Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, αλλά και όλα τα προηγούμενα σχέδια νόμου, που είχαν δώσει στη δημοσιότητα η υπουργός, Λ. Κονιόρδου και ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, Αρ. Μπαλτάς, έχουν ως κύριο αντικείμενο την ενσωμάτωση της Οδηγίας της ΕΕ 2014/26, που αναφέρεται στη λειτουργία των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ). Η ΕΕ έχει πάρει από το 2003 μέχρι σήμερα μια σειρά από μέτρα με τη μορφή συστάσεων και οδηγιών που αφορούν πλευρές αυτού του προβλήματος, όπως για παράδειγμα την επέκταση πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων σε ιδιοκτήτες εταιρειών παραγωγής οπτικοακουστικών ή μουσικών έργων, τη διεύρυνση της ισχύος των δικαιωμάτων από τα 50 στα 70 χρόνια, τις ρυθμίσεις για τα λεγόμενα «ορφανά» έργα. Κοινό χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων αυτών είναι η συνεχής μετατόπιση από την έννοια του πνευματικού δικαιώματος στην έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας, που ως τέτοια μεταβιβάζεται ολοένα και περισσότερο από τους δημιουργούς στους επιχειρηματίες ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής και διανομής της Τέχνης.
Το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο, μιας και θα είναι καταστροφικό για τα δικαιώματα των δημιουργών καλλιτεχνών και τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) που οι ίδιοι έχουν συστήσει για να τα προστατεύσουν.
Στις σημερινές συνθήκες, που οι καλλιτέχνες προσπαθούν να επιβιώσουν με όρους αποτρεπτικούς για την καλλιτεχνική δημιουργία, οι παρακάτω άξονες, ενταγμένοι στον αντιμονοπωλιακό - αντικαπιταλιστικό προσανατολισμό της ταξικής πάλης, μπορούν να μετατραπούν σε στόχους διεκδίκησης του μαζικού κινήματος των καλλιτεχνών, αποτελώντας μια πρώτη ασπίδα προστασίας των δικαιωμάτων τους.
Καταρχάς το ΚΚΕ καλεί τους καλλιτέχνες να απορρίψουν την Οδηγία, επειδή είναι καταστροφική γι' αυτούς, αφού μετατρέπει τα δικαιώματά τους σε αντικείμενο οικονομικού ανταγωνισμού ιδιωτικών εταιρειών που θα τα διαχειρίζονται κερδοσκοπικά σε βάρος τους κι αυτό συνεπάγεται ότι προβλήματα όπως το πρόσφατο σκάνδαλο της ΑΕΠΙ θα πολλαπλασιαστούν στο μέλλον στο έπακρο. Να μην υποκύπτουν στη λογική συστράτευσης με τους επιχειρηματίες εκμεταλλευτές της δημιουργίας τους (εταιρείες παραγωγής, εκδότες κ.ά.), οι οποίοι είναι αμέτοχοι στην καθ' αυτό καλλιτεχνική δημιουργία και δεν έχουν καμία σχέση με αυτή.
Το καλλιτεχνικό έργο όμως δεν είναι απλά μια εμπορευματική αξία που παίρνει το δρόμο της αγοράς. Αυτό το χαρακτηριστικό της αξίας το αποκτά από τη φύση του καπιταλιστικού συστήματος, που μετατρέπει όλα τα αγαθά - ακόμη και τα πιο πολύτιμα για τη ζωή του ανθρώπου - σε εμπορεύματα. Από την άλλη, ο καλλιτέχνης είναι υποχρεωμένος να προσαρμοστεί σ' αυτήν την πραγματικότητα, αν θέλει να εξασφαλίσει την επιβίωσή του, φυσική και καλλιτεχνική.
Είναι, ωστόσο, φανερό ότι αν και ο σημερινός πολυπλόκαμος και δαιδαλώδης μηχανισμός διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων αποτελεί για το πλήθος των καλλιτεχνών μια πηγή συμπλήρωσης του πενιχρού τους εισοδήματος και το μοναδικό μέσον προστασίας του έργου τους από την κακομεταχείρισή του στην καπιταλιστική αγορά, η απάντηση στο θέμα δεν μπορεί να είναι η διατήρηση της προβληματικής, παρασιτικής αυτής κατάστασης των μεσαζόντων και διαμεσολαβητών, ακόμη και αν δεν είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις αλλά συνεταιριστικοί οργανισμοί όπως οι ΟΣΔ. Πολύ περισσότερο μάλιστα που το σύστημα αυτό δυναμιτίζει την ενότητα των φτωχότερων καλλιτεχνών με τους μικροεπαγγελματίες άλλων κλάδων - χρήστες των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων.
Το θέμα των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, όπως και τα τεράστια και διαρκώς αυξανόμενα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζει η πληθώρα των καλλιτεχνών - δημιουργών, μπορεί να βρει τη λύση του μόνο στον αγώνα για την κατάργηση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής, της οικονομικής και πνευματικής εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Η λύση βρίσκεται στην κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής και διάδοσης της τέχνης, που είναι η θεμελιακή προϋπόθεση για να μπορεί ο καλλιτέχνης να δημιουργεί πραγματικά ελεύθερα, χωρίς τις πιέσεις και τις εξαρτήσεις από τους κάθε είδους εκμεταλλευτές της δημιουργίας του, απαλλαγμένος από τις βιοποριστικές έγνοιες, αφού θα του εξασφαλίζεται σταθερή εργασία και μισθός καθώς και όλα τα απαιτούμενα για την τέχνη του μέσα και υποδομές. Στο πλαίσιο αυτό οι διαχειριστικοί μηχανισμοί αυτού του είδους θα αχρηστευτούν, καθώς η έννοια του αναφαίρετου πνευματικού δικαιώματος θα εξαγνιστεί από τους κερδοσκοπικούς ή εισπρακτικούς σκοπούς και θα δικαιωθεί, αποκτώντας το πραγματικό ηθικό και μόνο νόημά της.