Σάββατο 13 Μάη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Αντιλαϊκά μέτρα χωρίς τέλος για την ανάκαμψη του κεφαλαίου

Ξεκινάει τη Δευτέρα η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου με τα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα. Την αντιλαϊκή επίθεση χωρίς τέλος δείχνει και το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» (ΜΠΔΣ) που κατατίθεται μαζί

Eurokinissi

Με βάση εκκίνησης τα 4,2 δισ. ευρώ το χρόνο, κατά την πλήρη ανάπτυξή τους, ξεκινούν τα αντιλαϊκά μέτρα της «επόμενης μέρας», όπως αυτά ενσωματώνονται στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» (ΜΠΔΣ) 2018 - 2021, που κατατίθεται στη Βουλή ως συνοδευτικό προσάρτημα της αντιλαϊκής συμφωνίας και των μέτρων. Τη ίδια ώρα, κυβέρνηση και κουαρτέτο εξετάζουν τις τελευταίες λεπτομέρειες του εφαρμοστικού πολυνομοσχεδίου, η κατάθεση του οποίου στη Βουλή αναμένεται για σήμερα Σάββατο, σύμφωνα με την ενημέρωση που έγινε από τη γραμματεία της Βουλής στα κόμματα.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο αντιλαϊκός σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:

2017 - 2018: Ο νέος κύκλος κλιμάκωσης ξεκινά άμεσα με επίκεντρο τη διάλυση των κάθε είδους προνοιακών επιδομάτων που έχουν απομείνει για τη λαϊκή οικογένεια, με νέα αρχή τις παρεμβάσεις για το 2017 με περαιτέρω καρατομήσεις στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018, όπου, για την ώρα, προβλέπονται περικοπές προνοιακών επιδομάτων ύψους πάνω από 500 εκατ. ευρώ.

2019: Τα νέα αντιλαϊκά μέτρα για το 2019 προβλέπουν την καρατόμηση των συντάξεων (1% του ΑΕΠ ή τουλάχιστον 1,8 δισ.).

2020: Αλλα τόσα (ακόμη 1,8 δισ.) προβλέπονται με την περαιτέρω ενίσχυση της φοροληστείας από το 2020 ή ενδεχομένως και από το 2019, στην περίπτωση που δεν «πιάνονται» οι αντιλαϊκοί στόχοι.

Σε κάθε περίπτωση, η υπερπαραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το 2021, ενώ τα παζάρια συνεχίζονται παράλληλα και με το ζήτημα της διαχείρισης του κρατικού χρέους. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος για το 3,5% θα διατηρηθεί και για το 2022.

Σε μόνιμη «πρέσα» η Κοινωνική Ασφάλιση

Την ίδια ώρα, το ΜΠΔΣ προβλέπει την επιβολή πλαφόν στις κάθε είδους κρατικές δαπάνες, ενώ ταυτόχρονα οι ρυθμοί της σχετικής ανάκαμψης του ΑΕΠ προβλέπονται μεταξύ 2,6% και 2,2% ανάλογα με τη χρονιά.

Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από έκθεση του «Δημοσιονομικού Συμβουλίου», μέσω της οποίας έρχονται στη δημοσιότητα ορισμένα από τα μεγέθη του ΜΠΔΣ που θα κατατεθεί στη Βουλή.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, «οι κίνδυνοι για εκτροχιασμό των δημοσίων δαπανών εξακολουθούν να υφίστανται». Μάλιστα, σε μια ακόμη προαναγγελία για την περαιτέρω κατακρεούργηση των συντάξεων, πέρα και πάνω από αυτή που παρουσιάζει η κυβέρνηση, χαρακτηριστικά τονίζεται: «Σημαντικότερη πηγή ανησυχίας αποτελούν οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) και ειδικά το σκέλος που αφορά στη χρηματοδότηση του ΕΦΚΑ. Ειδικά για τις δαπάνες που αφορούν σε χρηματοδότηση των ΟΚΑ, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και δεν δικαιολογείται κανένας απολύτως εφησυχασμός».

Σύμφωνα με την έκθεση, «η επίτευξη του στόχου, σε συνδυασμό με μεγέθυνση άνω του 2% ετησίως, εξαρτάται δραστικά από τη συγκράτηση των δημοσίων δαπανών στα τρέχοντα επίπεδα και τη συνέχιση της υπερ-απόδοσης των δημοσίων εσόδων που καταγράφηκε από τις αρχές του 2016 και κατά τα τελευταία διαδοχικά τρίμηνα, παρά την προτεινόμενη αβεβαιότητα και τη σχετική στασιμότητα της οικονομικής δραστηριότητας».

Παράλληλα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σχετικά μεγάλοι ρυθμοί ανάκαμψης αναμένονται στον τομέα των επενδύσεων, που βέβαια είναι και το κυρίαρχο ζήτημα που βάζουν ο ΣΕΒ και τα άλλα τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου. Εν προκειμένω, προβλέπονται ρυθμοί ανάκαμψης μέχρι 12,1% για το 2019, αλλά με τάσεις υποχώρησης για τη συνέχεια.

Σε κάθε περίπτωση, η προσέλκυση νέων κερδοφόρων επενδύσεων στηρίζεται στην κλιμάκωση των ιδιωτικοποιήσεων, στη διοχέτευση πακτωλού ζεστού κρατικού χρήματος στους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, μέσω διακρατικών και κρατικών ενισχύσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για το 2019, όταν θα ξεκινήσει ο νέος κύκλος κατακρεούργησης των συντάξεων, θα απογειωθούν και τα εθνικά κονδύλια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), κατά 500 εκατ. ευρώ, πέρα βέβαια από τις ενισχύσεις μέσω των προγραμμάτων της ΕΕ.

Φοροληστεία με «πατέντα» απέναντι στο λαό

Η επιστροφή φόρου που ισχύει σήμερα, καρατομείται κατά 650 ευρώ, στη βάση της οποίας το βασικό αφορολόγητο όριο συρρικνώνεται στα 5.685 ευρώ, από 8.636 ευρώ σήμερα. Σε αυτό το πλαίσιο, η ενίσχυση της φοροληστείας στον ιδιωτικό τομέα (14 μισθοί) θα ξεκινά από εισοδήματα 406 ευρώ το μήνα.

Σε αυτό το πλαίσιο, το αφορολόγητο όριο για λαϊκά νοικοκυριά με 1 προστατευόμενο παιδί συρρικνώνεται στα 5.905 ευρώ από 8.864 ευρώ. Για παράδειγμα, στην περίπτωση ετήσιου εισοδήματος στα 8.500 ευρώ (αφορολόγητο μέχρι σήμερα), ο φόρος εισοδήματος θα φτάνει στα 570 ευρώ.

Σε περίπτωση ενεργοποίησης των «αντίμετρων» που διαφημίζει η κυβέρνηση με «μείωση» του συντελεστή στο 20% από 22%, η πρόσθετη επιβάρυνση για τον ίδιο φορολογούμενο θα φτάνει στα 519 ευρώ έναντι 570 χωρίς την ενεργοποίησή τους. Να σημειωθεί ότι η τυχόν ενεργοποίηση των «αντίμετρων» προϋποθέτει και την υπεραπόδοση των στόχων για τα πλεονάσματα και βέβαια σε αντιστοιχία με το ύψος της υπεραπόδοσης.

«Ασάφειες» για το κρατικό χρέος

Την ίδια ώρα, στο περιθώριο της Συνόδου του G-7 στο Μπάρι της Ιταλίας, συζητούνται ανάμεσα στην Ευρωζώνη και το ΔΝΤ τα ζητήματα που αφορούν στη διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους.

Οπως δήλωσε η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρ. Λαγκάρντ, «δεν έχει ακόμη προκύψει αρκετή σαφήνεια πάνω στο όλο θέμα, και έχουμε την ελπίδα ότι οι ευρωπαϊκές αρχές θα συνεχίσουν να εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ