Τρίτη 13 Φλεβάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ - ΑΣΤΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙΑ
«Επισημάνσεις» και προβληματισμοί για τα μνημόνια της «επόμενης μέρας»

Το νέο «εποπτικό πλαίσιο» για την περίοδο μετά το 2018, το λεγόμενο «εθνικό» σχέδιο για την κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων, καθώς επίσης και το ζήτημα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους, ανεβαίνουν στην ατζέντα των αντιλαϊκών διεργασιών και των συνεννοήσεων, σε συνδυασμό βέβαια με τα 88 νέα προαπαιτούμενα που περιλαμβάνει ο 4ος κύκλος της «αξιολόγησης». Σύμφωνα με το υπάρχον χρονοδιάγραμμα, τα υψηλόβαθμα κλιμάκια του κουαρτέτου επανέρχονται στην Αθήνα στις 26 Φλεβάρη, ενώ, παράλληλα, οι όποιες «εκκρεμότητες» από την 3η «αξιολόγηση» αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι την επόμενη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ, στις 19 Φλεβάρη.

Σε αυτό το φόντο, η Τράπεζα της Ελλάδας, με νέα παρέμβαση του διοικητή της, Γ. Στουρνάρα, προδιαγράφει το ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο, έτσι ώστε να διευκολύνεται η «βιώσιμη» πρόσβαση του ελληνικού κράτους σε νέα δάνεια από τις χρηματαγορές. Ο ΣΕΒ από την πλευρά του επαναφέρει την ατζέντα των αναδιαρθρώσεων με άξονα την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων, και βέβαια με την «αποφυγή οποιασδήποτε οπισθοδρόμησης στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας».

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη

«Πρέπει να διευκρινιστεί πρώτα η μορφή εποπτείας κατά την άσκηση της οικονομικής πολιτικής και εάν και υπό ποιες προϋποθέσεις θα είναι διαθέσιμη η προληπτική χρηματοδοτική στήριξη από τους εταίρους μετά την ολοκλήρωση αυτού του προγράμματος». Αυτό επανέλαβε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γ. Στουρνάρας, σύμφωνα με τον οποίο «ένα τέτοιο προληπτικό πλαίσιο στήριξης θα μπορούσε να βοηθήσει την ελληνική οικονομία με την περαιτέρω μείωση του κόστους δανεισμού, καθώς θα εξασφαλίσει την πρόσβαση στη χρηματοδότηση μετά το τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, ειδικά εάν οι συνθήκες της διεθνούς χρηματοπιστωτικής αγοράς χειροτερέψουν».

Σε κάθε περίπτωση, ο «προληπτικός μηχανισμός» αποτελεί ένα από τα «εναλλακτικά» σενάρια που ήδη βρίσκονται στο τραπέζι, σε συνδυασμό βέβαια με τη δημιουργία του «αποθεματικού ασφαλείας», το οποίο ήδη έχει αρχίσει να «χτίζει» η κυβέρνηση μέσω της πρόσφατης έκδοσης του 7ετούς ομολόγου, αλλά και με τα παζάρια αναφορικά με τη μελλοντική «αξιοποίηση» των αδιάθετων υπολοίπων από τη δανεική σύμβαση του 3ου μνημονίου.

Επιπλέον, ο Γ. Στουρνάρας, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνοϊσπανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, μεταξύ άλλων, έθεσε ως προτεραιότητες την αναδιάρθρωση του κρατικού χρέους, την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και μέσω του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων (που κλιμακώνει η κυβέρνηση) αλλά και μέσω των πρακτικών αναφορικά με την «υποστήριξη των ανέργων και ενίσχυση των προγραμμάτων απασχόλησης και κατάρτισης», όπως βαφτίζονται τα προγράμματα για την ανακύκλωση της επίσημης ανεργίας, που εφαρμόζονται από την κυβέρνηση με τις «ευλογίες» των «θεσμών».

Σε ό,τι αφορά το νευραλγικό ζήτημα για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, ο διοικητής της ΤτΕ εστίασε στη «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του πλαισίου αφερεγγυότητας για την ταχύτερη ανακατανομή παραγωγικών παραγόντων σε πιο παραγωγικές ευκαιρίες», καθώς και στην «ταχεία μετακίνηση κεφαλαίων από λιγότερο κερδοφόρους σε πιο κερδοφόρους τομείς».

Επιχειρηματικές συμπράξεις με γεωστρατηγικό προσανατολισμό

Παράλληλα, ο Γ. Στουρνάρας, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνοϊσραηλινού Επιμελητηρίου Εμπορίου και Τεχνολογίας, αφού επισήμανε ότι «τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει προχωρήσει σε μία στρατηγική διεύρυνσης της συνεργασίας με το Ισραήλ», εστίασε στον ενεργειακό τομέα, τονίζοντας ότι «τα σχέδια εξαγωγής των αναπτυσσόμενων αποθεμάτων αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ μέσω της Ελλάδας στην ΕΕ αποτέλεσαν το κίνητρο και τον πυλώνα αυτής της συνεργασίας».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «η προώθηση των ενεργειακών διασυνδέσεων προσφέρει πολλαπλά γεωπολιτικά οφέλη και μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στον ενεργειακό τομέα καθώς και σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας». Σε αυτό το πλαίσιο, και στην ίδια ρότα με αυτή της κυβέρνησης και άλλων επιτελείων, σημείωσε ακόμη πως «η θέση της Ελλάδας αναβαθμίζεται τόσο σε περιφερειακό όσο και σε διεθνές επίπεδο». Μάλιστα, όπως ο ίδιος διαπιστώνει, «ξεκινώντας από πεδία πολιτικής όπως η άμυνα και η ενεργειακή εκμετάλλευση, υπογράφηκαν διμερείς συμφωνίες συνεργασίας για μια σειρά άλλων θεμάτων, όπως ο τουρισμός, η προστασία του περιβάλλοντος, η έρευνα και η τεχνολογία».

Η ατζέντα του ΣΕΒ

Την ίδια ώρα, η πλευρά του ΣΕΒ μέσω του «μηνιαίου δελτίου» διαπιστώνει ότι «σε κάθε περίπτωση, η συνολική εικόνα είναι ουσιωδώς καλύτερη από ό,τι ήταν ένα χρόνο πριν» και αυτό γιατί, όπως λένε, επιβραβεύοντας την εφαρμοζόμενη πολιτική «στους περισσότερους δείκτες καταγράφεται βελτίωση».

Ταυτόχρονα, με στόχο βέβαια την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης... «βελτίωσης», οι βιομήχανοι επικεντρώνουν στην κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, όπως είναι η «μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας» (ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλει η εργοδοσία), η «παροχή κινήτρων για παραγωγικές επενδύσεις», η αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η «διασύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση» κ.ά. Ταυτόχρονα, και προκειμένου να απελευθερωθούν κεφάλαια για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας, η πλευρά του ΣΕΒ διεκδικεί «μια βιώσιμη σχέση μεταξύ χρέους, πλεονασμάτων και ανάπτυξης, ώστε η έξοδος στις αγορές να μην αποδειχθεί για ακόμα μία φορά προσωρινή».

Ανταγωνισμοί για την «Εθνική Ασφαλιστική»

Η κινεζική «Rongfeng Ηolding Group» ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να εξαγοράσει πλειοψηφικό μερίδιο, τουλάχιστον 75%, στην «Εθνική Ασφαλιστική», όπως μεταδίδει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, σύμφωνα με το οποίο η προσφορά θα γίνει από κοινού με άλλο εταιρικό σχήμα που δεν κατονομάζεται.

Υπενθυμίζεται ότι έχει ξεσπάσει δικαστική διαμάχη μεταξύ των εταίρων της αμερικανικής «Calamos Investment» και της ολλανδικής «EΧΙΝ Financial», που είχαν αναδειχτεί πλειοδότριες του διαγωνισμού με «προσφορά» ύψους 718 εκατ. ευρώ, αφήνοντας πίσω την κινεζική «Fosun», που σε προηγούμενη φάση διεκδικούσε την «Εθνική Ασφαλιστική».

Ο Τ. Βίζερ

Από την πλευρά του, ο προηγούμενος πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ, Τ. Βίζερ, εκτιμά πως το «κόστος» από την «καθυστερημένη» υπογραφή του 3ου μνημονίου φτάνει στα 200 δισ. ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνονται «η οικονομική συρρίκνωση, η δυσπιστία των επενδυτών, τα πλήγματα που δέχτηκαν οι ελληνικές τράπεζες», προσθέτοντας ότι «ολόκληρη η ελληνική κυβέρνηση φέρει την ευθύνη αυτή».

Ο Τ. Βίζερ, σε συνέντευξή του σε ολλανδική εφημερίδα, που αναμεταδίδουν ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, δηλώνει ακόμη ότι η πιθανότητα για ένα Grexit το 2015 ήταν μεγαλύτερη από ό,τι το 2012, αλλά «οι συνέπειες το 2012 θα ήταν πολύ πιο έντονες», καθώς σε εκείνη την περίοδο δεν υπήρχαν οι μηχανισμοί για την προστασία της Ευρωζώνης, που αναπτύχθηκαν στη συνέχεια.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org