Κυριακή 4 Σεπτέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
«Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!»

Εκδοση του «Οδηγητή» και της «Σύγχρονης Εποχής» που επιμελήθηκε η Ιδεολογική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ σε συνεργασία με το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Το εξώφυλλο της έκδοσης
Το εξώφυλλο της έκδοσης
Η έκδοση του «Οδηγητή» και της «Σύγχρονης Εποχής» «Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!» είναι συλλογή κειμένων που επιμελήθηκε η Ιδεολογική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ σε συνεργασία με το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ. Απευθύνεται σε νέους, φοιτητές, σπουδαστές, επιστήμονες, αλλά και σε ένα ευρύ αναγνωστικό κοινό που δεν συμβιβάζεται μέσα στα πλαίσια της ζωής που ορίζει ο καπιταλισμός, που βλέπει την απόσταση ανάμεσα στη ζωή του σήμερα και τις τεράστιες δυνατότητες για την ικανοποίηση των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών.

Η επιστημονική γνώση όπλο στην πάλη για την απελευθέρωση από την ταξική εκμετάλλευση

Μέσα από την επιλογή μιας σειράς κειμένων που αφορούν από τους θεμελιωτές της επαναστατικής θεωρίας όπως οι Φ. Ενγκελς και Β. Ι. Λένιν, άλλους κομμουνιστές διανοητές, αλλά και προοδευτικούς ριζοσπάστες επιστήμονες, η έκδοση επιχειρεί να συμβάλει στην καλλιέργεια πρωτοπόρας και μαχητικής στάσης απέναντι στη γνώση και τη μόρφωση, στην αντιμετώπισή της ως εφόδιο, ως όπλο στον αγώνα για μια κοινωνία που αντιστοιχεί στις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες, τη σοσιαλιστική - κομμουνιστική κοινωνία. Επιδιώκει να αναδείξει ότι για το κομμουνιστικό κίνημα, το ζήτημα της μόρφωσης όπως και της επιστημονικής γνώσης είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, τόσο για την ικανότητα διεξαγωγής του αγώνα ενάντια στον καπιταλισμό όσο και για την οικοδόμηση της νέας, σοσιαλιστικής κοινωνίας. Επιδιώκει, ακόμα, να τονίσει τη στενή σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στην κομμουνιστική ιδεολογία και την επιστημονική γνώση, μιας και η επαναστατική κοσμοθεωρία του κομμουνιστικού κινήματος, ο μαρξισμός - λενινισμός, δεν είναι απλά μια «άποψη» για το πώς θα μπορούσε να είναι η κοινωνία, αλλά στηρίζεται στην επιστήμη, στη γνώση των νόμων κίνησης της ανθρώπινης κοινωνίας που τεκμηριώνει την κομμουνιστική προοπτική.

Η ίδια η εμφάνιση και ανάπτυξη του μαρξισμού ήταν αποτέλεσμα ό,τι πιο πρωτοπόρου είχε δημιουργήσει η ανθρώπινη επιστημονική και φιλοσοφική σκέψη μέχρι το 19ο αιώνα. Ο μαρξισμός αποτέλεσε μια πραγματική επανάσταση στην πορεία της ανθρώπινης σκέψης, μια επαναστατική θεωρία που αποτελεί υλική δύναμη για την εργατική τάξη, καθώς τεκμηριώνει τη δυνατότητα ανατροπής του καπιταλισμού και οικοδόμησης μιας ανώτερης κοινωνίας, της κομμουνιστικής.

Η επαναστατική κοσμοθεωρία του μαρξισμού - λενινισμού παραμένει επίκαιρη και αξεπέραστη γιατί δεν είναι ένα «δόγμα», αλλά αντίθετα αναπτύσσεται, αφού αναπτύσσεται, αλλάζει, κινείται και η ίδια η πραγματικότητα που μελετά. Αυτό το απαράμιλλο πλεονέκτημα οφείλεται στο ότι φιλοσοφικό υπόβαθρο του μαρξισμού - λενινισμού είναι ο διαλεκτικός υλισμός, ο οποίος αντιλαμβάνεται τα πράγματα στην κίνηση και ανάπτυξή τους. Η διαλεκτική υλιστική αντίληψη ως φιλοσοφικό, μεθοδολογικό υπόβαθρο δίνει τη δυνατότητα ερμηνείας των σύνθετων φαινόμενων της υλικής πραγματικότητας που μας περιβάλλει, φυσικών και κοινωνικών, αποτελεί μέθοδο αντίληψης και επιστημονικής εργασίας που μπορεί να στηριχτεί η ανάπτυξη κάθε επιμέρους επιστήμης, μαζί βέβαια με την κοπιώδη προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί για την κατάκτηση των γνώσεων του κάθε ξεχωριστού επιστημονικού πεδίου.

Επιστήμη στην υπηρεσία του κεφαλαίου ή των λαϊκών συμφερόντων;

Η επιστήμη, όμως, δεν αναπτύσσεται γενικά «ουδέτερα», αλλά στο πλαίσιο της δοσμένης σε κάθε ιστορική φάση κοινωνίας, σήμερα στο πλαίσιο της καπιταλιστικής εκμεταλλευτικής κοινωνίας. Στις σημερινές συνθήκες οικονομικής, πολιτικής και ιδεολογικής κυριαρχίας της αστικής τάξης, η επιστήμη και το ίδιο το επιστημονικό δυναμικό βρίσκονται υποταγμένα στους σκοπούς της. Για παράδειγμα, ενώ υπάρχει τεράστια πρόοδος και ανάπτυξη των φυσικών, πολυτεχνικών, ιατρικών κ.ά. επιστημών, αυτή αξιοποιείται στην κατεύθυνση που εξυπηρετεί την καπιταλιστική κερδοφορία. Η επιστημονική έρευνα χρηματοδοτείται και προσανατολίζεται από το αστικό κράτος με βάση τα γενικά συμφέροντα της αστικής τάξης, γίνεται με σκοπό και κίνητρο το καπιταλιστικό κέρδος και όχι με σκοπό την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών, την οργανωμένη, σχεδιασμένη και καθολική αξιοποίηση των επιτευγμάτων και των κατακτήσεων της επιστήμης προς όφελος της μεγάλης πλειοψηφίας των εργαζομένων. Αντίστοιχα συμβαίνει και με την ανάπτυξη των κοινωνικών επιστημών (οικονομική, ιστορική κ.ά.) στα αστικά πλαίσια, η οποία ισχυροποιεί την τάση να μετατρέπονται όλο και περισσότερο σε μια «απολογητική» του καπιταλισμού, να δένονται όλο και πιο ασφυκτικά με το περιεχόμενο των ιδεολογικών μηχανισμών της αστικής τάξης, ιδιαίτερα της αστικής εκπαίδευσης.

Στις μέρες μας, οι δεκάδες χιλιάδες νέοι που φοιτούν σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, οι χιλιάδες νέοι που κάνουν μεταπτυχιακές και διδακτορικές διατριβές, αντικειμενικά, έστω κι αν δεν συνειδητοποιείται σαν τέτοιο, μπαίνουν μπροστά στο ερώτημα: «κάτω από ποιους σκοπούς θα εντάξω τις γνώσεις μου, ποια ιδανικά θα εξυπηρετήσω με την επιστήμη μου;». Η μεγάλη πλειοψηφία σήμερα χρησιμοποιεί τις επιστημονικές της γνώσεις στο πλαίσιο της λειτουργίας του συστήματος, μέσα στο πλαίσιο που καθορίζει η κυρίαρχη σκέψη, από τη σκοπιά του καπιταλισμού. Δεν μπορεί να δει πέρα από τον καπιταλιστικό «ορίζοντα», βλέπει τη διέξοδο στον ατομικό δρόμο, στο κυνήγι μιας καριέρας ή στη λεγόμενη «επιχειρηματικότητα».

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ προβάλλουμε το σύνθημα «Επιστήμη στην υπηρεσία του λαού και της εξουσίας του». Σε αυτή την κατεύθυνση καλλιεργούμε τη διαμόρφωση μιας ασυμβίβαστης στάσης εναντίωσης στα συμφέροντα της αστικής τάξης, τη διαμόρφωση πρωτοπόρας στάσης απέναντι στη μόρφωση και τη γνώση, που να συμβάλει ώστε όλο και περισσότεροι νέοι που κατάγονται από τα εργατικά - λαϊκά στρώματα να κερδίζονται στον αγώνα για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό. Σε αυτό το πλαίσιο χρειάζεται να αναδειχθεί πως η «δίψα» για δημιουργία που νιώθει κάποιος που ασχολείται με την επιστημονική έρευνα, η θέληση για την κατάκτηση και ανάπτυξη της γνώσης, για συμβολή μέσω της επιστήμης στην κοινωνία, χαρακτηριστικά που πρέπει όντως να έχει ένας νέος επιστήμονας, μπορούν να απελευθερωθούν ολοκληρωμένα και να έχουν καθολικά θετική επίδραση μόνο στο πλαίσιο μίας άλλης κοινωνίας. Η επιστήμη θα αναπτυχθεί ολόπλευρα μόνο όταν απαλλαγεί από τα δεσμά του καπιταλιστικού κέρδους, όταν μπει στην υπηρεσία της κοινωνίας για την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών, στο σοσιαλισμό - κομμουνισμό. Οι τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα και που διαρκώς αναπτύσσονται από την επιστήμη και την τεχνολογική έρευνα, αποδεικνύουν πως υπάρχουν όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις και δυνατότητες για να ζήσει η ανθρωπότητα πολύ καλύτερα. Η άνοδος της παραγωγικότητας της εργασίας μπορεί να αξιοποιηθεί για επίτευξη ανώτερου βιοτικού επιπέδου, μπορεί να μειώσει τον εργάσιμο χρόνο για τους εργαζόμενους, να δώσει τη δυνατότητα σε κάθε μέλος της κοινωνίας να αναπτύσσει ολόπλευρα τις ικανότητές του.

Η σοσιαλιστική - κομμουνιστική κοινωνία, στο έδαφος της κοινωνικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής, θα μπορέσει με τον Κεντρικό Σχεδιασμό να αναπτύξει όλους τους επιστημονικούς κλάδους, την έρευνα, τις τεχνολογικές εφαρμογές, ώστε να καλυφθούν σε ολοένα και υψηλότερο βαθμό οι ανάγκες των εργαζομένων.

«Τροφή» για σκέψη, μελέτη και δράση

Αυτά και άλλα ζητήματα επιχειρεί να «φωτίσει» η έκδοση, χωρίς βέβαια να έχει στόχο να εξαντλήσει όλο το εύρος και το βάθος αυτών των σημαντικών θεμάτων.

Τα κείμενα που περιλαμβάνονται στην έκδοση είναι:

-- «Οι φυσικές επιστήμες στον κόσμο των πνευμάτων», άρθρο του Φ. Ενγκελς.

-- «Τα καθήκοντα των Ενώσεων Νεολαίας», ομιλία του Β. Ι. Λένιν στο 3ο Πανρωσικό Συνέδριο της Κομμουνιστικής Ενωσης Νεολαίας της Ρωσίας (Κομσομόλ).

-- Οι ομιλίες του κομμουνιστή επαναστάτη Τσε Γκεβάρα στους φοιτητές των πανεπιστημίων της Κούβας.

-- «Η νεολαία πρέπει να κατακτήσει την επιστήμη», απόσπασμα του λόγου του Ι. Β. Στάλιν στο 8ο Συνέδριο της Λενινιστικής Κομμουνιστικής Οργάνωσης Νεολαίας (Κομσομόλ).

-- «Ποιοι δρόμοι ανοίγονται μπροστά στους νέους», επιστολή του κομμουνιστή παιδαγωγού και καθηγητή Δημήτρη Γληνού.

-- Γράμματα του Δ. Γληνού προς τους μαθητές του, όταν ο ίδιος ήταν φυλακισμένος από το αστικό κράτος για την κομμουνιστική του δράση.

-- «Γιατί σοσιαλισμός;», άρθρο του μεγάλου θεωρητικού φυσικού Αλμπερτ Αϊνστάιν.

-- «Ο Καρλ Μαρξ και ο κοινωνικός ρόλος της επιστήμης», άρθρο του Σοβιετικού πανεπιστημιακού Γιούρι Ζντάνοφ.

-- «Η εμπορευματοποίηση της επιστήμης», κείμενο των Αμερικανών μαρξιστών βιολόγων R. Levins και R. Lewontin.

Επιπρόσθετα, ανάμεσα στα ιδεολογικά, πολιτικά και επιστημονικά κείμενα παρεμβάλλονται και έργα μεγάλων κομμουνιστών καλλιτεχνών όπως του Μπέρτολτ Μπρεχτ και του Ναζίμ Χικμέτ, που με την «κοφτερή» και βαθιά τους γραφή δίνουν σημαντικές πλευρές αυτών των ζητημάτων.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ