Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται η αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας των δήμων στην είσπραξη των ίδιων εσόδων. Θα επιχειρηθεί, δηλαδή, να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες είσπραξης των οφειλών των λαϊκών στρωμάτων που στενάζουν σε συνθήκες κρίσης. Επίσης, τίθεται επιτακτικά το ζήτημα της «στροφής» της Τοπικής Διοίκησης στην ενίσχυση και διασύνδεσή της με την κοινωνική οικονομία και την κοινωνική επιχειρηματικότητα, η οποία θα αναλάβει δράση και στο κοινωνικό έργο των δήμων, «βοηθώντας» έτσι στην αποδόμηση του όποιου έργου πρόνοιας ασκούν σήμερα οι δήμοι. Προκρίνεται, επίσης, η υιοθέτηση από τους δήμους εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης πέρα από το ΕΣΠΑ, κυρίως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το «πακέτο Γιούνκερ», καθώς επίσης και η θεσμοθέτηση νέων ανταποδοτικού χαρακτήρα εσόδων. Μάλιστα, για τον εντοπισμό πιθανών πηγών χρηματοδότησης, αναμένεται να υπάρξει μηχανισμός τεχνικής και επιστημονικής βοήθειας προς τους δήμους. Παράλληλα, προκρίνεται η αξιοποίηση από τους δήμους της ακίνητης περιουσίας τους με κύριο στόχο αυτή να αποφέρει έσοδα.
Τέλος, σύμφωνα με την εισήγηση, αναμένεται αλλαγή του συστήματος εκλογής των αιρετών οργάνων, στην κατεύθυνση της αναλογικής συγκρότησης των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων και θεσμοθέτηση άμεσων μορφών συμμετοχικής δημοκρατίας.