Τετάρτη 5 Ιούλη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Κερδοφορίας και απαιτήσεων συνέχεια...

Η κερδοφορία των Ελλήνων εφοπλιστών συνεχίστηκε και το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), την οποία έδωσε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα.

Συγκεκριμένα, το 2016 ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 4.585, όσο ήταν και το 2015, ωστόσο καταγράφηκε αύξηση στη χωρητικότητα του στόλου - ο οποίος από 341,17 εκατ. τόνους (dead weight) (dwt), το 2015, την περσινή χρόνια έφτασε τους 342,75 εκατ. τόνους dwt - κατά 0,5%. Αυτό σημαίνει ότι οι εφοπλιστές αγοράζουν ή ναυπηγούν μεγαλύτερα πλοία.

Σύμφωνα με την ΕΕΕ, ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών βρίσκεται στην κορυφή της παγκόσμιας πυραμίδας, καθώς αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Οπως σχολιάζει ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θ. Βενιάμης, προλογίζοντας την ετήσια έκθεση, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν «την αντοχή» της «ελληνικής πλοιοκτησίας», «αλλά και την έμφυτη ικανότητά της στην αξιοποίηση των κύκλων των ναυτιλιακών κρίσεων, καθώς και των επιχειρηματικών ευκαιριών που αυτές δημιουργούν».

Ταυτόχρονα, τα στοιχεία δείχνουν πως οι Ελληνες εφοπλιστές προτιμούν όλο και περισσότερο σημαίες «ευκαιρίας», για να ναυτολογούν πληρώματα χωρίς κανένα συγκροτημένο δικαίωμα, σε καθεστώς «μαύρης» εργασίας, χωρίς συνδικαλιστική εκπροσώπηση. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της έκθεσης δείχνουν ότι τα πλοία υπό ελληνική σημαία συνεχίζουν να μειώνονται. Το 2015 αριθμούσαν 770, ενώ το 2016 759 πλοία.

Τώρα, η ΕΕΕ αξιώνει να επεκταθεί το καθεστώς της «μαύρης» εργασίας εξολοκλήρου (ήδη το κατώτερο πλήρωμα αποτελείται από ανασφάλιστους εργαζόμενους) και στα πλοία με ελληνική σημαία. Είναι χαρακτηριστικά τα όσα αναφέρει στον πρόλογό του ο Θ. Βενιάμης: «Ο εφοπλισμός καταβάλλει κάθε προσπάθεια για ενίσχυση και αναβάθμιση των συνθηκών ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς και για την αύξηση του ναυτεργατικού δυναμικού», με την προϋπόθεση όμως «να γίνει επιτέλους κατανοητό ότι οι οικονομικοί όροι εργασίας στη ναυτιλία επιβάλλεται να είναι διεθνώς ανταγωνιστικοί».

Δείχνοντας δε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ φουσκώνει τα πανιά της επιθετικότητας των εφοπλιστών, ο πρόεδρος της ΕΕΕ προσθέτει ότι «ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στην προτροπή του Ελληνα πρωθυπουργού κατά την ομιλία του στα εγκαίνια των Ποσειδωνίων τον Ιούνιο του 2016, όπως το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία» - δηλαδή της σύγχρονης δουλείας σε βάρος των ναυτεργατών, των αμέτρητων προνομίων από τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις, των επιδοτήσεων με «ζεστό χρήμα» και των φοροαπαλλαγών - «αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος και την επιβράβευση εκ μέρους του των χαρακτηριστικών των Ελλήνων πλοιοκτητών».

Η ΕΕΕ στην ετήσια έκθεση κάνει ειδική αναφορά και στην Κομισιόν, η οποία, στο πλαίσιο των ανταγωνισμών κυρίως με το εφοπλιστικό κεφάλαιο της Γερμανίας, διενεργεί έρευνα στο φορολογικό καθεστώς των Ελλήνων εφοπλιστών, για να εντοπίσει αν αυτό αποτελεί κρατική ενίσχυση, που αντίκεινται στα περί ανταγωνισμού. Η ΕΕΕ «προειδοποιεί» την Ευρωπαϊκή Ενωση να ...«μαζευτεί» γιατί «αντιπροσωπεύοντας τον μεγαλύτερο διεθνή εμπορικό, "cross-trading" στόλο στον κόσμο, ο ελληνόκτητος στόλος έχει στρατηγικό ρόλο στη μεταφορά του εμπορίου και της Ενέργειας παγκοσμίως και στην ΕΕ, η οποία εξαρτάται από τη ναυτιλία για τη μεταφορά του 75% του διεθνούς της εμπορίου». Επομένως, «η διαιώνιση της εκκρεμούς διερεύνησης από τις Υπηρεσίες της Γενικής Διευθύνσεως Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του ελληνικού θεσμικού πλαισίου για την ελληνική ναυτιλία, που εκπροσωπεί το 50% του κοινοτικού στόλου, δημιουργεί αβεβαιότητα και θέτει σε κίνδυνο τη μισή ναυτιλία της Ευρώπης. Το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης σε φιλόξενες ναυτιλιακές χώρες εκτός Ευρώπης, ή ίσως και εντός Ευρώπης αλλά εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, φαίνεται να μην αποτελεί πια υποθετικό σενάριο»...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ