Σάββατο 2 Δεκέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΣΥΝΟΔΟΣ «16+1»
Περαιτέρω διείσδυση κινεζικών μονοπωλίων σε Ανατολική Ευρώπη και Βαλκάνια

Η 6η Σύνοδος Κορυφής Κίνας και 16 χωρών της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης (CEEC) πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στη Βουδαπέστη

Από την συνάντηση Κίνας και 16 χωρών της Κεντρικής, Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων στη Βουδαπέστη

MTVA - Media Service Support a

Από την συνάντηση Κίνας και 16 χωρών της Κεντρικής, Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων στη Βουδαπέστη
Τη μεγάλη προσπάθεια των κινεζικών μονοπωλιακών ομίλων να διεισδύσουν στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης επιβεβαιώνει η 6η Σύνοδος Κορυφής Κίνας και 16 χωρών της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης (Central and Eastern Europe - China, CEEC) που έγινε στη Βουδαπέστη τη Δευτέρα. Το σχήμα αυτό έχει κάνει κάποια βήματα από το 2011 που ξεκίνησε, με την πρώτη Σύνοδο να πραγματοποιείται το 2012 στη Βαρσοβία. Συμμετέχουν σε αυτό 11 κράτη - μέλη της ΕΕ: Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία, Εσθονία, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία και Σλοβενία και 5 κράτη που οι αστικές τους τάξεις διεκδικούν την είσοδο στην ΕΕ όπως τα: Αλβανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, ΠΓΔΜ, Μαυροβούνιο και Σερβία. Στη Συνάντηση είχαν προσκληθεί ως παρατηρητές και εκπρόσωποι των Aυστρίας, Ελβετίας, Λευκορωσίας και Ελλάδας, ενώ παραβρέθηκαν και εκπρόσωποι της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

Το εγχείρημα εντάσσεται στο μεγάλο σχέδιο της Κίνας για τους «εμπορικούς δρόμους του μεταξιού», τη λεγόμενη πρωτοβουλία «Ενας δρόμος - μία ζώνη», που θα συνδέουν την Ασία με την Ευρώπη και την Αφρική. Οσο και αν διάφοροι αξιωματούχοι της Κίνας, της ΕΕ, χωρών - μελών της διατείνονται ότι το σχήμα «16+1» μπορεί να είναι συμπληρωματικό στην «ευρωπαϊκή ολοκλήρωση», είναι φανερό ότι πρόκειται για ένα σχέδιο που προστίθεται στη μεγάλη «αρένα» του σφοδρού ανταγωνισμού μονοπωλιακών ομίλων. Στην περιοχή (Κεντρική, Ανατολική Ευρώπη και Βαλκάνια) διαγκωνίζονται ισχυρά συμφέροντα της Ρωσίας, των ΗΠΑ και ισχυρών καπιταλιστικών κρατών της ΕΕ.

Χαρακτηριστική η δήλωση του Βούλγαρου πρωθυπουργού, Μπόικο Μπορίσοφ, που προσφέρθηκε για τη διοργάνωση της επόμενης 7ης Συνόδου του σχήματος στη Σόφια: «Εχουμε μια σπάνια ευκαιρία να συνδυάσουμε δύο τεράστιες οικονομικές δυνάμεις - την ΕΕ και την Κίνα - με τις πρωτοβουλίες τους. Αυτό θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε σε πολλά έργα. Οσο περισσότερα έργα υλοποιούμε, τόσο περισσότερο η περιοχή θα είναι ευημερούσα και ανταγωνιστική». Ευημερούσα μπορεί να γίνει για τους καπιταλιστές, αλλά οι λαοί δεν έχουν να κερδίσουν απολύτως τίποτε, ενώ θα μπλεχτούν στους ανταγωνισμούς των αστικών τάξεων και οι συμφωνίες και συμμαχίες τους μπορούν να πάρουν και άλλη τροπή στη διαδικασία της φαγωμάρας για τη «μοιρασιά» του πλούτου που παράγουν οι εργαζόμενοι.

Οι σχεδιασμοί της Κίνας

Ο πρωθυπουργός της Κίνας, Λι Κετσιάνγκ, που ήταν ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας, χαρακτήρισε το εν λόγω σχήμα «16+1» ως «εκκολαπτήριο πραγματιστικής διαπεριφερειακής συνεργασίας», μια διατύπωση που συχνά - πυκνά χρησιμοποιούν οι Κινέζοι αξιωματούχοι, για να περιγράψουν τη λεγόμενη «win- win» συνεργασία, δηλαδή την «αμοιβαία συνεργασία», κάτι όμως που στο πλαίσιο του σημερινού παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού, απλά δεν μπορεί να υπάρξει λόγω της ανισόμετρης ανάπτυξης.

Η κινεζική ηγεσία πρόβαλλε και σε αυτήν τη Σύνοδο τις εξής προτεραιότητες:

-- Επέκταση των οικονομικών συνεργασιών, με νέα μέτρα διευκόλυνσης του εμπορίου στο σχήμα «16+1». Διευκόλυνση εισαγωγών αγροτικών προϊόντων από τους «16» προς την Κίνα.

-- Διεύρυνση και με νέες υποδομές της διασύνδεσης των περιοχών σε χερσαίες, εναέριες και θαλάσσιες μεταφορές με έμφαση στα σιδηροδρομικά δίκτυα και κέντρα εφοδιαστικής αλυσίδας σε διάφορες χώρες. Και το ιδιωτικοποιημένο λιμάνι του Πειραιά, που κατέχει πλειοψηφικά η COSCO εντάσσεται σε αυτόν το σχεδιασμό.

-- Ανάπτυξη «βιομηχανικών πάρκων» με έμφαση σε τομείς όπως Ενέργεια, γεωργία, διαμετακομιστικά κέντρα.

-- Περαιτέρω χρηματοπιστωτική συνεργασία, αναγγέλλοντας μάλιστα τη δημιουργία της Διατραπεζικής Ενωσης CEEC, αλλά και την έναρξη της δεύτερης φάσης του Ιδρύματος Επενδυτικής Συνεργασίας.

Σύμφωνα με το «Σινχουά», οι κινεζικές επενδύσεις στη CEEC ανέρχονται σήμερα σε 9 δισ. δολάρια, από 3 δισ. δολ. το 2012. Τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2017 το εμπόριο Κίνας - «16» αυξήθηκε κατά 14,5% σε σχέση με πέρσι.

Μετά τη συνάντηση υπογράφτηκαν μια σειρά από συμφωνίες που αφορούν ουσιαστικά την υλοποίηση της πρωτοβουλίας «One Belt One Road» (OBOR), των νέων «Δρόμων του Μεταξιού», δηλαδή ενεργειακών και εμπορικών διαδρομών που συνδέουν Ανατολή και Δύση με την «πρωταγωνιστική» συμβολή κινεζικών μονοπωλίων.

Δίκτυα μεταφορών και άλλες μπίζνες

Μετά την απόκτηση του λιμανιού του Πειραιά από την COSCO, που χρησιμοποιείται ως «πύλη» για τις ευρωπαϊκές αγορές, το επόμενο βήμα είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης. Με κινεζική χρηματοδότηση έχει ξεκινήσει ήδη από το 2014 η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Βελιγραδίου - Βουδαπέστης, που αναμένεται να κοστίσει 3,2 δισ. ευρώ. Μάλιστα, για το έργο αυτό προβλήθηκαν ενστάσεις από την ΕΕ για «μη τήρηση κανόνων για τις δημόσιες συμβάσεις», αλλά που στην πραγματικότητα εκφράζουν αντιθέσεις και ανταγωνιστικά συμφέροντα.

Ο Κινέζος πρωθυπουργός, επίσης, ανήγγειλε τη σύσταση διμερούς τραπεζικής ένωσης Κίνας και χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και περισσότερη χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Ταμείου Επενδύσεων της Κίνας - Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, το 2016, οι κινεζικές επενδύσεις στη CEEC πλέον έχουν ξεπεράσει τα 9 δισ. δολάρια, ενώ οι χώρες της CEEC επένδυσαν (την περασμένη χρονιά) στην Κίνα 1,4 δισ. δολάρια. Το πρώτο 9μηνο του 2017, το εμπόριο Κίνας - (χωρών) CEEC ξεπέρασε τα 49 δισ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 14,5% σε σχέση με πέρυσι, ενώ οι εισαγωγές της Κίνας από τις χώρες της CEEC αυξήθηκαν κατά 21,9%.

Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένα παραδείγματα κινεζικών επενδύσεων σε χώρες της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης:

-- Ο όμιλος «Chinese HeSteel Group» έχει αγοράσει το χαλυβουργείο «Smederevo Steel Mill», με έδρα το Βελιγράδι, επιδιώκοντας - κατά το «Σινχουά» - να το αναδείξει σε ένα από τα πιο ανταγωνιστικά του κλάδου πανευρωπαϊκά. Επίσης, στη Σερβία, μέχρι τα τέλη του 2017, αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου «Expressway E763», που θα ξεκινά από το Βελιγράδι και θα φτάνει (τουλάχιστον) στο Μαυροβούνιο. Την κατασκευή έχει αναλάβει η CRBC.

-- Στην Πολωνία, ο κινεζικός όμιλος «Liugong Group» έχει εξαγοράσει τη μηχανική μονάδα της πολωνικής εταιρείας Huta Stalowa Wola (HSW), ενώ ο όμιλος «China's Hongbo Group» επένδυσε 100 εκατ. δολάρια για την κατασκευή μιας μονάδας κατασκευής λαμπτήρων LED.

-- Στην Τσεχία, η γνωστή ζυθοποιία «Lobkowicz Brewery Group» ανήκει πλέον σε κινεζικά κεφάλαια.

-- Στη Ρουμανία, συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις ώστε ο όμιλος «China General Nuclear Power Corporation» να χτίσει δύο νέες μονάδας παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην περιοχή Τσερναβόντα, στα νοτιοανατολικά, που αν προχωρήσει θα είναι η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα επένδυση μεταξύ Κίνας και CEEC.

Θα οξυνθεί ο ανταγωνισμός

Οι κινήσεις αυτές της Κίνας στην περιοχή δεν πρόκειται να μείνουν χωρίς απάντηση. Αυτό δείχνει η προσπάθεια που κάνει όλο και περισσότερο η αμερικανική κυβέρνηση για να συσφίξει τις σχέσεις με την σερβική κυβέρνηση, όπως φαίνεται και από τους σχεδιασμούς που διέρρευσαν από έκθεση του «Ατλαντικού Συμβουλίου» για τη νέα αμερικανική στρατηγική στα Βαλκάνια που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το επόμενο διάστημα. Εκεί γίνεται λόγος για μόνιμη αμερικανική στρατιωτική παρουσία στα Δυτικά Βαλκάνια και «ιστορική συμφιλίωση ΗΠΑ - Σερβίας», κάτι βεβαίως που στοχεύει και την επιρροή της Ρωσίας. Επίσης, η ΕΕ φαίνεται ότι θέλει να επισπεύσει την ένταξη χωρών των Δυτικών Βαλκανίων (Αλβανία, ΠΓΔΜ, Μαυροβούνιο και Σερβία).

Στο ίδιο πλαίσιο του ανταγωνισμού εντάσσεται προφανώς και η θέση των ΗΠΑ που δήλωσαν επισήμως στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου ότι είναι αντίθετες στο να δοθεί στην Κίνα status «οικονομίας της αγοράς», ώστε να διατηρήσει τους υψηλούς δασμούς αντιντάμπινγκ στα κινεζικά προϊόντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η δήλωση της αντίθεσης, που δημοσιοποιήθηκε χτες, κατατέθηκε σε έγγραφο προς υποστήριξη της ΕΕ σε διαμάχη της με την Κίνα για το ίδιο θέμα. ΗΠΑ και ΕΕ επικρίνουν την παρέμβαση του κράτους στην κινεζική οικονομία, με επιχορηγήσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα. Αυτό δεν αναιρεί φυσικά την κυριαρχία των καπιταλιστικών σχέσεων στην Κίνα, αλλά χρησιμοποιείται προσχηματικά, αφού η πραγματική ανησυχία είναι για τα φτηνά σε κόστος παραγωγής κινεζικά προϊόντα που μπορεί να πλημμυρίσουν ακόμα περισσότερο τις αγορές. Η άμεση απάντηση της Κίνας, μέσω του εκπροσώπου του ΥΠΕΞ, Κένγκ Σουάνγκ, ήταν ότι τέτοιες κινήσεις είναι «επιστροφή στην εποχή του ψυχρού πολέμου» και επικαλείται ότι «όσοι συμμετέχουν στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου τηρούν συγκεκριμένους κανόνες και διεθνείς συμφωνίες» και καλεί να υπάρξει συνεννόηση. Ωστόσο, το βέβαιο είναι ότι η αντιπαράθεση και ο ανταγωνισμός θα συνεχιστούν και θα δυναμώνουν συνεχώς.


Δ.Κ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ