Κυριακή 7 Αυγούστου 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΣΙΑ - ΕΙΡΗΝΙΚΟΣ
Η «προσήλωση» των ΗΠΑ θα δυναμώσει

Εκθεση που συντάχθηκε για λογαριασμό του αμερικανικού Πενταγώνου επισημαίνει τα «διαρκή συμφέροντα» που έχει η χώρα στην περιοχή

16 Απρίλη 2016: Ινδονήσιοι εργάτες κουβαλούν θείο, βγαίνοντας από κρατήρα ηφαιστείου, στα 9.000 πόδια πάνω από τη θάλασσα, για ένα μεροκάματο 10 δολαρίων. Ετσι πλουτίζουν τα μονοπώλια που κοντράρονται για μια καλή θέση στην περιοχή
16 Απρίλη 2016: Ινδονήσιοι εργάτες κουβαλούν θείο, βγαίνοντας από κρατήρα ηφαιστείου, στα 9.000 πόδια πάνω από τη θάλασσα, για ένα μεροκάματο 10 δολαρίων. Ετσι πλουτίζουν τα μονοπώλια που κοντράρονται για μια καλή θέση στην περιοχή
Η συγκέντρωση υπερσύγχρονων οπλικών συστημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού (βλ. απόφαση ΗΠΑ - Ν. Κορέας για την εγκατάσταση του αντιπυραυλικού THAAD στο όνομα της «βορειοκορεατικής απειλής»), όπως και η όξυνση των εντάσεων που πυροδοτούν οι εδαφικές διαφορές, με πιο χαρακτηριστικές αυτές μεταξύ Κίνας και άλλων κρατών που «βρέχονται» από τη Νότια Κινεζική Θάλασσα, αναδεικνύουν τα ισχυρά μονοπωλιακά συμφέροντα που κοντράρονται για τον έλεγχο μιας «ζώνης» γεμάτης φυσικό πλούτο αλλά και μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας.

Εκθεση που συντάχθηκε τον Ιούλη του 2015 για λογαριασμό του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, με τίτλο «Ασία - Ειρηνικός: Στρατηγική για τη Θαλάσσια Ασφάλεια», σημείωνε χαρακτηριστικά:

  • Τα 8 από τα 10 πιο πολυσύχναστα λιμάνια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του πλανήτη βρίσκονται στην περιοχή Ασίας - Ειρηνικού.
  • Σχεδόν το 30% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου πραγματοποιείται κάθε χρόνο μέσω της Νότιας Κινεζικής Θάλασσας (Ν.Κ.Θ.). Σε αυτό περιλαμβάνονται και εμπορεύματα συνολικής αξίας 1,2 τρισ. δολαρίων, που είναι δεσμευμένα για λογαριασμό των ΗΠΑ.
  • Σχεδόν τα 2/3 των παγκόσμιων ποσοτήτων πετρελαίου που διακινούνται από θαλάσσιους δρόμους περνούν από τον Ινδικό Ωκεανό στον Ειρηνικό.
  • Μόνο από τα Στενά της Μάλακα (μεταξύ Μαλαισίας και Ινδονησίας) περνούν καθημερινά πάνω από 15 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου (σύμφωνα με στοιχεία του 2014).

Είναι δηλαδή λογικό κάθε ιμπεριαλιστική δύναμη να ενδιαφέρεται να διασφαλίσει μια άξια «παρουσία» στην περιοχή, στρατιωτική, διπλωματική, οικονομική, ώστε να υπερασπιστεί τους σχεδιασμούς και τα συμφέροντα των μονοπωλίων που εκπροσωπεί. Γι' αυτό και η ίδια έκθεση τόνιζε: «Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν διαρκή συμφέροντα στην περιοχή, που αφορούν την οικονομία αλλά και την ασφάλειά τους. Και καθώς η περιοχή - που εκτείνεται από τον Ινδικό και μέσω της Ανατολικής και της Νότιας Κινεζικής Θάλασσας καταλήγει στον Ειρηνικό - είναι κυρίως θαλάσσια, αποδίδουμε μεγάλη σημασία στη διατήρηση της θαλάσσιας ειρήνης και ασφάλειας».

Βεβαίως, όταν οι ιμπεριαλιστές μιλούν για θαλάσσια ειρήνη και ασφάλεια εννοούν την ανάγκη να παρεμποδιστούν η κυριαρχία αντίπαλης δύναμης, η δυναμική εμφάνιση άλλων που μπορεί να διαταράξει ισορροπίες και να φέρει ανακατατάξεις επικίνδυνες για τα δικά τους κεκτημένα. Από αυτήν τη σκοπιά, η Ουάσιγκτον εκφράζει τη σφοδρή ενόχλησή της για τη ραγδαία ανανέωση της στρατιωτικής μηχανής της Κίνας, την ενίσχυση της παρουσίας της σε περιοχές όπως η Ν.Κ.Θ., την κινεζική αμφισβήτηση διεκδικήσεων άλλων χωρών της περιοχής. Από την ίδια σκοπιά, ανώτατοι στρατιωτικοί των ΗΠΑ διαμηνύουν διαρκώς ότι οι δυνάμεις τους θα πλέουν και θα πετούν «όπου αυτό απαιτούν τα συμφέροντά τους», προχωρώντας μέχρι και σε στρατιωτικές περιπολίες στη Νότια Κινεζική Θάλασσα.

Προστάτες της «ελευθερίας των θαλασσών»

Αλλωστε, η έκθεση για το Πεντάγωνο εξηγεί χωρίς περιστροφές:

«Η ελευθερία των θαλασσών (...) περιλαμβάνει κάτι περισσότερο από την απλή ελευθερία εμπορικών πλοίων να διασχίσουν διεθνή ύδατα. Αν και δεν είναι όρος που έχει οριστεί βάσει του διεθνούς δικαίου, το υπουργείο χρησιμοποιεί τον όρο "ελευθερία των θαλασσών" για να περιγράψει όλα τα δικαιώματα, τις ελευθερίες και τις έννομες χρήσεις του θαλάσσιου και του εναέριου χώρου που αναγνωρίζει το διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένης και της χρήσης τους από στρατιωτικά πλοία και αεροσκάφη. Η ελευθερία των θαλασσών είναι έτσι ουσιώδης για να διασφαλιστεί η πρόσβαση σε περίπτωση κρίσης. Συγκρούσεις και καταστροφές μπορούν να απειλήσουν τα συμφέροντα των ΗΠΑ και των συμμάχων και εταίρων μας στην περιοχή. Το υπουργείο Αμυνας δεσμεύεται για τη διασφάλιση ανοιχτής και ελεύθερης πρόσβασης στη θάλασσα για να προστατέψει τη σταθερή οικονομική τάξη, που έχουν υπηρετήσει όλα τα έθνη της περιοχής τόσο καλά για πολύ καιρό, και να διατηρήσει την ικανότητα των αμερικανικών (στρατιωτικών) δυνάμεων να απαντήσουν εφόσον χρειαστεί».

Δηλαδή, η Ουάσιγκτον εξηγεί καθαρά και ξάστερα ότι σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου οξύνονται σφοδρά οι ανταγωνισμοί και τα δεδομένα αλλάζουν διαρκώς και για τα αμερικανικά μονοπώλια, κατά κλάδο αλλά και κατά περιφέρεια, ιεραρχεί ψηλά την «ικανότητά» της να μπορεί να «απαντήσει» και στρατιωτικά, σε περίπτωση μιας «κρίσης». Να μπορεί να έχει «πρόσβαση» στην περιοχή, πληρώντας τις προϋποθέσεις που θα της προσφέρουν ασφαλώς συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των άλλων, και γι' αυτό φροντίζει να ενισχύει στρατιωτικές συνεργασίες της στην περιοχή (π.χ. με Ιαπωνία, Φιλιππίνες), αλλά και να στερεώνει δεσμούς μέσα και από οικονομικές συμμαχίες (βλ. την πρώτη Σύνοδο ΗΠΑ - Ενωσης Κρατών Νοτιοανατολικής Ασίας που οργανώθηκε πριν από αρκετούς μήνες).


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ