Τετάρτη 20 Γενάρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνεχίζεται η αναδρομική έκθεση για το χαράκτη Α. Τάσσο

Συνεχίζεται μέχρι και τις 31 Γενάρη η αναδρομική έκθεση του σπουδαίου χαράκτη, κομμουνιστή δημιουργού, Τάσσου Αλεβίζου (1914 - 1985) - που έμεινε γνωστός ως Α. Τάσσος (ψευδώνυμο με το οποίο υπέγραψε ένα σπουδαστικό σχέδιό του). Η έκθεση που φιλοξενεί το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του και 30 χρόνων από το θάνατό του. Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στην Ειρήνη Οράτη και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός στον Παύλο Θανόπουλο.

Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά έργα που έφερε στο φως η έρευνα, γνωστά μόνο από τη βιβλιογραφία, αφανή έως σήμερα, καθώς και επιλεγμένο υλικό από τη δουλειά του Α. Τάσσου στις γραφικές τέχνες: βιβλία και λευκώματα εικονογραφημένα με πρωτότυπα χαρακτικά, γραμματόσημα, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε έξι ενότητες γύρω από τα πιο σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα του Τάσσου - χαρακτικά, προσχέδια, πλάκες ξυλογραφίας, ξυλογραφίες τοίχου - τα οποία καθόρισαν την πορεία του και οι οποίες είναι οι παρακάτω:

-- Σπουδαστικά έργα (1934-1939). «Λιμενεργάτες», «Λαϊκά συσσίτια», «Η φάμπρικα σχολάει». Είναι ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα που δημιούργησε όταν ήταν ακόμα φοιτητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Οι ξυλογραφίες αυτές αποπνέουν βαριά ατμόσφαιρα και τον έντονο κοινωνικό προβληματισμό του στρατευμένου νέου χαράκτη, που από το 1930 έχει οργανωθεί στην ΟΚΝΕ, τον τρόπο με τον οποίο ερμήνευε την καθημερινότητα. Δάσκαλοί του στη ζωγραφική οι Κ. Παρθένης, Θ. Θωμόπουλος και Ο. Αργυρός. Χαρακτική διδάχτηκε από τον Γιάννη Κεφαλληνό.

-- Κατοχή (1940-1946). Στη διάρκεια της Κατοχής, συμμετέχει στο ΕΑΜ Καλλιτεχνών που είχε και εικαστικό τμήμα και ορίζεται πρώτος γραμματέας του. Φιλοτεχνεί μαζί με άλλους ομοτέχνους του χαρακτικά και σχέδια για τις οργανώσεις του ΕΑΜ και τη Διαφωτιστική Επιτροπή του ΚΚΕ, για τις προπαγανδιστικές ανάγκες του αγώνα. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει σε τρεις σημαντικές εκδόσεις - λευκώματα, στις οποίες συμμετείχε με έργα του ο Τάσσος, για τις οποίες έλεγε ο ίδιος: «Σε κάθε σελίδα ένα κείμενο, συνήθως ποίημα και μια εικόνα. Ηταν αναπόσπαστα αυτά τα δύο στοιχεία. Το ένα συμπλήρωνε το άλλο, του έδινε ένα ακριβές και συγκεκριμένο νόημα».

-- Εγχρωμες ξυλογραφίες (1947-1960). Ξεχωριστή αξία έχουν τα έργα που αναπαριστούν τους ανθρώπους στη διάρκεια της εργασίας τους.

-- Μαύρο - Ασπρο (1960-1966). Η θεματογραφία του επικεντρώνεται στην απόδοση της ανθρώπινης μορφής με σταδιακή εγκατάλειψη του χρώματος και στροφή στο ασπρόμαυρο, που τον βοηθά να εκφράσει αποτελεσματικότερα τη διαλεκτική ενότητα και πάλη των αντιθέτων, προπαντός του θανάτου κάθε είδους με τη ζωή.

-- Μαύρο - Ασπρο ΙΙ (1967-1974). Χαράζει σε πίνακες που φτάνουν το μήκος ενός μέτρου. Ξαναγυρνά στα γεγονότα που τον συγκλόνισαν. Μέσα από τις μορφές και τα σύνολα που χαράζει, φιλοτεχνεί έργα κοινωνικής διαμαρτυρίας και αφύπνισης.

-- Τελευταία έργα (1975-1985).

Να θυμίσουμε ότι το σπουδαίο κομμουνιστή δημιουργό είχε τιμήσει και η ΚΕ του ΚΚΕ, με αφιέρωμα που είχε διοργανώσει την περασμένη Ανοιξη. Και όπως έλεγε και ο ίδιος, «θεωρώ τον εαυτό μου στρατευμένο πριν ανακαλυφτεί ο όρος και χρησιμοποιηθεί κατά κόρον. Είμαι στρατευμένος στον κόσμο των πιο προοδευτικών ιδεών, στα ιδανικά των λαϊκών αγώνων. Ταύτισα τον εαυτό μου με την εργατική τάξη και τα ιδανικά της, με τους αγρότες απ' όπου και κατάγομαι. Το θεωρώ μεγάλο κέρδος στη ζωή μου ότι ζυμώθηκα με τον κόσμο της δουλειάς. Για μένα οι ιδέες αυτές είναι μια πηγή έμπνευσης και συνεχούς ανανέωσης. Με κρατάνε σε ηθικά πλαίσια».

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00 - 18.00, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00 - 22.00


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ