Τετάρτη 22 Νοέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Για τη συγχώνευση Πανεπιστημίου και ΤΕΙ Θεσσαλίας

Αποσπάσματα από την ανακοίνωση του Συμβουλίου Περιοχής Θεσσαλίας της ΚΝΕ

Μετά τη συζήτηση που έχει ανοίξει για τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά για τη δημιουργία Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, αντίστοιχες συζητήσεις ανοίγουν και σε άλλες περιοχές της χώρας και καταρτίζονται από τα Ιδρύματα (μετά από αίτημα του υπουργείου Παιδεία) προτάσεις και σχέδια συγχωνεύσεων. Σ' αυτό το πλαίσιο, γίνεται σχεδιασμός για τη συγχώνευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, απ' όπου θα προκύψει ένα νέο πανεπιστήμιο.

Σε ανακοίνωσή του για το θέμα αυτό, το Συμβούλιο Περιοχής Θεσσαλίας της ΚΝΕ αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Δημιουργούνται τα εξής ερωτήματα: Η συγκεκριμένη εξέλιξη, από μόνη της, δίνει απάντηση στις πραγματικές αγωνίες των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών; Θα σπουδάσουν οι φοιτητές χωρίς εμπόδια και φραγμούς; Θα πάρουν σύγχρονες και ολοκληρωμένες γνώσεις ώστε να μάθουν καλά το αντικείμενό τους; Θα βρουν δουλειά πάνω στο αντικείμενο που σπούδασαν; Θα στελεχωθεί το Ιδρυμα με τους αναγκαίους μόνιμους εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους, με την απαραίτητη υποδομή;

Τι φαίνεται από τα μέχρι τώρα στοιχεία:

  • Το βασικό κριτήριο για τις συγχωνεύσεις τμημάτων είναι για μια ακόμα φορά η εξοικονόμηση πόρων, με δεδομένη την υποχρηματοδότηση, και η ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς, σε αντίθεση με τις κοινωνικές και επιστημονικές ανάγκες.
  • Η χρηματοδότηση του νέου Ιδρύματος θα παραμείνει στην καλύτερη περίπτωση στα σημερινά, πολύ χαμηλά επίπεδα, που έχουν οδηγήσει τα Ιδρύματα πολλές φορές στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Κι αυτό γιατί οι αυτόματοι "κόφτες" είναι σε ισχύ ώστε να πιάνονται τα ματωμένα πλεονάσματα.
  • Θα διατηρηθούν οι μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος να πεταχτεί εκτός του νέου Ιδρύματος η μεγάλη πλειοψηφία του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, που στην παρούσα φάση καλύπτει ένα πολύ μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Θα διατηρηθεί η διαχρονική απουσία βασικών αναγκαίων υποδομών, όπως οι εστίες, για το σύνολο των σπουδαστών από άλλες πόλεις.
  • Οχι μόνο δεν αναιρείται η κατηγοριοποίηση των πτυχίων, αντίθετα διευρύνεται. Αφού μέχρι στιγμής φαίνεται ότι θα έχουμε τρεις κατηγορίες αποφοίτων: Αυτούς που τελειώνουν από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με πτυχίο master, αυτούς που θα παίρνουν το πτυχίο των ενοποιημένων σχολών του ΠΘ, καθώς και τους απόφοιτους από τα 2ετή προγράμματα, πάλι από το ΠΘ.
  • Διατηρείται η υπάρχουσα κατεύθυνση της υποβάθμισης και ευελιξίας των σπουδών ώστε να προετοιμάζεται ο αυριανός φτηνός και ευέλικτος εργαζόμενος. Η αφαίρεση θεωριών ή εργαστηρίων από προγράμματα σπουδών, η συχνή έλλειψη σύγχρονων βιβλίων, ο προσανατολισμός των σπουδών στην απόκτηση εφήμερων δεξιοτήτων, η μεταφορά σημαντικής γνώσης στα μεταπτυχιακά ειδίκευσης και στα σεμινάρια πιστοποίησης.
  • Διατηρείται η επιχειρηματική λειτουργία του Ιδρύματος, που αντιμετωπίζει τη γνώση σαν εμπόρευμα και τους φοιτητές ως "πελάτες" που αγοράζουν από τον "τιμοκατάλογο" των ακριβών μεταπτυχιακών, των νέων 2ετών προγραμμάτων, των προγραμμάτων πιστοποίησης κ.λπ. (...)

Αυτή είναι η πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπιστεί για να αναβαθμιστούν συνολικά οι σπουδές. Την ίδια ώρα, σαν κοροϊδία περισσότερο ακούγεται το επιχείρημα ότι "πλέον οι απόφοιτοι του νέου πανεπιστημίου θα έχουν πλήρως κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα", όταν η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν διαμορφώσει έναν εργασιακό μεσαίωνα. Οταν διατηρείται και διευρύνεται η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων για να πέφτουν τα δικαιώματα όλων προς τα κάτω, όταν διαρκώς αποσυνδέεται το πτυχίο από το επάγγελμα. Δεν θα μπορούσαν βέβαια τα πράγματα να είναι διαφορετικά από τη στιγμή που για την κυβέρνηση είναι δεδομένη (όπως φάνηκε και από το νόμο που ψήφισε το καλοκαίρι) η στρατηγική για μια Ανώτατη Εκπαίδευση άμεσα συνδεδεμένη αποκλειστικά με τα συμφέροντα των επιχειρήσεων, σε αντίθεση με τις κοινωνικές και λαϊκές ανάγκες.

Οι απαντήσεις στις αγωνίες και τα ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών βρίσκονται στην πρόταση του ΚΚΕ για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν! (...)

Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Ολα τα ιδρύματα έχουν σύγχρονες υποδομές και εξοπλισμό, εστίες και λέσχες. Οι φοιτητές απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου παροχές, με ευθύνη του κράτους, και δεν επιβαρύνονται καθόλου για τις σπουδές τους. Το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό είναι μόνιμο.

Η πρόταση αυτή προϋποθέτει μια άλλη οικονομία, νέα κοινωνική οργάνωση και εξουσία, με πραγματικά φιλεργατικό - φιλολαϊκό χαρακτήρα, με γνώμονα τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Με αυτόν τον όρο, μπορεί να υπάρχει κεντρικός πανεθνικός σχεδιασμός και έλεγχος, στη βάση του οποίου θα προσδιορίζονται οι ανάγκες του πλήθους των αποφοίτων ανά κλάδο, ανά γεωγραφική περιοχή, ώστε να λυθεί το πρόβλημα της ανεργίας. Με αυτόν τον όρο, μπορούν πραγματικά να ξεδιπλωθούν οι πραγματικές δυνατότητες της επιστήμης».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ