Κυριακή 2 Ιούλη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΒΟΥΛΗ
Μια αποκαλυπτική συζήτηση στη Βουλή για την κρουαζιέρα

Πλωτά παλάτια, χρυσωρυχεία για τους εφοπλιστές, που κρύβουν κάτω από τη χλιδή την εκμετάλλευση χιλιάδων ναυτεργατών

Eurokinissi

Πλωτά παλάτια, χρυσωρυχεία για τους εφοπλιστές, που κρύβουν κάτω από τη χλιδή την εκμετάλλευση χιλιάδων ναυτεργατών
Σ' ένα πινγκ - πονγκ αντεγκλήσεων για το ποιος μπορεί καλύτερα να υπηρετήσει τα συμφέροντα του επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιείται στον κλάδο της κρουαζιέρας, μέσα στο γενικότερο ανταγωνισμό τους για την πρωτοκαθεδρία στη διαχείριση των γενικών συμφερόντων του κεφαλαίου, αναλώθηκαν βουλευτές της ΝΔ και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Π. Κουρουμπλής, κατά τη συζήτηση Επίκαιρης Επερώτησης, στις 26 Ιούνη, στη Βουλή.

Στην Επερώτηση, που κατέθεσαν ο τομεάρχης Τουρισμού της ΝΔ, Μ. Κόνσολας, και 33 ακόμα βουλευτές, εξέφραζαν την ανησυχία τους για το γεγονός ότι οι προβλέψεις το 2017 δείχνουν μειωμένες κατά 22,7% τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων στα 42 λιμάνια της χώρας που καταγράφεται η κίνηση, δηλαδή από 4.290 το 2016, στις 3.316 φέτος. Αντίστοιχα, η μείωση στους επιβάτες υπολογίζεται στο 13,9%, από 5,1 εκατ. το 2016, στα 4,4 εκατ. το 2017.

Σύμφωνα με τους βουλευτές της ΝΔ, «η κυβέρνηση παρουσιάστηκε ανέτοιμη να αντιληφθεί τη δυναμική και τις συνέπειες των γεγονότων από τις εξελίξεις στην Τουρκία και στην ευρύτερη περιοχή, που οδήγησαν τις εταιρείες κρουαζιέρας να αναζητήσουν ασφαλείς προορισμούς προς τη Δυτική Μεσόγειο, με αποτέλεσμα ο μεγάλος χαμένος να είναι η χώρα μας, ενώ σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η ανυπαρξία μιας ολοκληρωμένης πολιτικής στήριξης της κρουαζιέρας».

Με βάση τα παραπάνω, ζητούσαν, ανάμεσα σε άλλα, την «άρση των αντικινήτρων για την κρουαζιέρα, όπως το γεγονός ότι δεν ισχύει στην Ελλάδα το αφορολόγητο για καύσιμα και τροφοδοσία στα κρουαζιερόπλοια που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες», αλλά και τη «διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων σε νησιά που αποτελούν προορισμούς κρουαζιέρας», προκειμένου να εξυπηρετούνται οι τουρίστες, ό,τι ώρα κι αν φτάσουν στον προορισμό που τους ενδιαφέρει.

Παίρνει τα εύσημα και των εφοπλιστών

Δραττόμενος της ευκαιρίας που του έδωσε η ΝΔ, ο Π. Κουρουμπλής έκανε μια πλήρη παρουσίαση της πολιτικής στήριξης στους εφοπλιστές από την πλευρά της κυβέρνησης, ειδικά σε όσους δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, ενώ στα όσα ακούστηκαν, υπερθεμάτισε η υπουργός Τουρισμού, Ελενα Κουντουρά.

Συνοπτικά, ως προς το ζήτημα της ασφάλειας, ο Π. Κουρουμπλής είπε ότι «η χώρα είναι ασφαλέστατη και το επίπεδο της ασφαλείας δεν έχει καμία σχέση με τα αντίστοιχα των γειτονικών χωρών, αλλά ούτε και με το επίπεδο ασφαλείας σε πολλές από τις άλλες χώρες της ΕΕ». Εγκάλεσε μάλιστα τη ΝΔ που θέτει τέτοιο θέμα, λέγοντας με νόημα πως «υπάρχουν μερικά ζητήματα στα οποία πρέπει να έχουμε κοινό τόπο και να τα υπερασπιζόμαστε όλοι μαζί».

Για το θέμα των καυσίμων, ο υπουργός είπε ότι ο ίδιος αυτοπροσώπως παρουσίασε στοιχεία στους εφοπλιστές της κρουαζιέρας για το κόστος και ότι μετά την ενημέρωση «άρχισαν να λένε άλλα» απ' αυτά που καταγγέλλει η ΝΔ, ενώ διαβεβαίωσε ότι τα τέλη ελλιμενισμού στην Ελλάδα δεν έχουν αυξηθεί επί 2,5 χρόνια.

Τη μείωση των δρομολογίων κρουαζιέρας στο Αιγαίο την απέδωσε στα όσα συμβαίνουν στην Τουρκία και στην Αίγυπτο. Είπε ακόμα ότι η κυβέρνηση, «μακριά από ιδεοληψίες», έχει ανοίξει διάλογο με τους ανθρώπους της κρουαζιέρας και τους προτείνει, αν υπάρχουν εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν σε υποδομές στα λιμάνια, «να αναζητηθεί τρόπος μέσα από διαδικασίες παραχώρησης (...) ώστε να συνεργαστούν δημόσιος και ιδιωτικός τομέας».

Κλείνοντας την ομιλία του, διαβεβαίωσε ότι «το κράτος θα στηρίξει τους φορείς της κρουαζιέρας» και ότι «δεν μπορεί και δεν είναι σωστό να μην υπάρχει ουσιαστικά πλοίο χωρίς ελληνική σημαία στην κρουαζιέρα». Κάλεσε μάλιστα τη ΝΔ «σε αυτό να είμαστε μαζί. Οφείλετε να είμαστε μαζί. Είναι ζητήματα που αφορούν την Ελλάδα».

Ανάκαμψη κερδών με ναυτεργάτες στην ψάθα

Στη συζήτηση της Επίκαιρης Επερώτησης παρενέβη εκ μέρους του ΚΚΕ ο βουλευτής του Κόμματος Χρ. Κατσώτης. Μεταξύ άλλων, είπε ότι «ο κλάδος του Τουρισμού όντως βρίσκεται σε δυναμική τροχιά ανάπτυξης», αλλά την ίδια ώρα «έχουμε ένταση του πολέμου από τους εφοπλιστές, με παραπέρα μείωση των μισθών, με εντατικοποίηση, με ατελείωτα ωράρια, με απλήρωτη και ανασφάλιστη δουλειά, με ατομικές συμβάσεις, με ευέλικτες μορφές απασχόλησης, με πενιχρούς μισθούς, με μη εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων και βέβαια με κατάργηση του δικαιώματος λήψης του εφάπαξ στην εικοσαετία, με μείωση του επιδόματος της ανεργίας, με κατάργηση των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων».

«Αυτή είναι η ανάπτυξη, καθεστώς γαλέρας και πενιχροί μισθοί. Βαριά βιομηχανία ο Τουρισμός, όμως διακοπές δεν μπορεί να κάνει ο λαός και αυτό είναι αποτέλεσμα της αντιλαϊκής πολιτικής της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων», πρόσθεσε.

Παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία για τον κλάδο, σημείωσε ότι «ο στόλος της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιερόπλοιων αποτελείται από 458 πλοία, με πάνω από 200.000 ναυτεργάτες. Απ' αυτούς, το 80% δουλεύει χωρίς Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, χωρίς Κοινωνική Ασφάλιση. Απασχολούνται 72 ώρες τη βδομάδα, με βασικό μισθό 550 δολάρια και με τα όποια φιλοδωρήματα των επιβατών. Πολλοί από τα πληρώματα δεν μπορούν να δουν ούτε το φως του ήλιου για μέρες, αφού υποχρεώνονται να δουλεύουν σε ερμητικά κλειστά καταστρώματα στα καράβια».

Ιμπεριαλιστική «ασφάλεια» και ελληνική εμπλοκή

Σε άλλο σημείο της παρέμβασής του, ο Χρ. Κατσώτης αναφέρθηκε στην κοκορομαχία κυβέρνησης - ΝΔ για τους λόγους μείωσης της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια. Οπως είπε, «οι πραγματικές αιτίες αποσιωπώνται. Η αλλαγή δρομολογίων κρουαζιέρας δεν έγινε μόνο λόγω των εσωτερικών εξελίξεων στην Τουρκία, οι οποίες αναμφισβήτητα επέδρασαν.

Οι ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις και οι ανταγωνισμοί στην περιοχή για τον έλεγχο των νέων αγορών έχουν οξυνθεί επικίνδυνα. Η συγκέντρωση στρατιωτικών δυνάμεων, πολεμικών πλοίων και άλλων πολεμικών μέσων, οι πολεμικές επιχειρήσεις και οι επεμβάσεις, οι σχεδιασμοί για αλλαγή συνόρων, όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να αλλάζουν και οι σχεδιασμοί των επιχειρηματικών ομίλων, μεταφέροντας τις δραστηριότητές τους, ώστε να διασφαλίσουν την κερδοφορία τους».

«Η εμπλοκή, η συμμετοχή στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, στους πολέμους ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ, είναι επιλογή του κεφαλαίου και υλοποιείται από τις κυβερνήσεις του. Οι συνέπειες είναι οδυνηρές για τους λαούς της ευρύτερης περιοχής», πρόσθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, και τόνισε:

«Η γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας προβάλλεται ως εθνικός στόχος από την κυβέρνηση, τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τα άλλα κόμματα του κεφαλαίου. Είναι στόχος για την αναβάθμιση του ρόλου της αστικής τάξης της χώρας μας στην περιοχή. Αυτή είναι η πραγματικότητα και δεν μπορεί να κρυφτεί. Η καπιταλιστική ανάπτυξη, πέρα από την εκμετάλλευση, την ανεργία και τη φτώχεια, έχει στο DNA της και τις μεγάλες αντιθέσεις που η όξυνσή τους οδηγεί στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και στις επεμβάσεις, με οδυνηρές συνέπειες για τους λαούς».

Η άρση του καμποτάζ τσάκισε τους εργαζόμενους

Εκτενή αναφορά έκανε ο βουλευτής του ΚΚΕ και στα επιχειρήματα που ακούστηκαν τα προηγούμενα χρόνια ότι η άρση του καμποτάζ, που επέφερε νέες ανατροπές, θα έδινε τάχα δουλειά σε περισσότερους ναυτεργάτες και θα είχε ευεργετικές επιδράσεις για τους επαγγελματίες της εστίασης και του τουρισμού που δραστηριοποιούνται κοντά σε homeport λιμάνια, δηλαδή λιμάνια εκκίνησης της κρουαζιέρας, και όχι ενδιάμεσους σταθμούς.

Ο Χρ. Κατσώτης παρατήρησε ότι «με την αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ και την κατάργηση του καμποτάζ σε όλες τις κατηγορίες καραβιών, με τον κανονισμό 3577/1992 και με τη σφραγίδα της σημερινής κυβέρνησης, όπως και των προηγούμενων, διώχθηκαν δεκάδες χιλιάδες Ελληνες ναυτεργάτες από τα καράβια. Αντικαταστάθηκαν με φθηνότερο εργατικό δυναμικό για την αύξηση των κερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Η μαζική ανεργία και η ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών υποβάθμισαν τους κανόνες ναυσιπλοΐας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Είναι γνωστά τα ατυχήματα που υπάρχουν. Οποιος ανατρέξει στις αποφάσεις των εφοπλιστικών ενώσεων θα διαπιστώσει ότι αυτούσιες οι εξωφρενικές αξιώσεις τους προωθούνται με νομοσχέδια, παρεμβάσεις, Ερωτήσεις και άλλα».

Οσο για τα «ευεργετήματα» που προσδοκούσαν οι τοπικές κοινωνίες γύρω από τα homeporting λιμάνια, ο Χρ. Κατσώτης είπε ότι μετά την άρση του καμποτάζ, «από τα 40 λιμάνια που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια, στα 9 οι αφίξεις όχι μόνο δεν αυξήθηκαν από το 2012, αλλά μειώθηκαν ακόμα και στο homeporting. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 είχαμε 1.569.921 επιβάτες transit και 532.470 homeporting. Το 2015 είχαμε 1.699.765 transit και 357.562 homeporting».

Κι αυτό επειδή «ο σχεδιασμός για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο της Ανατολικής Μεσογείου, με λιμάνια που θα αποτελούν homeport - φιλόδοξος στόχος για τους εφοπλιστές και γενικότερα για την ελληνική αστική τάξη - προσκρούει στην όξυνση των ανταγωνισμών και στη στρατηγική των μονοπωλιακών επιχειρήσεων, που κυριαρχούν στον κλάδο της κρουαζιέρας».

Ολα για τις ανάγκες του κεφαλαίου

Για την κατάργηση των «αντικινήτρων» που πρότεινε η ΝΔ και την οποία υπερασπίστηκε και η κυβέρνηση, ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε ότι «είναι στα σκαριά η κατάργηση της φορολόγησης των εφοπλιστών για τον εφοδιασμό με καύσιμα και την τροφοδοσία στα κρουαζιερόπλοια και η παραχώρηση λιμενικών υποδομών στα μονοπώλια της κρουαζιέρας, όπως υπόσχεται στους εφοπλιστές η κυβέρνηση και όπως απαιτεί η ΝΔ με την Επερώτησή της».

Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα ανέφερε την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και των άλλων δέκα μεγάλων λιμανιών, των αεροδρομίων και άλλων στρατηγικής σημασίας κλάδων στη βιομηχανία και την Ενέργεια, σε συνδυασμό με την ένταση της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης, που προωθείται με την καταστολή των εργατικών - λαϊκών αγώνων.

«Αυτή η πολιτική είναι αδιέξοδο», είπε, μεταξύ άλλων, ο Χρ. Κατσώτης και κατέληξε: «Ο μόνος δρόμος είναι αυτός της αντεπίθεσης των εργαζομένων και του λαού για την κάλυψη των απωλειών, τη διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών σ' έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης, με άλλη μορφή οργάνωσης της οικονομίας, όπου η ναυπηγοεπισκευή, η ναυτιλία, οι μεταφορές θα έχουν κοινωνικοποιηθεί και κάτω από τον Κεντρικό Σχεδιασμό της εργατικής εξουσίας, η ανάπτυξη θα υπηρετεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των καπιταλιστών».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ