών, που θα συνεχίσουν να ματώνουν για να κυνηγήσουν τα παιδιά τους τη δυνατότητα ανώτατης μόρφωσης. Και οι μαθητές, ταυτόχρονα, θα ματώνουν σε ένα Λύκειο πολύ πιο σκληρό και ανταγωνιστικό, που θα τους φορτώνει ακόμα περισσότερο με άγχος και θα τους τεστάρει - σύμφωνα με το αντίστοιχο σχέδιο της κυβέρνησης - με τρεις πανελλαδικού τύπου διαδικασίες, αντί για μία που υπάρχει τώρα και που είναι ήδη πολύ εξαντλητική και ψυχοφθόρα.

Σταθερά στους στόχους της ΕΕ και του κεφαλαίου

Στο πλαίσιο της κοινής στρατηγικής της με την κυβέρνηση που κινείται εντός των στόχων της ΕΕ και η ΝΔ (κατ' επέκταση και η ΜΑΚΙ) καταθέτει προτάσεις για την ενίσχυση της ελκυστικότητας της τεχνικής εκπαίδευσης με σκοπό τη μαζικοποίησή της. Στο πλαίσιο αυτό διαβλέπει ότι θα βοηθούσε ένα «συμμάζεμα» των διαφόρων δομών Τεχνικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε μια «ενιαία Κρατική Σχολή Τεχνικών Επαγγελμάτων τριετούς φοίτησης που οδηγεί σε απόκτηση απολυτηρίου κατάρτισης και άδεια ασκήσεων επαγγέλματος».

Ομως, επειδή απλά το ρετουσάρισμα των σχολών δεν είναι αρκετό για να αποτελέσουν πρώτη επιλογή για τις οικογένειες και τα παιδιά τους, προτείνεται να δημιουργηθεί και ένας μηχανισμός που θα κατευθύνει συνειδητά τους μαθητές στην Τεχνική Εκπαίδευση και έτσι κατατίθεται η εξής πρόταση: «Το μάθημα του Σχολικού και Επαγγελματικού Προσανατολισμού βασίζεται σε ψυχομετρικές διαδικασίες και αξιολόγηση των δεξιοτήτων του μαθητή, τόσο στο τέλος της Γ' Γυμνασίου όσο και στην Α' Λυκείου». Η πρόταση αυτή δεν είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, καθώς ανάλογα σενάρια είχαν ενσωματωθεί και στο πλαίσιο του κυβερνητικού διαλόγου για την Παιδεία πριν δυο χρόνια. Στην πραγματικότητα, με τέτοιου τύπου μετρήσεις και τεστ (τα οποία κάλλιστα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για να κατευθύνουν αποτελέσματα ανάλογα με την επιλογή των ερωτήσεων) θα απομονώνουν κάποια χαρακτηριστικά των εφήβων για να τους οδηγούν τάχα με επιστημονικό τρόπο σε επαγγελματικές επιλογές... Ομως, η ηλικία αυτή είναι τόσο «ρευστή» και τα χαρακτηριστικά των νέων αλλάζουν. Στην πραγματικότητα, δεν κόπτονται να οδηγήσουν τους νέους σε σωστότερες επιλογές, αλλά να πείσουν μια μεγαλύτερη από σήμερα μάζα 15χρονων παιδιών ότι «δεν κάνουν» για τη γενική εκπαίδευση και να τους κατευθύνουν στην τεχνικοεπαγγελματική, με μια λογική κοινωνικού δαρβινισμού.

Στην καρδιά της σκέψης της ΝΔ και της ΜΑΚΙ, βέβαια, βρίσκεται η αυτονομία της σχολικής μονάδας, η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία του σχολείου, η διευκόλυνση των επιχειρήσεων να πατήσουν πόδι στο περιεχόμενο του σχολείου. Ετσι προτείνει μεταξύ άλλων: «Δημιουργία σαφούς και ευέλικτου νομοθετικού πλαισίου για τη δυνατότητα δωρεών και χορηγιών. Δυνατότητα δημιουργίας προγράμματος "Αναδοχής Σχολείων" με πρόβλεψη χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών αναγκών στην κατεύθυνση συνεργασιών και την απορρόφηση των αποφοίτων». Να σημειώσουμε ότι το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο ήδη δίνει τη δυνατότητα χορηγιών σε σχολεία και τα τελευταία χρόνια δυστυχώς αυτές συναντώνται όλο και πιο συχνά, σε μια προσπάθεια συγκάλυψης ή αντισταθμίσματος της υποχρηματοδότησης από τα ίδια τα σχολεία ή πιο συχνά από συλλόγους γονέων, ωστόσο οι προτάσεις της ΜΑΚΙ κινούνται στην κατεύθυνση γενίκευσης αυτής της πρακτικής, απαλλάσσοντας έτσι το κράτος από την υποχρέωσή του να καλύπτει πλήρως όλες τις ανάγκες των σχολείων και να μην χρειάζεται αυτά να αναζητούν άλλα κανάλια χρηματοδότησης. Στην πραγματικότητα, βλέπουν τους μαθητές ως πελάτες και κλείνουν το μάτι στις επιχειρήσεις ότι με τις χορηγίες και τις υιοθεσίες σχολείων θα διευρύνουν το πελατολόγιό τους. Είναι χαρακτηριστικό το περιστατικό πριν από χρόνια στις ΗΠΑ, όπου μαθητής εμφανίστηκε στο σχολείο του με μπλουζάκι της «Pepsi» τη μέρα που περιόδευαν εκεί στελέχη της «COCA-COLA» και... πήρε αποβολή!

Στην ίδια λογική της ανταποδοτικής λειτουργίας, η ΜΑΚΙ φτάνει στο σημείο να προτείνει: «Θέσπιση Τάξεων Υποδοχής και Προπαρασκευαστικά Φροντιστηριακά Μαθήματα για αλλοεθνείς μαθητές έναντι μικρού κόστους και σε συνεργασία με φορείς και συλλόγους»! Δηλαδή, το δικαίωμα των μεταναστών και προσφύγων μαθητών που ζουν στη χώρα μας να εντάσσονται στα ελληνικά σχολεία και να διευκολύνονται ώστε να μπορούν να παρακολουθούν απρόσκοπτα το πρόγραμμά τους, γίνεται για τη ΜΑΚΙ... μπίζνα! Πρακτικά πρόκειται για πρόταση αποθάρρυνσης αυτής της ευαίσθητης πληθυσμιακής κατηγορίας να ενταχθεί στην Εκπαίδευση, που έρχεται να ακουμπήσει στον φασιστικό κουρνιαχτό που σήκωσαν τα τελευταία χρόνια οι χρυσαυγίτες έναντι των προσφυγόπουλων - θυμάτων του πολέμου.

Οι αντιδραστικές προτάσεις της ΜΑΚΙ και της ΝΔ δεν μπορούν και δεν πρέπει να γίνουν αποδεκτές από τους μαθητές και γενικότερα τον εκπαιδευτικό κόσμο. Το σύγχρονο πρόταγμα δεν είναι ο ελιτισμός, ο ανταγωνισμός, ο ατομικός δρόμος και αντίστοιχα η ατομική ευθύνη για την κατάκτηση της γνώσης, αλλά σύγχρονο και αναγκαίο στον 21ο αιώνα είναι η ολόπλευρη, υψηλού επιπέδου μόρφωση να είναι αυτονόητο δικαίωμα για όλα τα παιδιά μέχρι και τα 18 τους χρόνια, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους και το πορτοφόλι της οικογένειάς τους.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πρόκληση για τις λαϊκές οικογένειες το σχέδιο της κυβέρνησης (2017-09-02 00:00:00.0)
Αλλαγές στo Λύκειο και την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση (2017-07-07 00:00:00.0)
Λύκειο διαφοροποίησης προσανατολισμένο στην πρόσβαση (2012-02-02 00:00:00.0)
Λύκειο - προθάλαμος για το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο (2009-03-06 00:00:00.0)
Διατήρηση του διπλού ανισότιμου σχολικού δικτύου (2005-04-08 00:00:00.0)
Αντιπαιδαγωγικός και ταξικός εξεταστικός μαραθώνιος (2000-06-11 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org