Πέμπτη 12 Μάη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΤΟΜ ΕΓΚΟΓΙΑΝ
Γράμμα από το παρελθόν

Υπήρξε μια εποχή που το όνομα του Ατόμ Εγκογιάν ηχούσε κάπως σαν υπόσχεση για ένα σινεμά αντίστασης, απόκλισης και «εκτροχιασμού» ως προς τις επιταγές της αμερικανικής κοινωνίας και της κινηματογραφικής βιομηχανίας του Χόλιγουντ. Τα τελευταία όμως χρόνια, ο Καναδός σκηνοθέτης (που γεννήθηκε στο Κάιρο το 1960 από Αρμένιους γονείς) αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο Χόλιγουντ και το ανεξάρτητο σινεμά, αλλά φαίνεται να κουράζεται να βρει τη θέση του, να εντοπίσει τη ματιά του και την παγωμένη εγκεφαλικότητά του, υπό την οποία καλλιεργούσε τη συγκίνηση και τη μετέτρεπε σε ένα πραγματικό πεδίο έντασης. Η τελευταία του ταινία είναι ένα ακόμα φιλμ για το Ολοκαύτωμα και διαδραματίζεται σε χρόνο σημερινό. Είναι η ιστορία μιας εκδίκησης που κρατιέται ζεστή για 70 ολόκληρα χρόνια.

Ο Σεβ Γκούτμαν (Κρίστοφερ Πλάμερ), καλοστεκούμενος ενενηντάρης Εβραίος που πάσχει από γεροντική άνοια, είναι ένοικος μιας ιδιωτικής κλινικής γηροκομείου για Εβραίους κοντά στη Νέα Υόρκη. Εκεί ζει και ο συνομίληκός του Μαξ (Μάρτιν Λάνταου), που κινείται πάνω σε αναπηρικό καροτσάκι. Σεβ και Μαξ μοιράζονται ένα τραγικό παρελθόν, είναι και οι δυο επιβιώσαντες της φρίκης του ναζιστικού Αουσβιτς. Ο Μαξ ζητά από τον Σεβ - που μόλις χήρεψε - να εκδικηθεί και για τους δυο τους και τις οικογένειές τους που εξολοθρεύτηκαν στο στρατόπεδο θανάτου. «Εσύ είσαι ο μοναδικός που μπορείς ακόμα να αναγνωρίσεις τον άνθρωπο που εξόντωσε τις οικογένειές μας. Πρέπει να τον βρεις και να τον σκοτώσεις», του ζητά μέσα από μια επιστολή εκδικητή με λεπτομερείς οδηγίες, ώστε να βρει το βασανιστή τους, που έφτασε πριν 70 χρόνια στην Αμερική και κρύβεται κάτω από το ψεύτικο όνομα Ρούντι Κουρλάντερ. Ο Μαξ είχε κάποτε συνεργαστεί με τον Βίζενταλ στο κυνήγι των ναζιστών εγκληματιών που κρύβονται κάτω από ψεύτικη ταυτότητα. Τώρα ακινητοποιημένος, αναθέτει στον Σεβ την αποστολή να βρει το δήμιο του Αουσβιτς. Ο Σεβ, συγκεχυμένος μέσα στην άνοια αλλά αποφασισμένος από τον πόνο, αρχίζει να ξεδιαλύνει τα πράγματα μελετώντας την επιστολή του Μαξ, όπου το ταξίδι είναι σχεδιασμένο και τα βήματα επεξηγούνται. Τέσσερις είναι οι «ύποπτοι» που πρέπει να διερευνήσει, αλλά ένα το καθοριστικό χτύπημα για να κλείσει μια για πάντα με το παρελθόν. Σε αυτό το οπτικό επίπεδο κινείται το θρίλερ του Ατόμ Εγκογιάν, στο οποίο τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Γιατί ο επιβιώσας του Ολοκαυτώματος, που δεσμεύεται για το ταξίδι εκδίκησης του παρελθόντος, ξεχνά σε τακτά διαστήματα, λόγω γεροντικής άνοιας, γιατί δεσμεύτηκε.

Η ταινία είναι ένα γεροντικό θρίλερ για τη μνήμη, που επαναβεβαιώνει τα τυπικά στοιχεία του σινεμά του Εγκογιάν, ξεκινώντας από την προσοχή που ο σκηνοθέτης δείχνει στη δομή, τύπου παζλ ή λαβύρινθου. Μια δομή που παράγει μια έξυπνη προϋπόθεση, η οποία διαψεύδεται κατόπιν, στον επίλογο, και αφήνει τον θεατή με την επιθυμία του για συνέπεια. Γιατί μια λέξη και μια εικόνα διακόπτουν ξαφνικά τη διαδικασία κατασκευής νοήματος και αναιρούν το έργο που επιτελέστηκε μέχρι τούδε, προκαλώντας μια κίνηση επανεκτίμησης της ιστορίας, που αναγγέλλει κάτι αδιανόητο έως εκείνη τη στιγμή.

Με τους: Κρίστοφερ Πλάμερ, Μάρτιν Λάνταου, Μπρούνο Γκαντζ κ.ά.

Παραγωγή: «Remember», Καναδάς, Γερμανία (2015)


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ