Σάββατο 7 Νοέμβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΕΡΚΕΛ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
Ενίσχυση μιας διμερούς συνεργασίας με διάφορες ερμηνείες

Η Μέρκελ επισκέφτηκε και σχολείο (φωτ.), για να μαθαίνουν οι νέες γενιές ... τι είδους συνεργασίες χρειάζεται η χώρα τους
Η Μέρκελ επισκέφτηκε και σχολείο (φωτ.), για να μαθαίνουν οι νέες γενιές ... τι είδους συνεργασίες χρειάζεται η χώρα τους
Αυτό που πολλοί επέλεξαν να σχολιάσουν για την πρόσφατη επίσκεψη της Γερμανίδας καγκελαρίου στην Κίνα, ήταν ότι ήταν η όγδοη φορά που η Αγκελα Μέρκελ βρέθηκε επίσημα στη συγκεκριμένη χώρα από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά της, αριθμός μεγαλύτερος από κάθε προκάτοχό της, αλλά και άλλο Ευρωπαίο ηγέτη. Αρκετά κινεζικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι ήταν επίσης η πρώτη φορά που ο Κινέζος πρωθυπουργός, Λι Κετσιάνγκ, προσκάλεσε ξένο ηγέτη στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την ανατολική επαρχία Ανχούι. Τέλος, γερμανικά δημοσιεύματα επέλεξαν να δώσουν έμφαση στο πώς η Μέρκελ απάντησε σε ερώτημα για τις «επιθέσεις γοητείας» Βερολίνου και Λονδίνου προς την Κίνα: «Είμαι ευτυχής αν ο πρόεδρος Σι είχε ένα όμορφο ταξίδι στο Λονδίνο, ο ανταγωνισμός δίνει ζωή στις επιχειρήσεις. Αλλά... μπορούμε και εμείς να οργανώσουμε όμορφες επισκέψεις για Κινέζους προσκεκλημένους. Και τώρα εγώ πραγματοποιώ μια όμορφη επίσκεψη στην Κίνα... Η Γερμανία είναι μια χαρά όσον αφορά τις γερμανο-κινεζικές σχέσεις. Απλά στη Γερμανία δεν έχουμε βασίλισσα...»

Φυσικά, πέρα από λεπτομέρειες σαν τις παραπάνω που θα μπορούσαν να θεωρηθούν λίγο - πολύ και απλά «κουτσομπολιά», υπάρχει η αντικειμενική πραγματικότητα που στο σημερινό επίπεδο ανάπτυξης του ιμπεριαλισμού, μιας πρωτόγνωρης σε έκταση και βάθος δηλαδή διεθνοποίησης της οικονομίας, αλλά και με δεδομένη την όξυνση του ανταγωνισμού που αναζωπυρώνουν οι δυσκολίες ανάκαμψης της καπιταλιστικής κερδοφορίας μετά από μια σφοδρή κρίση, δεν μπορεί παρά να φέρνει πιο κοντά «παίκτες» όπως η Γερμανία και η Κίνα. `Η, πιο σωστά, δεν μπορεί παρά να κάνει τα μονοπώλια δύο ισχυρών δυνάμεων να διερευνούν πιο επισταμένα τα πλεονεκτήματα που θα αποκόμιζε κάθε μια από τη ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας σε διάφορα επίπεδα. Χωρίς αυτό, βέβαια, να σημαίνει ότι μπορούν να εκλείψουν ποτέ οι αντιθέσεις, αφού ακόμα και για τους στενότερους «εταίρους» να μιλάμε στο έδαφος του καπιταλισμού θα υπάρχει πάντα ο ανταγωνισμός.

Ωστόσο, σε συνθήκες όξυνσης των ανταγωνισμών π.χ. Κίνας - ΗΠΑ (όπως επιβεβαιώνουν και οι πρόσφατες περιπολίες αμερικανικού αντιτορπιλικού στη Νότια Κινεζική Θάλασσα) ή Γερμανίας - ΗΠΑ (βλ. Ουκρανία, προβλήματα στην προώθηση της Διατλαντικής Συμφωνίας Εμπορίου, ενδεικτικές ήταν και οι αποκαλύψεις για τη «Φολκσβάγκεν»), είναι λογικό αυτό να αλληλεπιδρά με διάφορες διεργασίες και να γεννά νέα «κινητικότητα».

Την ίδια στιγμή, το αυξανόμενο «ενδιαφέρον» πολλών ευρωπαϊκών δυνάμεων για την Κίνα (βλ. πρόσφατο ταξίδι Σι Τζινπίνγκ στη Βρετανία, επίσκεψη Ολάντ στην Κίνα) συνδέονται και με την προσπάθεια των ευρωπαϊκών μονοπωλίων να βρουν διέξοδο για τα υπερσυσσωρευμένα, λιμνάζοντα κεφάλαια, δεδομένου και του «βάρους» που έχει για τα μονοπώλιά τους η μεγάλη κινεζική αγορά, βασικός προορισμός για σημαντικό τμήμα των ευρωπαϊκών εξαγωγών. Τέλος, δεν πρέπει να υποτιμάται και η ανησυχία που προκαλεί στη Δύση η συνεργασία της Κίνας με χώρες όπως η Ρωσία (οι δυο τους αποτελούν κρίσιμους πυλώνες για τους BRICS, τη διακρατική συμμαχία με Βραζιλία, Ινδία και Νότια Αφρική), η οποία αν γινόταν ... πιο δύσκολη ή ... λιγότερο επιθυμητή θα προκαλούσε πιθανώς ανακούφιση σε πολλά μονοπωλιακά συμφέροντα.

Τι συμφωνίες υπογράφτηκαν

Στις συμφωνίες που υπογράφτηκαν στη διάρκεια της επίσκεψης Μέρκελ, σίγουρα ξεχωρίζει η αγορά 130 αεροσκαφών τύπου Α330 και Α320 από τον ευρωπαϊκό κολοσσό «Airbus» (όπου συμμετέχουν και γερμανικά κεφάλαια), συνολικής αξίας 15,4 δισ. ευρώ (με βάση την ενημέρωση της γερμανικής κυβέρνησης). Ορισμένοι εκτίμησαν τις υπογραφές ως ένδειξη για το προβάδισμα που αποκτά αυτή έναντι της αμερικανικής «Boeing», προβάδισμα κρίσιμο αν αναλογιστεί κανείς τις εκτιμήσεις ότι την επόμενη 20ετία η Κίνα θα χρειαστεί 6.330 (!) επιβατικά αεροσκάφη εξαιτίας της εκτόξευσης των αεροπορικών μετακινήσεων σε εσωτερικό και εξωτερικό.

Μεταξύ άλλων:

-- Συμφωνήθηκε η σύσταση κοινοπραξιών κινεζικών χρηματιστηρίων (όπως αυτό της Σαγκάη) με το γερμανικό χρηματιστήριο.

-- Η «κυνηγημένη» πλέον σε πολλές χώρες - μετά το σκάνδαλο με την απάτη για εκπομπές ρύπων - αυτοκινητοβιομηχανία «Volkswagen» συμφώνησε να συνεργαστεί στενά με τη Βιομηχανική και Εμπορική Τράπεζα της Κίνας (περισσότερες λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές).

-- Το κινεζικό κρατικό πρακτορείο «Σινχουά» μετέδωσε ότι η Μέρκελ εξέφρασε την πλήρη στήριξη του Βερολίνου για την ένταξη του κινεζικού νομίσματος στο «καλάθι νομισμάτων» του ΔΝΤ, αλλά και για την κινεζική αίτηση για συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανοικοδόμησης και Ανάπτυξης. Αντίστοιχα, ζωηρό ενδιαφέρον εκφράστηκε για τη γερμανική συμμετοχή στην Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων Υποδομών (AIIB).

-- Ενδεικτική είναι και η δήλωση του Προέδρου Σι ότι πρέπει να υπάρξει συντονισμός μεταξύ των πρωτοβουλιών «Βιομηχανία 4.0» (στο πλαίσιο της οποίας η Γερμανία επιδιώκει την πλήρη ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση της βιομηχανικής παραγωγής) και «Νέοι Δρόμοι του Μεταξιού» (με τους οποίους η Κίνα αναζητά το προβάδισμα στην ενεργειακή και εμπορική σύνδεση Ανατολής και Δύσης). «Αυτό θα ανοίξει μεγάλες ευκαιρίες για τη συνεργασία μας», είπε.

Η σημασία της κινεζικής αγοράς για τα γερμανικά κεφάλαια είναι μεγάλη, αν αναλογιστεί κανείς για παράδειγμα ότι η Γερμανία είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Κίνας στην Ευρώπη και 4ος διεθνώς (αν δε ληφθούν υπόψιν Χονγκ Κονγκ και Ταϊβάν), σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών. Για τη Γερμανία, η Κίνα αποτελεί τον τρίτο σημαντικό εμπορικό εταίρο σε όλον τον κόσμο.

Ειδικότερα, η Κίνα αποτελεί το μεγαλύτερο εισαγωγέα γερμανικών αυτοκινήτων μετά τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ σε καμιά άλλη χώρα δε γίνονται περισσότερες πωλήσεις χωριστών εξαρτημάτων αυτοκινήτων. Επιπλέον, η κινεζική αγορά έχει μεγάλη σημασία για τη γερμανική φαρμακοβιομηχανία, ενώ είναι πρώτη όσον αφορά τις εισαγωγές γερμανικών ηλεκτρολογικών προϊόντων. Μεταξύ 2008 και 2014 «οι γερμανικές εξαγωγές ηλεκτρονικών προϊόντων (στην Κίνα) διπλασιάστηκαν» τονίζει το υπουργείο, ενώ προσθέτει ότι «την ίδια περίοδο, οι γερμανικές εξαγωγές τροφίμων και ημι-πολυτελών αγαθών στην Κίνα αυξάνονταν ετησίως κατά 15%».

Συνεργασία όχι μόνο οικονομική

Ωστόσο, οι συζητήσεις που έγιναν στη διάρκεια της επίσκεψης Μέρκελ δεν αφορούσαν μόνο την οικονομική διμερή συνεργασία. Το «Σινχουά» μετέδωσε ότι στο επίκεντρο βρέθηκε «η βελτίωση της διμερούς συνεργασίας σε μείζονα διεθνή θέματα, η αναζήτηση περαιτέρω κοινών συμφερόντων σε θέματα διπλωματίας και ασφάλειας», ενώ στην ιστοσελίδα της γερμανικής καγκελαρίας, σε μια συνολική αποτίμηση του ταξιδιού, προβλήθηκε έντονα η επισήμανση της Μέρκελ πριν αποχωρήσει από το Πεκίνο: «Είναι καλό και είναι το σωστό να επισκέπτομαι την Κίνα μια φορά το χρόνο, γιατί οι εξελίξεις τρέχουν πολύ γρήγορα εδώ», δήλωση που συνδέθηκε με το ρόλο που η Κίνα μπορεί να παίξει στη διεθνή οικονομία αλλά και άλλα παγκόσμια «μέτωπα».

«Μπορώ να νιώσω τώρα πως η Κίνα διαδραματίζει έντονο ρόλο στις προσπάθειες επίλυσης διεθνών συγκρούσεων», επισήμανε η Γερμανίδα καγκελάριος, η οποία εστίασε στο «σημαντικό ρόλο» που έπαιξε όσον αφορά: Τη συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν. Τον «τρόπο που έχει αντιμετωπίσει το ζήτημα με το πυρηνικό πρόγραμμα της Βόρειας Κορέας», για το οποίο η Μέρκελ δήλωσε ότι δε θα μπορούσαν να επαναληφθούν οι (ξανά «παγωμένες» σήμερα) συνομιλίες χωρίς την Κίνα. Ακόμα, το ρόλο που έπαιξε ως διαμεσολαβητής στο Αφγανιστάν, όπου το Βερολίνο εκτιμά οι «καλές επαφές της Κίνας με Πακιστάν και Αφγανιστάν μπορούν ίσως να βοηθήσουν στη συμφιλίωση».

Οσον αφορά την όλο και πιο εύθραυστη κατάσταση στη Νότια Κινεζική Θάλασσα, η Μέρκελ περιορίστηκε να επισημάνει (επιλέγοντας κατά ορισμένους να τηρήσει χαμηλούς τόνους) ότι «ελπίζουμε, πάνω από όλα, οι θαλάσσιοι εμπορικοί δρόμοι να μείνουν ελεύθεροι και ασφαλείς, κάτι που, φυσικά, είναι σημαντικό για όλη την περιοχή και όχι μόνο».


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org