Κυριακή 3 Σεπτέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΓΙΑΝΝΕΝΑ
Υποδειγματική δουλειά από τους εκπαιδευτικούς

Στα Γιάννενα τα Μαθήματα Αλληλεγγύης λειτούργησαν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με ομάδα εκπαιδευτικών που πρόσφερε δωρεάν εκπαιδευτική στήριξη σε μαθητές από το Δημοτικό έως και το Λύκειο, τις απογευματινές ώρες. Τα μαθήματα γίνονταν στο Εργατικό Κέντρο Ιωαννίνων και στα γραφεία του Πολιτιστικού Συλλόγου της συνοικίας των Καρδαμιτσίων, με 80 και πλέον μαθητές.

Σε ό,τι αφορά την προπαγάνδιση των μαθημάτων, διαμορφώθηκε ειδική ανακοίνωση - κάλεσμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για τα μαθήματα. Εγιναν εξορμήσεις έξω από τα σχολεία, στάλθηκε e-mail σε όλα τα σχολεία και μοιράστηκε από τους εκπαιδευτικούς του ΠΑΜΕ ανακοίνωση σε καθηγητές και μαθητές.

Φυσικά, τα ίδια τα παιδιά των μαθημάτων και οι γονείς τους είναι αυτοί που από στόμα σε στόμα μεταφέρουν τη θετική πείρα και συμβολή των μαθημάτων, την προσπάθεια που γίνεται. Ετσι, πολλά παιδιά έρχονται στα μαθήματα για δεύτερη και τρίτη χρονιά, μιλάνε για αυτά στους φίλους, γείτονες και συγγενείς τους.

Την κύρια προπαγανδιστική δουλειά τη σήκωσαν τα ταξικά σωματεία, που συζήτησαν πιο αναλυτικά την αξία και το ρόλο των Μαθημάτων Αλληλεγγύης στα ΔΣ και στις ΓΣ. Αλλα έκαναν γνωστή τη λειτουργία των μαθημάτων στα μέλη τους μέσα από εξορμήσεις, περιοδείες. Βασικός σταθμός συζήτησης και προπαγάνδισης των μαθημάτων αποτελεί στο τέλος κάθε καλοκαιριού η διοργάνωση του καθιερωμένου γλεντιού αλληλεγγύης, μέσα από το οποίο συγκεντρώνεται και ένα μέρος των πόρων για τη λειτουργία των Μαθημάτων Αλληλεγγύης. Δίνεται, παράλληλα, η ευκαιρία να γίνει πλατιά συζήτηση με εργαζόμενους για την ανάγκη αλληλεγγύης, τη διαφορά της από τη φιλανθρωπία, το στόχο της, που είναι η αγωνιστική αφύπνιση και διεκδίκηση. Αναδεικνύεται ότι τα Μαθήματα Αλληλεγγύης κατανοούνται από τους εργαζόμενους ως μία από τις πιο έμπρακτες μορφές αλληλεγγύης των σωματείων προς την εργατική - λαϊκή οικογένεια.

Σημαντική δουλειά, επίσης, έγινε και από την Ενωση Γονέων, ενώ αξιοποιήθηκαν και τα τοπικά ΜΜΕ στα οποία δόθηκαν συνεντεύξεις Τύπου και έγιναν συζητήσεις σε εκπομπές. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σήμερα τα μαθήματα έχουν καταξιωθεί στην κοινωνία των Ιωαννίνων ως η σημαντικότερη έκφραση ταξικής αλληλεγγύης σε εργαζόμενους και ανέργους της πόλης, που δοκιμάζονται από την πολύχρονη καπιταλιστική κρίση.

Για τη δουλειά των εκπαιδευτικών

Στο πλαίσιο της βοήθειας των εκπαιδευτικών των Μαθημάτων Αλληλεγγύης, συντάχθηκε από εκπαιδευτικούς ένα «Μικρό Παιδαγωγικό Βοήθημα», στο οποίο δίνονται πρακτικές συμβουλές για τη διδασκαλία. Αυτό αποτέλεσε πολύτιμο βοηθό στο έργο τους. Οπως αναφέρεται μέσα σε αυτό: «Μέχρι να γίνει κατορθωτό όλοι οι μαθητές ν' απολαμβάνουν ισότιμη εκπαίδευση, δεν θα σταματήσουμε να βοηθάμε όσο το δυνατό περισσότερα παιδιά της "τάξης" μας να προοδεύουν στο σχολείο και στη ζωή τους, δίνοντάς τους όσο το δυνατό περισσότερα εφόδια. Κι αυτός είναι ένας από τους βασικούς στόχους των Λαϊκών Φροντιστηρίων».

Η ένταξη του βοηθήματος στη δουλειά των εκπαιδευτικών και η αξιοποίησή του έδωσαν άλλο ένα έναυσμα για συσκέψεις, συζητήσεις και προβληματισμό των εκπαιδευτικών. Τα μαζέματα αυτά των εκπαιδευτικών αποτέλεσαν πολύ βασικό μέρος της λειτουργίας των Μαθημάτων Αλληλεγγύης. Η μεταφορά συλλογικής πείρας, η συζήτηση γύρω από τις δυσκολίες, τους τρόπους δουλειάς με τους μαθητές διερευνήθηκαν υπό το πρίσμα της αλληλεγγύης, της αντιμετώπισης των καθημερινών εμποδίων που βρίσκουν μπροστά τους τα παιδιά της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Συζητήθηκαν ο ιδιαίτερος ρόλος των εκπαιδευτικών και οι τρόποι για να εμπνεύσουν στους μαθητές την αξιοπρέπεια, τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, την αισιοδοξία και μαχητικότητα για το μέλλον και φυσικά το ενδιαφέρον για τη γνώση.

Αντίστοιχα, και οι συναντήσεις εκπαιδευτικών με τους γονείς των μαθητών έγινε προσπάθεια να ξεπεράσουν έναν τυπικό χαρακτήρα ενημέρωσης για την πρόοδο των μαθητών. Να συζητηθεί η ουσία της οργάνωσης της αλληλεγγύης, να συμμετέχουν οι γονείς και σε άλλες δραστηριότητες των σωματείων και του Εργατικού Κέντρου.

Οι εκπαιδευτικοί συχνά προσπαθούσαν, στο μέτρο του δυνατού, να εμπλουτίζουν το μάθημά τους με διάφορες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα η διδασκαλία έξω από την τάξη, στο φυσικό περιβάλλον, η συζήτηση μετά από μια ταινία, παράσταση ή ντοκιμαντέρ. Η επικαιρότητα, οι εξελίξεις στη χώρα μας και ο αντίκτυπος στη ζωή και την οικογένεια των παιδιών, ήταν αντικειμενικά παρόντα θέματα στα Μαθήματα Αλληλεγγύης. Τα ίδια τα παιδιά έρχονταν με ερωτήματα γύρω από το σοβαρό ζήτημα της προσφυγιάς και του πολέμου, μιας και στα Γιάννενα υπήρξε καταυλισμός προσφύγων, αλλά κάποιοι εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα στα δημόσια σχολεία εκδήλωσαν αντίθεση στην παρουσία των προσφύγων στην πόλη.

Τα Μαθήματα Αλληλεγγύης πέτυχαν απόλυτα τον κύριο σκοπό τους: Η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών πέρασε με καλή βαθμολογία στην άλλη τάξη, όταν κάποιοι από αυτούς τα προηγούμενα χρόνια με μεγάλη δυσκολία προάγονταν, ενώ επιτυχίες σημειώθηκαν και στις πανελλαδικές εξετάσεις. Επίσης, φέτος τα μαθήματα δεν σταμάτησαν καθόλου, αλλά πραγματοποιήθηκαν όλο το καλοκαίρι για τους μαθητές Λυκείου, γι' αυτό αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στους εκπαιδευτικούς που έχουν κάνει τα μαθήματα «προσωπική τους υπόθεση».

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στα ξενόγλωσσα τμήματα (αγγλικά και γερμανικά), που για πρώτη φορά λειτούργησαν φέτος. Τα τμήματα αυτά αποτελούνταν από μαθητές αλλά και εργάτριες που θέλησαν να μάθουν δωρεάν μια ξένη γλώσσα. Μάλιστα, το τμήμα Lower είχε επιτυχία 100% στις εξετάσεις, αφού και οι 6 μαθητές/τριες κατάφεραν να πάρουν πτυχίο.

Η ηθική ανταμοιβή είναι τεράστια...

Οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν ότι η ηθική αμοιβή που δέχονται μέσα από τη διαδικασία των Μαθημάτων Αλληλεγγύης είναι τεράστια: Το χαμόγελο και το «ευχαριστώ» από καρδιάς των μαθητών και των γονέων τους τους δίνουν τη δύναμη να συνεχίσουν.

Κανόνας είναι η παιδαγωγική αρχή ότι μαθαίνει κανείς καλύτερα όταν αντιλαμβάνεται, κατανοεί και αποδέχεται τους στόχους του εκπαιδευτικού προγράμματος και επίσης όταν δεν δέχεται παθητικά, αλλά ενεργεί και εμπλέκεται στη διαδικασία της μάθησης.

Γι' αυτό τη νέα χρονιά θα γίνει προσπάθεια να καλυφθούν ελλείψεις και ανεπάρκειες προηγούμενων χρόνων πραγματοποιώντας δραστηριότητες όπως:

Διδακτικές επισκέψεις (π.χ. Τμήματα Αστροφυσικής, Φυσικής, Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ.λπ.), ιστορικούς περιπάτους σε τόπους που αφορούν τους αγώνες και τις θυσίες του λαού μας με έμφαση στη Σύγχρονη Ιστορία και όσα αποσιωπώνται ή αποκρύπτονται από τα επίσημα βιβλία, πρότζεκτ που θα αποσκοπούν στο άνοιγμα των οριζόντων της σκέψης των μαθητών, προβολές ταινιών ή ντοκιμαντέρ, συζητήσεις με αξιοποίηση σχετικού υλικού μπροστά σε γιορτές και επετείους.

Αναδείχθηκε φέτος η ανάγκη για τμήματα ενηλίκων, ειδικά σε ό,τι αφορά τις ξένες γλώσσες, αλλά και υπήρχαν αιτήματα από μετανάστες μέλη των σωματείων για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Αυτές οι ανάγκες θα γίνουν προσπάθειες να καλυφτούν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επάρκεια.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ