Πέμπτη 18 Γενάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
Σοβαροί κίνδυνοι για την υγεία και τη ζωή των εργατών

Η ασυδοσία της μεγαλοεργοδοσίας πατάει πάνω στην αντεργατική πολιτική των κυβερνήσεων του κεφαλαίου

Σε στάση εργασίας και κινητοποίηση στο υπουργείο Ναυτιλίας προχωρούν αύριο οι εργάτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης

Eurokinissi

Σε στάση εργασίας και κινητοποίηση στο υπουργείο Ναυτιλίας προχωρούν αύριο οι εργάτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης
Αντιμέτωποι με σοβαρές ελλείψεις μέτρων υγιεινής και ασφάλειας έρχονται καθημερινά εργαζόμενοι στους χώρους δουλειάς, γεγονός που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την υγεία τους αλλά και την ίδια τους τη ζωή. Οι κίνδυνοι αυτοί μάλιστα μεγαλώνουν με τη συνεχή εντατικοποίηση της εργασίας, τη γενίκευση της «ευελιξίας».

Η κατάσταση αυτή αποτελεί προϊόν της ασυδοσίας των μεγαλοεργοδοτών, που θεωρούν τα μέτρα προστασίας «κόστος» που πρέπει να μειωθεί γιατί εμποδίζουν την καπιταλιστική κερδοφορία και οι οποίοι βρίσκουν στήριγμα από τις αντεργατικές πολιτικές των αστικών κυβερνήσεων.

Χαρακτηριστικά των συνθηκών που επικρατούν στους χώρους δουλειάς είναι τα όσα συμβαίνουν στον κλάδο του μετάλλου.

Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη: Με κυβερνητικές «πλάτες» οι μεγάλες ελλείψεις σε μέτρα υγιεινής και ασφάλειας

Το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας μαζί με το Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών έχουν πολλές φορές αναδείξει τις μεγάλες ελλείψεις που υπάρχουν σε μέτρα υγιεινής και ασφάλειας.

Αύριο, Παρασκευή, για το λόγο αυτό τα δύο σωματεία καλούν σε τρίωρη στάση εργασίας (12 μ. - 3 μ.μ.), συγκέντρωση στις πέτρινες δεξαμενές Βασιλειάδη στη 1 μ.μ. και παρέμβαση στο υπουργείο Ναυτιλίας, ενάντια στη μετατροπή των χώρων δουλειάς σε «κρεματόρια».

Αφορμή της αγωνιστικής παρέμβασης αποτέλεσε το νέο σοβαρό εργατικό «ατύχημα» στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, που έγινε στις 11/1 κατά τη διάρκεια εργασιών βαφής στη θαλαμηγό «BLUE TITAN», στο ναυπηγείο «ΑΤΛΑΣ», εξαιτίας του οποίου ένας εργάτης χαροπαλεύει.

Τα Συνδικάτα επισημαίνουν ότι με προηγούμενα έγγραφά τους και παρεμβάσεις είχαν προειδοποιήσει και περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί, όπως και τις μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, στα μέσα Νοέμβρη του 2017, είχαν καταγγείλει την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας, που «με συστηματικό τρόπο υποβαθμίζουν τη λειτουργία των Μεικτών Επιτροπών Ελέγχου στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, του μοναδικού μηχανισμού ελέγχου για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων (...) Με έμμεσο τρόπο, μέσα από την υπολειτουργία τους, οδηγούν στην κατάργηση των Επιτροπών, σταματώντας ουσιαστικά την αποζημίωση των μελών που συμμετέχουν, με αποτέλεσμα οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ και του Γενικού Χημείου του Κράτους να μην μετέχουν και έτσι να μην υπάρχει απαρτία. Επίσης, δεν παρέχεται καμία υλικοτεχνική υποδομή (μέσα ατομικής προστασίας των μελών, όργανα μέτρησης θορύβου, σκόνης, χημικών και βλαβερών παραγόντων, ρεύμα κ.λπ.) και δεν υπάρχει σταθερό μέσο μεταφοράς, με αποτέλεσμα πολλές μέρες να μη λειτουργούν οι Επιτροπές, γιατί δεν υπάρχει μέσο για να μετακινηθούν».

Τα σωματεία σημείωναν επίσης ότι «γεννιούνται σοβαρά ερωτήματα για την πορεία των παραβάσεων, προστίμων, μηνύσεων κ.λπ., που βεβαιώνουν οι Μεικτές Επιτροπές, εφόσον το υπουργείο Εργασίας αρνείται ουσιαστικά να μας ενημερώσει».

Στα τέλη Οκτώβρη του 2017 το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής είχε καταγγείλει ότι επισκευαστική επιχείρηση εκτελούσε σε πλοίο θερμές εργασίες χωρίς να υπάρχει σχετική άδεια. Παρότι οι υπεύθυνοι του συνεργείου συνελήφθησαν ο εισαγγελέας υπηρεσίας έδωσε εντολή να αφεθούν ελεύθεροι και έτσι γλίτωσαν το αυτόφωρο! Το Συνδικάτο, σχολιάζοντας την ενέργεια του εισαγγελέα, επισήμανε: «Με τι πρόσωπο οι εισαγγελικές αρχές θα ασκήσουν ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος όταν θα έχουμε το επόμενο εργοδοτικό έγκλημα (...). 'Η μήπως δεν θα ασκηθεί δίωξη για κακούργημα... αλλά θα ασκηθεί δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος, όπως κατά βάση γίνεται σε όλα τα μέχρι σήμερα εγκλήματα των εφοπλιστών σε βάρος μας;».

Με αφορμή τα παραπάνω και μπροστά στην αυριανή κινητοποίηση, τα Συνδικάτα επισημαίνουν: «Αυτή είναι η λεγόμενη "δίκαιη ανάπτυξη" για την οποία μας έχει πάρει τα αυτιά η κυβέρνηση. Είναι άλλωστε η ουσία της πολιτικής της κυβέρνησης, που δίνει την αίσθηση της ατιμωρησίας στους εργοδότες για να μην υπολογίζουν την ανθρώπινη ζωή (...) Απαιτούμε να πληρώσουν παραδειγματικά οι υπεύθυνοι. Εχουμε επανειλημμένα ζητήσει να δημοσιοποιηθεί η πορεία όλων των υποθέσεων που πιάστηκαν εργοδότες να μην τηρούν τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας. Αμεση επαναλειτουργία και ισχυροποίηση του θεσμού των Μεικτών Επιτροπών Ελέγχου για τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, σε 24ωρη βάση και τα Σαββατοκύριακα, με την υποστήριξη της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής».

ΛΑΡΚΟ: Εκρηκτικό μείγμα ελλείψεων, εντατικοποίησης και εργολαβιών

Ενας άλλος χώρος όπου παρουσιάζονται σοβαρές ελλείψεις είναι και το εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει τα τελευταία χρόνια το Συνδικάτο Μετάλλου Φθιώτιδας, ένα από τα βασικά προβλήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων είναι η έλλειψη οργανογράμματος. Ετσι, κανείς δεν ξέρει πόσο πραγματικό προσωπικό χρειάζεται για να καλυφθούν οι ανάγκες της συγκεκριμένης παραγωγικής διαδικασίας και, επιπλέον, δεν ορίζονται οι ειδικότητες και τα συγκεκριμένα αντικείμενα εργασίας. Σήμερα, στη ΛΑΡΚΟ δουλεύουν περίπου 850 εργάτες, όταν υπολογίζεται ότι χρειάζονται περίπου 1.100. Η έλλειψη προσωπικού οδηγεί στην εντατικοποίηση της εργασίας, ενώ η ανάθεση τμημάτων της παραγωγής σε εργολάβους εμποδίζει την εξειδίκευση του προσωπικού που απασχολούν και το καθιστά περισσότερο ευάλωτο στις εργοδοτικές πιέσεις για ένταση της εργασίας και για δουλειά χωρίς τα αναγκαία μέτρα ασφάλειας.

Ενα άλλο ζήτημα είναι η παλαιότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού, που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1970. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις διαδικασίες που ακολουθούνται, τα υλικά που χρησιμοποιούνται, εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους. Χαρακτηριστικό ήταν το «ατύχημα» που έγινε το Δεκέμβρη του 2016 όταν τρύπησε ηλεκτροκάμινος και το ρευστό μέταλλο χύθηκε στο έδαφος, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα.

Το Συνδικάτο Μετάλλου Φθιώτιδας ανέφερε για το συγκεκριμένο περιστατικό ότι «κάηκαν οι ταινιόδρομοι μεταφοράς ασβέστη. Οι μεγάλες θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν στράβωσαν μεταλλικές εγκαταστάσεις. Προκλήθηκαν μεγάλες ζημιές. Παραλίγο να ερχόταν σε επαφή με φιάλες οξυγονοκόλλησης και αγωγό μεταφοράς οξυγόνου (εύφλεκτο αέριο), από τα οποία μπορούσαν να προκληθούν τρομακτικές εκρήξεις. Είναι άλλο ένα συμβάν από αυτά που το τελευταίο διάστημα όλο και πληθαίνουν». Και σε άλλο σημείο κατήγγειλε πως «το καμίνι τρύπησε γιατί εκτός από ελλιπή συντήρηση (κόστος), σίγουρα ρόλο έπαιξε και το υλικό τροφοδοσίας που για να δώσει μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε Ni (σ.σ. νικέλιο) γίνονται συνεχείς πειραματισμοί με νέες δοσολογίες αγνώστων συμπεριφορών που δημιουργούν κινδύνους. Ενώ το καμίνι λειτουργούσε, παράλληλα γίνονταν επισκευαστικές εργασίες σε αυτό, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι που έκαναν τις εργασίες, να κινδυνεύσουν να καούν ζωντανοί καθώς οι φιάλες οξυγονοκόλλησης που ήταν εκεί για τις εργασίες διέτρεξαν κίνδυνο να εκραγούν από τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν». Επιπλέον, το κλαδικό Συνδικάτο σημείωνε ότι η ΛΑΡΚΟ «δεν διστάζει να βάλει να εργαστούν εργαζόμενοι με μικρή εμπειρία στο εργοστάσιο, μόνοι τους, με κίνδυνο να μη γνωρίζουν ούτε προς τα πού να πάνε σε τέτοια γεγονότα».

Τις παραπάνω άσχημες συνθήκες συμπληρώνει η απουσία μέτρων, όπως τουαλέτες για το προσωπικό, μέτρηση του αέρα και της θερμοκρασίας ώστε να αποφεύγονται συνθήκες επικίνδυνες για τους εργαζόμενους, σύνταξη έκθεσης επαγγελματικού κινδύνου κ.ά.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org