Σάββατο 7 Οχτώβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ
Στρώνει το έδαφος για μαζικό φακέλωμα, αυξήσεις εισιτηρίων και μειώσεις δρομολογίων

Eurokinissi

Με ταχείς ρυθμούς υλοποιεί η κυβέρνηση το σχεδιασμό της για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας, μέσω του οποίου διαμορφώνονται οι συνθήκες για την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, την ίδια στιγμή που παραδίδεται ένα κρίσιμο στοιχείο της λειτουργίας τους σε ιδιωτικό επιχειρηματικό όμιλο, ενώ σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των επιβατών. Επιπλέον, ως «παράπλευρη απώλεια» θα πρέπει να θεωρείται η σοβαρή ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού που έχει προκληθεί όλες αυτές τις μέρες, εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων που εμφάνισε το σύστημα λειτουργίας, παρά τις επίσημες ανακοινώσεις του ΟΑΣΑ που προσπαθεί να υποβαθμίσει το όλο ζήτημα.

Το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ έχει προκηρύξει στάση εργασίας για τη Δευτέρα 9/10 (12 μ. - 3 μ.μ.), εστιάζοντας ωστόσο σε επιμέρους πλευρές και «τεχνικές ελλείψεις», μακριά από την αντιλαϊκή ουσία του μέτρου.

Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με τον τρόπο που γίνεται, και ενταγμένη όπως είναι στη συνολικότερη πολιτική εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών που υλοποιεί η κυβέρνηση, ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση μέτρων όπως η σύνδεση της απόστασης μετακίνησης με το κόστος του εισιτηρίου και η περαιτέρω αύξηση του κόστους μετακίνησης για τα λαϊκά στρώματα, η κατάργηση γραμμών και η περικοπή δρομολογίων λόγω του ότι δεν θα έχουν «μεταφορικό φόρτο» κ.ο.κ. Πυρήνας του μέτρου, εξάλλου, είναι η αντίληψη των κυβερνήσεων του κεφαλαίου ότι οι μεταφορές είναι εμπόρευμα το οποίο ο λαός πρέπει να το πληρώνει δυο και τρεις φορές, αλλά και η λογική της «εξοικονόμησης» μέσω της περικοπής δαπανών που αφορούν εργατικές και λαϊκές ανάγκες.

Οι διαδικασίες για την εγκατάσταση του «ηλεκτρονικού εισιτηρίου» στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας είχαν ξεκινήσει το 2014, επί κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, υπό τη μορφή ΣΔΙΤ (το ανέλαβε η κοινοπραξία των εταιρειών «ΤΕΡΝΑ» - «LG» και χρηματοδοτήθηκε κατά 50% από το ΕΣΠΑ). Στόχοι είχαν τεθεί η επιβολή «ζωνικού συστήματος χρεώσεων», η τιμολόγηση δηλαδή των διαδρομών βάσει χιλιομετρικών αποστάσεων, αλλά και η «πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής».

Αυτοί ακριβώς οι στόχοι είναι και οι εκπεφρασμένες επιδιώξεις της σημερινής κυβέρνησης, αφού μέσω παλιότερων σχετικών δηλώσεων του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη σχεδιάζεται η επιβολή του λεγόμενου «αναλογικού κομίστρου».

Ανοίγει επικίνδυνους δρόμους

Μια άλλη επικίνδυνη όψη της αξιοποίησης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι αυτή που αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Για την έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας, που θα αντικαταστήσει τις γνωστές μέχρι σήμερα χάρτινες κάρτες απεριορίστων διαδρομών, απαιτείται από τον επιβάτη να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ και την αστυνομική του ταυτότητα, ενώ κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας, το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων του το ψηφιακό αποτύπωμα που προκύπτει από το συνδυασμό ΑΜΚΑ και κωδικού, καθώς και το μήνα και έτος γέννησης.

Οι προϋποθέσεις που απαιτεί ο ΟΑΣΑ για την έκδοση της ηλεκτρονικής κάρτας του εισιτηρίου θυμίζουν προϋποθέσεις έκδοσης ενός «εσωτερικού διαβατηρίου», ενώ το κεντρικό και επικίνδυνο πρόβλημα εντοπίζεται στην προσωποποίηση του εισιτηρίου, στη δυνατότητα ταύτισης δηλαδή του χρήστη με τις διαδρομές που καταγράφονται ηλεκτρονικά στην κάρτα. Από τη στιγμή που το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο τσιπ του έχει καταχωρημένη την ταυτότητα του χρήστη, η βάση δεδομένων που καταγράφει τις διαδρομές, και πραγματοποιεί και είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε μετακίνηση κάθε προσώπου ξεχωριστά.

Η βάση αυτή μπορεί να αποθηκεύει στοιχεία (τις διαδρομές του χρήστη), να τα επεξεργάζεται και να τα αξιοποιεί ανάλογα με τις επιδιώξεις κρατικών μηχανισμών, υπηρεσιών κ.λπ. Ανοίγονται έτσι άπειρες δυνατότητες για τους μηχανισμούς καταστολής, οι οποίοι ανά πάσα στιγμή θα μπορούν να παρακολουθούν και να καταγράφουν τις καθημερινές κινήσεις φυσικών προσώπων. Αυτό συνιστά ευθεία παραβίαση του απορρήτου των μετακινήσεων.

Χαρακτηριστικό είναι ότι αρχικά η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων είχε απορρίψει τις ηλεκτρονικές κάρτες, καθώς διαπίστωνε κινδύνους αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών. Ο ΟΑΣΑ, ενώπιον της ΑΠΔΠΧ που ασχολήθηκε με το ζήτημα, προέβαλε προσχηματικές αιτιολογίες για τις προϋποθέσεις που απαιτεί, όπως ότι δήθεν χρειάζονται τα στοιχεία για τον καταλογισμό προστίμων σε περίπτωση παραβάσεων, για την επιστροφή ποσού σε περίπτωση απώλειας, για δυναμικό σχεδιασμό των δικτύων και την εξυπηρέτηση πελατών κ.λπ.

Στη δεύτερη γνωμοδότηση του περασμένου Αυγούστου, όπου είχε δώσει τελικά την έγκρισή της μετά από ορισμένες αλλαγές στις οποίες είχε προβεί ο ΟΑΣΑ, η Αρχή είχε προτείνει να μην αποθηκεύεται στο κεντρικό σύστημα του Οργανισμού ολόκληρος ο αριθμός ΑΜΚΑ του κάθε χρήστη, αλλά ένα «ψηφιακό αποτύπωμα» (hashedvalue). Οι όποιες τροποποιήσεις έγιναν από τότε ουσιαστικά δεν έχουν αλλάξει την ουσία.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ