Σάββατο 23 Ιούλη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«ΜΙΑ ΖΩΝΗ - ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ»
Το ρόλο τους στο «νέο δρόμο του μεταξιού» της Κίνας αναζητούν τα ντόπια μονοπώλια

Ως το «κεφάλι του δράκου» στα συνολικότερα σχέδιά τους για τις συνδυασμένες μεταφορές χαρακτηρίζουν το λιμάνι του Πειραιά οι Κινέζοι αξιωματούχοι

Eurokinissi

Ως το «κεφάλι του δράκου» στα συνολικότερα σχέδιά τους για τις συνδυασμένες μεταφορές χαρακτηρίζουν το λιμάνι του Πειραιά οι Κινέζοι αξιωματούχοι
Ο «νέος δρόμος του μεταξιού» που οικοδομεί η Κίνα τα τελευταία χρόνια εμπλέκει 60 διαφορετικά κράτη και σχεδόν τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού, απελευθερώνοντας τεράστια επενδυτικά κεφάλαια για την υλοποίησή του.

Η ΕΕ από την πλευρά της εμφανίζεται να ευνοεί την προώθηση των κινέζικων σχεδιασμών, αρκεί βέβαια όπως επισημαίνεται σε κάθε ευκαιρία από τις κυρίαρχες πολιτικές και οικονομικές δυνάμεις να υλοποιηθεί με όρους «ελεύθερης αγοράς», αρκεί δηλαδή στην πραγματικότητα τα ευρωπαϊκά μονοπώλια να πάρουν το μερίδιο που τους αναλογεί.

Σε αυτό το τεράστιο σχέδιο που υλοποιεί η Κίνα τα τελευταία χρόνια, σημαντική θέση, εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης, αλλά και ως μέλος της ΕΕ και της Ευρωζώνης, κατέχει η Ελλάδα, γεγονός που οι μονοπωλιακοί όμιλοι - ντόπιοι και ξένοι - οι οποίοι δραστηριοποιούνται στη χώρα μας σπεύδουν να αξιοποιήσουν.

Για λογαριασμό αυτών των οικονομικών συμφερόντων ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Πεκίνο «πλάσαρε» τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, μιλώντας για τις δυνατότητες ανάπτυξης εμπορευματικού κέντρου, συνεργασίας στους τομείς των μεταφορών και της ναυπηγοεπισκευής, συνεργασίες ελληνικών και κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών κ.ά.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ακριβώς όπως έκαναν και οι προκάτοχοί της, επιχειρεί στοχοπροσηλωμένα να υπηρετήσει τη στρατηγική επιδίωξη του εγχώριου κεφαλαίου, να καταστήσει τη χώρα διαμετακομιστικό κέντρο. Ταυτόχρονα, προσπαθεί να πείσει το λαό ότι έχει τάχα να λάβει κι αυτός μερτικό από μια τέτοια εξέλιξη, όταν στην πραγματικότητα, πέρα από αυτή καθαυτή τη γεωστρατηγική θέση της χώρας, από τις βασικές προϋποθέσεις για να προχωρήσουν οι σχετικές επενδύσεις είναι το διαρκές τσάκισμα των εργατικών - λαϊκών δικαιωμάτων, για τη δημιουργία «ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος». Χαρακτηριστικά ήταν άλλωστε όσα είπε στον Αλ. Τσίπρα κατά τη συνάντησή τους στο Πεκίνο ο πρόεδρος της «Cosco»: «Ευελπιστούμε και από την ελληνική πλευρά να μας δημιουργεί ένα ευνοϊκό περιβάλλον και το καλύτερο είναι να μην έχουμε τόσες πολλές απεργίες»...

Ο Πειραιάς σημείο «κλειδί» στη νοτιοανατολική Μεσόγειο

Το 2013, ο Πρόεδρος της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, εξήγγειλε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία μιας νέας θαλάσσιας εμπορικής πολιτικής, το θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού του 21ου αιώνα. Πρόκειται για το τμήμα ενός μεγαλύτερου σχεδίου με την ονομασία «Μια Ζώνη, Ενας Δρόμος», που σκοπό έχει να συνδέσει την Κίνα με την Ευρώπη μέσω ξηράς και θάλασσας.

Αν και αρχικά οι εξαγγελίες συνάντησαν τις αμφιβολίες πολλών διεθνών αναλυτών, αφού το δίκτυο, μεταξύ άλλων, περνά μέσα από διάφορες εμπόλεμες ζώνες, πολύ σύντομα τεράστια χρηματικά κεφάλαια επενδύθηκαν και συνεχίζουν να επενδύονται για τη δημιουργία του. Την ίδια στιγμή, υλοποιείται με ταχείς ρυθμούς το θαλάσσιο τμήμα του σχεδίου.

Η Μεσόγειος είναι επίσης ένα σημαντικό σημείο που εστιάζει η Κίνα. Από το 2008, που πάτησε η κινέζικη εταιρεία COSCO το πόδι της στο λιμάνι του Πειραιά, αναπτύσσεται σταδιακά και με ταχείς ρυθμούς η εμπορευματική δραστηριότητά του. Σήμερα αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πύλες της Ευρώπης για την είσοδο κινέζικων προϊόντων, αλλά και άλλων μεγάλων εταιρειών που, είτε έχουν την μητρική τους έδρα στην Ασία, είτε τα προϊόντα τους κατασκευάζονται σε κάποια ασιατική χώρα, όπως η «Huawei», η ZTE, η «Samsung», η HP και η «Sony».

Υπενθυμίζουμε ότι το 2008 η COSCO (China Ocean Shipping Company) απέκτησε τον προβλήτα ΙΙ του λιμανιού του Πειραιά για μια περίοδο 30 ετών, που στη συνέχεια επεκτάθηκε για ακόμη 35 χρόνια. Επίσης, εντός του έτους ολοκληρώθηκε η εξαγορά του 67% του προβλήτα Ι από τον ΟΛΠ, η οποία θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, το 51% αρχικά και το υπόλοιπο 16% μετά από πέντε χρόνια. Από την πρώτη στιγμή, η COSCO έχει δηλώσει πως σκοπός της είναι να μετατρέψει τον Πειραιά σε λιμάνι διεθνούς εμβέλειας, όπως αντίστοιχα τα λιμάνια του Αμβούργου, της Αμβέρσας και του Ρότερνταμ. Την ίδια στιγμή, η κινέζικη εταιρεία έχει επίσης αποκτήσει το λιμάνι του Ambarli της Κωνσταντινούπολης, έχει εξαγοράσει μετοχές σε λιμενικές επιχειρήσεις της Αιγύπτου, βρίσκεται σε επαφές με τις ιταλικές αρχές για λιμάνια ανάλογου ενδιαφέροντος, όπως αυτό της Βενετίας, προωθώντας έτσι μια ευρύτερη επιχειρηματική στρατηγική σε ολόκληρη την περιφέρεια της νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Σε πρόσφατη ομιλία του στη χώρα μας, ο Κινέζος πρέσβης, Τζ. Σιαολί, αναφερόμενος στα κινεζικά επενδυτικά σχέδια στην περιοχή, χαρακτήρισε το project της COSCO στον Πειραιά ως το «κεφάλι του δράκου», του ευρύτερου σχεδιασμού συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.

Την ίδια στιγμή προωθείται ο σιδηρόδρομος Ουγγαρίας - Σερβίας, ο οποίος διασυνδέει τη Βουδαπέστη με το Βελιγράδι, η κατασκευή του ξεκίνησε πέρυσι και πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός του 2017.

Ο Κινέζος πρέσβης σημείωσε ότι αυτός ο νέος σιδηρόδρομος μαζί με το λιμάνι του Πειραιά θα αποτελέσουν το ευρωπαϊκό κομμάτι του Σινο-Ευρωπαϊκού Δρόμου Ταχείας Διέλευσης Στεριάς - Θάλασσας. Αυτήν τη στιγμή, 9 αμαξοστοιχίες τη βδομάδα ταξιδεύουν στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη από την ΣΕΠ (η θυγατρική της COSCO στον Πειραιά) με προοπτική αύξησης στο άμεσο μέλλον.

Υπογράμμισε ότι παράλληλα με αυτό το σχέδιο η COSCO «προωθεί τη διαλιμενική συνεργασία με χώρες της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας σε μια προσπάθεια να ενσωματώσει πόρους και να δημιουργήσει ένα διεθνώς πιο ανταγωνιστικό θαλάσσιο δίκτυο μεταφορών. (...) Πολλές κινέζικες επιχειρήσεις, καθώς και επιχειρήσεις τρίτων κρατών σκέφτονται να επενδύσουν σε αεροδρόμια, σιδηρόδρομο και λιμάνια της Ελλάδας, γεγονός το οποίο θα βελτιώσει περαιτέρω τις εγκαταστάσεις μεταφοράς σε στεριά, θάλασσα και αέρα και θα εδραιώσει τη θέση της Ελλάδας ως κόμβο μεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο».

Μέσω του Σινο-Ευρωπαϊκού Δρόμου Ταχείας Διέλευσης Στεριάς - Θάλασσας, με το λιμάνι του Πειραιά ως κόμβο, επιδιώκεται η σημαντική μείωση του χρόνου, της ενέργειας και των κεφαλαίων που δαπανώνται για τη ροή των εμπορευμάτων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.

Οπως είπε στη συνέχεια ήδη η Κίνα, για να υποστηρίξει την υλοποίηση της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη - Ενας Δρόμος», μαζί με άλλες 50 χώρες, ίδρυσε την «Ασιατική Επενδυτική Τράπεζα Υποδομών» (ΑΙΙΒ) αξίας 100 δισ. δολαρίων, καθώς και το Ταμείο των 40 δισ. δολαρίων «Δρόμος του Μεταξιού». Ταυτόχρονα, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για το ενδεχόμενο να ιδρύσουν ένα κοινό επενδυτικό ταμείο για τη χρηματοδότηση έργων άμεσου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος στην πρωτοβουλία «Μια Ζώνη - Ενας Δρόμος».

Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο αυτών των σχεδιασμών και των επιδιώξεων της ελληνικής αστικής τάξης, την προηγούμενη Πέμπτη, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής της ελληνικής κυβέρνησης αποφάσισε τη συμμετοχή της Ελλάδας στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΙΙΒ, με την κυβερνητική ανακοίνωση να σημειώνει ότι η ΑΙΙΒ θα μπορεί να χρηματοδοτεί έργα που αναπτύσσουν ελληνικές επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή, στην Κίνα, αλλά και στην υπόλοιπη Ασία, καθώς και έργα που αναπτύσσονται στην Ελλάδα από εταιρείες ασιατικών κρατών.

Υποστήριξη... εν μέσω εντεινόμενων αντιθέσεων από την ΕΕ

Την υποστήριξή της στην κινεζική επενδυτική πρωτοβουλία εμφανίζεται να εκφράζει η ΕΕ, κάτι που υπογραμμίζεται και στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 18ης Ιούλη σχετικά με τις σινο-ευρωπαϊκές σχέσεις.

Εκεί, παρά τις έντονες ενδοκαπιταλιστικές αντιθέσεις που παρατηρούνται σε μια σειρά άλλα ζητήματα - όπως για παράδειγμα στα θέματα ευρωπαϊκών κλάδων της βιομηχανίας, που πλήττονται εξαιτίας της ραγδαίας ανάπτυξης αντίστοιχων ανταγωνιστικών κινεζικών προϊόντων - τονίζεται η σημασία που αποδίδει η ΕΕ στην ταχεία ολοκλήρωση των κινεζικών σχεδίων. Σημειώνεται ότι πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω οι συνέργειες σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο για την ενίσχυση και βελτίωση των διαμεταφορικών δικτύων μεταξύ ΕΕ - Κίνας και παράλληλα οι τομείς των υπηρεσιών και των υποδομών. Εκφράζεται η πλήρης υποστήριξη της ΕΕ στο κινέζικο σχέδιο «Μια Ζώνη - Ενας Δρόμος», με την επισήμανση ότι θα αναπτυχθεί ως ένα «ανοιχτό» έργο σύμφωνα με τους κανόνες της «ελεύθερης αγοράς»...

H στρατηγική θέση της Ελλάδας στα επενδυτικά σχέδια της Κίνας ήταν φυσικά το βασικό διαπραγματευτικό χαρτί που έριξε στο τραπέζι ο Αλ. Τσίπρας κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Πεκίνο, συνοδευόμενος από ένα πλήθος επιχειρηματιών.

Σε συνέντευξη στο κρατικό κινεζικό κανάλι CCTV αναφέρθηκε στην «αμοιβαία, επωφελή συμφωνία με την COSCO» που «ανοίγει το δρόμο για την ενίσχυση της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας - Κίνας».

«Η Ελλάδα βρίσκεται σε στρατηγική θέση και αυτό συμπίπτει με την κινεζική στρατηγική "Μια ζώνη, ένας δρόμος". Αυτό είναι σημαντικό, διότι η Ελλάδα γίνεται πύλη εισαγωγής εμπορευμάτων, αλλά και πολιτιστική πύλη», σημείωσε.

Παραπέρα, ανοίγοντας τη βεντάλια των τομέων στις οποίες εντοπίζουν «ψητό» για τα κέρδη τους τα εγχώρια μονοπώλια, πρόσθεσε ότι επιδίωξη αποτελεί η εισαγωγή τεχνογνωσίας και καινοτομίας, οι ελληνικές εξαγωγές και η συνεργασία στον τομέα της ναυτιλίας. Ειδικά για τον ναυτιλιακό τομέα, σημείωσε ότι η Ελλάδα επιδιώκει επισκευές κινεζικών πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία και συνέργειες ελληνικών και κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ μίλησε και για τη δυνατότητα ανάπτυξης επενδύσεων, σε «logistic center» στο λιμάνι του Πειραιά, υποδομές για συναρμολόγηση προϊόντων κ.ά.


Φ. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ