Πέμπτη 17 Νοέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ - «ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ» 2017
Αβεβαιότητες και «εναλλακτικά μείγματα» αντιλαϊκής πολιτικής στην υπηρεσία του κεφαλαίου

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ

Copyright 2016 The Associated

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ
«Η ανάκαμψη όμως είναι πολύ αργή και η αβεβαιότητα μεγάλη. Εχουμε μια μοναδική ευκαιρία, αλλά και καθήκον να ενεργήσουμε, και πρέπει να το κάνουμε τώρα».

Αυτό τόνισε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζ. Κ. Γιούνκερ, παρουσιάζοντας τη «Φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου», με την οποία ξεκινά ο κύκλος των ενισχυμένων δημοσιονομικών ελέγχων και της γενικότερης εποπτείας στις οικονομικές εξελίξεις στα κράτη - μέλη της ΕΕ, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ευρωζώνη, για το έτος 2017. Ουσιαστικά πρόκειται για τα μνημόνια διαρκείας απέναντι στους ευρωπαϊκούς λαούς, ενώ να σημειωθεί ότι στην εν λόγω διαδικασία δεν υπάγεται το ελληνικό κράτος, καθώς εντάσσεται στο μηχανισμό της χρηματοπιστωτικής στήριξης μέσω του 3ου μνημονίου με την Ευρωζώνη.

Οι γενικές προτεραιότητες της πολιτικής για το 2017 εστιάζουν στη διαμόρφωση του κατάλληλου μείγματος της αντιλαϊκής πολιτικής, ανάλογα και με τη φάση του οικονομικού κύκλου και της δημοσιονομικής κατάστασης που επικρατεί σε καθένα από τα κράτη - μέλη της λυκοσυμμαχίας, ταυτόχρονα και σε συνδυασμό με την ενιαία στρατηγική, με τη γενικευμένη κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων που κρίνονται αναγκαίες στην προοπτική της ανάκαμψης του ευρωπαϊκού κεφαλαίου και της προσέλκυσης κερδοφόρων επενδύσεων. Οπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Ζ. Κ. Γιούνκερ, «το κάθε κράτος - μέλος πρέπει να συμβάλει ανάλογα: όσοι έχουν τη δυνατότητα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο, ενώ όσοι διαθέτουν μικρότερα δημοσιονομικά περιθώρια θα πρέπει να εξακολουθήσουν τις μεταρρυθμίσεις και τη φιλοαναπτυξιακή δημοσιονομική εξυγίανση».

Δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού

Προδιαγράφοντας τις νέες κρατικές ενισχύσεις προς τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους της Ευρωζώνης, ο Ζ. Κ. Γιούνκερ επισήμανε: «Για τη ζώνη του ευρώ, ειδικότερα, αυτό συνεπάγεται μια πιο επεκτατική πολιτική για να δοθεί ώθηση στην οικονομία». «Η Επιτροπή συστήνει δημοσιονομική επέκταση έως και 0,5% του ΑΕΠ το 2017 για τη ζώνη του ευρώ στο σύνολό της. Αυτό αναμένεται να συμβάλει σε ένα ισορροπημένο μείγμα πολιτικής για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση της ανάκαμψης», σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Κομισιόν. Το πώς αυτό θα εφαρμοστεί, δίνεται με την ίδια την έκθεση. Δείχνει επομένως αναζήτηση χαλάρωσης, έστω και διαφορετικής για κάθε κράτος - μέλος, ιδιαίτερα στο δείκτη των ελλειμμάτων, με την προσδοκία δημοσίων επενδύσεων μήπως ξεκολλήσουν από την αδύναμη ανάκαμψη. Το τι θα καταφέρουν μένει να το δούμε. Βεβαίως, θα ωφεληθεί απ' αυτό αποκλειστικά το κεφάλαιο.

Ετσι, την ίδια ώρα, στην έκθεση της Κομισιόν τονίζεται ότι «η Ευρώπη βιώνει μια εύθραυστη, πλην όμως ανθεκτική ανάκαμψη, με έντονο το στοιχείο της δημιουργίας θέσεων εργασίας», ενώ βέβαια «δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού». Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, «ορισμένοι από τους ευνοϊκούς παράγοντες που στήριζαν μέχρι σήμερα την ανάκαμψη εξασθενούν», ενώ «τα προβλήματα που κληροδότησε η κρίση, ιδίως οι κοινωνικές επιπτώσεις, τα υψηλά επίπεδα δημόσιου και ιδιωτικού χρέους και το μερίδιο των μη εξυπηρετούμενων δανείων εξακολουθούν να είναι έντονα».

Με βάση και τα παραπάνω, η Κομισιόν φαίνεται να αποσύρει τον προηγούμενο στόχο για «μέτριο δημοσιονομικό περιορισμό», στο σύνολο της Ευρωζώνης για τα έτη 2017 και 2018: «Λαμβανομένων υπόψη αφενός της ανάγκης να διατηρηθεί η ανάκαμψη και αφετέρου της γενικότερης αβεβαιότητας που επικρατεί σήμερα, δεν θα ήταν σκόπιμο να υιοθετηθεί ένας τέτοιος δημοσιονομικός προσανατολισμός», τονίζεται στην έκθεση.

Σε αυτό το πλαίσιο, αν και αναφέρονται συνολικά στην Ευρωζώνη, είναι φανερό το γεγονός ότι «δείχνουν» προς την πλευρά της Γερμανίας και άλλων κρατών, με υψηλά εμπορικά πλεονάσματα και σχετικά χαμηλά κρατικά χρέη, τους οποίους καλούν να προχωρήσουν σε αύξηση των δαπανών για νέες κερδοφόρες επενδύσεις.

Σύμφωνα με την Κομισιόν:

-- Τα κράτη - μέλη που υπερβαίνουν τους δημοσιονομικούς στόχους τους θα πρέπει να αξιοποιούν τα δημοσιονομικά τους περιθώρια «για τη στήριξη της εγχώριας ζήτησης και των ποιοτικών επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών, ως μέρους του επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη».

-- Τα κράτη - μέλη που χρειάζονται περαιτέρω δημοσιονομικές προσαρμογές στο πλαίσιο του προληπτικού σκέλους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, πρέπει να φροντίζουν να συμμορφώνονται συνολικά με τις απαιτήσεις του.

-- Τα κράτη - μέλη που υπάγονται στο διορθωτικό σκέλος του Συμφώνου, οφείλουν να διασφαλίζουν την έγκαιρη διόρθωση των υπερβολικών ελλειμμάτων τους, μεταξύ άλλων με την παροχή περιθωρίων ασφαλείας για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων.

«Ευέλικτη» εργασία στην υπηρεσία του κεφαλαίου

Την ίδια ώρα, η Κομισιόν προδιαγράφει και τα επόμενα χτυπήματα στα Εργασιακά, με βάση και τις περιβόητες «βέλτιστες πρακτικές» της ΕΕ. Οπως τονίζεται στην έκθεση, «εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών - μελών όσον αφορά την απασχόληση και τα κοινωνικά αποτελέσματα». Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την Κομισιόν, τα «υψηλά επίπεδα ανισότητας μειώνουν τα οικονομικά αποτελέσματα, καθώς και το δυναμικό για βιώσιμη ανάπτυξη».

Σε συνοδευτικό παράρτημα της έκθεσης αναφέρονται σε αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, όπως:

Αλλαγές στη νομοθεσία για την προστασία της απασχόλησης με στόχο αξιόπιστες ρυθμίσεις, που παρέχουν ευελιξία και ασφάλεια στους εργαζόμενους και τους εργοδότες.

Σύγχρονα και κατάλληλα συστήματα κοινωνικής προστασίας, που υποστηρίζουν αυτούς που έχουν ανάγκη. Πρόκειται για τη συρρίκνωση των προνοιακών επιδομάτων, ζήτημα που συζητείται και στο πλαίσιο των συνεννοήσεων συγκυβέρνησης - κουαρτέτου.

Δείχνοντας στην κατεύθυνση μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών της εργοδοσίας, επισημαίνεται πως η μετατόπιση της φορολογίας από την εργασία, ιδίως για τα άτομα με χαμηλά εισοδήματα, και η διασφάλιση δίκαιων φορολογικών συστημάτων μπορούν να βελτιώσουν τα αποτελέσματα της αγοράς εργασίας.

Ελεγχοι στους κρατικούς προϋπολογισμούς

Σε ό,τι αφορά τους κρατικούς προϋπολογισμούς για το 2017, για τα κράτη - μέλη που ελέγχονται για υπερβολικά ελλείμματα, μεταξύ άλλων, επισημαίνονται:

Για τη Γαλλία, διαπιστώνεται ότι συμμορφώνεται σε γενικές γραμμές με τις απαιτήσεις του Συμφώνου Σταθερότητας. Ωστόσο, παρατηρείται ότι οι δημοσιονομικές προσπάθειες είναι αισθητά χαμηλότερες από τις συνιστώμενες και ότι δεν θα επιτευχθεί διατηρήσιμη διόρθωση το 2018.

Για την Ισπανία, διαπιστώνεται ότι υπάρχει κίνδυνος μη συμμόρφωσης για το 2017. Μολονότι αναγνωρίζεται ότι οι προβλέψεις αυτές βασίζονται στην παραδοχή της αμετάβλητης πολιτικής, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Επιτροπής για το 2017 δεν θα επιτευχθούν ούτε ο ενδιάμεσος στόχος για το ονομαστικό έλλειμμα, ούτε η συνιστώμενη δημοσιονομική προσπάθεια.

Για την Πορτογαλία, διαπιστώνεται κίνδυνος μη συμμόρφωσης για το 2017, ωστόσο «οι κίνδυνοι φαίνεται να είναι περιορισμένοι υπό την προϋπόθεση ότι θα ληφθούν τα αναγκαία δημοσιονομικά μέτρα».

Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πρέπει να ανασταλούν οι διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος για Πορτογαλία και Ισπανία, ενώ αποσύρεται η πρόταση για την αναστολή της χρηματοδότησής τους από τα «επενδυτικά ταμεία» της ΕΕ, δηλαδή η τιμωρία τους.

Εξι κράτη (Βέλγιο, Ιταλία, Κύπρος, Λιθουανία, Σλοβενία, Φινλανδία) ενέχουν κίνδυνο μη συμμόρφωσης για το 2017. Η εν λόγω κατηγορία αφορά κράτη που βρίσκονται στη διαδικασία του «προληπτικού σκέλους» του Συμφώνου Σταθερότητας.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ