Σάββατο 17 Δεκέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Μπαράζ αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων για αντιστροφή της επενδυτικής κατρακύλας

Ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζ. Κ. Γιούνκερ στο βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ, Ιούνης 2016

Eurokinissi

Ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζ. Κ. Γιούνκερ στο βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ, Ιούνης 2016
Με κεντρικό ζητούμενο τη δυναμική ανάκαμψη της καπιταλιστικής οικονομίας με νέες κερδοφόρες επενδύσεις εξελίσσονται οι κόντρες και ενδοαστικοί ανταγωνιστικοί, τόσο στο εσωτερικό των καπιταλιστικών κρατών όσο και συνολικά στην ΕΕ, γύρω από τα διάφορα μείγματα της αντιλαϊκής πολιτικής. Την ίδια ώρα, οι πολλαπλές αβεβαιότητες και οι «κίνδυνοι» που εκδηλώνονται στην Ευρωζώνη και στην παγκόσμια οικονομία, φέρνουν στην επιφάνεια τους ανταγωνισμούς ανάμεσα σε ιμπεριαλιστικά κέντρα, ενώ πλέον έντονες διαιρέσεις και ενδοαστικές κόντρες εμφανίζονται και στο εσωτερικό της ΕΕ.

Την ίδια ώρα, παρά τη διοχέτευση πακτωλού κεφαλαίων μέσω των προγραμμάτων «νομισματικής χαλάρωσης» από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τις ενισχύσεις από το λεγόμενο «επενδυτικό πακέτο - Γιούνκερ» και τους άλλους μηχανισμούς ενίσχυσης των ευρωπαϊκών μονοπωλίων, οι νέες επενδύσεις σε επίπεδο ΕΕ παραμένουν ακόμη και σήμερα σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που εμφανίζονταν πριν από την εκδήλωση της καπιταλιστικής κρίσης. Με βάση την επεξεργασία από την Τράπεζα της Ελλάδας, που δημοσιεύεται στην «ενδιάμεση έκθεση για τη νομισματική πολιτική»:

Οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου στην ΕΕ, διαμορφώθηκαν το 2015 στο 19,2% του ΑΕΠ, σχεδόν 3 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με το έτος 2007. Μάλιστα, σε ορισμένα κράτη η κατρακύλα των επενδύσεων ήταν ακόμη εντονότερη.

Στην ελληνική οικονομία, το 2015 υποχώρησαν στο 11,6% του ΑΕΠ, από 25% κατά μέσο όρο στην περίοδο 1999 - 2007. Εν προκειμένω, αυτός είναι ο λόγος, που ο ΣΕΒ εντοπίζει «επενδυτικό έλλειμμα», ύψους 100 δισ. ευρώ, προκειμένου να ανακάμψει η οικονομία, αφού θα επανέλθουν οι επενδύσεις, στα επίπεδα που υπήρχαν πριν από την εκδήλωση της κρίσης και πιο πάνω.

Ουσιαστικά, ενώ υπάρχει καταστροφή κεφαλαίων, οι ρυθμοί ανάκαμψης του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη και συνολικά στην ΕΕ παραμένουν ακόμη και σήμερα ισχνοί. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Τράπεζα της Ελλάδας, «μακροπρόθεσμα η απουσία ή υποτονικότητα των παραγωγικών επενδύσεων, αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρών επιπτώσεων στην παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, μέσω της απομείωσης του αποθέματος κεφαλαίου στην οικονομία».

Σύμφωνα με την «ενδιάμεση έκθεση» της ΤτΕ, στους παράγοντες που συνέβαλαν στην υποτονικότητα των επενδύσεων, αναφέρονται οι αρνητικές εξελίξεις σε κλάδους, όπου είχαν συσσωρευτεί «σημαντικές ανισορροπίες» (π.χ. κατασκευές σε Ισπανία, Ιρλανδία κ.ά.), στο τραπεζικό σύστημα, στα προγράμματα «δημοσιονομικής εξυγίανσης», που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των δημόσιων επενδύσεων, τον «κατακερματισμό της αγοράς κεφαλαίων», που δυσχεραίνει τη χρηματοδότηση ιδιωτικών επιχειρήσεων, σε ορισμένα κράτη - μέλη, καθώς επίσης και το «υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας, σχετικά με την πορεία της οικονομίας και την οικονομική πολιτική».

Την ίδια ώρα, βεβαίως, υπάρχουν λιμνάζοντα κεφάλαια αλλά δεν επενδύονται. Και αυτό, γιατί αφενός κάποια κράτη έχουν μεγάλα κρατικά χρέη και αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις (π.χ. Ιταλία, Γαλλία), άλλα κράτη ενώ μπορούν να το κάνουν (π.χ. Γερμανία) δεν προχωρούν λόγω επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας που επηρεάζει αρνητικά τις εξαγωγές.

Αβέβαιες προοπτικές, θολώνει η ανάκαμψη

«Η πολιτική αβεβαιότητα, η βραδεία ανάπτυξη εκτός ΕΕ και τα χαμηλά επίπεδα των παγκόσμιων εμπορικών συναλλαγών επηρεάζουν αρνητικά τις προοπτικές ανάπτυξης. Εξακολουθεί, επίσης, να ελλοχεύει ο κίνδυνος οι χαμηλές επιδόσεις της οικονομίας κατά τα τελευταία έτη να επιβραδύνουν την ανάπτυξη».

Τα παραπάνω επισημαίνει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις «Φθινοπωρινές Προβλέψεις 2016», ενώ όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «κατά τα προσεχή έτη, η ευρωπαϊκή οικονομία δεν θα είναι πλέον σε θέση να υπολογίζει στην έκτακτη στήριξη την οποία είχε από εξωτερικούς παράγοντες, όπως η πτώση των τιμών του πετρελαίου και η νομισματική υποτίμηση».

Μεταξύ άλλων, η έκθεση της Κομισιόν εστιάζει και στα παρακάτω:

-- Η αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ μειώθηκε περαιτέρω κατά τους τελευταίους μήνες και αναμένεται στο 3% για το 2016, το οποίο αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο από το 2009.

-- Η «υποτονικότητα» στο διεθνές εμπόριο, εκτός ΕΕ, επηρεάζει τις εξαγωγές της Ευρωζώνης, παρά την «ανθεκτικότητα» των εμπορικών συναλλαγών στο εσωτερικό της Ευρωζώνης.

-- Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ευρωζώνης (δοσοληψίες με άλλες αγορές) αναμένεται να μειωθεί στο πλαίσιο του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων.

Αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις στην υπηρεσία του κεφαλαίου

Σε αυτό το φόντο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει στοχευμένες αντιλαϊκές παρεμβάσεις με άξονες την παραπέρα κατεδάφιση των εργατικών - λαϊκών δικαιωμάτων, σε συνδυασμό με αναδιαρθρώσεις διευκόλυνσης επενδύσεων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών μονοπωλίων, καθώς και την αναβάθμιση της θέσης της ΕΕ στο πλαίσιο των εντεινόμενων ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών με άλλα ισχυρά καπιταλιστικά κέντρα.

Αποκαλυπτικές είναι οι προτεραιότητες της Κομισιόν για το 2017, μεταξύ των οποίων:

  • «Για την ενίσχυση της απασχόλησης, της ανάπτυξης και των επενδύσεων, θα προτείνουμε πρωτοβουλία για τους νέους, σχέδιο δράσης για την εφαρμογή της κυκλικής οικονομίας και νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο».

Σύμφωνα με πρόσφατα έγγραφα της Κομισιόν, ως ενδεικτικές παρεμβάσεις αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας (βλ. εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές), «στοχοθετημένες και σωστά σχεδιασμένες επιδοτήσεις μισθών και προσλήψεων» («ζεστό» κρατικό χρήμα στους εργοδότες), οι οποίες θα συνδυάζονται με τα «προγράμματα πρακτικής άσκησης και μαθητείας», «μέτρα κινητικότητας για τη σύνδεση δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας» κ.ά.

  • «Θα εκπονήσουμε ενδιάμεση επανεξέταση για την ψηφιακή ενιαία αγορά».

Η ψηφιακή ατζέντα είναι ενταγμένη στο λεγόμενο «επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ», που δίνει προτεραιότητα στην «άρση των φραγμών που εξακολουθούν να υπάρχουν σε όλους τους βασικούς τομείς υποδομών, όπως η Ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, τα ψηφιακά μέσα και οι μεταφορές, καθώς και των φραγμών στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών». Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, η ενιαία ψηφιακή αγορά θα μπορούσε να εισφέρει 415 δισ. ευρώ το χρόνο...

  • «Θα υλοποιήσουμε τη στρατηγική για την ενεργειακή ένωση, συνεχίζοντας τις προσπάθειες για τα οχήματα με χαμηλές εκπομπές και την κινητικότητα».

Ουσιαστικά, πρόκειται για τη διασφάλιση φτηνής Ενέργειας για τα ευρωπαϊκά μονοπώλια, ζήτημα που με τη σειρά του συνδέεται με τις διελεύσεις των αγωγών, την «ενεργειακή ασφάλεια» της ΕΕ κ.ά. Η στρατηγική της Κομισιόν για την «ενεργειακή ένωση» βασίζεται στους τρεις μακροχρόνιους στόχους της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ και συγκεκριμένα στην ασφάλεια εφοδιασμού, στην ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα.

  • «Θα οικοδομήσουμε βαθύτερη και δικαιότερη εσωτερική αγορά με την εφαρμογή της στρατηγικής για την ενιαία αγορά, της στρατηγικής της Ευρώπης για το διάστημα και του σχεδίου δράσης για την ένωση κεφαλαιαγορών, καθώς και την υποβολή προτάσεων για τη δικαιότερη φορολογία των εταιρειών».
  • «Θα παρουσιάσουμε ιδέες για τη μεταρρύθμιση της ΕΕ των 27 και την ενίσχυση της ΟΝΕ και θα προτείνουμε ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων».

Σύμφωνα με προηγούμενη πρόταση της Κομισιόν (Μάρτης 2016), «είναι σαφές ότι η μελλοντική επιτυχία της ζώνης του ευρώ εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από την αποτελεσματικότητα των εθνικών αγορών εργασίας και των συστημάτων Κοινωνικής Πρόνοιας και από την ικανότητα της οικονομίας να απορροφά τους κλυδωνισμούς και να προσαρμόζεται».

Επιπλέον, τονίζεται χαρακτηριστικά ότι «η ταχύτητα και η έκταση των αλλαγών που συντελούνται επί του παρόντος στον κόσμο της εργασίας, σε συνδυασμό με τις δημογραφικές τάσεις, μεταβάλλουν περαιτέρω τους όρους εργασίας»...

  • «Για την ενίσχυση του ρόλου της Ευρώπης ως παγκόσμιου παράγοντα, θα παρουσιάσουμε σχέδιο δράσης ευρωπαϊκής άμυνας, περιλαμβανομένου ενός ευρωπαϊκού ταμείου άμυνας, και η Επιτροπή και η Υπατη Εκπρόσωπος θα εγκρίνουν τη στρατηγική της ΕΕ για τη Συρία και θα εφαρμόσουν τη συνολική στρατηγική της ΕΕ και την εταιρική σχέση Αφρικής - ΕΕ».

Τα παραπάνω έρχονται να «κουμπώσουν» με τη λεγόμενη «έκθεση των 5 προέδρων» (Κομισιόν, ΕΚΤ, Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Γιούρογκρουπ), η οποία αφορά στην περαιτέρω εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης (ΟΝΕ) και σηματοδοτεί την ενίσχυση των μέτρων δημοσιονομικής εποπτείας και των μνημονίων διαρκείας που επιβάλλονται σε όλους τους ευρωπαϊκούς λαούς, ανεξάρτητα από δανειακές συμβάσεις και μηχανισμούς στήριξης.


Α.Σ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Οξύνονται οι ανταγωνισμοί, πολλαπλασιάζονται οι «κίνδυνοι» και οι αβεβαιότητες(2017-02-18 00:00:00.0)
Ενδοαστική διαπάλη με φόντο τις υποτονικές επενδύσεις(2016-11-19 00:00:00.0)
«Κίνδυνοι» για την ανάκαμψη εν μέσω μονοπωλιακών ανταγωνισμών(2016-09-09 00:00:00.0)
Με γενικό μπούσουλα τις αναδιαρθρώσεις για την ανάκαμψη του κεφαλαίου(2016-05-19 00:00:00.0)
Οι εξελίξεις στην οικονομία της Ευρωζώνης, το ΔΝΤ και η Ελλάδα(2015-05-10 00:00:00.0)
Η καπιταλιστική ανάπτυξη συνεχίζει να είναι ζητούμενο αφού η στασιμότητα επιμένει(2015-01-04 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ